A ​horrorfilm 24 csillagozás

Válogatott tanulmányok
Kárpáti György – Schreiber András (szerk.): A horrorfilm

A Filmanatómia sorozat második kötete a horror műfajt járja körbe. Válogatott tanulmányok mutatják be a horror műfajtörténetét, alműfajait, beszélnek a legismertebb monstrumokról, és a franchise-rendszerről, ismertetik a horror vallással, és zenével való kapcsolatát. Rajongók és laikusok számára egyaránt emlékezetes olvasmány, a világhírű rendező, George A. Romero ajánlásával és előszavával.

A művek szerzői: Huber Zoltán, Orosdy Dániel, Schreiber András, Kárpáti György, Varró Attila, Kovács Gellért, Varga Zoltán

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Filmanatómia

>!
Kultúrbarlang, Budapest, 2015
360 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789631237863

Enciklopédia 23

Szereplők népszerűség szerint

Tim Burton · William Peter Blatty


Kedvencelte 1

Most olvassa 2

Várólistára tette 7

Kívánságlistára tette 35


Kiemelt értékelések

OctoberRain>!
Kárpáti György – Schreiber András (szerk.): A horrorfilm

Nagyon száraz, kapkodós, összevisszaság szinte az egész.
Az elejével nagyon megszenvedtem, nem véletlen tartott jó ideig az olvasás.
Ami miatt megérte, az a jó film tippek, ki is jegyzeteltem néhányat, amit majd szeretnék megnézni.

KillerCat>!
Kárpáti György – Schreiber András (szerk.): A horrorfilm

Nagyon átfogó és érdekes olvasmány volt. Kezdő és haladó horrorrajongóknak egyaránt ajánlom.

catnipthief>!
Kárpáti György – Schreiber András (szerk.): A horrorfilm

Már egy jó ideje szemeztem ezzel a könyvvel, azt hiszem, először talán Szentendrén találta meg a szemem a gerincét a Fő téri könyvesboltban.
Aztán úgy elfelejtődött, tovatolódott.
Nem mintha egy kifejezett horror-rajongó lennék, de a szélesebb körben értelmezett filmművészet nagyon érdekel, és az azzal foglalkozó tanulmányok is, eddigi egyik kedvencem a témában Kubiszyn Viktor „Filmflesskönyve” volt, ami végtelenül szórakoztató stílusban, olyan „bélyegről-lejövősen” írt filmkritikákkal és eszmefuttatásokkal volt tele, elsősorban underground- és kultmozikról, animékről, testhorrorokról, kaotikamozikról.
Ez a könyv azzal nem összehasonlítható, belegondolva nem is tudom, minek hoztam fel, gondolom, karakterszámot növelni. Mindegy.
Szóval, a szóban forgó kötetet mindenkinek jó szívvel ajánlom, kezdő és haladó hor(rrr)ror(rr-rr)rajongóknak (rrrrrrr) egyaránt, infodús, érdekes, főleg azok az fejtegetések tetszettek, amik rávilágítanak arra, hogy a horror, mint olyan, nem lenéznivaló, ocsmány és csak zsigeri ösztönökre ható fércműfaj, hanem éppen ellenkezőleg, gyorsabban és kimerítőbben reagál minden, minket körülvevő társadalmi változásra, hamarabb reflektál az emberiség kollektív szemléletváltásaira, mint akármilyen szakmai és/vagy irodalmi, írott alkotás illetve egyéb filmnyelvek.
Kimerítő részletességgel, számos kiemelt mérföldkőmozival és történelmi háttérrel támogatott fejlődéstörténet, egy (még mindig) folyamatosan frissülő, táguló és változó műfajról, ami a béka segge alóli ösztönszerű riogatástól, évtizedek alatt jutott el olyan státuszba, hogy ma már zombihordákat nézünk a tévében is. Ahogy az irodalmi, gótikus horrortól (Drakula-történetek, Jekyll és Hyde) eljutunk a modern horror megszületéséig, esősorban az előszót is jegyző George A. Romero 1968-as debütáló filmjéig, az Előhalottak éjszakájáig, ami (akarva vagy akaratlan, most már mindegy) komoly társadalmi üzenetet (antirasszizmus) fogalmaz meg, eljutunk Hitchcock Psycho-ján keresztül a pszichológiai (Kamerales) és okkult (Ómen) horroron át egészen a mainstream filmművészet elvitathatatlan csúcsaihoz (Ördögűző).
Isteni jól szórakoztam, és kedvet is kaptam néhány, általam eddig sose látott klasszikustól összetojni magam.
Az egy csillag levonásnak csak egy „apró”, de még annál is dühítőbb oka van: (hádebazdmeg) ezt a könyvet nem korrektorálta meg senki? Olyan, utólag ki nem gyomlált elgépelések vannak, amit jó érzésű, a betűket szerető ember már általános negyedikben is cikinek érez. A „vidójeátékok” illetve a „megsziládrul” is örök kedvenceim lettek azonnal, már el is kezdtem beépíteni a saját beszédembe, mint Boborján klasszikus „árpilisát” és „trigrisét”.
Az addig rendben is volna, hogy mondjuk adott tanulmány szerzője az éjszaka közepén még a ledöntött, hetedik liter cikóriakávé lenyelése után sem feltétlenül vesz észre ilyesmiket, de ha már sok-sok ember bevonásával ezekből könyv lesz, ilyeneket ne má'.
Egy-kettő még elment volna, de inkább hemzsegtek.
Ezt leszámítva tényleg jószívvel ajánlom mindenkinek.

