Esszé ​a katolicizmusról, a liberalizmusról és a szocializmusról 0 csillagozás

Juan Donoso Cortés: Esszé a katolicizmusról, a liberalizmusról és a szocializmusról

Juan ​Donoso Cortés (1809–1853) spanyol politikus, az azték birodalom meghódítójának leszármazottja. Pályafutását liberálisként kezdte, majd a szerzetesek liberálisok általi lemészárlása (1834), de főleg az 1848-as forradalmak után konzervatív lett.

„[…] midőn a liberalizmus a mulandó és átmeneti kormányzatok különféle formáival magyarázza a rosszat és a jót, a rendet és a rendezetlenséget; midőn egyfelől az összes társadalmi, másfelől az összes vallási problémától eltekint, és a maga politikai problémáit teszi vita tárgyává olyképpen, mint amelyek fenséges jellegüknél fogva egyedül méltóak arra, hogy foglalkoztassák az államférfit, akkor egyetlen nyelvben sincsenek szavak, melyek kellőképpen nyomatékosítanák ezen iskola mélységes alkalmatlanságát és radikális képtelenségét nem csupán arra, hogy megoldja, hanem arra is, hogy egyáltalán felvesse e félelmetes kérdéseket.

A liberális iskola, amely a sötétségnek és a fénynek egyszerre ellensége, egy nem is… (tovább)

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Furor Politicus Századvég

>!
Századvég, Budapest, 2022
396 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786156436030

Kedvencelte 2

Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 9


Népszerű idézetek

Κυριάκος>!

Midőn az ember elvált Istentől, azon nyomban valamennyi képessége elvált egymástól, számos különböző középponttá alakítva magát. Értelme elvesztette uralmát akarata fölött, akarata elvesztette uralmát cselekedetei fölött, a hús felmondta a szellem iránti korábbi engedelmességet, a szellem pedig, amely korábban Istennek volt alárendelve, a hús szolgálója lett. Az emberben korábban minden összhangban állt és harmonikus volt, ezután viszont minden harcra kelt benne, csődületté, ellentmondássá, hangzavarrá vált. Természetének fennkölt harmóniája mélyen ellentmondásossá változott.
Ez a rendezetlenség, amelyet az ember saját maga okozott, az ember révén átkerült a világegyetembe, minden dolog létmódjába; valamennyi alá volt vetve neki, ám ezután valamennyi fellázadt ellene. Midőn megszűnt Isten szolgája lenni, megszűnt egyúttal a Föld ura lenni; ez nem vált ki belőlünk csodálkozást, ha figyelembe vesszük, hogy földi királyságának jogcímei Isten szolgálatán alapultak. Az állatok, melyeknek uralma jeleként ő maga adott neveket, ezután már nem engedelmeskedtek a hangjának, nem értették szavait, s nem követték parancsait. A Föld megtelt bogáncsokkal, az ég ólomszürke lett, a virágok tövisekkel vették körül magukat. Az egész természet megszállottként fordította ellene vak dühét, a tengerek lármázva felkorbácsolták hullámaikat, ha jönni látták, mélységeik pedig félelmetes robajjal vertek visszhangot, a hegyek az egekbe emelték csúcsaikat, hogy elzárják előle az utat, mezőin viharok söpörtek végig, gyönge hajlékai felett orkánok tomboltak, a hüllők ráköpték mérgüket, a növényekben pedig halálos méreg gyülemlett fel az ember ellen, minden lépését a csapdába esés lehetősége fenyegette, s minden csapdában megbújt a halál.

187-188. oldal

Κυριάκος>!

…az örökletes monarchia, ha az állam alapvető intézményeként vesszük figyelembe, ellentmondásos és abszurd intézmény ott, ahol tagadják a vér örökítő erejének alapelvét, amely viszont minden történelmi arisztokrácia alkotóelve. […] a liberális és racionalista iskola, a maga visszataszító materializmusában, az örökíthető gazdagságot ruházza fel azzal az erénnyel, amelyet az öröklődő vértől viszont megtagad. A gazdagok uralma törvényesebbnek tűnik számára, mint a nemesek uralma.

301. oldal

Κυριάκος>!

