Manapság sokszor tapasztalhatjuk a torz, sőt démonikus istenképek szaporodását az okkult mozgalmak, a keletről jött szinkretista kultuszok, fundamentális közösségek és szekták körében, s ezek a lassan köztudatba ivódó elképzelések óhatatlanul hatással vannak lelki életünk alakulására. Ha mindehhez még gyermekkorból származó, élettel és szeretettel kapcsolatos rossz tapasztalatok is társulnak, melyek a szülők negatívan megélt személyiségjegyeinek kivetítései Istenre, joggal tehetjük fel magunknak a kérdést: vajon milyen istenkép él bennünk? A műben felvázolt Könyvelő-isten, a Hajcsár-isten, a büntető Bíró-isten vagy a démoni Halál-isten képe? S ha ezek élnek bennünk, hogyan szabadulhatunk meg helytelen elképzeléseinktől? Hogyan ismerkedhetünk meg az igazi Istennel?
Karl Frielingsdorf, a valláspedagógia és a pasztorálpszichológia professzora, számos életből merített történettel, biblikus példával és konkrét tanáccsal vezet rá minket,… (tovább)
Istenképek 3 csillagozás
Eredeti cím: Gottesbilder: Wie sie krank machen – wie sie heilen
Eredeti megjelenés éve: 2004
Enciklopédia 3
Kedvencelte 1
Várólistára tette 6
Kívánságlistára tette 5
Kölcsönkérné 1
Kiemelt értékelések
Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak
Nem sikerült elkapnom a könyv hullámhosszát, de elgondolkodtatott, hogy vajon bennem milyen Istenkép él…
Népszerű idézetek
Valláslélektani vizsgálatok arra utalnak, hogy az istenkép már az első életévben megjelenik, és a szociokulturális környezet hatása alatt áll.
16. oldal, A gyermeki istenkép eredete és kibontakozása (Szent István Társulat, 2019)
Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak
Köszönöm Uram, hogy szabad vagyok.
Szabad embernek teremtettél engem,
És Isten gyermekeinek szabadságára
Rendeltél engem.
Most újjá teremtesz engem, szabad emberré,
Nem vagyok az többé, aki voltam.
Nem vagyok az többé, akinek tudtam magam,
Hanem akit belőlem alkottál.
Nem követelsz semmi teljesítményt.
Kudarcaim miatt nem ítélsz el.
A Tiéd vagyok.
Fogoly voltam és szabad vagyok.
A Te nevedre kereszteltek.
Gyermeked vagyok, és az is maradok
Teremtő lelked által
Újjá teremtve.
Nem kérdezem többé,
Megérdemlem-e, hogy éljek,
Hiszen általad élek.
Köszönöm neked Uram,
Most és mindörökké.
(Jörg Zink)
83. oldal, 5. Betegséget okozó és gyógyító istenképek - A termékenység Istene (Szent István Társulat, 2007) · Jörg Zink
Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak
A saját, aktuális istenkép mindenekelőtt a szülők és más elsődleges referenciaszemélyek istenképeiből áll össze, vagy a szülők vallási beállítottságára és viselkedésmódjára vezethető vissza.
Ezt az istenképet a következő kérdésekkel vizsgálhatjuk: Szüleimnek mely tulajdonságait és beállítódásait viszem át Istenre? Milyen gyermekkori szülői üzeneteket – különösen negatív üzeneteket – adok tudattalanul Isten szájába? Ennek következtében vagy negatív alapállásomnak megfelelően tudattalanul milyen negatív démonikus istenkép alakult ki bennem, amely életemet most is akadályozza? Milyen gyermekkori túlélési stratégiákat viszek át vallási életemre és Istennel való viszonyomra, hogy az ő elismerését és odafordulását elnyerjem?
A tudatos felismerésnek eme fázisa után következik az Istennel való igazi szembesülés: Visszatekintek életemre a kezdetektől fogva, és feljegyzem, azóta mi mindent mért rám Isten: szenvedést, szükséget, sérelmeket és sebeket, együttérzés és szeretet hiányát.