kormix P>!
Kárpáti György – Schreiber András (szerk.): A horrorfilm

Mint a műfaj kedvelője – semmiképpen sem megszállottja és szakértője –, felkeltette az érdeklődésemet a kötet, kíváncsi voltam, milyen aspektusokból lehet megvizsgálni a horrort, milyen összefüggéseket láttak meg a hozzáértők, és természetesen az sem volt utolsó szempont, hogy ha valahol, itt biztos találok majd nem egy címet, amit felírhatok a meg-kéne-nézni-valamikor listámra.
Nem számítottam rá, hogy ennyire gyorsan fogok vele haladni, elvégre tanulmányokról van szó, de annyira érdekes dolgokról írtak, hogy ha le is tettem, vágytam vissza hozzá. A felépítése jól átgondolt: egy történeti áttekintéssel kezd, majd sorra veszi azokat a témákat, amelyek sokakban megfogalmazódnak, így beszél az alműfajokról, a műfajkeveredésekről, nagy örömömre a zenéről, de a manapság virágkorukat élő franchise-ok és a sorozatok is kaptak egy-egy fejezetet.
Rengeteg érdekesség és lenyűgöző összefüggés tárult fel az oldalakon, többnyire követhető és érthető stílusban, egyedül Farkas Viktor fogalmazásmódját éreztem szükségtelenül bonyolultnak, egy írás nem a kevésbé mindennapi szavak egymásra halmozásától és a nyakatekert fogalmazástól lesz jó. Szerencsére az, amiről írt, így is érdekes maradt.
A kedvenc részem a horrorfilm zenéjének történetét taglaló fejezet volt, de a horror és az animációs film összefüggéseibe való betekintés is nagyon tetszett, talán abban olvastam a számomra leginkább érdekes dolgokat.
Amit sajnálok, hogy több kedvenc filmem is a könyv elkészülte óta jelent meg, így nem kerülhettek górcső alá, viszont annál izgalmasabb látni, hogy amit 6-7 éve jósoltak, az mennyire válik valóra napjainkban.
Kiváló összefoglalása a témának ez a kötet, valóban felkészült és hozzáértő emberek tanulmányait válogatták be, engem abszolút lenyűgözött. Mint arra számítottam, nem kevés filmcímmel gazdagodott az a bizonyos lista, és most már más szemmel is nézhetem majd őket, mintha nem került volna a kezembe ez a könyv.

Blissenobiarella>!
Kárpáti György – Schreiber András (szerk.): A horrorfilm

Tartalom 5*, kivitelezés 3*, így lett nálam 4. Inkább a filmművészet iránt érdeklődőknek ajánlom, ebben valóban tanulmányok szerepelnek, nem olyan szórakoztató olvasmány, mint mondjuk a Danse Macabre.

oscarmániás>!
Kárpáti György – Schreiber András (szerk.): A horrorfilm

A helyesírási hibák zavaróak, de meg lehet szokni. Magyarul lehet olvasni a horror témakörében , könyv formában, nem a monitort bámulva.
Akár külön köteteket is meg lehetne tölteni e témakörökben ( lehet hogy már létezik, nem tudok róla) :
1.Az emberiség és a horror kapcsolata az ősidőktől. 2. A horrorfilmek hatása az egyénre, csoportokra, a társadalomra. Káros-e a horror műfaj ? 3. Hol kezdődik és végződik a vizuálisan bemutatott horror?
Az biztos, hogy vannak horrorisztikus jeleneteket tartalmazó filmek, de azok nem mindegyike minősül horrorfilmnek. ( Tisztára, mint a biológiában a rovar-bogár kapcsolat.)
Ha a műfaj rajongója ínyencségre vágyik, ne töltsön ezzel a kötettel időt. ( Romero-interjú nagyon rövid, szívesen olvastam volna még többet.) A felsorolt filmcímek ismertsége alapnak számít. ( Bár személyesen a felét sem láttam, de hallottam, olvastam róluk.) És nem biztos, hogy a kedvenc mű előfordul a felsorolásban. Mindazonáltal újdonság volt az úgynevezett „női-horror” témája, ahogyan az a megállapítás is, hogy a hölgyek jókora hányada rajong a műfajért (csak nem tud róla?), személyes tapasztalatból ezt meg tudom erősíteni, de szinte hihetetlen… Na meg a tévében futó sorozatok felsorolása, ezekről a „sorikról” majdnem abszolút lemaradtam. Kivéve American Horror Story első évada…., hát az hihetetlenül nyomasztó volt. Na meg a sétáló halottak első évada, az is „megvan”, meg volt most szeptemberben- óriási késéssel.
Annak ajánlom ezt a tanulmány válogatást, antológiát, aki szeretné a kedvenceit egy kis rendszerbe rendezni, és kíváncsi a horrorfilm eredetére.

