Versírást nem lehet tanulni, nem? Költőnek születni kell! Megszületik: kisfiú, kislány vagy költő? Akkor külön tesszük a babát.
Naná, vízszerelőnek meg focistának is születni kell. Minden olyan munkához, amit szívvel-lélekkel végzünk.
A költészet műveléséhez nem elég a hatalmas szív és máj, mint a nótázáshoz. Meg az ihlet sem, amitől habzik a szánk, és rángatózni kezdünk. Nem árt némi erőnlét, gyakorlás, csak épp az irodalmi izomzat nem látszik a strandon. Annál inkább megfigyelhető a javuló szövegminőségen.
Lackfi János egyetemen, fesztiválon, versműhelyekben, internetes fórumokon több mint húsz éve tanít írástechnikai trükköket fiatalok és felnőttek sokaságának. Ezeket a tapasztalatait összegzi most gyakorlatias könyvében, hogy minél többen nekilássanak az irodalmi fekvőtámaszozásnak, és kigyúrhassák magukat.
A kötetet használva bárki megtanulhat kicsit jobban írni, mint ahogy eddig tette. Több tucat feladat vár az aktív olvasóra ebben a pörgős, életszagú… (tovább)
Hogyan írjunk verset? 17 csillagozás
Eredeti megjelenés éve: 2020
Enciklopédia 4
Most olvassa 13
Várólistára tette 24
Kívánságlistára tette 32
Kiemelt értékelések
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Olvasod szépen e könyvet,
Ötletek egyre csak jönnek.
Megtanít számtalan jóra,
Hallgass az írói szóra!
Verslábak, rímek és álmok,
Pizzához sör, na meg lányok.
Titkokat súg a füledbe,
Vésd mindet jól az eszedbe!
Egyébként meg:
Verset írni nem nehéz,
Édesanyám káposztát főz.
Na ugye!
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Ezt a könyvet Pesten vettem, a Fradi-Slovan előtt, amikor hosszú idő után végre ismét eljutottam egy magyarországi könyvesboltba. Ezt fontosnak tartom leírni, és nem csak azért, mert az értékeléseimet elsősorban saját magamnak írom, és az olvasmányélménynek alapvető része az is, hogyan került hozzám a könyv, hanem azért is, mert valamiféleképpen úgy érzem, versekről olvasni olyan, mint a fociról olvasni, mind a kettő az életem része, és valamennyire értek is hozzá, de mindig örülök, ha igazi szakértők magyaráznak róluk.
Van egy fantasztikus tábor, középiskolásoknak szól, van benne kreatív írás szekció, amelynek a csillagok szerencsés együttállásnak köszönhetően meg persze a fantasztikus szervezőknek köszönhetően én vagyok az egyik vezetője, és minden évben újra és újra hálát adok a csillagoknak, hogy együtt állnak, meg a szervezőknek, hogy még mindig hívnak, mert komolyan mondom, nem tudom, kinek ad többet ez a tábor, nekem-e vagy a középiskolásoknak, akiknek próbálunk mondani valamit az írásról meg úgy általában az élet nagy dolgairól.
Arra gondoltam, hogy ez a könyv akár hasznos segítőtárs lehet ebben a táborban is, hiszen rengeteg jó gyakorlat van benne, és tényleg. Mert a versírás is olyan, mint sok más dolog, amit amolyan misztikus lila köd vesz körül, megfoghatatlannak tűnik, de azért vannak egészen konkrét fortélyai, és a nehezen behatárolható ihlet mellett épp ugyanúgy része az alapos munka is.
Ez a könyv akkor is szórakoztató, ha épp nem akarjuk elvégezni a gyakorlatokat, vannak benne vicces és véresen komoly versformák vagy technikák, és jó példaversek, amelyek segítségével elgondolkodhatunk rajta, miért is működik ez vagy az a megoldás, sőt, el is csenhetünk a költőtől néhány trükköt. Nem lehet mellényúlni a limerickkel, de az is működni szokott, ha egy jól ismert verset írunk át, az aktuális helyzetünkből kiindulva.
Ennek örömére álljon itt két költeményem :)
Az elsőt ama bizonyos tábor második évében írtam, amikor még Zsámbék adott otthont a tábornak, csak hát gondok akadtak a vízellátással.
Zsámbékon van egy szép bázis,
hiánycikk ott még a víz is.
Gondban vagy, ha mosnál,
még inkább, ha fosnál,
kínodban elér a láz is!
A másik pedig néhány évvel ezelőtt született, amikor rádöbbentem, hogy tizenhárom éves lettem.
Tihárom éves lettem én,
meglepetés e fejlemény,
végképp
nem kék.
Az orrom hegyén egy pattanás,
vért talál, ki mélyre ás –
szuper
puder.
Végtelen konverzációk,
nyilvánvalóan fikciók,
álnok
álmok.
A valóság közben semmi más:
meghibbantam, ez nem vitás,
ó, jaj.
Nem baj.
