Klasszikus, ​kultikus, korfestő 2 csillagozás

Magyar hangosfilm kalauz 1931-től napjainkig
Kelecsényi László: Klasszikus, kultikus, korfestő

Ez a könyv szerelmi vallomás. A szerzőnek a magyar filmhez fűződő, állandóan újra kezdődő viszonyának gyümölcse. Több mint egy évtizede jött először a világra, aztán másodjára is megszületett. Korábbi kiadásai már csak közkönyvtárak polcain lapozhatók fel.
Most újra megjelenik, az utóbbi évek friss nyomaival, újabb filmek bemutatásával. Írója évtizedeket töltött a filmszakma különböző területein: volt tudományos kutató, dramaturg, újságíró, filmtörténész, média-tanár. Élete jelentős része mozik sötétjében telt; videotékákban böngészve meg letöltő oldalak nézegetésével zajlott. Naprakészen követi a magyar film változásait: munkáját akár folytatásos regényként lehet olvasni.

>!
Kronosz, 2014
360 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155497186

Kívánságlistára tette 1


Kiemelt értékelések

>!
mohapapa I
Kelecsényi László: Klasszikus, kultikus, korfestő

Kelecsényi László: Klasszikus, kultikus, korfestő Magyar hangosfilm kalauz 1931-től napjainkig

Kelecsényi László, a szerző, szemmel láthatón szereti a tömör dolgokat és a bevált módszereket. Amikor végigolvastam ezt az olvasmányos, érdekes, a magyar filmek krémjét bemutató, szubjektív összeállítást, és eljutottam a felhasznált irodalomig, akkor tudatosodott bennem, hogy a Vászonszerelem című könyvét már olvastam, és akkor is nagyon lelkes voltam*. Mondjuk annak a borítója és címe sokkal jobban sikerült, mint ennek. Ha becsukom a szemem, és ki kellene mondanom, magamban ennek a címét, bajban lennék, pedig, mondom, elolvastam a könyvet. A Vászonszerelem cím telitalálat.
Nem vetettem össze, hogy van-e a két könyvben tartalmi átfedés. Az, hogy a jelenleg értékelt könyv a A magyar hangosfilm hét évtizede című művének kibővített, újratördelt változata, az a könyvtárban derült ki számomra, amikor majdnem mindkettőt kivettem. Szerencsére előbb belenéztem, és véletlenül tudatosult, hogy a tematikájuk nagyon hasonló. Amikor összevetettem konkrét filmek értékelését, akkor tudatosult, hogy a tematika azért annyira hasonló, mert szóról-szóra ugyanaz a két könyv. Mondjuk ez egy könyvesboltban, ahol magamhoz ragadom ezt a kötetet, mert az előző tetszett, majd rohanok vele boldogan haza, azért nagy pofára esés lehet, korrektebb lett volna a „bővítetett x. kiadás” sorral feltüntetni, hogy ugyanarról van szó. Vagy a „könyv ilyen és ilyen címmel az xy kiadónál már megjelent” szöveget odabiggyeszteni. Sajnos nincs már lehetőségem a Vászonszerelem -mel összevetni a kis ismertetőket, de ha az a harmadik változat, ami ugyanaz, akkor az biza rókabőr nyúzás, és nem kicsit szájhúzós…
…nem bírtam ki, megnéztem, rókabőr nyúzás, szájhúzós, engem meg minősít, hogy másodszor olvasva ki egy egész könyvet, nem tűnt fel, hogy már olvastam!

Ámde akkor egyfelől akkor is igaz minden, amit az előző értékelésemben írtam**, megtoldva azzal, hogy lám, többször ki lehet olvasni, mert annyira jó, ötletes, és főleg: kedvcsináló . Annyira, hogy kimásoltam a filmek listáját, és sorkiemelővel megjelöltem a megnézendőket. Maradt, amit nem emeltem ki, de nem sok. Pedig lehet, hogy a filmek nem is olyan jók, mint a kedvcsinálók. De amiket a hatására néztünk meg szerelmetesfeleségtársammal (többről még csak nem is hallottunk), azokban nem csalódtunk. Vagyis Kelecsényi értékítélete, úgy fest, teljesen helytálló.

*https://moly.hu/ertekelesek/787930
** vö.: első * linkje

>!
enceladus93
Kelecsényi László: Klasszikus, kultikus, korfestő

Kelecsényi László: Klasszikus, kultikus, korfestő Magyar hangosfilm kalauz 1931-től napjainkig

Ennek a könyvnek nem sok értelme van – minden filmről egy oldalnyi leírás, amiből nagyjából csak annyit lehet megtudni, hogy az adott alkotás a világon van. Ráadásul helyenként a válogatás szempontjai is igencsak megkérdőjelezhetőek – hogyan kaphatott például szócikket a magyar mozgóképgyártás egyik legnagyobb szégyene, a Vespa?


Hasonló könyvek címkék alapján

Váradi Júlia: Saul útja
Walter Murch: Egyetlen szempillantás alatt
Király Jenő: Frivol múzsa I-II.
Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot moziba megy
Kovács András Bálint – Szilágyi Ákos: Tarkovszkij
Pataki Éva – Mészáros Márta – Törőcsik Mari: Aurora Borealis
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai
Nemeskürty István – Szántó Tibor: A magyar filmművészet képeskönyve
Barcsi Tamás – Szabó Gábor (szerk.): 68 kísértése
Bódy Gábor: Tüzes angyal / Psychotechnikum azaz Gulliver mindenekelőtti utazása Digitáliában