Nem az a szörnyű, hogy kiderül, hanem az, hogy mindannyiunk számára ki fog derülni: a Kassai út felszínes mámora, a Kitartó állandó vendégei, a városra hulló nyálcsíkok… Juhász Tibor sorai stigmaként égnek a helyre. Rajzolják kör- és határvonalait. Hogy végül kíméletlen pontossággal tudatosuljon bennünk a felismerés, amit a költő bemutatkozó kötete már tud: ez nem az a környék! (Mizser Attila)
Ez nem az a környék 12 csillagozás

A következő kiadói sorozatban jelent meg: FISZ Könyvek Fiatal Írók Szövetsége
Kedvencelte 1
Most olvassa 2
Várólistára tette 3
Kívánságlistára tette 5

Kiemelt értékelések


A kötetet indító A város felé ciklusban egy lepusztult várost jár be egy személytelen, de rendkívül éles tekintet. Nagyon erős kezdés, olyan töménységű desztillációja a nyomornak, mint mondjuk prózában a Sinistra körzet. Az Ez nem az a környék című következő ciklus már személyesebb hangvételű – a versek E/1-ben és E/2-ben szólalnak meg –, konkrétabb élethelyzeteket idéz meg, ami miatt én úgy éreztem, a megszólalás veszít az erejéből, bár a szülőkről felidézett emlékképek itt is eléggé jól megragadottak. A Városom című számozott prózaverses ciklus működött számomra a legkevésbé, egyfajta lírai topográfiára való kísérlet ez, de nekem a szándék túlságosan kiérződött belőle. Végül a Kitartó című hosszúvers zárja a kötetet, ami megint csak nagyon tetszett, itt jól működött a személyesség szerintem. Egyfajta ars poetica ez a vers, amelyben a lírai én – akit talán nem túl nagy merészség itt a költővel azonosítani – a Kitartó nevű kocsmában üldögél, igyekszik eltanulni, hogyan kell törzsvendégnek lenni, és közben keresi a megszólalásnak azt a módját, ahogyan ezt a létet – az ipar nélküli iparvárosban tengődő munkanélküli munkáslétet – autentikusan szavakba tudja önteni. József Attilát és Kassákot konkrétan is említik a versek mint költőelődöket; ronda szóval azt lehetne mondani, hogy ez programköltészet, de a lényeg az, hogy jó versek, mert a személyes érintettség és a szociális érzékenység pontos arányérzékkel és a megjelenítés meggyőző erejével találkozik Juhász Tibor verseiben. Érdemes lesz rá odafigyelni.


Szocioköltészet? Nyomorköltészet?
Nem tudom, mi a pontos műfaji besorolása ezeknek a verseknek, de igazából mindegy is.
Tény, hogy a kortárs magyar lírában ez a hang szokatlan és ritka (egy másik apokrifos kötet értékelésében, Bödecs Lászlóval kapcsolatban már leírtam, hogy szeretem, ha egy költő kifelé is lát), és emellett ezek a versek formailag is eléggé letisztultak.
Viszont mindezen pozitívumok ellenére a versek közönyös, tárgyilagos hangja elérte azt, hogy bennem ne mozduljon meg semmi, ne változzak meg a versek olvasásának hatására, ez meg szerintem nem jó.
Hümmögtem egy sort, hogy hát igen, a nyomorúságos életek szomorúak, kár, hogy ez így van, de ennél több nem történt.
Pedig nem tudom, mi lehetne a tárgyilagos hangnem alternatívája. Nyilván nem a pátosz, a giccs, a szenvelgés. És nyilván nem egy kortárs verseskötet tiszte megoldást kínálni a társadalmi problémákra sem. Mégis valahogy azt éreztem, hogy bár a témaválasztás, a hang tényleg hiánypótló és üdvözlendő, de Juhász ennél tovább nem jut. Nem igazán erősek ezek a versek, nincs hatásuk, nem mozdítanak semerre.
Nem tudok semmit a költőről, fogalmam sincs, van-e a versek mögött valós tapasztalat, de a művek nagyjából leképezték azt, amit a legutolsó, több oldal hosszú prózavers elmesél: az értelmiségi fiatal beül a munkáskocsma törzsvendégei közé egy estére, és próbálja átélni a helyzetüket, nyilván nem túl nagy sikerrel. Pillanatképek, ügyes mondatok, kidolgozott versek, de valahogy hiányzik belőlük valami átütő hitelesség.


Fájdalmasan valóságos versek. A kisember hétköznapi szürke-létének, kiüresedett környezetének, mindennapi nélkülözésének, síró nincstelenségének mértani pontossággal körbeírt helyzetelemzései.
Hiánypótló mű. Úgy gondolom, az efféle látásmódra szükség van minden kor lírájában, s a maiban hatványozottan. A mélyben rejlő – mégis folyton a szemünk előtt szenvedő- realitásra láttat, empátiára és társadalmi érzékenységre tanít. Megrendítő mondanivalót arra visszhangzó versben megfogalmazó, figyelmünkre különösen érdemes kötet. Ajánlott mindenkinek, aki nem riad meg az esztétikum olyasfajta közvetítésétől, amely nem az emelkedett szférák, hanem az emberi szenvedés – kilátástalan létünk – megrendítően naturalisztikus világát idézi.


