Föderalizmus ​és nemzeti kérdés 0 csillagozás

Az etnoföderalizmus tapasztalatai Közép- és Kelet-Európában
Juhász József: Föderalizmus és nemzeti kérdés

A ​föderalizmus kérdései manapság nem tartoznak a történetírás és a politológia legkurrensebb témakörei közé. Pedig a közelmúlt olyan eseményei, mint a szocialista szövetségi államok felbomlása, Belgium föderalizálása, vagy éppen a szövetségi rendszerről folyó spanyol, olasz és kanadai viták érdekessé tehetik a témát, az európai integráció jövője szempontjából pedig kifejezetten tanulságosak lehetnek a különféle föderalista elméletek és kísérletek. A szerző a föderalizmus általános jellemzőinek és a nyugati etnoföderális államok sajátosságainak a felvázolása után a közép- és kelet-európai etnoföderalizmus történetének a bemutatására vállalkozik, majd a térség többnemzetiségű szövetségi államainak összehasonlító elemzésére tesz kísérletet. írása végén arra az izgalmas kérdésre próbál válaszolni, hogy milyen feltételek mellett van jövője a föderalizmusnak. A tankönyvnek is kiválóan alkalmas kötetet ajánljuk minden, Közép-Kelet-Európa 20. századi története iránt érdeklődő olvasónak,… (tovább)

>!
Gondolat, Budapest, 2010
220 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789636932183

Enciklopédia 32

Helyszínek népszerűség szerint

Kanada


Most olvassa 1

Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 3


Népszerű idézetek

M_Milán>!

A második világháború után, 1949-ben létrehozott nyugatnémet államot ismét a föderalizmus alapján szervezték meg (Német Szövetségi Köztársaság – eltérően a keleti szocialista Német Demokratikus Köztársaságtól, amely centralizált unitárius állam volt).

23

Juhász József: Föderalizmus és nemzeti kérdés Az etnoföderalizmus tapasztalatai Közép- és Kelet-Európában

M_Milán>!

Végül az 1990. október 3-i újraegyesítéssel alakult ki a német föderáció mai formája, amikor a tíz régi tagállam mellé belépett az NSZK-ba az NDK helyén megalakult öt új tagállam, valamint az egyesített Berlin.

23

Juhász József: Föderalizmus és nemzeti kérdés Az etnoföderalizmus tapasztalatai Közép- és Kelet-Európában

M_Milán>!

Alapvetően megváltozna a nem québeci frankofón és a québeci anglofón kisebbségek helyzete. Nehezen lenne eldönthető az ország legnagyobb városának, a Québechez tartozó vegyes lakosságú (bár enyhén francia többségű) Montrealnak a hovatartozása, ráadásul Québec elszakadása földrajzilag kettévágná Kanadát, mivel a kis atlanti provinciákat elválasztaná az ország többi részétől.

37

Juhász József: Föderalizmus és nemzeti kérdés Az etnoföderalizmus tapasztalatai Közép- és Kelet-Európában

Kapcsolódó szócikkek: Kanada · Québec
M_Milán>!

Nem támogatja a kanadai integritás megbontását az Egyesült Államok sem, noha a 18-19. században még többször is kacérkodott az ország bekebelezésével.

37

Juhász József: Föderalizmus és nemzeti kérdés Az etnoföderalizmus tapasztalatai Közép- és Kelet-Európában

Kapcsolódó szócikkek: Amerikai Egyesült Államok
M_Milán>!

Ezekkel a körülményekkel mindkét félnek számolnia kell, annál inkább, mert a québeci franciák által szinte evidenciaként kezelt gazdasági-politikai integráció megvalósítását az angol kanadaiak nem tekintik feltétlen szükségszerűségnek: a québeci szeparatizmus láttán megjelentek a „menjenek teljesen, ha menni akarnak” jellegű vélemények is.

37

Juhász József: Föderalizmus és nemzeti kérdés Az etnoföderalizmus tapasztalatai Közép- és Kelet-Európában

M_Milán>!

1995 után a feszültségek enyhültek, de biztosra vehetjük, hogy a québeci kérdés továbbra is a kanadai politikai élet egyik legfontosabb témája marad.

37

Juhász József: Föderalizmus és nemzeti kérdés Az etnoföderalizmus tapasztalatai Közép- és Kelet-Európában

M_Milán>!

A holland dominanciájú Németalföldi Királyságtól 1830-ban elszakadt Belgium eredetileg unitáris államként alakult meg.

38

Juhász József: Föderalizmus és nemzeti kérdés Az etnoföderalizmus tapasztalatai Közép- és Kelet-Európában

Kapcsolódó szócikkek: 1830 · Belgium
M_Milán>!

szerkezetét. 1970-ben nyelvi-kulturális alapon három közösséget hoztak létre (a Flamand és a Francia mellett a Németet a mintegy 70 ezres kelet-belgiumi német kisebbség számára), területi alapon pedig szintén három régiót: ilyen státuszt kapott Flandria, Brüsszel és a német nyelvszigetet is felölelő Vallónia. A következő alkotmányreformok 1980-ban és 1989-ben kibővítették ezek jogköreit, végül pedig 1993. július 14-én teljesen új (1994. február 17-én életbe léptetett) alkotmányt fogadtak el.

39

Juhász József: Föderalizmus és nemzeti kérdés Az etnoföderalizmus tapasztalatai Közép- és Kelet-Európában

M_Milán>!

Ebben a folyamatban az eredetileg unitárius Belga Királyság közösségekből és régiókból álló föderatív állammá alakult át.

39

Juhász József: Föderalizmus és nemzeti kérdés Az etnoföderalizmus tapasztalatai Közép- és Kelet-Európában

M_Milán>!

Az állami kompetenciákat felosztották az unió, a közösségek és a régiók között, egy részüket pedig közösen gyakorolják. Központi jogkörben maradt a nemzetvédelem, a pénzügy, az igazságügy, a nagy nemzeti vállalatok (például államvasút, légitársaság) és a társadalombiztosítás.

39

Juhász József: Föderalizmus és nemzeti kérdés Az etnoföderalizmus tapasztalatai Közép- és Kelet-Európában


Hasonló könyvek címkék alapján

Frank Robin – Lars Ritter – Havassy Gergely: Politikai filozófiák zsebkönyve
Bibó István: Zsidókérdés Magyarországon 1944 után
Schlett István: A politikai gondolkodás története Magyarországon, Appendix
Baráth Géza – Bokros Balázs – Gábor Petra (szerk.): Kavicsok
Horváth Julianna – Szabó Éva – Szűcs László – Zalai Katalin: Pártközi értekezletek 1944–1948
Schlett István: A politikai gondolkodás története Magyarországon 3.
Soltész István: Rajk-dosszié
Frank Robin – Lars Ritter: Eszmék könyve
Henry Kissinger: Diplomácia
Hahner Péter: Államférfiak