1435 cég átvilágítása, 21 fős kutatócsoport, 6000 feldolgozott cikk, tanulmány, 2000 oldalnyi interjú, 384 MB számítógépes állomány és 5 esztendő – ennyi kellett Jim Collinsnak és társainak, hogy létrehozzák az összefoglalót: mitől is lesz a jóból kiváló. Mármint a vállalkozások körében. Egy cég a legkülönbözőbb hatások alapján válhat naggyá (ami magában sem kis teljesítmény!), ám a csodálatos eredményt megtartani, sőt fenntartani, fokozni, az kell a kiválósághoz. Keveseknek sikerül, és annál többen keresik a kiválóság rejtélyét. Hogy ez a szerzőnek sikerült, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Collins könyvéből már több mint 3 milliót adtak el. Ezzel minden idők legnagyobb példányszámban elkelt üzleti könyvévé vált.
Jóból kiváló 11 csillagozás

Eredeti megjelenés éve: 2001
Kedvencelte 4
Most olvassa 7
Várólistára tette 47
Kívánságlistára tette 60
Kölcsönkérné 3

Kiemelt értékelések


Alapos kutatás és elemzés eredménye ez a könyv. Collins és csapata célja az volt, hogy 11 db, szigorú szempontok szerint kiválasztott, kiemelkedően sikeres tőzsdei nagyvállalatot vessenek össze kevésbé sikeres, de hasonló helyzetből induló versenytársaikkal. A különbségeket derítették fel, hogy mitől is lesz hosszabb távon páratlanul eredményes egy vállalat. Sok nem várt, első látásra a kutatócsapat számára is meglepő következtetésre jutottak.
Az általuk felállított modell elemei:
– 5. szintű vezetés: alázatos, szakmailag felkészült, fegyelmezett, szorgalmas, céltudatos, a vállalat érdekeit mindig előtérbe helyező vezető jelenléte.
– Előbb az ember, aztán a feladat: a legjobb emberekkel lehet csak kivételes eredményt elérni, ezért kulcsfontosságú a megfelelő emberek felvétele (és a nem megfelelőek elbocsátása). Ez a stratégiánál is fontosabb.
– Nézz szembe a kellemetlen tényekkel: szükséges őszintén meghatározni azt, hogy mivel érdemes a vállalatnak foglalkoznia, mi az, amiben van reális esélye a legjobbnak lenni. A változáshoz könyörtelen őszinteséget kell gyakorolni magunkkal szemben.
– A Sündisznó-elv: a sündisznó egy dolgot csinál, de azt nagyon jól. A róka sok mindenben jó, mégsem tud mit kezdeni a sündisznó stratégiájával. A kapkodás, az átgondolatlanság, a szétszórtság, a pánik, a túlzott diverzifikáció csak bajt okoz. A kiemelkedően sikeres cégek nem osztották meg túlzottan a figyelmüket.
– A fegyelem kultúrája: fegyelmezett munkatársakra van szükség, akik fókuszáltan dolgoznak. Abban is fegyelmezettnek kell lenni, hogy mit NEM csinálunk.
– Technológiai gyorsítók: a technológia szerepe nem elsődleges, de gyorsítja az áttörést, ha a többi pont a helyén van.
– Lendkerék: a siker egy több éves folyamat, rengeteg munka, és sok egymásra épülő megfelelő döntés eredménye, függetlenül attól, hogy kívülről ez nem látszik. Amint egy vállalat lendületett szerzett, és átjutott a fordulóponton, exponenciális ütemben képes a növekedésre.
A könyv lassan már 20 éves, de ez a tartalom aktualitását egyáltalán nem befolyásolja. Az átlagos üzleti- és menedzserkönyveknél sokkal igényesebb, tömörebb és hasznosabb olvasmányt kap az olvasó. Nagyobb vállalatok vezetőinek, menedzsereknek a leghasznosabb, de egy KKV vezetője is nagyon sokat tud belőle tanulni.
Népszerű idézetek




A kiemelkedő vállalatok nem elsősorban arra koncentráltak, hogy mi teheti őket kiválóvá, hanem legalább ugyanannyit foglalkoztak azzal, hogy mit NE csináljanak, és hogy mivel álljanak le.
23. oldal