Juhász Tibor érzékletes képet fest Salgótarjánról a verseiben. Nagyszerűen bemutatja a jelenlegi várost, azt, hogy mit jelent a dicső ipari múlt a volt ipari munkásságnak. Bátran ajánlom mindenkinek, aki szeretné közelebbről, egy sajátos szemszögből megismerni Salgótarjánt!
Népszerű idézetek




A Kassai út lejtőjén gurul a nap.
Utolsó percei naranccsá festik
az ablakokat és az eső utáni
kerítések cseppjeibe ragadva,
erejüket sokszorozva hullnak alá.
Láncra vert kutyák körül csörög,
kocsifelhajtók kövei közül sarjad,
tűzcsapokat fon körbe a sötét,
egy kocogó asszony lopva körülnéz,
és kiejti kezéből használt zsebkendőjét.
A sövények vonalai felbomlanak,
egy mozgásérzékelős lámpa gyullad,
majd műanyag székeken
és sörpadokon szunnyad el.
Ilyenkor kezdenek gondolni szeretőjük
pihés hasára a kertváros családiasságától
fuldokló férfiak. Sovány feleségek kezdenek
kutatni száraz szeretkezések alóli
kibúvókat. Az ajtókat bezárják,
pénztárcájukat biztos helyre teszik,
tévé elé ülnek, nyelvüket rágják,
s mintha fájna nekik, a nemzetközi
történéseket szisszenésekkel dramatizálják.
Az utcán kátyúk furcsa csendje,
színeket a közvilágítás ad, még érezni
a nedves aszfalt illatát, ahogy az éj
testén áthat. Mintha helyén lenne
minden és semmi sem lenne
megbotránkoztató e hallgatásban,
nyugodtan sorakoznak a házak
a Kassai út felszínes mámorában.
41-42. oldal, Kassai út




Gyűlölöm ezeket a csöndeket,
amikben mindig van hely
káromkodni egy zsírfolt,
egy ügyetlen mozdulat,
egy külföldön dolgozó férfi,
apa miatt. Gyűlölöm ezeket,
mert úgy zúg a háztartási bojler,
mint a szeretet süketsége,
és mert végül én söpröm majd
össze a törődés szilánkjait.
25. oldal, A csörömpölés után




A szintekre tépett árnyékgömböket
vetnek a lakópark fái. A játszótéren
hintázik a szél, fel-, majd lemászik
a mászókáról, kinyitja maga előtt
a nyikorgó kaput, és kiszalad az út
közepére, egy virító üdítősdobozért.
Kinyitnak, becsuknak egy-egy
ablakot, mögöttük az emberek
jövedelmeikből napokat, heteket
tervezgetnek, majd igyekeznek valami
kevésbé kimerítő dologgal foglalkozni.
Egy erkélyről félig szívott cigaretta
esik a járdát szegélyező virágágyásba.
Egy reklámszatyor kúszik az úton,
belecsörren kéken a lakópark
normális, szinte már meghallhatatlan
zúgásába, majd az útpadka alá
gyűrődve elcsöndesül. Ki-be kapcsolódó
szellőzők unottan cserélődő levegője
hullámoztatja a falakhoz simuló teret,
kontyba csavart nő áll egy festésre váró
buszmegálló oldalának dőlve.
Miután vezetője kiszállt, az éppen
leparkolt autó részévé válik a képnek,
mintha helye lenne, egy opálos színű
sorba állt be, a márkajelzések jól
látszanak rajtuk, neveket képviselnek
és munkahelyeket, bizalmasan csillogtatják
a krómozott törlesztőrészleteket.
43-44. oldal, Részletek
Hasonló könyvek címkék alapján
- Fodor Ákos: Addig is 96% ·
Összehasonlítás - Csukás István: Sün Balázs 95% ·
Összehasonlítás - Fodor Ákos: Gyöngyök, göröngyök 94% ·
Összehasonlítás - Petri György: Összegyűjtött versek 97% ·
Összehasonlítás - Romhányi József: Nagy szamárfül 96% ·
Összehasonlítás - Kányádi Sándor: Zümmögő 99% ·
Összehasonlítás - Fodor Ákos: Buddha Weimarban 97% ·
Összehasonlítás - Fodor Ákos: Szó-Tár 95% ·
Összehasonlítás - Fodor Ákos: Kis téli-zene 93% ·
Összehasonlítás - Fodor Ákos: Akupunktura 95% ·
Összehasonlítás