Mesepszichológia (Mesepszichológia 1.) 84 csillagozás

Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban
Kádár Annamária: Mesepszichológia

Kutatások ​igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és – ami még fontosabb! – a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani… Vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk.

A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap… (tovább)

Tartalomjegyzék

>!
Kulcslyuk, Budapest, 2013
376 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789638941961 · Illusztrálta: Moldován Mária
>!
Kulcslyuk, Budapest, 2012
376 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789638941961 · Illusztrálta: Moldován Mária

Enciklopédia 17

Szereplők népszerűség szerint

Szabó Magda


Kedvencelte 9

Most olvassa 60

Várólistára tette 138

Kívánságlistára tette 153

Kölcsönkérné 6


Kiemelt értékelések

>!
lind
Kádár Annamária: Mesepszichológia

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Ez volt A SZAKEMBER írása számomra!
Érthető volt minden kijelentése az írónak és a magyarázatai vagy épp a következtetései is nagyon jó gondolatmenetet követtek. Az idézetek tömkelege pedig valahogy még megfoghatóbbá tették a témát. Kellemes volt ténylegesen a gyerekek által írt meséken át látni az ő világukat és megismerni a gondolataikat. Rengeteg újat adott hozzá az ismereteimhez! Az egyetlen dolog, ami nem tetszett az írás minőségében volt jelen: hihetetlenül sokat ismételgette magát az író! Nem csak az egyes fejezetek között emlékeztetés képen, hanem a részeken belül is többször leírta ugyan azt az egy tételmondatot, amivel kezdte a fejezetet. Kicsit „szájbarágós” volt így… nem igazán tetszett. A mű végén a mesék segítségével jól össze tudtam szedni magamban a lényeget, ami voltaképpen az, hogy OLVASS MESÉKET! :)

>!
esőember
Kádár Annamária: Mesepszichológia

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Nem gyakorló apaként kíváncsian vettem a kezembe a könyvet, fogalmam se volt mit kapok majd. És kaptam olyat, de olyat… Bátran kijelenthetem, hogy alapmű! Mélyenszántó, szeretettel teli, és végtelenül optimista könyv a mesékről, és rólunk, akik meséljük, és akik meghallgatjuk azokat. Miközben olvastam egy kissé gyermeklelkűvé váltam, mindeközben pedig nagyon is felnőtt voltam. Köszönhetően annak, hogy amellett, hogy megértjük a gyermeki gondolkodást, szemelvényeket, morzsákat kapunk a pozitív pszichológiából, érzelmi intelligenciából, amelyek szükségesek, hogy közös nevezőre hozzuk felnőtt létünket a gyermeki léttel. Az apaság felé vezető úton keresve sem találhattam volna jobb könyvet! Konklúzió: merjünk gyerekesek lenni, hisz mindannyiunkban ott él a gyermek, ahhoz pedig, hogy megértsük őket, nem le, hanem fel kell ereszkednünk hozzájuk! Ha elolvassuk a könyvet, menni fog, bizton állíthatom! (És egy kicsit jobb emberré is válunk.)

>!
blankaveronika IP
Kádár Annamária: Mesepszichológia

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Ez a könyv hasznosabb volt, mint gondoltam. Eredetileg csak 3 fejezetét akartam elolvasni a kutatásomhoz kapcsolódóan, aztán olyan érdekes volt, hogy elkezdtem elölről és egy nap alatt a végére is értem.
Nagyon tetszett, hogy olvasmányos volt, az írónő nem nézett komplett hülyének (mint ahogy a szakkönyvek meg hasonlók általában) és mégsem volt az az érzésem, hogy lebutított verziót olvasok.
Az előrehaladott stádiumban lévő mesekönyvemhez rengeteg adalékot kaptam, meg megerősítést, hogy jó az út, amin haladok.
A magánéletemben is rájöttem néhány dologra, ami a gyerekkoromra vezethető vissza, és eddig észre sem vettem, vagy ha igen, akkor közelmúltbeli dolognak tituláltam.
Ajánlom mindenkinek.

>!
BZsofi +SP
Kádár Annamária: Mesepszichológia

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Az elméleti részéről:
Nagyon tetszett a könyv. Nemcsak gyereknevelési kérdéseket, hanem önismereti problémákat is feszeget. Olyan, amin sokat lehet gondolkozni. Az ember érzi, hogy mennyivel jobbá válhat, ha odafigyel. Persze sok dolog van, ami biztos hosszú időbe telik. Két dolog furcsa volt, és ez nem a tartalommal, hanem a formával kapcsolatos. Az egyik, hogy kicsit megszerkesztetlennek tűnik (mese fontossága, mesék jellemzői és elemzése, pszichológiai alapismeretek, aztán a végén megint a mesék), a másik, hogy tudományos műnek túl populáris, populárisnak túl tudományos.
Az látszik, hogy a szerző hatalmas mennyiségű munkája fekszik a könyvben, és nagyon tetszett, hogy irodalmi művekkel és filmekkel támasztotta alá állításait.
A mesékről:
Igaz, hogy Márk még nincs 3 éves, és 4 éves kortól ajánlottak ezek a mesék, de egyelőre még nem tudom elképzelni, hogy érett lenne rájuk egy év múlva.