Már itt felvetődik az első kérdés és panasz: Hol volt Isten, amikor szükséget szenvedtem, és amit gyermekként megoldani nem tudtam? Miért hagyott minduntalan cserben? Miért akarta, vagy legalábbis hagyta, hogy mindaz a rossz és fájdalmas dolog, melyet megtapasztaltam, megtörténjen velem? Nem tudta volna mindezt megakadályozni? Mindebből egy szemrehányó levél születhet, amely kezdetben inkább logikai, mint érzelmi jellegű. Ebben a szemrehányó levélben Istennel közölhetjük minden haragunkat és csalódásunkat, és szemrehányást tehetünk neki. […]
Testi gyakorlatok a szembesülés folyamatát jelentősen erősíthetik: ökölbeszorított kéz, kiabálás Istennel, köveket dobni a tengerbe (amely Istent szimbolizálja), ököllel, vagy egy bottal a vízbe csapni úgy, hogy a harag testileg is kifejeződjék. Ilyen módon az, akivel szembesülünk, akire indulataink irányulnak, világosan felismerhetővé válik. Egyes zsoltárokat ebben a fázisban harag-zsoltárokká alakíthatunk át. A 139. zsoltár különösen alkalmas erre.
32-33. oldal - Konkrét tanácsok az Istennel való viszony kialakításához
Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak
Istenem
Egy kéz után vágyom,
Amely megtart és bátorít,
Amely megnyugtat és védelmet ad.
Egy kéz után nyúlok,
Amely kísér és vezet,
Amely gyógyít és megment.
Kell nekem egy kéz,
Amely erős, és hordoz engem,
Amely megragad és többé nem ereszt.
Szeretnék egy kezet,
Amely jóságos hozzám,
Amely gyengéden átkarol.
Vágyom egy kéz után,
Amelyre maradéktalanul hagyatkozhatom,
Amely hűséges és szeret,
Egy nagy kezet keresek,
Amelybe kis kezeimet
És szívemet is
Belehelyezhetem,
Egy kezet,
Amelyben teljes oltalmat találok.
Isten,
Kezed meghív engem,
Jöjj!
Kezed által érzem:
Ne félj!
Kezed bizonyossága annak,
Hogy szeretlek.
(© Theo Schmidkonz)
70-71. oldal, 5. Betegséget okozó és gyógyító istenképek - Isten, a Jó Pásztor (Szent István Társulat, 2019)
Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak
HITVALLÁS
hiszem Istenem, hogy teljesen más vagy,
mint ahogy elképzeljük;
nem lehet téged kép vagy alak formájában
megjeleníteni
hiszek benned, szent erő,
aki számunkra anya és apa vagy
bölcsességben és jóságban,
és hogy a szenvedés és szükség sem szakít el tőled;
hiszem, hogy a földet és az eget te szülted,
a mindenséget nap- és bolygó-
rendszerekkel,
és továbbra is életet adományozol,
még ha nem is érzékeljük;
hiszek a Názáreti Jézusban,
szereteted emberében,
aki belőled és benned élt és él,
fiadban és testvérünkben;
Mária, veled belső egységben,
szülte őt;
hozzád és hozzánk, emberekhez való szeretetből
és hűségből meghalt a keresztfán;
eltemették,
és feltámasztottad a halottaiból
veled való örök életre;
hiszek a Szentlélekben,
a teremtő szeretetben;
hiszem, hogy keresztény
egyházainkat
megújítod és megszenteled,
hogy nyitott szívünkre vársz,
hogy lakható maradjon a Föld;
hiszek mindazok közösségében,
akik sokféle név alatt keresnek téged;
hiszen te vagy az isteni teljesség,
aki üdvözít és összegyűjt bennünket;
hiszem, hogy feltétel nélkül elfogadsz bennünket
mint gyermekeket,
mint nőt vagy férfit,
akár feketét akár fehéret,
szegényt vagy gazdagot;
hiszem, hogy a bűnöket megbocsátod,
eltörlöd a mindennapok vétkeit;
hiszem, hogy a halál alagútja végén
életre és örömre hívsz
mindörökre
Amen.
