Japán ​titkos keresztényeinek nyomában 8 csillagozás

Történet az elnyomásról, a rejtőzködésről, a túlélésről
John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában

Endó ​Súszakú, a témát feldolgozó, Némaság című, világsikerű regénye alapján készült film Martin Scorsese rendezésében már a mozikban!

„A japán történelemnek nincs még egy olyan vonzó és érdekfeszítő periódusa, mint a kirisitanok kora. Ez különösen igaz azért, mert ez a korszak arra kényszerít minket, hogy elgondolkodjunk: milyen is emberi lénynek lenni.”
– Endó Súszaku

Attól a pillanattól kezdve, hogy az első misszionáriusok 1549-ben megérkeztek a szigetországba, az 1614-ben kezdődő, az egész nemzetre kiterjedő „Üldöztetés”-ig háromszázezer japán tért át a keresztény hitre. A brutális megtorlások miatt azonban illegalitásba kényszerültek. A titkos keresztények – a kirisitanok – hét generációja az életét kockáztatva gyakorolhatta csak vallását, s mindezt úgy, hogy Japánból kitiltották a keresztény papokat és misszionáriusokat. Az írástudatlan parasztok gyakorlatilag szájhagyomány útján ismertették meg az Igét utódaikkal.
Leszármazottaik sem tagadták meg… (tovább)

Eredeti cím: In Search of Japan's Hidden Christians

Eredeti megjelenés éve: 2012

>!
I.P.C., Budapest, 2017
288 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789636356002 · Fordította: Szántai Zsolt

Most olvassa 1

Várólistára tette 14

Kívánságlistára tette 14


Kiemelt értékelések

petikeh>!
John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában

John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában Történet az elnyomásról, a rejtőzködésről, a túlélésről

Ha a „borítót” nem tekintjük – értve ez alatt a bulváros, „a film már a mozikban” felhívást és az elhibázott dizájnt, továbbá a szerző tipikusan angolszász, „mindenhez hozzáfűzök valami okoskodást” hozzáállást, jó kis informatív könyv! Ami miatt nem 100%, az az amerikai dokumentum-filmes stílus, a magyar fordítás hiányosságai. Továbbá a képek hiánya. Ha valakit esetleg megihletett volna a kakure kirisitanok témája, ajánlom Akitagawa Rjónuszuke novelláit, ő eredeti japán keresztény forrásokat dolgozott fel több esetben is.

láthatón__túl>!
John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában

John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában Történet az elnyomásról, a rejtőzködésről, a túlélésről

Nagyon tetszett. Habár a szerző nem keresztény, mégis a kutatómunka és a levont tanulságok tekintetében elsőrangú könyv. Mit is érdemes figyelembe venni ezzel a oknyomozó könyvvel kapcsolatban? Először is azt a megdöbbentő állítást, amit Endo Súszaku fogalmaz meg ezen történelmi időről: „A japán történelemnek nincs még egy olyan vonzó és érdekfeszítő periódusa, mint a kirisitanok kora.” (Gondolkodjunk el egy picit…)
Hoppá!
Lehet hogy mégsem a császárkor, vagy a számunkra extra egzotikusnak tűnő japán életvitel, hagyományok, szokások a legizgalmasabbak a japán történelemben???
Hanem amikor ez a kultúra találkozott a kereszténységgel.
Márpedig ezt egy japán íróember mondja, akinek szavára lehet adni, ha társadalomtörténetről van szó.
A második érdekesség ugyanezen íróember második mondata: "Ez különösen igaz azért, mert ez a korszak arra kényszerít minket, hogy elgondolkodjunk: milyen is emberi lénynek lenni.”
Ismét egy hoppá (és elgondolkodás :) Tehát az író szerint, a kereszténységgel történt találkozásig nem emberi lényként éltek sokan a japánok közül?…
Megdöbbentő mondatok egy japán írótól!
De tökéletes találatnak érzi az, aki olvasta például Fukudzawa Hicsiró Zarándokénekét.
Látjátok, így igazolja egyik gondolat a másikat, írók az írót. Más szavakkal, más megvilágításban, sokszor más gondolatokkal(!), de valójában ugyanazt mondják.
Mindekinek ajánlom mindkét könyvet.
Most arról a további érdekességről nem is akarok beszélni, hogy Puccini Pillangókisasszonyának milyen szellemi azonossága és különbsége van a művel.

Violator21>!
John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában

John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában Történet az elnyomásról, a rejtőzködésről, a túlélésről

Jó kis történelmi útikalauz! Egy olyan kultúrát mutat be ami számunkra idegen és nehezen érthető. A némaság című filmet évekkel ezelőtt megnéztem,nekem tetszett,de sok dolog homályban maradt. Most már a könyv által világossá váltak. A titkos keresztények nem is igazán keresztények, sokkal inkább szinkretisták. Nem értették meg a Teremtő szuverenitását és nagyságát, nem értették meg Jézus munkáját és áldozatát, nem tudtak mit kezdeni a Szentháromsággal. Egy olyan kultúrális háttérrel amivel rendelkeztek a kereszténység teljesen értelmetlen volt számukra. Ha sikerült is valamit megérteniük belőle, azt csak buddhista és sintoista eszmékkel tudták párosítani. A könyv jó történelmi áttekintést ad az adott korról, de vannak hiányosságai. Összeségében élvezhető olvasmány.

