Beszélgetések ​a hóhérral 9 csillagozás

Kazimierz Moczarski: Beszélgetések a hóhérral

Moczarski lengyel ellenálló volt, de a háború után a kommunisták börtönbe zárták. A sors iróniája, hogy cellatársa egyik legfőbb ellensége, öccsének gyilkosa, Jürgen Stroop SS-tábornok, a varsói gettólázadás eltiprója, a lengyel ellenállók dühödt üldözője lett. A vele folytatott beszélgetésekből nemcsak a keleten és nyugaton elkövetett bűntetteire derül fény, de képet kaphatunk egy náci főtiszt karrierjéről is.

Eredeti megjelenés éve: 1977

>!
Európa, Budapest, 1981
458 oldal · keménytáblás · ISBN: 9630719312 · Fordította: Gimes Romána

Kedvencelte 3

Várólistára tette 16

Kívánságlistára tette 11


Kiemelt értékelések

mate55 >!
Kazimierz Moczarski: Beszélgetések a hóhérral

Nehéz ezt a könyvet műfajilag minősíteni, de leginkább azt mondanám „225 nap krónikája”. Különleges státusza a szerző sorsának egyedisége. A huszadik század totalitarizmusának és cinizmusának portréja is, hiszen Moczarski tulajdonképpen ellenállóként küzdött, de a „rossz” (nem-kommunista) ellenálláshoz tartozott. Ez egy olyan lenyűgöző kötet, amely Jurgen Stropp SS tiszt pszichéjében rejlik, aki a legismertebb 1943-as varsói gettó lázadásának brutális elnyomásáról és a gettó végleges megsemmisítéséről (is) mesél. A könyv kitűnő betekintést nyújt a háborús bűncselekmények és az emberiség elleni bűncselekmények elkövetőjének lelkébe. A szerző hűségesen igyekszik rekonstruálni az 1949-es börtönpárbeszédeket. Naplójegyzetekkel kezdődik, csak az eszmei diskurzus és a tudományos tanulmányok elemei által válik gazdag emlékirattá, bár sok részből hiányoznak az alapvető részletek (vagy háttér információk). Nyilvánvaló, hogy ez nem Moczarski hibája – hiszen a náci tömeggyilkos, Jurgen Stroop volt az, aki eldöntötte mennyit akart felfedni Moczarskinek és cellatársuknak, Gustav Schielke-nek múltjáról. Ez egyben három „színész” drámája is. Jelentős szerepet játszik itt Schielke, aki egy reálisan gondolkodó, (alacsonyabb rangú alárendeltség szempontjából), Stroop gyakori propagandista és ideológiai szlogenjeit kompromittálja. Moczarski, a Strooppal való beszélgetései különlegesek, mivel ő a Hadseregi Információs és Propaganda Iroda tisztviselőjeként jól tájékozott a varsói gettó helyzetéről és a földalatti mozgalmáról. Gyakran kijavítja az SS tábornok jelentését, feltárja hazugságait, és kényszeríti őt az igazmondásra. Így, a börtönben eltöltött közös sors és a beszélgetések által kialakult érzelmi elváltozás határozza meg a könyv dramaturgiáját. A kép nyomasztóan nyájas. Azt is látni kell – még ha egyértelműen egy gyilkosról is beszélünk – az élet sokkal árnyaltabb annál, hogy kapásból elítéljük tettei miatt. Éppen ezért az olvasó, nem feltétlenül képes teljességgel elutasítani Stroop értékrendjét. Az „író” különleges stílusával eléri, hogy bizarr módon akár még szimpatizáljunk is és a hóhérral. Azért semmi esetre sem menthetjük fel Stroopot, de családja, a kor elvárásai, alul képzettsége csakúgy, mint saját gyengesége tette olyan szörnyeteggé, aki lelkiismeret nélkül képes gyilkolni, és képes csak a számadatok, statisztikák szemüvegén keresztül szemlélni a világot. Mindenekelőtt olyan személy, aki valójában nem rendelkezik valódi személyiséggel vagy karakterrel – habár a szívóssága és keménysége az életében mindenhol jelen van. Kazimierz Moczarski könyve a totalitárius személyiség, a „gonosz banalitásának” lenyűgöző portréja. Élethű bemutatásának köszönhetően, anélkül nyerhetünk betekintést e kifacsart, szörnyű világba, hogy a Holokauszt ideje alatt történt eseményekhez hasonló rémségeket kellene saját bőrünkön megtapasztalnunk. Írónk oly módon idézi meg ezeket az emlékeket, hogy közben nem kíván ítélkezni, csupán arra sarkall, hogy mi magunk vonjuk le a konzekvenciát. Moczarski egyetlen célja az volt, hogy a valóságnak megfelelően kapcsolja össze azt, amit Strooptól hallott, hogy ezeket a biteket és darabokat egy koherens könyvbe rendezze. A náci bűnöző szociopszichológiai tanulmányozása, a náci rendszer jelenségének gondolata mellett a holokauszt a könyv legfontosabb eleme. Egy olyan morális és etikai kérdésekkel telített mű, amelyet mindenki számára csak ajánlani tudok, aki fogékony az emberiség múltja, jelene, és jövője iránt. Bár az adatok mennyisége időnként túlterhelőnek tűnhet, rendkívül érdekes olvasnivaló.