2 hozzászólás
>!
mazsolafa
Kádár Annamária: Mesepszichológia

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Mert mesét olvasni kell…

A mese olyan, akár egy tükör – azt látjuk meg benne, amit lelkünkben hordozunk…

"Mint gyermek, aki már pihenni vágyik
és el is jutott a nyugalmas ágyig
még megkérlel, hogy:"Ne menj el, mesélj"-
(így nem szökik rá hirtelen az éj)
s míg kis szíve nagyon szorongva dobban
tán ő se tudja, kit is kiván jobban,
a mesét-e, vagy azt, hogy ott legyél…"

József Attila: Thomas Mann üdvözlése

>!
deardurr
Kádár Annamária: Mesepszichológia

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Néha kicsit úgy érzem, hogy felesleges a pszichológiáról beszélni -gyerek nevelés esetében- , mert ha az ember szeretetből nevel, akkor nem lehet rosszat tenni. De ez sajnos annál bonyolultabb. Félek (én is) attól, hogy nem leszek még „elég jó” szülő se. Nagyon-nagy felelőség, és azt hiszem minél tudatosabban gondolkodik és készül erre az ember, annál nehezebbnek is tűnik.
Mindenesetre a mese jó táptalaj volt nekem is, és ebben a könyvben sok hasznos dolog van arról, hogy miért jó egy picinek a mese, hogy ő hogyan látja magát és minket, (sajnos ki kell mondanom) felnőtteket. Én egészen jól emlékszem, szerencsére a gyermekkori félelmeimre, örömeimre. Emlékszem, hogy sok minden gagyi dologról azt hittem, hogy ha a tulajdonomba kerülne, mennyire megváltozna az életem, ugyanakkor a könyvekről, mesékről, amit szájtátva hallgattam, amikor mesélték, soha nem hittem semmit, és mégis… Örülök, hogy részese lehettem ennek a csodának, örülök, hogy ránk édesanyánk szentelt időt, és ezt tovább szeretném mindenképpen adni!

>!
camerastylo
Kádár Annamária: Mesepszichológia

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Felszabadító volt olvasni, hogy felnőttként is szabad, sőt kifejezetten hasznos és gyógyító hatású álmodozni, a képzelet varázserejével legyűrni a valóság okozta csalódottságot. Kevésbé érzem magam csodabogárnak. :)

>!
Fay 
Kádár Annamária: Mesepszichológia

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Hasznos, bár számomra elég sok magától értetődő dolgot tartalmaz.

>!
modus_operandi
Kádár Annamária: Mesepszichológia

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

A mese szépít, feszültséget teremt és vezet le, újraalkot, szabadságot ad, gyermeki szemmel tekintesz a világra általa.. végezetül: a mese ajándék. Felnőttnek is ugyanolyan sok mondanivalóval szolgál, hogy megértse magát és a körülötte lévő többi kisembert.
Remek olvasmány volt!

>!
mamszi
Kádár Annamária: Mesepszichológia

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

A mesepszichológia nyilvánvalóan tudomány, hisz vannak kutatásai, észrevételei, törvényszerűségei, satöbbijei, szóval sok mindene, ami egy tisztességes tudománynak dukál.
De ahogy a könyv lapjairól megismerheted, az minden, csak nem tudományos, és ez itt most dicséret. :) Élményszerűen hat, nem is a szemeddel, hanem a lelkeddel olvasod. Az meg ujjong, hogy otthon lehet benne.

1 hozzászólás

Népszerű idézetek

>!
esőember

Bármit olvasunk, azt a képzeletünkben is meg kell teremtenünk magunknak, és az, amit megteremtettünk, teljesen más lesz, mint valaki más ugyanannak a könyvnek az olvasása során megteremt. Emiatt nevezik az olvasást újrateremtő, újraalkotó folyamatnak, mert bármely mű értelmezése a saját élettapasztalataink, emlékeink, sérelmeink, örömeink függvényében történik.

57. oldal

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Kapcsolódó szócikkek: olvasás
3 hozzászólás
>!
esőember

„Ha ma kihagyod az esti mesét, holnap már lehet, hogy nem is kéri a lányod vagy fiad. Ha ma nem ülsz oda vele a társasjáték mellé, előfordulhat, hogy a jövő héten már késő lesz. Ők ma gyerekek, s nem pótolhatod be az önfeledt legózást, babázást úgy öt év múlva, amikor már kevésbé szorítanak a megélhetési gondok, amikor már nem kell új szőnyeg vagy függöny az ablakra. Ha most kihagyod az együttlét meghitt perceit, évek múltán talán már a meghitt beszélgetéseket sem igénylik. Ha most nem sétálsz velük kézen fogva, akkor pár év múlva végleg elengedik a kezed, és kapaszkodó nélkül elsodródhatnak. Visszahozhatatlanok és megismételhetetlenek a gyermekkor napjai, hetei, hónapjai. Téglák ezek, amelyekből és amelyekre a felnőtt élet felépül. Ha sok tégla hiányzik, labilis lesz az építmény.”