[…] ha az emberek nem megfelelők, hiába fedezed fel a megfelelő irányt, akkor sem lesz kiváló a céged. Nagyszerű emberek nélkül a legnagyszerűbb elképzelés is értelmetlen.
58. oldal




KÉSZÍTS LISTÁT ARRÓL. AMIT ABBA KELL HAGYNI
Szinte mindenkinek azt asztalán orr van a teendők listája.
De vajon létezik-e listája arról is, amit le kell állítani?
Többségünknek állandóan rengeteg a dolga, mégis rendszertelenül élünk. Egyre hosszabb a teendők listája, igyekszünk mindig mindent megcsinálni… egyre csak többet és többet, hátha attól beindulnak a dolgok. Márpedig ez csak ritkán jön be.




Képzeljünk el egy hatalmas, súlyos lendkereket – egy masszív ezüstkorongot, egy tengelyre szerelve. Legyen a sugara mondjuk 5 méter, a vastagsága 30 centiméter a súlya 2 és fél tonna. És most képzeljük azt, hogy a mi feladatunk ezt a lendkereket a lehető leggyorsabban a lehető legtovább görgetni. Hatalmas erőfeszítéssel tolni kezdjük, hogy beinduljon. Eleinte alig érzékelhetően mozdul a kerék. Toljuk tovább, és két-három órányi kitartó munkával elérjük, hogy egy teljes fordulatot megtegyen. Továbbtoljuk most már valamivel gyorsabban mozog, így hatalmas munkával sikerül másodszor is elfordítani. Folytatjuk tovább, mindig ugyanabban az irányban. Három fordulat…négy…öt…hat a kerék kezd sebesebben forogni… hét… nyolc.. toljuk tovább.. kilenc… tíz… kezd lendületbe jönni… tizenegy.. tizenkettő… minden fordulat után egyre gyorsabban pörög… húsz… harminc… ötven… száz.
Aztán egyszer csak elérjük az áttörési pontot. A lendület már nekünk kedvez, s a kereket az egész súlya hajtja előre. Semmivel sem toljuk jobban, mint az első fordulatnál, mégis egyre gyorsabban halad. A lendkerék minden egyes fordulata a korábban végzett munkából táplálkozik, összegzi erőfeszítéseinket. Ezerszer, tízezerszer, százezerszer gyorsabban pörög. A hatalmas súlyos korong repül előre, lendülete szinte megállíthatatlan.Tegyük fel, hogy most valaki odajön és megkérdezi: Mi volt az a nagy lökés, amitől így beindult ez az izé?
Nem tudnánk válaszolni neki, hisz a kérdés értelmetlen.az első lökésen múlott? A másodikon? Az ötvenediken? A századikon? Nem! Az összesen együtt: mert összeadódtak a következetesen mindig ugyanabban az irányban kifejtett erőfeszítések. Lehet, hogy egyes lökések erőteljesebbek voltak, de bármelyik lökés – még a legnagyobb is – csak töredékét teszi ki annak a hatásnak, ami végül mozgásba hozta a kereket.
193-194. oldal
Ezt a könyvet itt említik
Hasonló könyvek címkék alapján
- Simon Sinek: A jó vezetők esznek utolsónak 87% ·
Összehasonlítás - Eric Schmidt – Jonathan Rosenberg – Alan Eagle: Google – Így vezetünk mi ·
Összehasonlítás - Carmine Gallo: Steve Jobs, az innováció mestere 88% ·
Összehasonlítás - John Blakey – Ian Day: Challenging coaching ·
Összehasonlítás - Chris Anderson: Kreátorok ·
Összehasonlítás - Eric Ries: Lean startup 87% ·
Összehasonlítás - Kőszegi András: Ez a CSR ·
Összehasonlítás - Tonk Emil: Üzleti patika 5. ·
Összehasonlítás - Marketing Medve: A sikeres vállalkozás szupertitkos medvenciklopédiája ·
Összehasonlítás - Sharon Rowe: Merj kicsi maradni! ·
Összehasonlítás