Népszerű idézetek

mate55 >!

A foglyok szívesen dúdolgatnak magukban, különösön az egyhangúság és unalom időszakában.

159. oldal

mate55 >!

Mohón vetettem rá magam a könyvekre: normális jelenség a börtönben.

17. oldal

mate55 >!

A cellában folytatott szóváltás sajátos sport. Így hát én is átadtam magam ennek a szenvedélynek vagy szükségletnek egészen addig a pillanatig, amíg eszembe nem jutott Puskin egyik mondata. Azt tanácsolja, hogy némely emberekkel szemben kerüljük a disputát.

27. oldal

mate55 >!

Talán idealizáltam, de mindenkinek joga van ábrándozni, ha jólesik. Különösen a börtönben.

44. oldal

mate55 >!

Azok a zsidó férfiak és nők, akik meztelenül álltak a gettó falánál, biztosan nem fáztak ennyire, mint mi most, mert a napon álltak.

227. oldal

mate55 >!

Emellett Stroop nemegyszer hangoztatta a börtönben, hogy háború a szabadságra nyíló legbiztosabb kapu.

48. oldal

mate55 >!

Németek. Minden elválaszt tőlük – tehát a múlt és a világnézet. Ami összeköt: a közös cellába zárt emberek érdeke.

7. oldal

mate55 >!

A magyarok iránt rokonszenvet érzett, bár kritizálta őket.
– Megbocsátható-e valaha is azoknak a magyar idiótáknak – mondta egyszer –, hogy abban az országban, ahol csodás földbirtokok, gyönyörű vadászatok, pompás lovak vannak, és a lovassági szellem is fennmaradt, győzelemre juthatott Kun Béla puccsa?

46. oldal

mate55 >!

Sohasem hittem volna, hogy a könyvek ilyen sokat érhetnek. […] Másnap eljött egy teherautóval, fölpakolták a könyveket, de előtte becsomagolták őket, mindegyiket külön-külön. Sohasem hittem volna, hogy ez a szar ennyi pénzt érhet.

57. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Burton C. Andrus: A nürnbergi huszonkettő
Edith Eva Eger: A döntés
Art Spiegelman: A teljes Maus
Lisa Scottoline: Örök
Robert Merle: Mesterségem a halál
Jack Fairweather: Az önkéntes
Stephen King: A remény rabjai
Anna Funder: Amivé lettünk
Catherine Hokin: Berlin angyalai
Bernt Engelmann: Menet, indulj: lépést tarts!