A Modern film irányzatai című könyv az első olyan összefoglaló munka, amely átfogóan dolgozza fel az európai film hatvanas-hetvenes évekbeli nagy korszakát. Nem tételes filmtörténet, sokkal inkább összehasonlító forma- és eszmetörténeti áttekintés, gazdag képi illusztrációval és részletes filmográfiával. Kovács András Bálint úttörő vállalkozása az elmúlt évtizedek kiemelkedő filmművészeti törekvései és teljesítményei közt segít tájékozódni.
A modern film irányzatai 21 csillagozás

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Palatinus Filmkönyvek Palatinus
Enciklopédia 1
Kedvencelte 4
Most olvassa 3
Várólistára tette 18
Kívánságlistára tette 30
Kölcsönkérné 1

Kiemelt értékelések


Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980
Nem feltétlenül az egyszeri filmnézőre kalibrált, A hét mesterlövészés kisokos a filmekhez, hanem elég komoly filmelméleti munka, amibe néha még nekem is beletörött a bicskám. Ennek ellenére olyan összefüggésekbe helyezi az ötvenes-hetvenes évek művészfilmjeit, amit azért máshogyan nem kapnánk meg. Érdemes végigverekedni rajta, sok jó és általam eddig nem ismert filmet is kitúrtam a kupacból általa.


Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980
Az egyik legjobb és legélvezetesebb magyar nyelvű filmes szakkönyv. Épp ezért bosszantó, hogy a filmek rendszeresen hibás évszámmal szerepelnek, sőt időnként Bunuel keresztneve is kibővül Louisszá. Egy KAB-formátumú író munkájában aligha elfogadható az ilyesmi, és hasonló a helyzet A film szerint a világgal is.
Ettől függetlenül az egyik kedvenc szakirodalmam, azon kevés példák egyike, amelyből élvezet volt tanulni.


Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980
Én elhiszem, hogy ez egy szakkönyv, de néhol mégis úgy éreztem, mintha nem is magyarul olvasnék. Néhol jókat nevettem (??), máshol meg végre felgyulladt az a bizonyos villanykörte. Egyszóval, (ez több szó lesz) egy elolvasás után is bőven kaptam annyi tudást, amire szükségem volt, de még egyszer biztosan nem veselkednék neki.


Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980
Ez egy nagyooon hasznos könyv, rengeteget tanultam belőle. A vizsgám KAB-nál először 3mas lett, de javítottam, így végül sikerült egy 4est szereznem, és amikor kijavította a vizsgát, és mondta, hogy 4es, elkezdtem ugrálni örömömben, ő meg fapofával nézett… hát ilyen ez a KAB.
De a kedvenc kérdésem: az alábbi színésznők közül melyik nem szerepelt Bergman 50-es évekbeli filmjeiben? (a válasz Liv Ullmann volt)….
Ja, és ez még csak a modernizmus előzményei vizsga volt, következő félévben jön a modernizmus, szóval ezt a könyvet még párszor fogom olvasni… :)
(és reméljük, abból a vizsgám ötösre fog sikerülni)
Népszerű idézetek




A modern művészet egy fontos eleme a Semmi hatalmának mint transzcendens értéknek a felismerése. A Semmi komoly dolog, mert komoly dolgok és valóságos értékek hiányát jelöli. Elfoglalja a hiányzó dolgok helyét, és az ember szabadságának képében maga is transzcendens érték lesz. A modern művészet vége akkor jön el, amikor a Semmi problémája megszűnik komoly kérdés lenni, amikor a Semmi már nincs a színfalak mögött, amikor a Semmi már nem érték, már nem a lét másik oldala, már nem transzcendens hatalom, mert már nincs közös tudás arról, hogy mi hiányzik.
422. oldal, IV. Rész - A modern film rövid története (1959 - 1975), 5. fejezet - A szerző halála: Antonioni és Greenaway: A modernből a posztmodernbe
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980




A főhős azáltal oldja meg a problémát, hogy elcsábítja azt a nőt, aki eredetileg őt akarta elcsábítani […]
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980




Ha nem sikerül eljutni a buszmegállóig, emlékezzen rám!
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980




A legtipikusabb film noirok középpontjában egy női figura áll, a femme fatale, aki a mozgatója mindannak, ami a cselekményben történik. Valószínűleg a film noir leggyakrabban kommentált sajátossága a femme fatale alakja. A róla készült tanulmányok általában úgy jellemzik, mint kiszámíthatatlan, titokzatos, romboló erőt, aki veszélyes a hősre nézve. „Az asszony gonosz erő" – írja Jacques Siclier, amikor a film noir állítólagos nőgyűlöletét jellemzi. Foster Hirsch pedig a film noir női főszereplőit „férfigyűlölő csábítóknak" és „a férfierő amorális rombolóinak" tekinti.
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980




…A »femme fatale« csupán egy jelszó annak a veszélynek a jelölésére, amit a szexuális különbség, a vágy igényei és kockázatai jelentenek a férfi számára. A férfi gyakran veti alá magát önként a »pókasszonynak« – ahogy Neff a Double Indemnityben –, ugyanis éppen a nő veszélyes szexualitása után vágyódik, azaz saját perverz vágya lesz végül a veszte.
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980




A mentális és a szociális dimenziók a film noirban bonyolítják a klasszikus narratív struktúrát, de nem helyettesítik azt, úgyhogy a korabeli kritikusok csupán a klasszikus forma destabilizálódását tudták megállapítani.
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980




Ebben az új művészetben maga a nyomozás, a logikai elem szinte teljesen eltűnik a vér és a kínzás történetei mögött.
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980




Hammett a hagyományos detektívtörténetet a bűnügyi kalandregénnyel helyettesítette, egy olyan műfajjal, amelyben a cselekményt nem a rejtély megoldása szervezi, hanem inkább egy sor erőszakos, véletlenszerű esemény. […] Kik ezeknek a kalandoknak a hősei, és mit akarnak – olyan kérdések ezek, amelyeket a szerző ritkán válaszol meg.
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980




A hős reakciói nem racionálisan adekvát válaszok a helyzetre.
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% Az európai művészfilm 1950–1980
Hasonló könyvek címkék alapján
- Pentelényi László – Zentay Nóra Fanni (szerk.): JLG / JLG ·
Összehasonlítás - Tóbiás Áron (szerk.): Filmkönyvek könyve
·
Összehasonlítás - Morsányi Bernadett: Egyedül szembejövet ·
Összehasonlítás - Grunwalsky Ferenc: Levelek L&M-nek ·
Összehasonlítás - Király Jenő: Mágikus mozi ·
Összehasonlítás - Lakatos Róbert Árpád: Dokumentumfilmes hatások a játékfilmben ·
Összehasonlítás - Turnacker Katalin: A haszontalan meghódítói ·
Összehasonlítás - Amy Harmon: Homokból és hamuból 92% ·
Összehasonlítás - Ralf Rothmann: Tavasszal meghalni 92% ·
Összehasonlítás - Terézia Mora: A szörnyeteg 87% ·
Összehasonlítás