Sorozatunk eddigi köteteihez képest különleges ez a könyv, mint ahogy a szerzőjének személyisége, életműve is különleges. Szívet melengető írásaiban a tudományos megfigyelés a lélek szárnyalásával, az érzelem áradása a legtágabban értelmezett kultúra kiterjesztésével párosul, kritika és líra váltogatja egymást a humanizmus jegyében. A gyermeket-felnőttet egyaránt elvarázsoló szerző a zene hangjain mélységekbe hatoló analitikus gondolkodásával feltárja a gyerekek viselkedésének hátterét és elvezet a megoldásokig.
A zene felemeli a kezeimet 2 csillagozás
A következő kiadói sorozatban jelent meg: Közoktatási kutatások Akadémiai
Várólistára tette 4
Kívánságlistára tette 1
Kiemelt értékelések
Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet Zenepedagógiai módszerek
Kokas Klára ezen könyve négy nagy részből áll.
…
GONDOLATAIM, EMLÉKEIM, ELKÉPZELÉSEIM
Az első, leghosszabb rész novellák gyűjteménye emlékekről, benyomásokról.
Néhány vélemény konkrét írásokhoz:
A zene felemeli a kezeimet
A tanított mozdulatok kötöttsége, mesterkéltsége; az uniformitás ellen szól. Ugyanakkor úgy érzem, aranyos kis óvodásokkal és alsós gyerekekkel könnyű szabadon dolgozni, ám igenis szükség van bizonyos mértékű uniformizálásra. Mi történne, ha énekóra közben a gyerekek fele felpattanna a padjából, és körbetáncolná a termet, mert neki ez jut a zenéről eszébe? Dicséri a táncosok ösztönös mozdulatait, de ő is megemlíti, hogy sok emögött a tanulás – mind a táncban, mind a zenében szert kell tenni egy eszköztárra, amiből aztán „kreatívkodni” lehet. A tanulás nélküli szabadság nem képvisel művészi értéket.
A gyerekek arca
Jószemű problémafelvetés az otthoni/utcai zenehallgatás hatásáról, vagyis hogy a silányabb zenéhez való hozzászokás után mennyire nehéz az értékesebb, mélyebb zenéket megismertetni és megszerettetni a gyerekekkel. A könnyűzenét érteni könnyű, hiszen nem olyan mély, hogy erőfeszítést igényelne a megismerése. Viszont akkor ki lesz ezután hajlandó komolyabb erőfeszítést tenni az olyan zene érdekében, amely pont a mélysége miatt nem könnyen megismerhető?
Lábujjvariációk
Az az alapkoncepció, hogy Kokas képes akár egy videófelvétel alapján megmondani, ki a jó tanár. Namármost van egy olyan legenda, hogy a tanár is ember. Lehet rossz napja, járhat máshol a gondolata, amit nem tud teljesen kizárni. Van élete, ami kihat a munkájára – nem is ideális, ha nem látják a gyerekek, hogy vannak érzelmei, ő is lehet szomorú, ideges – és mutathat példát a megoldásra. Illetve jó esetben fejlődőképes. Szóval egy tanóra alapján megmondani, hogy ki jó tanár, szerintem igencsak meredek elképzelés.
Jók a novella-eleji rövid téma-összefoglalók (néha lényeglátóbbak, mint a kifejtés). Viszont sokszor rájövök ugyan, hogy mit szeretne elmondani, de ennél sokkal jobban is meg lehetett volna fogalmazni. Kérdés-feleleteknél nem mindig a kérdésekre válaszol. Zavaróak a semmitmondó szép szavak, üres frázisok.
…
CSOPORTBAN IS EGYÉNEKKEL
A második rész órák bemutatását tartalmazza. Ez volt a legizgalmasabb rész számomra: a Badinerie (103. o.) és Dióból tulipán (112. o.) novellák bemutatták a módszert egy óra részletes végigkövetésével.
Ennek a másik oldala a harmadik nagy rész, a TÁNCBAN SZÜLETETT GYEREKTÖRTÉNETEK, ahol az óra idején zeneszóra gyerekek által improvizált mozgások történetét mesélik el a résztvevők (pl. pingvinek voltunk és köveket gyűjtöttünk).
…
Az utolsó rész, a SZÉP VOLT, SZÉP MARAD Kokas küzdelmeit eleveníti fel módszerének terjesztésével és elfogadtatásával kapcsolatban.
…
Szóval ez egy kb. 4-14 éves gyerekekkel létrehozott művészetterápiás módszer, pl. festészet zenére – de legnagyobb részt mozgásimprovizáció. Nagyszerű benne az integrálás (pl. 95. o.) és hogy Kokas oda mer ülni a gyerekek közé, nem csak magasról utasításokat oszt. Viszont sajnos egyáltalán nem nyűgöz le, nem ragad magával a könyv és a módszer (nekem a könyv felépítése sem tetszett, hiába hallottam már korábban a módszerről, az, hogy majdnem száz oldalon keresztül nem vázolja fel a konkrét módszert, csak témákat vet fel, nagyon zavaró volt).
Valószínűleg ennek az az oka, hogy a rendszer fő mozgatórugója a személyes varázs – kérdés, hogy Kokas halála után lesznek-e (vannak-e) méltó folytatói.
…
Végül szeretnék néhány szót írni a külsőségekről.
