Napi ​felhő 8 csillagozás

#autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem
Kutyifa Anikó: Napi felhő

„Úgy érzem, az autizmus tanítani szeretne valamit a világnak” – mondja Kutyifa Anikó, s hogy mit, azt a munkája során megismert, autizmussal élő gyerekek – Felhők – történetein keresztül tárja elénk. A szerző az egyediség csodálatával, fütyörészve lépdel zászlóvivőként az élükön, s világot színesítő gazdagságukat bemutatva töri az utat számukra.

A Facebookon megjelent, anekdotázgató karcolatainak gyűjteményes kötetében humorral, derűvel, időnként a poézis nyelvén nyújt érzékenyítő „autispecifikus képzést”: módszeresen analógiát keresve tart tükröt az „átlagos” elé, s e kockázatos megmérettetés során felsejlik, hogy talán a tipikus körében sem mindig minden „felhőtlen”…

>!
Luther, Budapest, 2019
168 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789633801505 · Illusztrálta: Kutyifa Ágnes

Enciklopédia 6


Várólistára tette 7

Kívánságlistára tette 3


Kiemelt értékelések

GytAnett>!
Kutyifa Anikó: Napi felhő

Kutyifa Anikó: Napi felhő #autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem

Számomra egyértelműen 5 csillagos ez a kis könyvecske, valóban igyekszik az átlagemberekhez közelebb hozni az autizmussal élők világát. Az autizmus egy olyan téma, ami nem mondható egyszerűnek. A legtöbben félretájékozottak, tényleg csak annyit tudnak róluk, hogy vagy nagyon okosak, vagy fogyatékkal élők, pedig ezt ennyire nem lehet lesarkítani. Munkámból kifolyólag néha találkozom autista gyerkőcökkel, így látom, hogy ez egyáltalán nem egyszerűsíthető le ennyire. Viszont rendkívül érzékenynek és elfogadónak kell lenni ahhoz, hogy ezeket a személyeket meg tudjuk érteni, esetleg valamilyen módon kommunikálni tudjunk velük. Szeretem magamat empatikusnak gondolni, de az autik világa számomra mindig is túl bonyolult volt. Még ha nekik nincs is külön világuk, elvégre ugyanott élnek és léteznek, mint mi, „normál” emberek. De talán így egyszerűbb szemléltetni, hogy mennyire különleges emberek is ők.
A könyv egyszerűen van megírva, tényleg bármelyik laikus megértheti. Akadnak benne szakszavak, de a könyv végén a fogalomtárban mindenre magyarázatot kap az olvasó, így tényleg azoknak is ajánlom a könyv olvasását, akiknek semmilyen rálátásuk nincs az auti gyógypedagógusok munkájára.
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy ismerem Anikót. Sőt, mi több, általános iskolában földrajz és biológia tanárom volt. Bevallom, úgy gondolom, hogy nem kis szerepe volt abban, hogy én végül biológia irányba elindulva gyógytornász lettem. Kiváló tanár. :)
Ebben a könyvben nem csak az autizmusról, hanem egyszerűen a mai világról is van szó, amiről olyan nemes egyszerűséggel ír Anikó, hogy mindenkihez eljut, mégis hatalmas igazságok rejtőznek az egyszerű szavak mögött. Emellett megismerjük, hogy milyen is nap mint nap autizmussal együtt élő gyermekekkel dolgozni, milyen érdekes, vicces helyzeteket képes teremteni az, hogy ők szó szerint értelmeznek mindent, hogy másként látják a világot. Nem lehetnek egyszerű helyzetben, mert ez a világ egyszerűen nem áll meg, hogy megértse őket. Egy-egy történeten időnként nagyon jókat mosolyogtam, mert néhány gondolatuk valóban szívmelengető, és ez mind-mind olyan dolog, ami számunkra egyértelmű, eszünkbe sem jut, hogy lehet másként is látni.
Az illusztrációk is igazán szuperek, nem kevés pluszt ad az egyes történetekhez. Letisztult, egyszerű grafika, de ettől válik édessé az egész. Jobb szót hirtelen nem találok rá.
Ez az a téma, az a könyv, amiről rengeteget lehet beszélni, írni, de azt hiszem, én itt megállok. A lényeg, hogy ajánlom mindenkinek olvasásra, mert lehet belőle tanulni, nem is keveset, főleg annak, aki nem sokat tud a témáról, de érdeklődik iránta. :)


Népszerű idézetek

GytAnett>!

