Homo ​ludens 10 csillagozás

Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására
Johan Huizinga: Homo ludens Johan Huizinga: Homo ludens Johan Huizinga: Homo ludens Johan Huizinga: Homo ludens

Központi állítása, hogy “az emberi kultúra a játékban, játékként kezdődik és bontakozik ki”. A játék tehát nem szorul magyarázatra, jelenléte kezdettől fogva természetes adottság. A játék az emberiség életében az elsődleges kulturális tény. A kultúra “magasabb tartalmai”, az eszmék, ideológiák, mágikus kultuszok mind-mind származékos, a kultúra játszása közben utólag, az idők folyamán kialakult jelenségek.

Eredeti megjelenés éve: 1938

Tartalomjegyzék

>!
Universum, Szeged, 1990
224 oldal · ISBN: 9633850332 · Fordította: Máthé Klára
>!
Athenaeum, Budapest, 1944
224 oldal · keménytáblás · Fordította: Máthé Klára

Kedvencelte 4

Most olvassa 2

Várólistára tette 21

Kívánságlistára tette 23

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

Timár_Krisztina I>!
Johan Huizinga: Homo ludens

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Becsületszavamra, izgalmasabb, mint nem egy krimi, hiszen ennek a könyvnek a szereplői mind „köztünk vannak”. Különféle korok és kultúrák képviselői ők, akikről bekezdésenként újabb és újabb meglepő dolgok derülnek ki. A legmeglepőbb pedig az, hogy szinte minden, amit Huizinga felsorol, tulajdonképpen megszokott, ismerős, hétköznapi dolog, most mégis mind olyan megvilágításba helyeződik, amilyenre sose gondoltam volna. Vagy legalábbis nem így, rendszerbe fogva. Néha kissé túlságosan is tökéletes rendszerbe, de hát az a korszak jellemzője, hogy mindennek mindennel össze kell függeni, és ha mégse, akkor az első paragrafus lép érvénybe. :)
Mint egy regényt, úgy lehetett olvasni: földön ülve, evés közben, elalvás előtt – vagy éppen „helyett”, azaz bele az éjszakába. Szabályosan sajnáltam, ha munka vagy kimerültség miatt le kellett tennem. És többnyire nem vagyok könyvrongáló, de ennek a könyvnek egyszerűen muszáj volt odaírni néha a lapszélére. Kár, hogy Huizingával már nem beszélhetem meg azokat a pontokat, amelyekkel vitatkoznék. Nagyon jó könyv: velem maradós, újraolvasós. :)

Frank_Spielmann I>!
Johan Huizinga: Homo ludens

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Jó könyv.
Egyszer majd megírom pontosabban. (Vagy a könyvet, vagy az értékelést, majd úgy 20 év múlva kérdezzetek rá. Addig nem tervezem. Na jó, szívesen beszélek róla.)

thuki>!
Johan Huizinga: Homo ludens

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Az utóbbi öt évben háromszor is nekifutottam ennek a könyvnek, de most végre el is olvastam. Örülök is neki.
Ami talán legjobban tetszett a könyvben az volt, hogy kultúránk egyik fő alkotóelemét, a játékot, mennyire komoly dolognak is felfoghatjuk, ah a megfelelő szemmel tekintünk rá. Nem is csoda, hogy játék és komolyság kapcsolata fontos részét is képezi a könyvnek. A felhasznált példák, bemutatott kis „történetek” mind érdekesek voltak, és számomra valahogy konkrétabbá is tették az a könyvet, megkönnyítve a feldolgozását.
Sajnos még így se értettem meg kellőképpen, tehát szükséges lesz elolvasnom pár elemzést róla, illetve a későbbi újraolvasás is. De hát pont ilyen egy jó könyv, nem hagy nyugodalmat még az elolvasás után sem.