Moyandra>!
Kárpáti György – Schreiber András (szerk.): A horrorfilm

Egy fél évbe telt mire befejeztem, de abszolút megérte. Ez egy tanulmánykötet, így ne egy olvasmányos és gyorsan pörgő könyvre gondoljunk, viszont nagyon érdekes és számos aspektusból vizsgálja a horror (elsősorban film) műfajt. Személy szerint a női-horror és a horror animáció-s rész tetszett legjobban, ezek teljes egészében újdonságok voltak számomra. Rengeteg új (és azóta kedvenccé vált) horror filmet sikerült felfedezni a kötetnek köszönhetően, szóval már csak a sok filmajánlás miatt is megéri elolvasni azoknak, akik kicsit behatóbban érdeklődnek a zsáner iránt.


Népszerű idézetek

kkata76>!

Az első és egyik legfontosabb alműfaj tehát a gótikus horror, a műfaj „alapesete”, mely legfőbb tulajdonságait – hasonlóan az ekkoriban kialakuló többi zsánerhez – a századforduló idején népszerű regényektől és színdaraboktól örökölte. A romantika ihlette gótikus irodalom vonzódott a nagy érzelmekhez, széles gesztusokhoz, szorongató rejtélyekhez, régmúlt korok titkaihoz és rém(ség)eihez. A név már többé-kevésbé meghatározza e művek helyszínét is: gótikus épületekben, középkori(as) várakban és kastélyokban, azoknak is a lelakatolt tornyaiban, díszes nagytermeiben és elzárt pincéiben járunk, ahol lassan, de biztosan mindent felemészt az idő.

76-77. oldal, 3. fejezet - Orosdy Dániel: A horrorfilm alműfajai: a horror ötszáz árnyalata

Kapcsolódó szócikkek: gótikus irodalom
kkata76 >!

Király Jenő monstrumszociológiája szerint: „a szörny a nem uralt világ szimbóluma” és egyszerre azonosítható „két ellentétes erővel, az archaikus zsarnoki hatalommal és az emancipálatlan tömeggel”. Eszerint Drakula az archaikus hatalom, míg a Frankenstein-szörny az emancipálatlan tömeg megtestesítője.

20. oldal, 1. fejezet - Schreiber András: A klasszikus horrorfilm társadalomtörténete dióhéjban

Kapcsolódó szócikkek: Király Jenő
kkata76 >!

A világháborús traumák érdekesen ütköznek az ötvenes években: miközben a japán szörnyfilm (kaijū eiga) teremtménye, Godzilla felelevenítette a Hirosima és Nagaszaki városaira ledobott atombombák rémképét, a brit Hammer stúdió 1958-as filmje, a The Camp on Blood Island (r.: Val Guest) azt a horrort ábrázolta, amit a második világháborús brit katonák elszenvedtek a japán hadifogolytáborban.

27. oldal, 1. fejezet - Schreiber András: A klasszikus horrorfilm társadalomtörténete dióhéjban

kkata76 >!

Húsz évvel ezelőtt Tim Burton így fogalmazott egy interjúban: „Ha Walt Disney volt Dr. Jekyll, akkor én vagyok Mr. Hyde

207. oldal, Varga Zoltán: Betekintés a horror és az animációs film összefüggéseibe

Kapcsolódó szócikkek: Tim Burton · Walt Disney
kkata76 >!

A B-filmek világából kiindulva nemcsak a Piranha ért el figyelemre méltó franchise-karriert, de még olyan paródiákat is megihletett, mint A gyilkos paradicsomok támadása, amelyben mutáns óriásparadicsomok törnek az emberiségre, támadásukat egy csapat tudós igyekszik megakadályozni.

137. oldal, Kárpáti György: Franchise-ok a horrorfilmben

2 hozzászólás
kkata76 >!

Remake, reboot, folytatás, crossover, önreflexió, esetleg ezek kombinációja, lehetőleg képregényfilmként tálalva – itt tartunk most a mainstreamben, és jól jelképezi Hollywood ötlettelenségét, hogy míg a 70-es években diktálta a divatot, most már legfeljebb csak követi, miközben a sokadik bőrt próbálja lehúzni a bizonyos népszerűségnek örvendő gótikus rémekről, Farkasembertől Drakulán át Frankenstein teremtményéig.

