Melegszívű ​fegyelmezés 12 csillagozás

Kisgyerekkortól a kamaszkorig
Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés

A ​gyereknevelésben ugyanúgy vannak korszakok és divatok, mint a kultúra minden más területén. Volt idő, amikor a szülők túlzásba vitték a fegyelmezést, és a merev hozzáállással kikényszerített engedelmesség sok nemkívánatos következményhez vezetett. Ezzel szemben ma sok szülő még a fegyelmezés gondolatát is elutasítja, mert attól félnek, hogy ezzel eltaposnák gyerekük akaratát, és nem adnának teret egyénisége kibontakozásához. Nem akarják kitenni őt sok rossz élménynek, amit nekik maguknak kellett hajdan átélniük, és persze nem tehetetlen talpnyalóvá, hanem erős akaratú felnőtté szeretnék nevelni, akitől távol áll a kritikátlan tekintélytisztelet. Mások attól tartanak, hogy a fegyelmezés elidegenítené tőlük a gyereküket.
Ám ha egy gyereknek nagyobb szabadságot adunk, mint amivel bánni képes, akkor könnyen olyan helyzetekbe kerül, amelyekben nem boldogul. Mivel nem érzi magát biztonságban, szorongó, frusztrált és zavarodott lesz, folyamatosan ellenszegül, és kihívó… (tovább)

Eredeti cím: The Soul of Discipline

Eredeti megjelenés éve: 2015

>!
Kulcslyuk, Budapest, 2018
338 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155281549 · Fordította: Hűvös András

Kedvencelte 1

Most olvassa 31

Várólistára tette 35

Kívánságlistára tette 42

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

>!
blueisthenewpink SP
Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés Kisgyerekkortól a kamaszkorig

Nagyon szerettem már az Egyszerűbb gyermekkort is a szerzőtől, és ez a könyve is szemléletformáló. Bár a végére úgy éreztem, nem emlékszem belőle semmire, mégis eszembe jutnak adott helyzetben az ötletek. Nekem az ilyesmi példákkal sokkal jobban megragad, úgyhogy ezek egyáltalán nem zavartak, sőt. Még a kamaszokhoz való hozzáállásból (ami egyelőre nem aktuális) is sok minden megmaradt. Remélem, tudom úgy csinálni, hogy az én gyerekem se szálljon be az autóba, ami majd két kanyar múlva felkenődik egy fára.

Végigveszi azt is, hogyan változnak ciklikusan a nevelési divatok. A nagyon szigorúan kontrollált gyerekek felnőve egyáltalán nem szabnak határokat a saját gyerekeiknek, akiknek így nincs mibe kapaszkodni, akkora felelősséget és szabadságot kapnak túl korán, amit egyszerűen nem bírnak el. Nem korlát, hanem kerítés.

Szembesít rossz berögződésekkel, és gyanús, hogy ez alapján tanácsolta @Hintafa (akinek a kölcsönzést is köszönöm) a reggeli meseolvasást, mert a nehezen ébredő gyereket nem lehet futtában ébreszteni, miközben már rohangálunk fel-alá, hogy időben elkészüljünk. Korábban kell kelni hozzá, neki is, de megéri a nyugodt napkezdés. Ugyanígy nem lehet kirántani semmilyen tevékenységből, hiába tudjuk mi már egy ideje, hogy indulni kell valahova, haladni az esti rutinnal stb, a kicsi gyerek ezeket még nem tudja követni. A napokat sem, nincs a fejében a hét, hogy most lesz ovi vagy nem (pedig már jelöljük a naptáron is, előbb-utóbb meglesz az). Szóval észben kell tartani a gyerek aktuális fejlettségi szintjét, és ahhoz igazodni, mindig, nem nagyobbként kezelni a kisebbet, nem kicsinyíteni a nagyot (csak ha okot ad rá), ezekben nagyon jól segít, végigveszi a szakaszokat, elmagyarázza nagy vonalakban az agyi fejlettséget is, hogy ne várjunk olyasmit attól a kölöktől, amire egyszerűen még nem képes. Nagyon sok frusztrációt spórolunk meg így mindannyiunknak. Amit eddig sikerült beépítenem, az nyugodtabb közös időt ad, biztonságot és kötődést erősít. Az előző könyvét is, ezt is ajánlom mindenkinek.

