Ashes ​of Candesce (Virga 5.) 1 csillagozás

Karl Schroeder: Ashes of Candesce

A ​world of endless sky, with no land, no gravity: this is Virga. Beginning in the seminal science fiction novel Sun of Suns, the saga of this striking world has introduced us to the people of stubborn pride and resilience who have made Virga their home; but also, always lurking beyond the walls of the world, to the mysterious threat known only as Artificial Nature. In The Sunless Countries, history tutor Leal Hieronyma Maspeth became the first human in centuries to learn the true nature of this threat. Her reward was exile, but now, in Ashes of Candesce, Artificial Nature makes its final bid to destroy Virga, and it is up to Leal to unite the quarrelling clans of her world to fight the threat.

Ashes of Candesce brings together all the heroes of the Virga series, and draws the diverse threads of the previous storylines together into one climactic conflict. Blending steampunk styling with a far-future setting and meditations on the… (tovább)

>!
Tor Books, New York, 2012
384 oldal · ISBN: 076532492X · ASIN: B00CC6VU2C

Kiemelt értékelések

Noro>!
Karl Schroeder: Ashes of Candesce

Ilyen lehetne Peter F. Hamilton és Hannu Rajaniemi egy közös SF-sorozata. A Virga ciklus befejező része pörgős kalandok, képtelennek tűnő, mégis hard science, és elgondolkodtató transzhumán filozófia remek ötvözete.

Annak idején az első kötetről még azt hittem, hogy Schroeder csak egy olyan akció-sztorit akart írni, amelyben valódi értelmet nyernek az űroperettek látványos kliséi – ahol az űrhajók valóban közvetlen közelről sorozzák egymást, ahol az űrkalózok csáklyával dolgoznak, és a főhősök akrobatikus kardpárbajt mutatnak be egy aszteroidamező közepén. Mert a Virga dyson-gömbjében, ahol nincs gravitáció és nem működik a fejlett elektronika, ellenben kitölti az “űrt” a belélegezhető levegő, ez mind lehetséges. Nyitott gyűrűvárosok, egymás körül forgó bola-katamaránok, dízelmeghajtású űrhajók és mesterséges napok jelentik az emberi civilizáció központjait. De felidézhetjük Saint-Exupéry rajzait is a kisbolygókról, amelyeket itt bármely farmer nagy becsben tartana, hiszen akár hat diófa is megnőne rajtuk, egy a hat égtáj minden irányában :)

A Virga világa azonban jóval több, mint játék a fizikával és a SF kliséivel. Ez a különös BDO – amelyről sok lakója nem is tudja, hogy mesterséges eredetű – a valódi emberiség utolsó menedéke a külvilágot uraló poszthumán intelligenciák elől. Az utolsó kötetben végre megismerhetjük az odakinti “mesterséges természet” bizarr csodáit is: a növényekkel és állatokkal összefonódott MI-ket, amelyek létezésük értelmét mondjuk abban találják meg, hogy egy tulipánt védelmezzenek a kártevőktől. Ebben a világban az ember elvesztetette kitüntetett szerepét, és vagy megtanul együtt élni a kibernetizált óriásfenyőkkel, vagy feloldódhat a virtualitásban. De vajon melyik lény áll közelebb a valódi emberhez: ami egyszer ember volt, de már nem tudja, mit is jelent élni, vagy egy fa, amely ragaszkodik fa mivoltához? Schroeder könyvében a válasz egyáltalán nem egyértelmű. És a hagyományos poszthumanizmust dicsőítő SF-el szemben is felvet néhány érdekes gondolatot.

Vagyis az izgalmas akció-sorozat végül felnőtt a komoly, világteremtő űroperákhoz, és tette ezt anélkül, hogy elvesztette volna cselekményes, fordulatos jellegét. A befejező részben nem csak az előző kötetek főhősei gyűlnek össze (Venera Fanning rulz!), hogy eldöntsék két világ sorsát, de a történetben is mindent megtaláltam, amit eddig Schroedertől megszerettem: csatákat, intrikákat, kreatív fizikát, fura kultúrákat és látványos világteremtést. (Különösen jó ötlet volt behozni egy új nézőpont-karaktert, aki a Virgán kívülről származik: rajta keresztül újra rácsodálkozhattam a Gömb furcsaságaira.) Ehhez csak hozzáadódott a befejező részben a mélyebb mondanivaló, de nem írta felül a többi jóságot.