(Christa Peikert-Flaspöhler)
84-85. oldal, 6. Hitvallás (Szent István Társulat, 2019)
Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak
hiszem Istenem, hogy teljesen más vagy,
mint ahogy elképzeljük;
nem lehet téged kép vagy alak formájában
megjeleníteni
hiszek benned, szent erő,
aki számunkra anya és apa vagy
bölcsességben és jóságban,
és hogy a szenvedés és szükség sem szakít el tőled;
hiszem, hogy a földet és az eget te szülted,
a mindenséget nap- és bolygó-
rendszerekkel,
és továbbra is életet adományozol,
még ha nem is érzékeljük;
hiszek a Názáreti Jézusban,
szereteted emberében,
aki belőled és benned élt és él,
fiadban és testvérünkben;
Mária, veled belső egységben,
szülte őt;
hozzád és hozzánk, emberekhez való szeretetből
és hűségből meghalt a keresztfán;
eltemették,
és feltámasztottad a halottaiból
veled való örök életre;
hiszek a Szentlélekben,
a teremtő szeretetben. […]
(Christa Peikert-Flaspöhler)
84-85. oldal, 6. Hitvallás - részlet (Szent István Társulat, 2007)
Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak
A clairvaux-i Bernát apát 1145-ben levelet írt egykori rendtestvérének, III. Jenő pápának, amely még ma is aktuális, amelyben őt a teljesítmény-démontól óvja:
”Állandó gondban élek miattad… Félek, hogy számos elfoglaltságod szorításában nem látsz kiutat, és értelmed megkeményedik… Sokkal okosabb, ha időről időre visszavonulsz elfoglaltságaidtól, semhogy kötelességeid húznának maguk után, és egy olyan pontig juttassanak el, ahova magad sem akarsz eljutni; olyan pontig, ahol a szív megkeményedik. Hogy röviden és velősen közös nevezőre hozzam ennek a borzasztó betegségnek minden keservét: a szív keménysége esetén az istenfélelem és az emberek iránti együttérzés veszendőbe megy (Lk 18,4). Nézd csak, hova húznak ezek az átkozott elfoglaltságok… Csak idődet pazarold… Értelmetlen fáradozásnak teszed ki magad, amely csak károsítja a szellemet, kiüresíti a szívet, és eltékozolja a kegyelmet. Mindennek mi a hozadéka? Nem csak pókháló az egész?”
81. oldal
Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak
Isten személyesen tekint le rád, bárki, bármilyen légy is. Neveden szólít. Lát és megért téged, olyannak, amilyennek teremtett. Tudja, mi rejlik benned, ismeri minden érzésed és gondolatod, képességeidet és kívánságaidat, erős és gyenge oldaladat. Lát téged vidám és szomorú napjaidon. Együtt érez reményeiddel és megpróbáltatásaiddal. Részt vesz szorongásaidban, emlékeidben, lelki szárnyalásaidban és hanyatlásaidban. Körülvesz téged, és karjaiban hordoz. Arcvonásaidból olvas, akár mosolyról, akár könnyekről árulkodnak, egészséget sugároznak, vagy betegségtől fonnyadoznak. Gyengéden ügyel kezedre és lábadra. Hallja a hangod, szíved dobogását, még a légzésedet is. Nem szeretheted jobban saját magad, mint ahogy ő szeret téged. (Boldog John Henry Newman bíboros)
38-39. oldal
Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak
Bárhogyan próbáljuk is Istent megtapasztalni és kifejezni, nem szabad elfelejtenünk, hogy Istent soha nem tudjuk teljes mértékben megragadni, és végső soron az Istenről szóló beszédben „írástudatlanok” maradunk. Örökre az igaz Isten keresésének útján bandukolunk.
8. oldal, Bevezetés (Szent István Társulat, 2019)
Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak
A cselekvés első szabálya
Úgy bízzál Istenben,
Mintha a dolgok teljes
Sikere tőled függene,
Nem pedig Istentől;
De háríts rá minden nehézséget
Úgy mintha te semmit
Isten azonban mindent elvégezne.
(Gabriel Hevenesi S.J. 1705)
76. oldal, 5. Betegséget okozó és gyógyító istenképek - A teljesítmény-démon és a termékenység Istene (Szent István Társulat, 2019)
Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak
Hasonló könyvek címkék alapján
- Bolyki László: Kegyelem és kalmárszellem 98% ·
Összehasonlítás - Géron Porfírios: Áthoszi Porfíriosz atya élete ·
Összehasonlítás - Cleonice Morcaldi: Életem Pio atya közelében ·
Összehasonlítás - Szalézi Szent Ferenc: Theotimus I. ·
Összehasonlítás - Anselm Grün: Teljes élet cölibátusban ·
Összehasonlítás - Nancy Leigh DeMoss: Séta Istennel ·
Összehasonlítás - Philip Yancey: Az imádság 98% ·
Összehasonlítás - Kondorosi Noémi: Ami a hittan órán kimaradt 98% ·
Összehasonlítás - A csodák tanítása 96% ·
Összehasonlítás - Avilai Szent Teréz: A belső várkastély 94% ·
Összehasonlítás