Jóból ​kiváló 9 csillagozás

Jim Collins: Jóból kiváló Jim Collins: Jóból kiváló Jim Collins: Jóból kiváló

1435 cég átvilágítása, 21 fős kutatócsoport, 6000 feldolgozott cikk, tanulmány, 2000 oldalnyi interjú, 384 MB számítógépes állomány és 5 esztendő – ennyi kellett Jim Collinsnak és társainak, hogy létrehozzák az összefoglalót: mitől is lesz a jóból kiváló. Mármint a vállalkozások körében. Egy cég a legkülönbözőbb hatások alapján válhat naggyá (ami magában sem kis teljesítmény!), ám a csodálatos eredményt megtartani, sőt fenntartani, fokozni, az kell a kiválósághoz. Keveseknek sikerül, és annál többen keresik a kiválóság rejtélyét. Hogy ez a szerzőnek sikerült, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Collins könyvéből már több mint 3 milliót adtak el. Ezzel minden idők legnagyobb példányszámban elkelt üzleti könyvévé vált.

Eredeti megjelenés éve: 2001

>!
HVG Könyvek, Budapest, 2021
328 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789635650705 · Fordította: Bayer Antal
>!
HVG Könyvek, Budapest, 2019
328 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789637525681
>!
HVG Könyvek, Budapest, 2013
326 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789637525681

1 további kiadás


Kedvencelte 4

Most olvassa 7

Várólistára tette 38

Kívánságlistára tette 49

Kölcsönkérné 3


Kiemelt értékelések

invincible>!
Jim Collins: Jóból kiváló

Alapos kutatás és elemzés eredménye ez a könyv. Collins és csapata célja az volt, hogy 11 db, szigorú szempontok szerint kiválasztott, kiemelkedően sikeres tőzsdei nagyvállalatot vessenek össze kevésbé sikeres, de hasonló helyzetből induló versenytársaikkal. A különbségeket derítették fel, hogy mitől is lesz hosszabb távon páratlanul eredményes egy vállalat. Sok nem várt, első látásra a kutatócsapat számára is meglepő következtetésre jutottak.

Az általuk felállított modell elemei:

– 5. szintű vezetés: alázatos, szakmailag felkészült, fegyelmezett, szorgalmas, céltudatos, a vállalat érdekeit mindig előtérbe helyező vezető jelenléte.
– Előbb az ember, aztán a feladat: a legjobb emberekkel lehet csak kivételes eredményt elérni, ezért kulcsfontosságú a megfelelő emberek felvétele (és a nem megfelelőek elbocsátása). Ez a stratégiánál is fontosabb.
– Nézz szembe a kellemetlen tényekkel: szükséges őszintén meghatározni azt, hogy mivel érdemes a vállalatnak foglalkoznia, mi az, amiben van reális esélye a legjobbnak lenni. A változáshoz könyörtelen őszinteséget kell gyakorolni magunkkal szemben.
– A Sündisznó-elv: a sündisznó egy dolgot csinál, de azt nagyon jól. A róka sok mindenben jó, mégsem tud mit kezdeni a sündisznó stratégiájával. A kapkodás, az átgondolatlanság, a szétszórtság, a pánik, a túlzott diverzifikáció csak bajt okoz. A kiemelkedően sikeres cégek nem osztották meg túlzottan a figyelmüket.
– A fegyelem kultúrája: fegyelmezett munkatársakra van szükség, akik fókuszáltan dolgoznak. Abban is fegyelmezettnek kell lenni, hogy mit NEM csinálunk.
– Technológiai gyorsítók: a technológia szerepe nem elsődleges, de gyorsítja az áttörést, ha a többi pont a helyén van.
– Lendkerék: a siker egy több éves folyamat, rengeteg munka, és sok egymásra épülő megfelelő döntés eredménye, függetlenül attól, hogy kívülről ez nem látszik. Amint egy vállalat lendületett szerzett, és átjutott a fordulóponton, exponenciális ütemben képes a növekedésre.

A könyv lassan már 20 éves, de ez a tartalom aktualitását egyáltalán nem befolyásolja. Az átlagos üzleti- és menedzserkönyveknél sokkal igényesebb, tömörebb és hasznosabb olvasmányt kap az olvasó. Nagyobb vállalatok vezetőinek, menedzsereknek a leghasznosabb, de egy KKV vezetője is nagyon sokat tud belőle tanulni.


Népszerű idézetek

invincible>!

A kiemelkedő vállalatok nem elsősorban arra koncentráltak, hogy mi teheti őket kiválóvá, hanem legalább ugyanannyit foglalkoztak azzal, hogy mit NE csináljanak, és hogy mivel álljanak le.