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Minden évben, amikor a gyerekeknek a Négyesy-szemináriumról beszélek, a tanítványaim elámulnak: „Hát lehet a versírást tanulni?! Az nem úgy van, hogy a költő leül a kávéházban és leírja az örökbecsű költeményét? Nekiáll számolgatni, próbálgatja, hogy kijön-e az a nyomorult jambikus lüktetés?”
Ezért is örültem ennek a kis könyvnek, amikor felfedeztem a könyvesboltban. Első beleolvasásra azt gondoltam, remek ötleteket találok benne, melyekkel feldobhatom a nyolcadikosaim második féléves irodalomóráit. (Mi tagadás, a felvételik után sokszor nem könnyű felkelteni az érdeklődésüket.) Ebben a várakozásomban nem is csalódtam. Ám Lackfi János könyve jóval több, mint egy a versírás rejtelmeibe bevezető módszertani útmutató. Mindenekelőtt kifejezetten szórakoztató és jó kedvre derítő könyv. Régen nevettem ennyit olvasás közben. Lackfi tényleg szórakoztatva tanít. Biztos vagyok benne, hogy a kamaszok is élvezettel lapozgathatják ezt a könyvet. Ugyanakkor remek verselemzésekkel is találkozunk minden fejezetben. Ezek azért is izgalmasok, mert (természetesen) soha nem az iskolai elemzések köszönnek vissza. Érdekesen, élvezetesen, közvetlen stílusban, lényegre törően, és ahol az kell, nagyon is komolyan világítják meg a mintaként bemutatott verseket. A versírás-technika „oktatásában” a hangsúlyt a versritmusra és a rímekre helyezi, de emellett bevezet a vers „felépítésének” folyamatába, hogy mi lehet az ismétlés szerepe, szót ejt a halandzsáról, nyelvtantalanításról, fogalmakat tisztáz (nagyon nagy zárójelben jegyzem meg, találtam néhány következetlen pontatlanságot, de ezek néhány mondattal később már helyesen szerepelnek, szóval csak rálegyintettem), minduntalan figyelmeztet a giccs-veszélyre, kiemeli a népdalok gazdagságát… Még limericket írni is megtanít!
Lackfi János senkit nem ringat hamis illúziókba. Kicsi a valószínűsége, hogy a könyvben leírt gyakorlatok elvégzése után Arany János vagy Weöres Sándor szintű költő válik belőlünk, de hogy remek játékban lesz részünk, ahhoz nem férhet kétség. Mellesleg még az oly nagyon utált irodalmi fogalmak (daktilus, alkaioszi-strófa, hexameter, hímrím-nőrím, asszonánc, alliteráció stb.) is az agyunkba vésődhetnek, ne adj Isten! – a vérünké válhatnak.
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Sokat nevettem. Mit nevettem? Röhögtem.
Kikapcsolt, elgondolkodtatott, szórakoztatott. Az eszemre hatott az információkkal, a lelkemre pedig azzal, ahogy a versekről „mesélt”. Külön köszönet a számomra ismeretlen művek/szerzők „ide cibálásáért”!
Megérte az időt az életemből, amit az olvasására, megértésére fordítottam.
Nem akarok, nem tudok és nem is fogok verset írni. Nem az volt a célom, hogy bármit is megtanuljak. Csupán Lackfit akartam olvasni. Mert – eddig úgy tudtam, hogy – az jó nekem.
És ez a tudat semmiben nem szenvedett csorbát.
Jót tesz nekem, ha Lackfit olvasok.
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Jó volt, ötletekkel teli, de nekem kicsit túlságosan is jópofa.
Szerettem irodalomtörténeti utalásait, nem szerettem, hogy rendszeresen „kikalapálta” a ritmust.
Jól használható, jól hasznosítható, a Titkos versműhely nagytesója.
Horváth Viktor hasonló témájú könyve, A vers ellenforradalma azért jobban tetszett.
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Szórakoztató játék volt végigjutni ezen a könyvön. Lackfi frappánsan, sok humorral és iróniával fűszerezve vezet végig néhány nagyon alapvető elven, szabályon gyakorlaton a versírás mesterségének területén. Nem jutunk nagy elméleti mélységekbe és szerintem itt nincs is rá szükség, alapvető képeken, témákon, társításokon, egyszerű rímtechnikákon keresztül egészen közel kerülhet az olvasóhoz a versírás.
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Sajnos bakot lőttem, s most nem volt elég türelmem a feladatokat csinálni, de biztos máskor elő fogom még venni. A humora remek, a gyakorlatok pedig igazán kreatívak.
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Nagyon jól éreztem magam az olvasás és az alkotás közben.