1 hozzászólás
>!
Annamarie P
Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés Kisgyerekkortól a kamaszkorig

Kim John Payne neve számomra garancia. Garancia mindarra, amit a nevelésről gondolok.
2015-ben olvastam az Egyszerűbb gyermekkor című könyvét, ami rögtön kedvencemmé vált.
A most megjelent kötetről is hasonlóakat gondolok. Mindenkinek ajánlom, a baba-mama csomagba megkapnák tőlem a kedves szülők, és a pedagógusnak is ugyanolyan meleg szívvel ajánlanám!
Azt, hogy miről szól a könyv, azt már a címből megtudhatjuk.
Minden szülői feladat leginkább erőt próbáló területéről, a fegyelmezésről. Mennyire, hogyan, mivel, muszáj-e és ennek minden alfaja? Bizony, bizony muszáj! Muszáj fegyelmezni, és muszáj okosan csinálni!
Payne kisgyermekkortól kezdődően, a nevelés csúcskategóriájának számító kamasz fegyelmezésig vezeti olvasóit. Fegyelmezési filozófiájának hármas alapja a Kormányzó-Kertész-Kalauz megközelítés. E három, egymásra épülő szülői beavatkozásforma segít, hogy megfelelően reagáljunk a kritikus helyzetekben.

-A Kormányzó a gyermekkor ura. Az ő dolga, hogy a gyermek biztonságban érezze magát, megtanulja szabályozni az indulatait, követni az iránymutatást, megteremteni az egészséges alapot a továbblépéshez, azaz a
-Kertész munkájához. A kertész a kiskamaszkor segítője, ahol a gyermek megtapasztalhatja a család tagjainak egymáshoz kapcsolódását, összetartozásukat, és azt, hogy mindenki függ a másiktól. A szülő itt még mindig vezető, de meghallgatja a kamasz véleményét. Ha ez rendben működik, akkor rugalmasan veszi át a szerepet…
-a Kalauz. A kamaszgyermeket meghallgatva, együtt tervezi meg a célok megvalósulásához vezető leghatékonyabb utat.
Ebben a hármas tagozódásban mozog a nevelés, ahol bármikor vissza lehet jutni egy alsóbb szintre, és bármikor el lehet kezdeni onnan az építkezést. Ez válasz arra is, ha valaki most szeretné bevezetni ezt a fajta fegyelmezési technikát családjában.
A könyv öt nagy részből épül fel. Az első fejezet átfogóképet ad a hármas fegyelmezési módszerről. A szerző fantasztikus felütéssel kezd, rákérdez arra, hogy a gyerek engedetlen vagy zavarodott? Ezzel kapcsolatban megtudjuk, mi az a Ping-elv, melyet a tengeralattjárók navigátoraitól kölcsönzött az író. Így még sohasem neveztem magamban a gyerekeknek azt a szűnni nem akaró képességét, amivel folyamatosan a határokat tapogatják.
A második fejezet a kormányzó-elvet részletezi alaposabban, mint mindennek az alapját, majd a harmadik részben a kertész és kalauz fegyelmezési metódusok kerülnek terítékre.
A negyedik rész egy rövidebb átfogásra vállalkozik, míg az ötödik egység, az úgy nevezett mélyrepülésre.
Mindamellett hogy fantasztikus és hiánypótló kötetnek tartom a könyvet, meg kell jegyeznem, hogy a vége felé borzalmasan elaprózódik a gondolatmenet. Elvész a részletekben a lényeg. Ezt nem tartottam szerencsésnek, képtelenség megjegyezni ennyi mindent. Főként, ha abból indulunk ki, hogy lelkes és lelkiismeretes szülőknek íródott a kötet. Talán azt javasolnám, hogy az átfogó rész után, ki ki a gyermekére éppen jellemző korszakba ássa bele magát!
Lehet, hogy azért tetszett ennyire a könyv, mert mondanivalója megegyezik a saját gondolkozásommal. Ennek alapköve, hogy mindig a szülő (nevelő) a vezető. Ő irányít, ő vezet. A magatartása alapvetően ezt kell, hogy tükrözze. A szabályok, amiket felállít korlátok. A korlát korlátoz, de egyben védi is. Véd a lezuhanástól, és megadja a biztonságérzetet a gyermek számára. Ha képesek vagyunk ezeket betartani, akkor a gyermek jól érzi magát, ki tud teljesedni. Néha megpróbálja áthágni a szabályokat, de a biztosan megőrzött védvonalak, erősítik a szülői tekintélyt, szavahihetőséget. Innen indulunk, ide mindig vissza tud térni a kamasz is.
Aki hasonlóan vélekedik a nevelésről, annak nagy lelki töltekezést képes nyújtani a könyv. Számtalan apró trükk, mankó, ötlet segítségével tehetjük élménygazdaggá ezt a rögös pályát.
A borító nagyon figyelemfelkeltő, igazodik is az szerző korábbi kötetéhez, de azért el tudnék képzelni, valami kevésbé harsány kiadást.

