A ​modern film irányzatai 20 csillagozás

Az európai művészfilm 1950–1980
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai

A Modern film irányzatai című könyv az első olyan összefoglaló munka, amely átfogóan dolgozza fel az európai film hatvanas-hetvenes évekbeli nagy korszakát. Nem tételes filmtörténet, sokkal inkább összehasonlító forma- és eszmetörténeti áttekintés, gazdag képi illusztrációval és részletes filmográfiával. Kovács András Bálint úttörő vállalkozása az elmúlt évtizedek kiemelkedő filmművészeti törekvései és teljesítményei közt segít tájékozódni.

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Palatinus Filmkönyvek Palatinus

>!
Palatinus, Budapest, 2010
468 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789639578340
>!
Palatinus, Budapest, 2008
468 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789639578340
>!
Palatinus, Budapest, 2005
468 oldal · keménytáblás · ISBN: 9639578347

Enciklopédia 1


Kedvencelte 4

Most olvassa 3

Várólistára tette 19

Kívánságlistára tette 24

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

szigiri>!
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Nem feltétlenül az egyszeri filmnézőre kalibrált, A hét mesterlövészés kisokos a filmekhez, hanem elég komoly filmelméleti munka, amibe néha még nekem is beletörött a bicskám. Ennek ellenére olyan összefüggésekbe helyezi az ötvenes-hetvenes évek művészfilmjeit, amit azért máshogyan nem kapnánk meg. Érdemes végigverekedni rajta, sok jó és általam eddig nem ismert filmet is kitúrtam a kupacból általa.

Moesko_ IP>!
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Az egyik legjobb és legélvezetesebb magyar nyelvű filmes szakkönyv. Épp ezért bosszantó, hogy a filmek rendszeresen hibás évszámmal szerepelnek, sőt időnként Bunuel keresztneve is kibővül Louisszá. Egy KAB-formátumú író munkájában aligha elfogadható az ilyesmi, és hasonló a helyzet A film szerint a világgal is.
Ettől függetlenül az egyik kedvenc szakirodalmam, azon kevés példák egyike, amelyből élvezet volt tanulni.

3 hozzászólás
Fanni_214>!
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Én elhiszem, hogy ez egy szakkönyv, de néhol mégis úgy éreztem, mintha nem is magyarul olvasnék. Néhol jókat nevettem (??), máshol meg végre felgyulladt az a bizonyos villanykörte. Egyszóval, (ez több szó lesz) egy elolvasás után is bőven kaptam annyi tudást, amire szükségem volt, de még egyszer biztosan nem veselkednék neki.

memoir>!
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Ez egy nagyooon hasznos könyv, rengeteget tanultam belőle. A vizsgám KAB-nál először 3mas lett, de javítottam, így végül sikerült egy 4est szereznem, és amikor kijavította a vizsgát, és mondta, hogy 4es, elkezdtem ugrálni örömömben, ő meg fapofával nézett… hát ilyen ez a KAB.
De a kedvenc kérdésem: az alábbi színésznők közül melyik nem szerepelt Bergman 50-es évekbeli filmjeiben? (a válasz Liv Ullmann volt)….
Ja, és ez még csak a modernizmus előzményei vizsga volt, következő félévben jön a modernizmus, szóval ezt a könyvet még párszor fogom olvasni… :)
(és reméljük, abból a vizsgám ötösre fog sikerülni)


Népszerű idézetek

Debut>!

A modern művészet egy fontos eleme a Semmi hatalmának mint transzcendens értéknek a felismerése. A Semmi komoly dolog, mert komoly dolgok és valóságos értékek hiányát jelöli. Elfoglalja a hiányzó dolgok helyét, és az ember szabadságának képében maga is transzcendens érték lesz. A modern művészet vége akkor jön el, amikor a Semmi problémája megszűnik komoly kérdés lenni, amikor a Semmi már nincs a színfalak mögött, amikor a Semmi már nem érték, már nem a lét másik oldala, már nem transzcendens hatalom, mert már nincs közös tudás arról, hogy mi hiányzik.

422. oldal, IV. Rész - A modern film rövid története (1959 - 1975), 5. fejezet - A szerző halála: Antonioni és Greenaway: A modernből a posztmodernbe

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Fanni_214>!

A főhős azáltal oldja meg a problémát, hogy elcsábítja azt a nőt, aki eredetileg őt akarta elcsábítani (…)

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Fanni_214>!

Ha nem sikerül eljutni a buszmegállóig, emlékezzen rám!

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Fanni_214>!

A legtipikusabb film noirok középpontjában egy női figura áll, a femme fatale, aki a mozgatója mindannak, ami a cselek­ményben történik. Valószínűleg a film noir leggyakrabban kommentált sajá­tossága a femme fatale alakja. A róla készült tanulmányok általában úgy jel­lemzik, mint kiszámíthatatlan, titokzatos, romboló erőt, aki veszélyes a hősre nézve. „Az asszony gonosz erő" – írja Jacques Siclier, amikor a film noir állító­lagos nőgyűlöletét jellemzi. Foster Hirsch pedig a film noir női főszereplőit „férfigyűlölő csábítóknak" és „a férfierő amorális rombolóinak" tekinti.

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Kapcsolódó szócikkek: femme fatale
Fanni_214>!

…A »femme fatale« csupán egy jelszó annak a veszélynek a jelölésére, amit a szexuális különbség, a vágy igé­nyei és kockázatai jelentenek a férfi számára. A férfi gyakran veti alá magát önként a »pókasszonynak« – ahogy Neff a Double Indemnityben –, ugyanis ép­pen a nő veszélyes szexualitása után vágyódik, azaz saját perverz vágya lesz végül a veszte.

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Kapcsolódó szócikkek: femme fatale
Fanni_214>!

A mentális és a szociális dimen­ziók a film noirban bonyolítják a klasszikus narratív struktúrát, de nem he­lyettesítik azt, úgyhogy a korabeli kritikusok csupán a klasszikus forma de­stabilizálódását tudták megállapítani.

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Fanni_214>!

Ebben az új művészetben maga a nyomozás, a logikai elem szinte telje­sen eltűnik a vér és a kínzás történetei mögött.

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Fanni_214>!

Hammett a hagyomá­nyos detektívtörténetet a bűnügyi kalandregénnyel helyettesítette, egy olyan műfajjal, amelyben a cselekményt nem a rejtély megoldása szervezi, hanem inkább egy sor erőszakos, véletlenszerű esemény. (…) Kik ezeknek a kalan­doknak a hősei, és mit akarnak – olyan kérdések ezek, amelyeket a szerző ritkán válaszol meg.

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980

Fanni_214>!

A hős reakciói nem racionálisan adekvát válaszok a helyzetre.

Kovács András Bálint: A modern film irányzatai Az európai művészfilm 1950–1980


Hasonló könyvek címkék alapján

Pentelényi László – Zentay Nóra Fanni (szerk.): JLG / JLG
Tóbiás Áron (szerk.): Filmkönyvek könyve
Morsányi Bernadett: Egyedül szembejövet
Grunwalsky Ferenc: Levelek L&M-nek
Király Jenő: Mágikus mozi
Lakatos Róbert Árpád: Dokumentumfilmes hatások a játékfilmben
Turnacker Katalin: A haszontalan meghódítói
Amy Harmon: Homokból és hamuból
Ralf Rothmann: Tavasszal meghalni
Terézia Mora: A szörnyeteg