82. oldal, 3. fejezet - Orosdy Dániel: A horrorfilm alműfajai: a horror ötszáz árnyalata

Kapcsolódó szócikkek: Hollywood
kkata76 >!

[Az ördögűző] 1973- ban indult útnak, és az a William Friedkin rendezte, aki azt megelőzően a Francia kapcsolattal Oscar-díjat nyert, s mint olyan, horrorválasztása több, mint jelzésértékű volt. Ráadásul a korábban évtizedekig alantasnak és a többitől izoláltan tartott moziban olyan elismert művészek vettek részt a rémületben, mint az Ingmar Bergman-filmekkel befutott Max von Sydow, és a később Martin Scorsese Alice már nem lakik itt című mozijáért Oscar-díjjal jutalmazott Ellen Burstyn. A sztorit pedig az a William Peter Blatty írta, aki a hatvanas években már elismert forgatókönyvíró volt Hollywoodban, majd gondolt egyet, és visszavonult a Tahoe-tóhoz, ahol egy 1949-es ördögűzéses eset alapján megírta nagy hatású exorcista regényét. A könyv 57 hétig szerepelt a New York Times bestseller-listáján, amelyet 17 hétig vezetett is.

135. oldal, Kárpáti György: Franchise-ok a horrorfilmben

kkata76 >!

Az élőhalottak éjszakája (Night of the Living Dead, 1968) mérföldkő a műfaj történetében, egyszerre összegzés és továbblépés, tűpontos kórkép, a modern horror egyik legtöbbet hivatkozott alapvetése. […] Romero filmjében igazán nem az érdekes, hogy mit és hogyan használ fel, hanem az, hogy miért teszi. Az élőhalottak éjszakája minden korábbi horrorfilmnél egyértelműbb és vaskosabb társadalomkritikát fogalmaz meg, és végig következetesen, már-már tételesen veszi számba az aktuális problémákat.

64-65. oldal, 2. fejezet - Huber Zoltán: A horror a hatvanas években: a szörny bennünk

kkata76 >!

A filléres fércművek veterán specialistája, William „One-Take” Beaudine például horror-westernekkel próbálkozott. A Billy the Kid Versus Dracula (1966) és a Jesse James Meets Frankenstein's Daughter (1966) double-feature hibridjei lúdbőröztetően félresikerült zsánerkísérletek. A korszak legbizarrabb horrorfilmes címét mégis egy karneváli rémmozi birtokolja. A The Incredibly Strange Creatures Who Stopped Living and Became Mixed-Up Zombies (r: Ray Dennis Steckler, 1964) egy hónappal a The Horror of Party Beach (r: Del Tenney, 1964) rémisztően rossz tengerparti bulifilmje előtt került bemutatásra, így happolva el a versenytársa elől az „első szörny-musical” nézőcsalogató titulusát.

44. oldal, 2. fejezet - Huber Zoltán: A horror a hatvanas években: a szörny bennünk

3 hozzászólás
kkata76 >!

Freud pszichoanalitikus megközelítése szerint a kísérteties egy elfojtott élmény, a tudattalanba temetett lelki jelenség visszatérésének az eredménye – de olyan tényezők kísérteties jellegét is elismeri, mint „viaszfigurák, zseniálisan megkonstruált babák és automaták” kapcsán annak a kényelmetlen érzését, ha az ember nem tudja egyértelműen eldönteni, a bábok tényleg élettelenek-e, vagy esetleg mégiscsak élnek. A bábanimáció szempontjából a fogalom olyan értelmezései mérvadóak, amely annak a borzongató érzéseként tételezi a kísértetiest, amit az életre kelt élettelennel való szembesülés, az élő és holt, illetve az élő és a tárgy határainak elmosódása hoz létre.

199. oldal, Varga Zoltán: Betekintés a horror és az animációs film összefüggéseibe

Kapcsolódó szócikkek: kísérteties · Sigmund Freud
3 hozzászólás

Hasonló könyvek címkék alapján

Orosdy Dániel – Schreiber András: Lucio Fulci & George A. Romero
Kránicz Bence – Lichter Péter: Kalandos filmtörténet
Vajdovich Györgyi – Varga Zoltán: A vámpírfilm alakváltozatai
Lichter Péter: 52 hátborzongató film
Lichter Péter: Steven Spielberg filmjei
Steven Jay Schneider: 101 horrorfilm, amit látnod kell, mielőtt meghalsz
Félel-mesék
Csáth Géza: Mesék, amelyek rosszul végződnek
Karin Tidbeck: Rénszarvas-hegy és más történetek a peremlétről
H. P. Lovecraft: Howard Phillips Lovecraft összes művei II.