üres az ágyam
mint a koponyám
csészémben felforr a hideg tej
az élet egy pénzdarab
feldobom néha
de tudom mi fontosabb:
az írás
nem a fej
üres az ágyam
mint a koponyám
csészémben felforr a hideg tej
az élet egy pénzdarab
feldobom néha
de tudom mi fontosabb:
az írás
nem a fej
Eredeti megjelenés éve: 2000
Flow élmény ("nembíromletenni" érzés): 4
Stílus (írói): 5
Ötlet (eredetiség): 5
Tartalom (mondanivaló): 4,5
Hitelesség (könyv világának átélhetősége): 4
Érzelmek (ábrázolása): 4,5
Izgalom: 4
Régóta kedvelem Kovács Ákos zenéjét, pontosabban saját maga által megzenésített verseit. A zenei háttér viszont az ő esetében meglepően sokat ad hozzá a szöveghez. Magyarul: inkább továbbra is hallgatni, mint olvasni fogom Ákost. A kötetben ugyanakkor van néhány gyöngyszem, ami felejthetetlen értéket képvisel – legalábbis számomra. Újraolvasni a könyvet ugyanolyan élményt jelentett, mint első alkalommal.
Nagy bajban vagyok az értékeléssel, mert talán a vége felé vannak azok a versek, amelyekért érdemes volt és jópár közülük tényleg üt. A kötet eleje visszahozta a régi emlékeket: voltak jó dalok azon a bizonyos Hűség lemezen! Aki szerette, biztosan rákeres néhány dalra – én is így tettem. Az angol változata, a Vertigo viszont sosem állt közel a szívemhez, és újraolvasva az angol nyelvű szövegeket, azt kell mondanom, ez így is marad. Sokuk hangulatában sincs köszönő viszonyban az eredetiekkel, habár „angolosabban” hangzanak, mint Ákos korábbi idegen nyelvű szerzeményei. A filmkritikai blokk után következnek azok a korábban meg nem jelent versek, amik engem igazán érdekeltek. Vannak gyöngyszemek, de vannak olyanok is, amik nálam a szemetesben kötöttek volna ki – a kötet elhúzása 122 oldalra, pedig kimondottan zavart (szegény fák…). Sajnos, a férfi-nő szerep keresztény értékrend szerinti leosztása (a férfi imádja Istent, a nőnek elég lesz, ha a férfit) engem mindig kiborít, ez nálam levont az élvezeti értékből, de tudom, ez meg egyéni szoc. probléma…
Ajánlom a Hét parancsszó című kiadvány hallgatását a könyv olvasása közben.
Igen, igen és igen!
Még sok-sok ilyen könyvet kívánok – magamnak!
Ki vagyok szolgáltatva a vágynak, hogy keresselek. Ha soha nem találok rád, akkor is segítettél rajtam: volt kit kutatnom.
74. oldal
Az élet egy tangó, a szenvedély és fegyelem tánca. Aki ezt elfelejti, örökre elveszett.
üres az ágyam
mint a koponyám
csészémben felforr a hideg tej
ha sohasem jössz
én akkor is várlak
hogy feloldozz
hogy magadhoz ölelj
addig is lődörgök az utcán
és csak elvétve szeretek
a város hű börtön
de erőmet őrzöm
hogy tőlem kapd vissza
régi szép nevedet
sem a világ mélye-sekélye
sem a sorsom harmadik esélye
nem köt ide semmi
nem köt ide semmi
az égbe bogoztak végérvényesen
a mégoly kevés is elég tudna lenni
de záródom s eltűnök harminckét évesen
üres az ágyam
mint a koponyám
csészémben felforr a hideg tej
az élet egy pénzdarab
feldobom néha
de tudom mi fontosabb
az írás
nem a fej
GLADIÁTOR
ha utolsó csatád jön
bukott hadvezér
adj hálát majd akkor
minden napodért
mert
voltál te hős
és voltál hontalan
háború kegyeltje
háborítatlan
haldokló aggastyán
és hű
örök
gyerek
életed százféle
tobzódó szerep
de mind egyetlen
képpé összeáll
nem szégyenít meg
semmilyen halál
szeretni
küzdeni
nem volt elég?
nem pusztít el
száz vereség?
röhögnek a gyávák
ha nem leszel bátor
te arénába tévedt
kóbor gladiátor
tudd: csak a harc
csak az éri meg
jelzi a válladban rángó ideg
a világ mocskát
hogy eltöröld
míg el nem nyel
az anyaföld
(2000. jún. 6.)
106-107. oldal
Az amerikai filmek legtöbbjével éppen az a baj, hogy annyira valósághűek akarnak lenni, hogy az már fáj. A nagy igyekezetben mindig a lényeg veszik el, az emberség, az igazság. A nagy pontoskodás vége mindig a maszatolás, a suta érzelmi műbalhé, miközben a tárgyi környezet annyira, de annyira valódinak tűnik. Mintha élne. Csak a szereplők halottak.
57. oldal (Filmlevelek / Súlytalan tánc - Mars mentőakció)
a test csak a csónak
a lélek az utas
99. oldal (Csillagzaj)
A legnagyobb botránynak a film zenéjét tartom: a nagymúltú Morricone vagy a fiókja mélyéről húzta elő ezeket a szerzeményeket, vagy egy másik filmet nézett.
57. oldal
A Pop, csajok, satöbbi oktatófilm: az eső itt mindig dramaturgiai szereppel zuhog, jókor, jó helyen.
60. oldal
A hitelesség védőpajzsára annak van szüksége, aki csak játssza, de nem igazán éli a szerepét.
66. oldal (Fehér Sólyom, 2000)