Ki nem állhatom a Pitagorasz-tételt. Sosem értettem, hogy lehet az, hogy a-hoz b-t hozzáadva nem kapjuk meg c-t, amikor négyzetre emelve az egész képlet működik. Aztán szülő lettem, és megvilágosodtam. Kitaláltam hozzá egy szöveges feladatot: ha c a gyermek, a ás b a szülők, úgy már értettem az egészet. A gyermek mindig sokkal több, mint a szüleinek az összessége.

115. oldal

Kutyifa Anikó: Napi felhő #autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem

GytAnett>!

AKI KÜLÖNLEGES
#vers

Manapság a gyerekeket kóddal szokás ellátni,
miből lesz a cserebogár, nem szeretjük kivárni.
Aki kilóg vagy lemarad, nem szeretjük bevárni,
ráér hátul, egymagában körmét tövig lerágni.

Hiperaktív izeg-mozog, le nem ül egy percre,
úgy kóvályog össze-vissza, mint egy spicces lepke,
csak miközben parancsszóra ültetjük a székre,
olykor-olykor túl nagy sebet karcolunk lelkére.

ADHD-s nem csaj ugrál, figyelni sem képes,
miért nem hozott magával a méhből egy térképet?
Találjon már rá az útra, épp úgy, mint a többi,
egyszerű a magyarázat, szemét majd kiböki.

Autista? Kérem szépen, ugyan nézzen már rám!
Ne motyogjon! Mint mond, uram? Vagy ez csak egy reklám?
Minek fogja be a fülét, ez már nagyon ciki!
Miért nincs bennük adó-vevő, szociális wifi?

Azt várja a társadalom: ne különbözz, sodródj,
hogyha kicsit szűkös a sor, az utamból kotródj!
Átlagosnak lenni menő, az a biztonságos,
nem nézi már senki azt, hogy mi az igazságos.

Szeretném, ha életünkkel jó utat mutatnánk,
hibáinktól félelmünkben soha el nem bújnánk.
Megtanulnánk tévedni és okulni belőle,
múlhatatlan bátorsággal a jövőre nézve.

Kiskőrös, 2018. november 18.

109-110. oldal

Kutyifa Anikó: Napi felhő #autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem

GytAnett>!

Szerettem volna valamit felírni a táblára, de elfogyott a kréta.
– Megkérhetlek, hogy hozzál krétát a portáról?
Felhő csak nézett rám elkerekedő szemmel, de nem mozdult. Azon gondolkodtam, hogy akkor elkezdjek-e beszélni a segítőkészségről, vagy csak tegyem fel még egyszer a kérdést. De aztán meghallottam egyetemi tanáraim hangját a fejemben, hogy az ilyen típusú kérdésekre a szó szerinti értelmezés alapján a válasz: igen. Megkérhetem. Csakhogy a lényeg nem ez, hanem az, hogy ő aztán hoz-e.
Szerencsémre Felhő igen hamar kisegített, hogy még egyszer ne kövessem el ezt a kommunikációs hibát:
– Anikó néni, miért nem azt mondod, amit szeretnél? Hogy menj el a portára egy krétáért!

78-79. oldal

Kutyifa Anikó: Napi felhő #autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem

Kapcsolódó szócikkek: kréta
GytAnett>!

Az alábbi közmondást igyekeztünk értelmezni: Nézd meg az anyját, vedd el a lányát!
– Szerintetek mit jelent ez? – kérdeztem a Felhőktől.
– Szerintem ez azt jelenti, hogy mondjuk jön egy lány, én meg azt mondom neki: mutasd csak előbb a genetikádat!

43-45. oldal

Kutyifa Anikó: Napi felhő #autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem

Kapcsolódó szócikkek: közmondás
GytAnett>!

