Sorra vallanak életének szemtanúi a hősről. És a legjobb indulatú vallomásból is csak az derül ki, hogy a magát meg nem értett zseninek tartó zeneszerző valójában tehetségtelen senki volt, hogy a magát rendkívül bonyolult léleknek képzelő Foltýn csak az önámítás áldozata lett.
„Tönkretette őt, szegényt, a hazug természete. hazug ábrándok megtestesítője volt, híján az érzékelhető valóságnak… ugyan miből akart ezek után alkotni az a szerencsétlen flótás?” – mondta Čapek a feleségével folytatott beszélgetések során hőséről, akinek sorsa életének utolsó hónapjaiban foglalkoztatta. Abban, hogy a végső „tanúvallomásokat” is megírhassa róla, már megakadályozta a halál. ám utolsó regénye mégsem befejezetlen. Nemcsak azért, mert felesége a beszélgetések alapján elmondja a mű tervezett végét, hanem mert Čapek mondanivalója a megírt fejezetekből is világosan kiderül.
Ő, aki a kisembert oly szívesen mutatta be hősként, most, a történelem keserű leckéi nyomán, felfedezi annak… (tovább)
Foltýn zeneszerző élete és munkássága 13 csillagozás
Eredeti cím: Život a dílo skladatele Foltýna
Eredeti megjelenés éve: 1939
A következő kiadói sorozatban jelent meg: Olcsó Könyvtár Szépirodalmi
Enciklopédia 4
Kedvencelte 3
Várólistára tette 2
Kívánságlistára tette 5
Kiemelt értékelések
Mondjuk egy lélegzetvételre kiolvasható velős remekmű. Egy befejezetlen írói bravúr. Igen, az abszurd irodalom jeles képviselőjével még az az abszurditás is megtörtént, hogy hamarabb halálozott el, mintsem végezhetett volna végletekig karikírozott abszurd antihősével. Capek igen nehéz formát választott, hogy felvázolja előttünk egy jellemtelen, magát művésznek képzelő tehetségtelen alak képét. És miközben az önmagukban is mesterien megalkotott szemtanúk Foltynról vallanak, kibontakozik előttünk a „zeneszerző” alakja. Szemünk előtt megy végbe a metamorfózis, melynek során a betűkből és sorokból hús-vér, tenyérbemászó képű ellenszenves figurává formálódik a címszereplő. Vannak írók, akik egész életművükben nem képesek ilyen erőteljes alakot elénk vetíteni. Capeknél viszont a csak rövid időre előbukkanó mellékszereplők is épp ilyen halálosan pontosan lettek ábrázolva. Engem elbűvölt ez a kis rövidke mű.
A könyvbe szerkesztett hat novelláról is csak a legjobbakat mondhatom. Ötletesek, humorosak, egy-egy apró gyöngyszem mindegyik.
Hah, hát ez rém szórakoztató volt, cseh módra, még befejezetlenül is.
Régi ajánlás volt @kérem_le_itt – től (köszi!), akkor még nem is laktam Csehországban, de így olvasni, hogy most már régóta itt lakok, külön jó volt.
Čapek befejezetlen regénye, a végét felesége jegyzete alapján lehet elképzelni. A főszereplő egy antihős zeneszerző aki egész életében semmit sem alkot, élete az őt körülvevők vallomásaiból áll össze. A kötetbe bekerült még 6 novellája két könyvéből szemezve (Povídky z jedné kapsy, Povídky z druhé kapsy (1929), illetve Kniha apokryfů (1932)). Gondolom a kiválasztása alapja az lehetett, hogy (kettő kivételével) művészekről szól és/vagy a főszereplő szintén művész (költő, színész, újságíró). A Rouss professzor kisérlete és A költő telitalálat.
Egy kellemesen utálható figurát ismerhetünk meg ismerősein keresztül. Végig az volt az érzésem, ez a típus az, amit manapság hipszternek nevezünk. Egy állítólagos művészlélek, aki mindig lelkesnek mutatkozik az alkotás iránt, de valahogy mégsem látunk soha tőle egyetlen elkészült művet sem. Ilyen pojácával mindenki találkozik élete során. Az a fajta alak, akiről attitűdjéről azt hinnénk sikerre van ítélve, aki rendszeren jelenti be nagyszerű ötleteit, meg hogy milyen remekül halad a megvalósítás, de, aztán mindig elmarad valahogy.