Népszerű idézetek
Ady Endre sportot űzött abból, hogy hajnali délben karikás szemmel bevonult egy kávézóba, tollat, papírt, tintát kért (akkor ezt lehetett), majd leült, és mélabús lélekkel, homlokát ráncolva írni kezlett: „hogy legyen, hogy legyen? Párisba tegnap beszökött… mondjuk… az Ősz”. És leírta valamelyik remek versét egyetlen javítás nélkül, hadd ámuljon a közönség. Hatvany Lajos báró azonban, aki a költő nagy rajongója és életrajzírója is volt, lefizette a szobalányt, beosont Ady hotelszobájába, és megtalálta azt a negyven összegyűrt, széttépett,
telefirkált piszkozatot, melyeken a művész úr kiszenvedte magából a szöveget. Aztán persze megtanulta fejből, és látványosan papírra vetette a kávézóban, mert hát a marketing már akkor is fontos dolog volt.
14-15. oldal, Épelméjű kérdések és válaszok (Helikon, 2020)
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
És olyat se hallottam még, hogy valaki tiltakozásból kitépte volna a másodfokú egyenletet a fia tankönyvéből. Ellenben az én verseimet már magyartanár is tépte ki rituálisan, és az osztály összes diákjának kötelező volt vezényszóra végrehajtani ugyanezt a műveletet. Ez azért menőség! Büszke is vagyok rá…
236. oldal, Versek a versről (Helikon, 2020)
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
A társadalom dzsungelében osonó ember alkalmazkodó lény; túlélésre játszik, és ennek a túlélésnek az egyik záloga a verbális öncsonkítás. Ne szólj szám, nem fáj fejem! A visszanyelt igazságok azonban veszélyesek, szép apránként aláaknázzák benső életünket, aztán egyszer csak: bumm, egy szívroham! Pedig milyen rendes fickó volt… egy rossz szót nem mondott soha senkire!
226. oldal
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Kimondom a következő mondatot: „a traktor elütött egy bálnát”, és máris mindenki látja maga előtt a jelenetet, függetlenül attól, hogy mindez képtelenség, hiszen traktorok és bálnák egymástól biztonságos távolságra, és nem túl sebes tempóban közlekednek.
19. oldal, Épelméjű kérdések és válaszok (Helikon, 2020)
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
A nagyszerű Takács Zsuzsa Tárgyak könnye című kötetében egész sorozat szöveget szentel a gyásznak, minden egyes vers és minden egyes tárgyi emlék mementó, lényeges mozzanatok, helyzetek, érzések őrzője. Valahogy úgy kerül az emlékezés felcímkézett nejlonzacskójába, mint a bűnügyek bizonyítékai.
263. oldal
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Illetve van egy meg nem cáfolható és meg nem erősíthető elméletem, hogyan alkothatott Petőfi huszonhat éves koráig ennyi döbbenetesen jó verset. Szerintem a titok abban rejlik, hogy rengeteget gyalogolt. A lépések üteme remek alapritmust biztosít, ráadásul van még egy előnye: az ember azonnal eltaposhatja a felesleges ötleteket. Vagyis csak az marad, ami már akár le is írható. Gyanúm, hogy a haza költője rengeteget dolgozott fejben, így aztán mire papírhoz jutott, volt mit lejegyeznie.
70. oldal, Rímbetonozás (Helikon, 2020)
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Kőkemény altatóm is hasonlóan mutatja be az agresszív szülő idegbeteg nótáját a megidézett „Kis kece lányom…” dallamára.
Kuss, pici lányom,
Már este vagyon,
Édesapádnak
Fáj feje nagyon.
Mondom-mondom, bennem van már
Egy-két feles.
Ha elalszol, nem is leszek
Én ideges
Kuss, pici lányom,
Nem csaplak agyon,
Nincs pisi, nincs víz,
Ágyad itt hagyom.
Mondom-mondom, ne variálj,
Ördög majma,
Kapsz egy tockost, a másikat
A fal adja.
257. oldal - Tavaszi szél igen fáraszt (Helikon, 2020)
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Köznapi megszólalásainkban bizony elröppen egy-egy: „le se szarni”. De milyen mívesen hat mindez daktilusban!
150. oldal, Harapjuk ketté a hexameter! (Helikon, 2020)
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
a „passzív hexameterek” itt szaladgálnak miköztünk
205. oldal, Anakreóni kesztyű (Helikon, 2020)
Lackfi János: Hogyan írjunk verset? 91% Kreatív gyakorlatok
Hasonló könyvek címkék alapján
- Horváth Viktor: A vers ellenforradalma 96% ·
Összehasonlítás - Nádasi Krisz: Hogyan írjunk könyvet? 88% ·
Összehasonlítás - Nádasi Krisz: Írói jegyzetek 89% ·
Összehasonlítás - Bóna László: Írd magad boldogra! ·
Összehasonlítás - M. Baranyai Anikó – Andrási Adél: Írók bibliája ·
Összehasonlítás - M. Baranyai Anikó: Önmagáért beszél ·
Összehasonlítás - M. Baranyai Anikó: Röviden többet ·
Összehasonlítás - M. Baranyai Anikó: Karakterépítés ·
Összehasonlítás - M. Baranyai Anikó: Író leszek ·
Összehasonlítás - Egri Lajos: A kreatív írás művészete 82% ·
Összehasonlítás