Kiff>!
Johan Huizinga: Homo ludens

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Tavaly előtt egy goa fesztiválon olvastam. A világ legkülönbözőbb tájairól érkeztek utazók: Dél-Amerika, Ausztrália, Új-Zéland, Japán, Észak-Európa… 7 ezer ember egy pár négyzetkilométeres területen nomád körülmények között ünnepelte az emberi létezést és a természettel való harmóniát.


Népszerű idézetek

Frank_Spielmann I>!

Hogy a „Spielmann” kifejezés a muzsikus jelentést vette fel, az nem okvetlenül függ össze ezzel [játék, és hangszeren játszás több nyelvben egy szó]. A „Spielmann” egyenes leszármazottja a ioculator, jongleurnek, amelynek általános jelentése egyrészt költő, dalnok, másrészt muzsikus, végül valaki, aki késsel vagy labdával ügyeskedik.

51. oldal

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

4 hozzászólás
Lovely>!

Már régóta gyökeret vert bennem az a meggyőződés, hogy az emberi kultúra a játékban, játékként, kezdődik és bontakozik ki.

7. oldal

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Lovely>!

Hogy igazán játsszunk, játék közben újra gyermekké kell válnia az embernek.

A mai kultúra játékelemei, 209. oldal

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Frank_Spielmann I>!

…a játék szabad, maga a szabadság.

16. oldal

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Lovely>!

Minden kultúrának megvan a maga zenei konvenciója és a fül többnyire csak azokat az akusztikai formákat tudja elviselni, amelyekhez hozzászokott.

198. oldal

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Lovely>!

A párbaj lényege szerint rituális játékforma, a zabolátlan dühben elkövetett gyilkosság szabályok közé szorítása. A hely, ahol megharcolják szabályos játszótér; a fegyvereknek egyformáknak kell lenniök; adott jelre kezdik és hagyják abba, a lövések vagy fegyvermenetek száma előírott. Mint vérontás megfelel annak a követelménynek, hogy becsületet csak vérrel lehet tisztára mosni.

Játék és háború 103-104. oldal

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Frank_Spielmann I>!

Aristoteles „animal ridens”-e világosabban megkülönbözteti az embert az állattól, mint a „homo sapiens” kifejezés.

14. oldal

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Frank_Spielmann I>!

Platon számára a játéknak és a szent cselekedetnek ez az azonossága nyilvánvaló volt. Nem félt a szent dolgokat a játék kategóriájába besorozni. „- Komolyan kell venni a komolyt – mondja – és Isten az, aki minden boldog komolyságot megérdemel. Az ember azonban arra teremtődött, hogy Isten játékszere legyen és ez a legjobb rajta. Tehát minden férfi és minden asszony így élje életét, a legszebb játékot játszva és éppen megfordítva gondolkodjék, mint most.”

27-28. oldal

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Frank_Spielmann I>!

Alig kell példákkal igazolni, hogy mennyire szereti a germán nyelv „játék” szóval kifejezni az erotikus kapcsolatot.

52. oldal

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Frank_Spielmann I>!

…a játék pozitív, a komolyság negatív. A komolyság jelentésbeli tartalmát kimeríti a játék tagadása, a komolyság nem játék, egyéb semmi. Ezzel szemben a játékot a nem-komolysággal egyáltalában nem lehet meghatározni vagy kimeríteni; a játék különleges valami. A játék fogalma tehát magasabbrendű, mint a komolyságé. Mert a komolyság igyekszik a játékot kizárni, de a játék nagyon is magába foglalhat komoly mozzanatokat.

54. oldal

Johan Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására


Hasonló könyvek címkék alapján

Ropolyi László: Az Internet természete
Mihail Mihajlovics Bahtyin: François Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája
Lukács György: Lenin és a kultúra kérdései
Damage: Damage Report
Földényi F. László: A gömb alakú torony
Mannhardt András: A kultúra elavulása
Erős Ferenc: Pszichoanalízis és kulturális emlékezet
Németh Gábor – Sebők Zoltán: A mémek titokzatos élete
M. Keith Booker: Techniques of Subversion in Modern Literature
Peter Stallybrass – Allon White: The Politics and Poetics of Transgression