A képekről beszélgetés a csoportjaimban a leggyakoribb feladattípus. Így esett, hogy a képen látható virágcsokor kapcsán az oviban megkérdeztem, hogy kik szoktak virágot kapni. Felmerült anya, mama, a lányok és a legvégén a medvék. Erre aztán felkaptam a fejem:
– A medvék kaphatnak virágot?
– A szerelmes medvék – söpörte félre kételkedésemet a Felhő.

138. oldal

Kutyifa Anikó: Napi felhő #autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem

GytAnett>!

– És hol tartotok most történelemből? – kérdeztem.
Jó darabig nem érkezett válasz. Erősen gondolkodott, majd a bele szemben ülő csoporttársához szólt először:
– Hogy is van angolul az, hogy nyár?
– Summer – vágta rá azonnal.
Így már mosolyogva újra felém fordult:
– Ja tényleg, a suméroknál tartunk!
Az uralkodó nevére pedig az alábbi módon asszociált:
– Tudom, tudom, valami Gil játékai (Gilgames)!

93. oldal

Kutyifa Anikó: Napi felhő #autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem

Kapcsolódó szócikkek: sumérok
GytAnett>!

Gondolatban már a boltban kerestem a megfelelő színű hajfestéket, hogy szemtelen ősz hajszálaimat jómodorra tanítsam. Ildomos lenne – legfeljebb – annyi évesnek látszani, mint amennyi vagyok. Auti gyógypedagógusként fontos a vizuális támogatás.

66. oldal

Kutyifa Anikó: Napi felhő #autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem

Kapcsolódó szócikkek: hajfesték
GytAnett>!

Címkékbe kapaszkodunk, mert azok segítenek tájékozódni. Így teszünk akkor is, ha fogyatékossággal élő emberekről van szó. Ha az „autista” zseni, a Down-szindrómás kedves, a parasportoló pedig egy emberfeletti akarattal rendelkező hős, akkor nem kell saját véleményt formálnom, nem kell megkeresnem magamban a saját válaszaimat a kérdésekre. És legfőképpen nem kell meglátnom az embert a címke mögött.

107. oldal

Kutyifa Anikó: Napi felhő #autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem

GytAnett>!

Ismernünk kell a határainkat és azt, hogy mit tehetünk meg azokon belül. Néha elég csak annyi, hogy hallatjuk a hangunkat, és nem félünk beszélni a valódi problémákról.

59. oldal

Kutyifa Anikó: Napi felhő #autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem

GytAnett>!

Az ősi mondás szerint a tudás hatalom. Az elmúlt évszázad csavart egyet ezen az igazságon, és az információt tette hatalommá, melyet felelőtlenül nevezünk tudásnak. Ha információnk van valakiről vagy egy helyzetről, azt mondjuk: „tudunk róla”. A közösségi felületeken ellenőrzés nélkül osztunk meg híreket. Sokszor csak jó néhány perc után vesszük észre, hogy peregnek a szemünk előtt, és észrevétlenül formálódik az életszemléletünk. A rajtunk átáramlott információkból állítjuk fel a világképünket. Tudni vélünk valamit, holott csak a leülepedett hírmorzsákat szedegetjük, és még mielőtt elkezdenénk kritikusan gondolkodni, újabb információözön zúdul ránk, mi pedig a túlélsre koncentrálunk.

24. oldal

Kutyifa Anikó: Napi felhő #autizmus #közösvilág #felfedezés #szerintem

Kapcsolódó szócikkek: információ · tudás

Hasonló könyvek címkék alapján

Pataki Panka – Pataki Klára: Mondanám, de nem megy
Oravecz Lizanka – Orosz Ildikó: Lizanka
Kartali Zsuzsanna: Anyacsavar és Kockafej
Sienna Cole: Ahol a százszorszépek nyílnak
Bánki Róza – Borzák Tibor: Nappali álmodozók
Z. Kiss Adrienn: A szeretethez nem kellenek szavak
Győri Miklós – Billédi Katalin: Atipikus diákok, segítő appok, tudományos evidenciák
Z. Kiss Adrienn: Leszek én a hangod…
Bernáth Zsolt: Jöjj ki!
Pápai Ildikó: Azt beszéltük meg, hogy boldog leszel