Semmiféle katasztrófa nem elég hatalmas ahhoz, hogy az Istenségben zavart idézzen elő, s megváltoztassa orcájának szavakkal kifejezhetetlen nyugalmát. A népeket egyetemes özönvíz öntötte el, Isten pedig – önmagában és okától elválasztva – rezzenetlen arccal nézte a rettenetes árvizet, hiszen az Ő angyalai voltak azok, akik, engedelmeskedve parancsának, megnyitották az ég csatornáit, s az Ő hangja parancsolta meg a vizeknek, hogy öntsék el a hegyeket, hogy fussanak körbe az egész földkerekségen. A látóhatár minden pontján fenyegető viharfelhők gyülekeznek, ámde Isten arca nyugodt, hiszen az Ő akarata teremti a zivatarfelhőket, az Ő hangja hívja őket, akik pedig előjönnek; ez a hang parancsolja nekik, hogy egyesüljenek, és ők egyesülnek. Ő bízza meg a szeleket, hogy a felhőket valamelyik bűnös város fölé sodorják, és Ő az, aki, ha terveinek úgy felel meg, megállítja és visszafogja a vizeket, visszatartja a villámlást a felhőben; lágy leheletével Ő oszlatja szét a sötét felhőtengert a levegőben. Látta az összes birodalom felemelkedését és bukását, hallotta a hódítás kardja, a pestis, szolgaság és éhség által porba sújtott nemzetek jajveszékelését, ámde Arca mégis nyugodt és szenvtelen maradt, mert Ő az, aki a világ minden birodalmait megalkotja és szétzúzza, mint fölösleges játékszereket; Ő az, aki kardot tesz a hódítók kezébe; Ő az, aki zsarnokokat küld a bűnös népekre, s aki elnyomja az éhségtől és pestistől megtizedelt, hitetlen nemzeteket, ekként teljesítve be mindenek fölötti igazságosságát. […] A háborúk, az árvizek, a pestisjárványok, a hódítások, az éhínségek és maga a pokol – mindez jó, merthogy mindezen dolgok megfelelő módon, a teremtés végső céljára vonatkozóan rendeződnek el egymás között, és mindegyik hasznos eszközként szolgálja az isteni igazságosságot.

207-209. oldal

Κυριάκος>!

Van tehát valami káros és pusztító a gyönyörben, mint ahogy van valami megtisztító és isteni a fájdalomban. Ne higgyétek azonban, hogy ez a kettő amiatt, mert egymással ellentétes, nem jár bizonyos módon együtt, az történik ugyanis, hogy az, aki önként elfogadja a fájdalmat, valamiféle szellemi gyönyört érez magában; ez erősíti és felemeli őt; az viszont, aki a gyönyörök karjaiba veti magát, valami fájdalmat érez önmagában, ez pedig ahelyett, hogy megerősítené, inkább gyengíti és elcsüggeszti. A fájdalom az az egyetemes büntetés, amelynek a bűn révén mindnyájan alá vagyunk vetve; bárhová pillantson is az ember, és bármerre irányítsa is lépteit, szemben találja magát a fájdalommal, e néma és szánalomra méltó szoborral; ez mindig előtte áll. A fájdalom az Istenséggel közös abban, hogy körülvesz bennünket. […] A gyönyör által a büntetés fájdalmához jutunk el, a beletörődés és az áldozat által pedig a gyógyír fájdalmához. Így hát miféle bolondság is az Ádám fiainak részéről, hogy – mivel a fájdalom elől nem tudnak elmenekülni – a gyógyír fájdalma elől menekülnek, hogy ily módon a büntetés fájdalmának essenek prédájául?

289. oldal

Κυριάκος>!

A fájdalom az élet elválaszthatatlan útitársa ebben a zokogásunkkal teli, sirámainktól megsüketült, könnyeinkkel öntözött sötét völgyben.

284. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Frank Robin – Lars Ritter – Havassy Gergely: Politikai filozófiák zsebkönyve
Molnár Tamás: A jobb és a bal
Frank Robin – Lars Ritter: Eszmék könyve
Václav Havel: A kiszolgáltatottak hatalma
F. A. Hayek: Út a szolgasághoz
Konrád György: Európa köldökén
Szabó Gábor: Modern politikai eszmék, ideológiák
James Fitzjames Stephen: Szabadság, Egyenlőség, Testvériség
Egedy Gergely: Brit konzervatív gondolkodás és politika
Tóth Szilárd János – Losoncz Márk (szerk.): Kortárs republikanizmus