110. oldal

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

>!
RedRose

Az érzelmileg intelligens személy meg tudja fogalmazni önmagának, hogy milyen érzelmet élt át az adott helyzetben, ezt ki tudja fejezni szavakkal is, és nem várja el környezetétől, hogy ők találják ki mi zajlik benne éppen.

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Kapcsolódó szócikkek: érzelem · intelligencia
>!
imma AP

A játszótéren sajnos gyakran hallom a szülők és nagyszülők szájából a „Vigyázz, nehogy leess!” és a „Le fogsz esni!” kiáltásokat. Érdemes ezeket a „Kapaszkodj meg jól!” felszólításra cserélni, ami a gyermekünk képességeibe vetett bizalmat sugározza, és biztonságot ad neki a további kezdeményezésekhez.

228. oldal

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Kapcsolódó szócikkek: bizalom · biztonság
9 hozzászólás
>!
BZsofi +SP

(…) a tökéletes anya fogalma illúzió – amire törekedhetünk, csupán az, hogy elég jó anyák legyünk. Egy elég jó anya azonban bízik önmagában, a megérzéseiben, anyai ösztönében, és úgy figyel oda a gyermekére, mint egyedi és utánozhatatlan lényre, akinek sajátos szükségletei és igényei vannak.

120. oldal - A "helikopter szülő" és az "elég jó" meseolvasás

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Kapcsolódó szócikkek: anya
>!
esőember

A gyermekkornak két tündérvilága van: cselekvés síkján a játék, és szellemi síkon a mese.

84. oldal

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

>!
Chöpp 

    Szabó Magda, a Kossuth-díjas írónő fogalmazza meg gyönyörűen azt, hogy mit jelent ebben a szemléletben élni. Az édesanyja által átadott életüzenet összecseng a mesei optimista életfilozófiával: „Senki sem ígérte, hogy az élet harmonikus, döccenő nélküli. Anyám azt mondta, egyet tanulj meg: hétfőn hétfő, kedden kedd. Egyik sem ikertestvér. Hogy mit hoz a kedd, azt ne kezdd el siratni félelmedben hétfőn. Hogy mit adhat a kedd, azt ne tervezd hétfőn. Hátha nem hozza be. Az egyik nap ilyen, a másik olyan. Egyetlenegyet kell megjegyezni, ha harmonikusan akarsz élni. Ha jót hoz, akkor józanul viseld, hogy most örömöd van. Józanul és fegyelemmel. És ha baj van, azt is viseld józanul és fegyelemmel. Engem erre neveltek.”

178-179. oldal

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Kapcsolódó szócikkek: Szabó Magda
>!
RedRose

Moldova György hitelesen érzékelteti, mekkora tétje van annak, ha kapcsolatainkban nem osztjuk meg egymással a történeteinket, nem mesélünk magunkról. „Nem mertem elmondani neked azt sem, hogy mi történt velem az életemben, és arra sem tudlak megkérni, hogy mesélj magadról. Ezt sajnálom a legjobban, mert nagyon szerettem volna megismerni az életedet. Olyanok voltunk mi ketten, mintha valaki megátkozott volna minket, hogy sohase lehessünk boldogok.” Az önmagunkról való fantáziálás és mesélés nem üres és hiábavaló időtöltés, hanem létszükséglet.

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

>!
RedRose

… gyakran a gondolkodásunk merevsége homályosítja el a gyönyörű kilátást.

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

>!
esőember

Azt, akit szeretünk, fel kell szabadítanunk, mivel ha rákulcsolódunk, rácsimpaszkodunk, pontosan azt vesszük el tőle, amit adni kívánnánk neki, és azt veszítjük el, amit meg akarnánk őrizni. A birtoklási, irányítási vágy, bármennyire jó szándékú is, korlátozza és megakadályozza a kibontakozást, a szárnyalást. A legóvóbb, féltőbb cselekedetünkkel is árthatunk a másiknak, mivel azt az érzést közvetítjük felé, hogy önmagában nem elégséges, nem életképes.

264-265. oldal

Kádár Annamária: Mesepszichológia Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban


A sorozat következő kötete

Kádár Annamária: Mesepszichológia 2. Útravaló kényes nevelési helyzetekhez

Mesepszichológia sorozat · Összehasonlítás

Hasonló könyvek címkék alapján

Bárdos József: Család a tündérmesékben
Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan
Farkas Kriszta: Málna mesék
Gerlinde Ortner: Gyógyító mesék
Barbara Coloroso: Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak
Jo Frost: Szuperdada
Singer Magdolna: Ki vigasztalja meg a gyerekeket?
Bácskai Júlia – Fischer Eszter – Mohás Lívia – Vekerdy Tamás: Elszakadás a szülői háztól
Varga Zoltán: A nehezen nevelhető felnőtt
Ranschburg Jenő: Mi rontottuk el?