Népszerű idézetek
– Bolond az illető?
– Nem hinném – vélte Kupecký. – De költőknél ezt sohasem tudhatja biztosan az ember.
66. oldal
– Kisasszony, szereti a zenét? – Abban az időben kétségbeesetten viaskodtam Fibich-Maláta Zongoraiskolájával, és szívem mélyéből gyűlöltem a zenét; mégis habozás nélkül rávágtam, hogy a világon mindennél jobban szeretem. Ma már csodálkozom rajta, hogy a fiatalok miért hazudnak olyan szívesen. – Hát akkor meg fogjuk érteni egymást – ragyogott fel Foltyn úr szeme, és rálépett a lábamra.
21.22. oldal
Vagy a művészetről fecsegett; megtanult néhány nagy szót, mint például: intuíció, tudatalatt, őslényeg, és mit tudom én, hogy még mit, és most tele volt velük a feje. Különös, hogy a nagy szavak milyen könnyen formálódnak nagy gondolatokká! Szűkítsék le egyik-másik ember szókincsét, és nem lesz semmilyen mondanivalója. Ha ilyen halandzsát hallok vagy olvasok a szellemi kikristályosodásról, a forma átlényegüléséről, az alkotó szintézisről, vagy minek is nevezik, rosszullét fog el. Istenem, gondolom, emberek, ha belevernék az orrotokat a szerves vegytanba (nem beszélve a matematikáról), akkor írnátok csak nehezen! Korunk legnagyobb fogyatékossága abban rejlik, hogy egyrészt agyunk működése majdnem tökéletes pontossággal, mikronok és végtelen kis mennyiségek segítségével megy végbe, másrészt eltűrjük, hogy érzelmeinket és gondolatainkat a lehető legködösebb szavak uralják.
33.-34. oldal
– Azt gondolja – kérdeztem –, hogy nincs tehetsége?
– Á, dehogy – tört ki belőle türelmetlenül. – Tehetsége az van, de… nem, nem adok semmit a tehetségre. A tehetség az semmi. A zenében… valami többnek kell lennie, valaminek, ami nemcsak a fülben van… – Legyintett, nem tudta, hogyan fogalmazza meg ezt. – Mondja meg neki.. hogy legyen más ember! Isten önnel!
48. oldal
– Megmondom őszintén – mondta Fricek vacogó fogakkal –, akkor tudok a legjobban alkotni, ha valami nagy élményem volt. Nagy szerelem vagy nagy bűn. Ez is a művészethez tartozik. Ugye, te is rájöttél erre? Egyszer el kell mondanod, milyen élményed volt… mint költőnek. De a zene több, mint költészet, a zene… az a bizonyos kifejezhetetlen bennünk, érted?
12. oldal
Azért tudok oly sokat Foltýn zeneszerzőről, és merítek annyi bátorságot ahhoz, hogy a részletek mellőzésével kiegészítsem az előző vallomásokat, mert úgy vélem, hogy azok a gondolatjelek után, amelyeket a halál írt le, csak kevés idegen szó következhet.
A szerző feleségének vallomása, 103. o.
Hasonló könyvek címkék alapján
- Franz Kafka: Az elkallódott fiú ·
Összehasonlítás - Franz Kafka: A kastély 78% ·
Összehasonlítás - José Saramago: Minden egyes név 92% ·
Összehasonlítás - Vladimír Páral: A száz százalékos nő 92% ·
Összehasonlítás - Josef Škvorecký: Pléhkatonák ·
Összehasonlítás - Bohumil Hrabal: Szigorúan ellenőrzött vonatok 88% ·
Összehasonlítás - Franz Kafka: A per / A kastély 88% ·
Összehasonlítás - Örkény István: Babik 87% ·
Összehasonlítás - Ladislav Fuks: Boldogultak bálja 87% ·
Összehasonlítás - Jiři Sotola: Szent a hídon ·
Összehasonlítás