Gyermekirodalom 7 csillagozás

Komáromi Gabriella (szerk.): Gyermekirodalom

Ez ​a könyv kézikönyv: Bevezetés a gyermek- és ifjúsági irodalomba. A maga nemében magyar nyelven az első. Ajánljuk mindazoknak, akik a gyerekkönyvek világára kíváncsiak, és abban tájékozódni akarnak. De a tankönyv szerepét is betölti, elsősorban a pedagógus- és könyvtárosképzés számára készült.
E munka tárgya elsősorban a magyar gyermekirodalom. De a világirodalom gyerekirodalma mindvégig háttértörténet a könyvben, jelenségek forrásvidéke, halhatatlan klasszikus alkotók embergalériája. (Miért jó gyerekkönyv a Micimackó? Miért szép A kis herceg?).
A kötet nemcsak a klasszikus gyermekirodalmat mutatja be, hanem a modern idők gyermekkönyveit is. Szerkezete kifejezi azt, hogy az irodalom nemcsak az írók, a művek, hanem az olvasó ember/gyermek története is.
A könyv első ciklusa a Klasszikus gyermekirodalom címet viseli. Bemutatja a klasszikus gyermekirodalom történetét, műfajait: a gyermekverset, a mese világát, a meseregényt, a… (tovább)

Tagok ajánlása: Hány éves kortól ajánlod?

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Helikon Universitas

>!
Helikon, Budapest, 1999
352 oldal · keménytáblás · ISBN: 9632086104

Most olvassa 2

Várólistára tette 5

Kívánságlistára tette 9

Kölcsönkérné 2


Kiemelt értékelések

>!
Adryenne1991
Komáromi Gabriella (szerk.): Gyermekirodalom

Valahogy az ember nem gondolná, hogy egy szakdolgozathoz szükséges szakirodalom is lehet érdekes.
Pedig ez az volt.
Teljes mértékben érthető, teli érdekes információkkal a gyermek- és ifjúsági irodalommal kapcsolatban.
Az viszont kissé zavaró, hogy 1-1 témának elég különböző a színvonala és az érthetősége. Habár ez több szerzős könyveknél általában így van.
Mindenkinek ajánlom, akit kicsit is érdekel a gyermek- és ifjúsági irodalom. Utána más szemmel tudja majd olvasni ezeket a könyveket.

2 hozzászólás
>!
Pennmenelien P
Komáromi Gabriella (szerk.): Gyermekirodalom

Azt hiszem elég annyit leírni: a szerző, Komárom Gabriella. Aki gyermekkel foglalkozik, biztosan találkozott már ezzel a névvel a gyermek szakirodalom kapcsán és biztos, hogy legalább egyszer eszébe jutott a mesélés közben a szerző egy – egy gondolata. Kézikönyv, tankönyv, de emellett érdekes, szórakoztató és tanulságos olvasnivaló. Felosztása,elrendezése logikus és érthető, szóhasználatához nem kell értelmező szótár, így egy nem szakmabeli – pedagógus, könyvtáros – személy is könnyedén elmélyülhet a gyermekirodalom világában.

>!
Tücsökzene
Komáromi Gabriella (szerk.): Gyermekirodalom

Ha szegény könyv el tudná dönteni, hogy kinek akar szólni, és milyen céllal, valószínűleg előrébb lennénk. Mert így itt vagyunk, két szék között klasszikusan a pad alatt egy olyan könyvvel, ami megmagyarázza a lábjegyzetben a 'motívum' szót, de három sorral lejjebb a 'pragmatikát' már nem (márpedig én úgy sem tudom, mi az a pragmatika, hogy még le is vizsgáztam belőle).
A tartalma számomra hagy némi kívánnivalót, mert pl. a műmeséket nem sikerül szépen definiálnia, csak hoz rá egy (egyébként szép) párhuzamot, ami után érzem én, hogy mit akar, de azért nem csak érezni kéne az ilyet. Továbbá örülnék, ha az idézeteket lehivatkozná, valamint a gyerekere/fiatalkorúakra nem „kis olvasó” "kis főhős" „kis világkép” negédességgel utalna, mert (egy bekezdésen belül) a harmadiknál már kezdett rángani a kisujjam.
Arról az idegesítő, egyébként Boldizsár Ildikóval osztott nézetéről már ne is beszéljünk, hogy a videojátékok nem jók semmire, de legalább még agresszióra is nevelnek.
Ezek után inkább nem csillagozom.


Népszerű idézetek

>!
Dorabella

Egy közismert történet szerint egy kisfiú azt kérte egyszer az óvó
nénitől, hogy énekeljék el a „Géza malacot”. Hosszas tanakodás után találtak
rá a kívánt versre, mert annak négy szakaszából másik háromra nem emlékezett. Végül kiderült, Weöres Sándor verséről A tündérről volt szó. Ennek második szakaszában Bóbita játszik, kegyetlen játéka a Szentivánéji álmot idézi. Egy malaccal hiteti el, hogy szárnyai vannak, és kineveti, mikor az kész lenne röpülni. Ebből a kisfiú természetesen semmit sem ért, de a saját nézőpontjából értelmezi a szöveget. Aki játszik, annak vannak játszótársai. Hamarosan fel is fedezi őket: két tündér. Az egyik „Szárnyati”, a másik „Röpteti”. Ezek után minden érthető: „Szárnyati Géza malacra ráül, ígér neki csókot." Ezt a helyzetet könnyű elképzelni. Géza malac bizonyára tiltakozik, visong. Nem csoda, hogy (egy kis korrekciós célú elértéssel) „Röpteti és kikacagja”.

45.

2 hozzászólás
>!
Dorabella

A gyerekkönyv szórakoztatva tanít vagy tanítva szórakoztat.

13. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Kiss Judit: Bevezetés a gyermekirodalomba
Az olvasáskultúra fejlesztése
Illés György: A magyar ifjúsági irodalom kézikönyve
Budai Éva: Tanárnőkérem
Petrolay Margit: Tanulmányok meséről, gyermekirodalomról
Szterényi Hugó (szerk.): Ifjusági olvasmányok a természet köréből
Lovász Gabriella – Adamik Tamásné: Ablaknyitogató I.
Sven Nordqvist: Amikor Findusz kicsi volt és eltűnt
Rick Riordan: Az utolsó olimposzi
Romhányi József: Szamárfül