„Ha visszaemlékszünk 2022 nyarának meleg napjaira és tudjuk, hogy KSR regénye egy hatalmas hőhullámmal indít, érdekes lehet a feltételezés, hogy Robinson története csupán azért fikció még, mert cselekményét a jövőbe helyezi.
Az emberek és az írók már régóta foglalkoztak az éghajlattal és az éghajlatváltozással, mint irodalmi témával. A klímaváltozás következményei megjelennek olyan spekulatív irodalmi alkotásokban, mint Octavia E. Butler – A magvető példázata, vagy Margaret Atwood MaddAddam-trilógiája. Ha úgy vesszük, a Düne is tele van klímafikciós elemekkel, hiszen Herbert rengeteget foglalkozott az Arrakis kapcsán a sivatagokkal. A különböző irodalmi alkotásokat megfigyelve érdekes, hogy hogyan kerül a fikciós irodalom középpontjába maga a klímaváltozás.
A huszadik században megjelent sci-fi regények nagyrészénél csupán hallunk arról, hogy az emberek valamikor régen tönkretették a Földet, élhetetlenné vált a bolygó, ezért el kellett hagyniuk, létrehozva a galaxisban élő civilizációt. Ezen regények többségében a klímaváltozás, az élhetetlenné vált Föld, csupán a világalkotás része, egy szükséges rossz, ami megtörtént az alternatív valóságban, hátteret adva a főbb cselekménynek.
Ahogy a klímaváltozás közvetlen hatásai egyre kézzelfoghatóbbá váltak az átlagemberek számára is, úgy gyűrűzött be a klímafikció is az irodalomba. Megjelentek az olyan könyvek, melyek a kicsit távoli jövőben játszódnak és leírják, hogy hogyan próbálunk meg alkalmazkodni a klímaváltozáshoz. Akadnak olyanok, amelyek a válaszokat keresik az éghajlati válság problémáira – hogyan juthatunk ingyen energiához, hogyan kezeljük az emelkedő tengerszintet. Az ember és a környezet tekintetében láttunk már korábban olyan emberképet, aki vesztese a klímaváltozásnak, olyat, aki elszenvedője, vagy passzív megfigyelője. Robinsonnál azonban az ember aktív cselekvőként jelenik meg. A fókusz a saját sorsát elrontó emberről a küzdő, tenni akaró emberre helyeződik át, aki megpróbál tenni a bolygó jövőjéért.”
*
„Sokszor érte az a kritika A Jövő Minisztériumát, hogy nem regény. Van benne igazság. A Jövő Minisztériuma értelmezhető regényként is, de talán útmutatóként is gondolhatunk rá. Robinson olyan tudományos technológiák alkalmazhatóságát mutatja be a könyvben, amelyek már léteznek és együtt alkalmasak lehetnek a globális szén-dioxid emisszió csökkentésére. Pontosan ezért a tudományos fikció kifejezés sem illik annyira A Jövő Minisztériumára, hiszen új tudományos előrelépés nem történik benne.
Nem a természettudományok változnak, nem jönnek létre új fajok, nincsenek járványok, csupán az emberek kezdenek benne máshogy gondolkodni és viselkedni. Robinson regénye a klímaváltozás kérdéseire társadalmi és gazdasági választ igyekszik adni. Az emberek végre szembenéznek önsorsrontó múltjukkal, a kapitalizmussal, a pénzzel és közösen igyekeznek valami jobb felé haladni. Amennyiben az utópiák kapcsán elfogadjuk, hogy egy adott kor szerint ideálisnak vélt társadalmat próbálnak bemutatni, A Jövő Minisztériuma határozottan törekszik korunk utópiájának megrajzolására. Teszi mindezt úgy, hogy létező veszélyekről ír, létező elméleteket vonultat fel és létező tudományos eszközöket használ. Az egyetlen fikció benne kizárólag az, hogy hogyan állnak az éghajlatváltozáshoz az emberek. ”
A teljes ajánló itt olvasható: https://www.kritizator.hu/ha-ez-a-nyar-durva-volt-olvas…