Mozgóképelemzés 26 csillagozás

Kovács András Bálint: Mozgóképelemzés

A filmek hatáselemeinek nagy része észrevétlenül, tudattalanul hat. Egyszer csak eszünkbe jut valami egy jelenet nézésekor, és nem tudjuk, miért pont erre gondolunk. E könyvecske segíthet abban, hogy megtanuljunk filmet nézni. Rámutatva azokra az apró részletekre, amelyekből a kifejezés felépül, és amelyeket szinte észre sem veszünk. Ahhoz szeretnék itt hozzájárulni, hogy azt a kérdést: „miért ez és ez jutott eszembe?”, „miért lett ilyen és ilyen a hangulatom?” minél jobban meg tudjuk közelíteni a filmes kifejezőeszközök oldaláról is. A műalkotásokról és általában az elénk táruló világról való esztétikai beszélgetésnek a legfőbb értelme, hogy szubjektívnek tűnő élményeinket meg tudjuk osztani egymással, azaz, hogy megtaláljuk élményeink közös forrásait.

>!
Palatinus, Budapest, 2009
250 oldal · ISBN: 9789632740423

Kedvencelte 2

Most olvassa 3

Várólistára tette 8

Kívánságlistára tette 20


Kiemelt értékelések

memoir>!
Kovács András Bálint: Mozgóképelemzés

Majd a holnapi zh-n kiderül, hogy hasznos volt-e. És hogy elég figyelmesen olvastam-e? Reménykedjünk. Majd holnap csillagozom. :)

verdeleth>!
Kovács András Bálint: Mozgóképelemzés

Nagyon hasznos, bár kissé felületes könyv a filmelemzésről. Viszont tankönyvnek, kezdőknek kiváló. Érdemes viszont a végén található két konkrét elemzés előtt megnézni a filmeket.

csend_zenésze>!
Kovács András Bálint: Mozgóképelemzés

Hasznos, értelmes kis áttekintés a filmelemzéshez. Közérthető, sok példát hoz, szóval A mozgóképelemzés alapjai kurzusból nem vizsgázó laikusoknak is ajánlom szeretettel, mert amúgy ez egy izgalmas téma.

zsolt93>!
Kovács András Bálint: Mozgóképelemzés

Egyik kedvenc (tan)könyvem, sokat tanultam a filmelemzés módszereiről, amióta megvan, gyakran böngészem.

henryhill>!
Kovács András Bálint: Mozgóképelemzés

Tanulni belőle ideális és tetszetős a szerkezete. A célra megfelel.


Népszerű idézetek

csillagka>!

A „jelentés” nem magában a műalkotásban van, hanem a befogadóban keletkezik a műalkotással való találkozás hatására.

1. fejezet - A műelemzés célja - A jelentés

2 hozzászólás
csillagka>!

Az elemzés nem természetes „használata” a műalkotásoknak. A művészek nem azért alkotnak, hogy alkotásaikat valaki elemezze, hanem azért, hogy azokkal hatást érjenek el.

1. fejezet - A műelemzés célja

1 hozzászólás
csillagka>!

[…] művésznek nem azt nevezzük, aki tud rajzolni vagy tud furulyázni, hanem azt, aki a rajzával vagy a furulyázásával olyan összetett élményeket, érzéseket, fogalmi asszociációkat képes felkelteni a nézőjében vagy hallgatójában, amelyek megtapasztalása, átélése rövidebb vagy hosszabb távon örömet okoz a befogadóban akár úgy, hogy megszokott jó érzéseket tapasztal, akár úgy, hogy olyanokat, amilyeneket még sohasem élt át.

1. fejezet - A műelemzés célja

1 hozzászólás
csillagka>!

Jóllehet, a műalkotások befogadása során végig tudatos állapotban maradunk, a forma mégis alapvetően tudattalan módon hat.

1. fejezet - A műelemzés célja

csillagka>!

A befogadónak mindig lehetősége van választani aközött, hogy elfogadja-e valaki másnak az értelmezését, vagy saját értelmezést alakít ki […]

1. fejezet - A műelemzés célja - A jelentés

csillagka>!

Értelmezésekről általánosságban nehéz önmagukban vitatkozni, hiszen ezek a mű befogadása által keltett hatások koherenssé tett, fogalmi lefordításai. Ezek a szövegek azonban kimondva-kimondatlanul mind magáról a műalkotásról szólnak. Így elvileg meg lehet állapítani, valójában mennyire vannak „közel” a műalkotáshoz, mennyire lehet őket megalapozni magában a műalkotásban. Márpedig ennek a megalapozásnak a módszere nem más, mint az elemzés. Ha a hatásról nem lehet eldönteni, hogy helyes vagy helytelen, az elemzésről már sokkal könnyebb. Az elemzés ugyanis mindig a mű tárgyiasságára vonatkozik egy hatás szempontjából. Minél közelebb megyünk egy mű részleteihez, annál erősebben támaszkodhatunk a mű tárgyiasságára.

1. fejezet - A műelemzés célja - A jelentés

csillagka>!

Az ízlés egyik paradox vonása, hogy normatív, mégsem lehet egyértelműen meghatározni azt a normát, amelynek a nevében ítélkezik.

1. fejezet - A műelemzés célja - Műelemzés és műkritika

csillagka>!

Azok számára azonban, akiknek az életében a művészet élvezete fontos helyet foglal el, a művészetről való beszéd és így az elemzés magasabb rendű, egyre kifinomultabb formái szükségszerű velejárói a művészet élvezetének és az élvezet fokozásának.

1. fejezet - A műelemzés célja

csillagka>!

Bármi, ami egy film nézése közben eszünkbe jut, és bármilyen érzés, amelyet közben átélünk, többnyire kívül van a tudatosságon.

1. fejezet - A műelemzés célja

csillagka>!

A műelemzés és általában az esztétikai elemzés célja ebből kiindulva a hatás magyarázata.

1. fejezet - A műelemzés célja


Hasonló könyvek címkék alapján

Tóbiás Áron (szerk.): Filmkönyvek könyve
Somlyó Bálint – Teller Katalin (szerk.): Filozófus a műteremben
Walter Murch: Egyetlen szempillantás alatt
Király Jenő: Mágikus mozi
Pethő Ágnes: Múzsák tükre
Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 1.
Király Jenő: A kalandfilm formái
Gyenge Zsolt: Kép, mozgókép, megértés
Győri Zsolt – Kalmár György (szerk.): Nemek és etnikumok terei a magyar filmben
Kárpáti György – Schreiber András (szerk.): Az akciófilm