Népszerű idézetek

Noro>!

“We’re doing something humans used to do thousands of years ago. It’s called science. You’ve probably never heard of it.”

Chapter 4

Noro>!

"Immortality and death are equally terrible.”

Chapter 12

Noro>!

“The oaks are one of the most powerful species in the arena. They’re aggressive, relentless, generally hostile to animalia…” He saw Fanning’s look, and smiled. “Look at the legs. Look at the sensing nets, the power units. This oak is a tree wedded to an artificial intelligence with mobility, weapons, dexterous arms, and an internal Edisonian engine for designing whatever it may need.”
The admiral was still shaking his head. “But all a tree needs is—”
“Air, soil, sunlight, and peace and quiet, yes. And if you deprive this fellow of any of those things, he’ll hunt you down and obliterate you.”
“But … but why? I mean, why should the artificial mind care? I can see what it has to offer the tree. But what does the tree offer it?”
“Something no AI has by itself,” said Keir. “A four-billion-year-old will to live.”

Chapter 18

Noro>!

“The Moderns who built the first artificial intelligences didn’t really believe our minds were a part of this universe. They were still saddled with ancient religious beliefs, but they didn’t know it. They thought meaning was some kind of local human illusion, or the gift of a god. But everything that lives, wants, and to want is to give meaning to things. —To say yes, or no, even if it’s just about whether some speck is food."

Chapter 13

Noro>!

Near the revus was a clutch of box tulips. The flowers were ordinary enough, but each one was contained in a crystal case scaled to its size and pose. Like the nanotech revus bush, each terrarium was festooned with miniature cannons, trembling stingers, and caterpillar-blinding lasers. Little doors in the boxes sported flashing bee-attractor signs.
Woe to the gardener who tried to dig up a box tulip. At the first cut of the trowel their planetary mesh network would go on high alert. Tulip sirens would go off all over the neighborhood. Brain-hacked wasps would converge on you. The tulip consortium’s AIs would harass you by tagging your scry with insults and slanderous accusations. Their shell companies and corporations would hire lawyers and sue you.
If you made it indoors unscathed, the tulips would bomb the other flowers in your garden until you came out again and promised them reparations.

Chapter 14

Noro>!

“Imagine that you’ve conquered the universe — and not just the universe outside yourself. Your offspring have flooded across the stars, copying and transforming themselves in a hurricane of ecstatic creativity. They are all wildly different in their shapes, sizes, their minds, morals, and goals. But the only ones that matter, you believe, are the ones that can think. This is because your perfected minds contain a complete model of reality. A completed physics, a final chemistry, all possible biologies … an image, in your mind, of everything that is possible in our universe. Because your minds contain all possibilities, you’ve concluded that you are the real universe, and that messy, unpredictable realm of non-thinking matter and energy outside your perfect mind is just an illusion, a fallen dimension to be swept entirely aside in time."

Chapter 18

Noro>!

"I tell you now the great secret of our entire existence: that meaning can only come from being bound in the material world, in its constraints, its agonies, its fleeting moments. The virtuals strive to escape all pain, all accident, and the brute mindlessness of nature. Yet without these things, existence is a hollow vessel, and those who have become virtual have no true voice, can hear only the bright echoes of our lives.”

Chapter 18

Noro>!

“Consciousness is a passenger — or, at best, a crewman. Our values are the pilot. You and I are aware, because that is what our bodies and our ways of life need from us. Sometimes we forget ourselves, and come to think that we are our minds — but that’s a piece of foolishness.”

Chapter 20


Hasonló könyvek címkék alapján

Jeff Carlson: The Frozen Sky
Paul McAuley: In the Mouth of the Whale
Alastair Reynolds: The Prefect
Charles Stross: Neptune's Brood
Martha Wells: Rogue Protocol
Greg Egan: Diaspora
Alastair Reynolds – Stephen Baxter: The Medusa Chronicles
Alastair Reynolds: Century Rain
John C. Wright: The Golden Age
Sean Williams: Saturn Returns