László_Főgler>!
John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában

John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában Történet az elnyomásról, a rejtőzködésről, a túlélésről

A könyv első felével valami miatt sokat birkóztam, inkább a második fele kötött le, ami már tényleg az üldözés idejéről szól, és bővebben ismerteti ennek a különös vallásnak/kultusznak, a „titkos keresztyének” (kakure kirisitan) hitének a tartalmát és szokásait. Jó, hogy a szerző maga is bejárta a történelmi helyszíneket, de leírásai mellé néhány kép is jó lett volna, ha már félig-meddig útikönyvet írt. Most böngészhetem a netet képek után. Mindenképpen hiánypótló mű, és a Némaság (Suszaku könyve és Scorsese filmje) mellé érdemes elolvasni.


Népszerű idézetek

MihálySzilvi>!

A japán mitológiában a kakast Amateraszu, a napistennő hírnökének tekintik, ő az, aki felébreszti a napot. Egyes feltételezések szerint a sintó szentélyek bejáratánál álló „madárfészek” (torii) is a kakasra utal.

6. fejezet, Üldöztetés (Ómura), 119. oldal

John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában Történet az elnyomásról, a rejtőzködésről, a túlélésről

MihálySzilvi>!

A vértanúkról szóló legmeghatóbb történetek szereplői gyerekek, ugyanis a japán igazságszolgáltatás ismeri a kollektív bűnösség fogalmát, így hétköznapi dolognak számított, hogy egész családokra szabtak ki halálbüntetést. Japán volt például a katolikus történelem egyetlen állapotos vértanúja, Hasimoto Tekla; őt 1619-ben, öt gyermekével együtt végezték ki.

6. fejezet, Üldöztetés (Ómura), 138. oldal

John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában Történet az elnyomásról, a rejtőzködésről, a túlélésről

MihálySzilvi>!

Az 1549-es esztendőben megérkeztek Japánba az első keresztény misszionáriusok.

(első mondat)

John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában Történet az elnyomásról, a rejtőzködésről, a túlélésről

MihálySzilvi>!

Papok híján a titkos keresztények a katolicizmus hét szakramentuma közül csupán egyben részesülhettek: a keresztelkedésben. A trenti zsinat (1545-1563) külön kihangsúlyozta, hogy a megváltás biztosítása érdekében a keresztelést papok hiányában olyan képzett, világi személynek kell végeznie, aki pontosan ismeri a szertartás folyamatát. Mivel a keresztelés volt az egyetlen szakramentumuk, a titkos keresztények nagy jelentőséget tulajdonítottak neki, és a műveletet végző személy minden esetben kivételes tiszteletnek örvendett. A keresztelés egyébként nagyon könnyen adaptálódott Japánban, ugyanis a sintóban is használtak szenteltvizet a megtisztításhoz, az ezoterikus buddhizmusban pedig egy vízhez köthető szertartás során jutottak át a legmagasabb tudati szintre, a kandzsóba.

10. fejezet, Menedék (Gotó-szigetek), 203. oldal

John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában Történet az elnyomásról, a rejtőzködésről, a túlélésről

MihálySzilvi>!

A japánok egyik jellemzője a több igazság együttes elfogadásának képessége. Elég rápillantanunk az ország történelmére: az animizmusra és az ősök imádatára rárakódtak a buddhizmus, a taoizmus, a konfucianizmus rétegei, és létrejött egy sokszínű, szinkretikus keverék, amelyben összebékültek az egymásnak egyébként ellentmondó hitrendszerek. Ez teljes mértékben illeszkedik a racionalista tradíció rideg dualitásához. „Igen vagy nem” – a japánok így látják a Nyugaton szokásos, kikényszerített választásokat. Ők inkább a „talán” állapotát szeretik; a Nyugat fekete-fehér határozottságával szemben inkább a kontrasztok elmosását kedvelik. Ez a felfogásmód vezethet el olyan jelenségekhez, mint a keresztény esküvők, amelyeknél egyik fél sem érdeklődik a vallás iránt. Ha az istenek egyformán valóságosak, akkor az ember nyugodtan eldöntheti, hogy neki milyen típusú esküvő tetszik.

9. fejezet, Némaság (Szotome), 185. oldal

John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában Történet az elnyomásról, a rejtőzködésről, a túlélésről

MihálySzilvi>!

Azt szokták mondani, az erdők az emberi faj legősibb templomai… Talán hiba volt, hogy erről megfeledkeztünk.

9. fejezet, Némaság (Szotome), 191. oldal

John Dougill: Japán titkos keresztényeinek nyomában Történet az elnyomásról, a rejtőzködésről, a túlélésről


Hasonló könyvek címkék alapján

Sz. A. Tokarev (szerk.): Mitológiai enciklopédia I-II.
Roger Crowley: 1453
Ken Follett: Egy új korszak hajnala
Adrian Plass: Kegyes kétbalkezes visszatér
Ananda K. Coomaraswamy: Akimcanna
Nick Page: A kereszténység majdnem tévedhetetlen története
Diarmaid MacCulloch: A reformáció története
Brian Sibley: Árnyékország
Derek Prince: Az önátadás kegyelme
Vermes Géza: A kereszténység kezdetei