Igényes könyv kevés elütéssel, szép papíron, képekkel, jól tagolva stb. Viszont nehéz szó nélkül hagyni a képet a borítón – mivel szerintem ennél előnytelenebbet nehéz lett volna választani. Egy időskori kép, ami nem is indokolt, hiszen már fiatalabban is a szakmában volt. Nem látszanak az arcvonásai, csak egy őszes hajkorona. Zavaró a háttér. A mozgás ereje sem erőteljesen jön át, inkább barátságtalan az elkapott mozdulat. Kereshettek volna egy ennél pozitívabb hatást keltő képet, ami alapján tudom, hogy miről/kitől szól, és esetlen lenne kedvem leemelni a polcról…
Népszerű idézetek
A tiszta zene: erőforrás. Mindenki másképp bukkan rá, számtalan elképzelhető útja van, egyik sem tilos, bármelyik felfedezhető.
7-8. oldal, Bemutatkozom (Kokas, 2018)
Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet Zenepedagógiai módszerek
A zenei elmélyülés szolgálatában a mozdulat olyan, mint a levegő vagy a víz mozgása, minél szabadabb, annál teljesebb. A mozdulatok megtanulása memóriát vesz igénybe, azt fejleszti a mozgási képességekkel is. A szabad mozgás a képzeletet veszi igénybe, azt fejleszti a zene befogadásával is.
17. oldal, Gondolataim, emlékeim, elképzeléseim - A zene felemeli a kezeimet (Kokas, 2018)
Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet Zenepedagógiai módszerek
A kisgyerek még egész figyelmével fordul a dolgok, történések, jelenségek, személyek felé, mert életének éber perceiben a tanulás a természetes. Anyja, apja vonásait, hangját sem tudná megtanulni félfigyelemmel. Félfigyelésre a felnőttek szoktatják, részint az összevissza ontott ingerekkel, részint saját példájukkal.
37. oldal, Gondolataim, emlékeim, elképzeléseim - Félfigyelemből teljes figyelembe (Kokas, 2018)
Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet Zenepedagógiai módszerek
A tanítás is művészet, tudásból, mesterségből és képzeletből összekovácsoltan.
47. oldal, Gondolataim, emlékeim, elképzeléseim - Zenéből fényeket (Kokas, 2018)
Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet Zenepedagógiai módszerek
Dobáld ki magadból felnőtt gőgödet, a mindent jobban tudás csökönyösségét, és figyeld a gyerekeket a lelked alázatával.
59. oldal, Gondolataim, emlékeim, elképzeléseim - Lábujjvariációk (Kokas, 2018)
Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet Zenepedagógiai módszerek
pedagógiai szentháromságom: instrukció helyett inspirációt; kritika helyett elmélyült odafigyelést; irtsd a közönyt és a gúnyt
61. oldal, Gondolataim, emlékeim, elképzeléseim - Athéni beszélgetések (Kokas, 2018)
Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet Zenepedagógiai módszerek
A gyerekek irtóznak az unalmastól, de sajnálatos módon félelmetesen rövid idő alatt leszoktathatók a szellemük, a szabad ítéletük, önálló gondolataik és alkotó képzeletük használatáról.
61. oldal, Gondolataim, emlékeim, elképzeléseim - Athéni beszélgetések (Kokas, 2018)
Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet Zenepedagógiai módszerek
Pedig a csönd a lélek támasza, és az örökös zenébe burkolózás pótcselekvés.
66. oldal, Gondolataim, emlékeim, elképzeléseim - Athéni beszélgetések (Kokas, 2018)
Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet Zenepedagógiai módszerek
Juliska: Nálam a szétkent maszatokban van a Mozart.
Hol?
Juliska: Itt a zöldes, itt a kékes, de szétkentem, mert így összesimulnak a hangok.
Hogyan?
Juliska: Átmennek egymásba, mikor kell. Nem kopognak, hanem szépen mindig összesimulnak.
194. oldal, Táncban született gyerektörténetek - Zenéből képek, Szétkent maszatok (Kokas, 2018)
Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet Zenepedagógiai módszerek
Ha nem akarod, hogy utánozzanak, mindig többfélét mutass be, annyit, hogy ne lehessen pontosan megjegyezni. Így az elvet szűrik le, a lehetőségekhez kapnak inspirációt.
126. oldal, Csoportban is egyénekkel - Csipkefa bimbója (Kokas, 2018)
Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet Zenepedagógiai módszerek
Hasonló könyvek címkék alapján
- S. Lázárovics Iza: Értő figyelemmel ·
Összehasonlítás - Pinczésné Palásthy Ildikó: Dráma, pedagógia, pszichológia ·
Összehasonlítás - Stuart W. Twemlow – Frank C. Sacco: Miért nem működnek az iskolai bántalmazás-ellenes programok ·
Összehasonlítás - Judith Dupont: Kézikönyv nehezen kezelhető szülőkkel rendelkező gyermekek számára ·
Összehasonlítás - Torey Hayden: Egy gyerek 96% ·
Összehasonlítás - A. S. Neill: Summerhill 95% ·
Összehasonlítás - Vekerdy Tamás: Érzelmi biztonság 93% ·
Összehasonlítás - Alice Miller: Kezdetben volt a nevelés 94% ·
Összehasonlítás - Lorena V. Pajalunga: Dinó meditáció 93% ·
Összehasonlítás - Kim John Payne: Gyermekeink játékai ·
Összehasonlítás