2 hozzászólás

Népszerű idézetek

>!
blueisthenewpink SP

Bármely „nevelési szakértő” által írott könyvet ugyanolyan figyelmeztetéssel ellátva kellene kiadni, amilyen a cigarettásdobozokon díszeleg, valahogy így: „A jó tanácsok súlyosan károsíthatják az Ön szülői önbecsülését, szakértőivélemény-függőséghez vezethetnek és hatalmi vákuumot idézhetnek elő a családban.”

14. oldal, Előszó (Kulcslyuk, 2018)

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés Kisgyerekkortól a kamaszkorig

2 hozzászólás
>!
Annamarie P

Pedig amikor a gyerek a legrosszabb formáját hozza, nekünk akkor kell a saját legjobb formánkat nyújtanunk.

22. oldal

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés Kisgyerekkortól a kamaszkorig

1 hozzászólás
>!
Annamarie P

Egyszerűen fogalmazva, a gyerek akkor bokrosodik meg, amikor belső világa összeütközésbe kerül a külvilággal, vagy ha úgy tetszik, felborul az erők egyensúlya. Ha belső világát elöntik a külsőből érkező benyomások és követelések, a gyerek ki fog borulni vagy ellenszegül.

34. oldal

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés Kisgyerekkortól a kamaszkorig

>!
Annamarie P

Csakhogy a határok nem azonosak a falakkal.

48. oldal

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés Kisgyerekkortól a kamaszkorig

>!
Annamarie P

A fiatalok nem úgy gondolkodnak az őket elborító stresszel kapcsolatban, hogy „ilyen a világ” hanem személyük ellen irányuló támadásként értékelik azt, ami érthető módon abba torkollik, hogy „odacsapnak” a vélt felelősnek – vagyis nekünk.

37. oldal

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés Kisgyerekkortól a kamaszkorig

>!
Annamarie P

A fegyelmezés korántsem pusztán kiigazításról és büntetésről szól, hanem megjeleníti a családi értékrendet.

32. oldal

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés Kisgyerekkortól a kamaszkorig

>!
Zsaklin83

A figyelemháború első köre: 1. A szülő nem figyel oda, 2. A gyerek mellőzöttnek érzi magát 3. A gyerek “rendetlenkedik” 4. A szülő rövid időre figyel.

107. oldal

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés Kisgyerekkortól a kamaszkorig

>!
Zsaklin83

Mi tartunk hát többre, amikor megszólal a zsebünkben a kis pokolgép? Saját megkönnyebbülést sürgető szükségletünket vagy a gyerekünk biztonságérzetét? Az a szülő, aki elhalasztja mobilja sürgető csipogásának megvizsgálását, és a családjára figyel, a biztonság erős, pozitív megnyugtató üzenetét sugározza. Ilyen egyszerű.

108. oldal

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés Kisgyerekkortól a kamaszkorig

>!
Zsaklin83

A gyerekek mit tehetnének a mi kütyühasználatunk láttán? „Amit nem tudsz legyőzni, ahhoz csatlakozz!” – gondolják. Ha a körülöttük levő felnőttek oly sok figyelmet szentelnek a különféle képernyőknek és kijelzőknek, a gyerekek is utánozni fogják őket. Sőt, veszik azt az adást is, hogy a képernyő jó érzést biztosít. A képernyő menekülést biztosít. A figyelem és interakció irányának ilyetén változása veszedelmesen alámossa a családi életet. A kütyüikhez menekülő szülők nem tudják megadni gyerekeiknek a szükséges biztonságérzetet. S ha mindezt az energiát nem a gyerekeinkre sugározzuk, azzal feladjuk az életükben elfoglalt védelmező és tápláló tekintély szerepét. Szülői befolyásunk egyre gyengül, valahányszor eltűnünk az internetes kapcsolatok virtuális világában.

108. oldal

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés Kisgyerekkortól a kamaszkorig


Hasonló könyvek címkék alapján

Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak
Jo Frost: Szuperdada 2.
Varga Zoltán: A nehezen nevelhető felnőtt
Beth A. Grosshans – Janet H. Burton: Ki az úr a háznál?
Fischer Eszter: Modern mostohák
Michael Winterhoff: Miért válnak zsarnokká a gyerekeink?
Thomas Armstrong: Tényleg ADHD-s a gyerekem?
Meg Meeker: Apa és lánya
Hermann Alice: A gyermekben érlelődik a jövő
Miriam Kaufman: Hogyan segítsünk depressziós kamasz gyermekünknek?