Kertész Imre elbeszélése épp negyven éve, még a Sorstalanság írása közben született, és nem jelent meg eddig a Magvető életműsorozatában. Míg Köves Gyuri történetében az áldozattá válás mechanizmusa foglalkoztatta a szerzőt, addig az ószövetségi Káin és Ábel történetében a jó kiszolgáltatottsága és a bűn diadala. A pontos és szenvtelen elbeszélésmód teszi megrendítővé és kortalanná Kertész írását.
Világpolgár és zarándok (Káin és Ábel) 21 csillagozás
Eredeti megjelenés éve: 2007
Enciklopédia 2
Szereplők népszerűség szerint
Várólistára tette 4
Kívánságlistára tette 1
Kiemelt értékelések
Káin és Ábel bibliai alaptörténete, majd ennek a toposznak a Kertész általi átirata a rövid elbeszélés két szerkezeti egysége. A bibliai szöveg szikár mondatai a mű egészére jellemzőek. Ebben a sűrítettségben csak a lényeg dobog, egyetlen felesleges szó sem szerepel a történetben: a két testvér egymás iránti érzései, a gyilkosság, majd Káin és az Úr beszélgetése. “Az ember marka kemény, és fogva tartja az Istent.” A befejezés (fájdalmasan) bravúros, ahogy a történet és a cím kapcsolata is, hisz a címmel Kertész új dimenziót nyit a történetnek.
Kétszer olvastam el rögvest egymás után. Másodszor is maradéktalanul hatott. Gondolkodhatunk másként Istenről, Világról, bűnről és büntetésről, illetve ezek arányosságáról, mint ahogy Kertész teszi ebben a műben, de az, hogy az ő viszonya ezekhez a morális kérdésekhez csak az lehet, amit ez az elbeszélés hordoz, nem hiszem, hogy kérdéses lehet.
Mindig szívesen olvasok bibliai ihletésű történeteket, ezzel a kötettel sem volt ez másként. Nagyon tetszett, de valahogy hiányérzetem volt olvasás közben, után. Többet is ki lehetett volna hozni ebből a történetből.
Viszont a vége ütött.
Bibliai ihletésű történet. Káin és Ábel testvérek közti ellentéteiket kiélezve olvashatjuk. Mindegy, hogy hogyan, miért, de a két iker haragszik a másikra. Az egyik azért, mert nem ő született előbb, a másik azért, mert minek született meg az öccse.Életük végéig harcoltak egymással. Soha nem tudtak megbékélni. Káin, aki bűnbe esett, Ábel, aki áldozat lett. A novella vége nem várt fordulat.
Népszerű idézetek
Szeretett volna hasonlítani hozzá. Tudta, hogy nem hasonlít
hozzá, hogy ő más, mint Káin, ő Ábel, és ezt nagy vétségnek érezte. Azért érezte annak,
mert a bátyja így tartotta. Hagyta, hogy ráerőltesse a dolgot. Hibásnak érezte magát,
nem azért, mert csakugyan hibázott, hanem csupán, mivel hibáztatták. Ez ügyetlenség
volt. Másfelől viszont kényelmes is, egy bizonyos értelemben.
9. oldal
Hasonló könyvek címkék alapján
- Darvasi László: Vándorló sírok 87% ·
Összehasonlítás - Békés Pál: Csikágó 95% ·
Összehasonlítás - Győrffy Ákos: Akutagava noteszéből 96% ·
Összehasonlítás - Krasznahorkai László: A Théseus-általános 93% ·
Összehasonlítás - Krasznahorkai László: Megy a világ 92% ·
Összehasonlítás - Lázár Ervin: Csillagmajor 91% ·
Összehasonlítás - Molnár Vilmos: Az olvasó fizetéséről ·
Összehasonlítás - Tóth Krisztina: Hazaviszlek, jó? 88% ·
Összehasonlítás - Benedek Szabolcs: Haláldekameron ·
Összehasonlítás - Szilágyi István: Bolygó tüzek 88% ·
Összehasonlítás