23. oldal

invincible>!

[…] ha az emberek nem megfelelők, hiába fedezed fel a megfelelő irányt, akkor sem lesz kiváló a céged. Nagyszerű emberek nélkül a legnagyszerűbb elképzelés is értelmetlen.

58. oldal

BenedekDávid>!

KÉSZÍTS LISTÁT ARRÓL. AMIT ABBA KELL HAGYNI

Szinte mindenkinek azt asztalán orr van a teendők listája.

De vajon létezik-e listája arról is, amit le kell állítani?

Többségünknek állandóan rengeteg a dolga, mégis rendszertelenül élünk. Egyre hosszabb a teendők listája, igyekszünk mindig mindent megcsinálni… egyre csak többet és többet, hátha attól beindulnak a dolgok. Márpedig ez csak ritkán jön be.

Joya>!

Képzeljünk el egy hatalmas, súlyos lendkereket – egy masszív ezüstkorongot, egy tengelyre szerelve. Legyen a sugara mondjuk 5 méter, a vastagsága 30 centiméter a súlya 2 és fél tonna. És most képzeljük azt, hogy a mi feladatunk ezt a lendkereket a lehető leggyorsabban a lehető legtovább görgetni. Hatalmas erőfeszítéssel tolni kezdjük, hogy beinduljon. Eleinte alig érzékelhetően mozdul a kerék. Toljuk tovább, és két-három órányi kitartó munkával elérjük, hogy egy teljes fordulatot megtegyen. Továbbtoljuk most már valamivel gyorsabban mozog, így hatalmas munkával sikerül másodszor is elfordítani. Folytatjuk tovább, mindig ugyanabban az irányban. Három fordulat…négy…öt…hat a kerék kezd sebesebben forogni… hét… nyolc.. toljuk tovább.. kilenc… tíz… kezd lendületbe jönni… tizenegy.. tizenkettő… minden fordulat után egyre gyorsabban pörög… húsz… harminc… ötven… száz.
Aztán egyszer csak elérjük az áttörési pontot. A lendület már nekünk kedvez, s a kereket az egész súlya hajtja előre. Semmivel sem toljuk jobban, mint az első fordulatnál, mégis egyre gyorsabban halad. A lendkerék minden egyes fordulata a korábban végzett munkából táplálkozik, összegzi erőfeszítéseinket. Ezerszer, tízezerszer, százezerszer gyorsabban pörög. A hatalmas súlyos korong repül előre, lendülete szinte megállíthatatlan.Tegyük fel, hogy most valaki odajön és megkérdezi: Mi volt az a nagy lökés, amitől így beindult ez az izé?
Nem tudnánk válaszolni neki, hisz a kérdés értelmetlen.az első lökésen múlott? A másodikon? Az ötvenediken? A századikon? Nem! Az összesen együtt: mert összeadódtak a következetesen mindig ugyanabban az irányban kifejtett erőfeszítések. Lehet, hogy egyes lökések erőteljesebbek voltak, de bármelyik lökés – még a legnagyobb is – csak töredékét teszi ki annak a hatásnak, ami végül mozgásba hozta a kereket.

193-194. oldal

GeoMaileR>!

Az embereket nem a nehézségek létezése vagy hiánya különbözteti meg egymástól, hanem az, hogy miként kezelik az élet elkerülhetetlen gondjait.

105. oldal

GeoMaileR>!

A kiemelkedés egy összeadódó folyamat lépésről lépésre, cselekvésről cselekvésre, döntésről döntésre- a lendkerék minden egyes fordulata egymásra épülve adja ki a tartós és látványos eredményt.

194. oldal

GeoMaileR>!

Képtelenség, hogy mindenki az átlag fölött teljesítsen.

238. oldal

GeoMaileR>!

Vegyünk részt olyasmiben, amit elég fontosnak tartunk ahhoz, hogy kiválóvá akarjuk tenni. Nem azért, amit kaphatunk érte, hanem egyszerűen csak azért, mert lehet.

239. oldal

GeoMaileR>!

Nem felkelteni kell a szenvedélyt, hanem felfedezni, hogy mi iránt lelkesedünk igazán.

117. oldal

GeoMaileR>!

A szenvedélyt nem lehet gyártani, és nem lehet a munkatársakat arra ösztönözni, hogy szenvedélyesek legyenek. De felfedezni lehet, mi az a szikra, ami lángra gyújtja a saját és munkatársaink lelkében a szenvedélyt.

133. oldal


Ezt a könyvet itt említik


Hasonló könyvek címkék alapján

Simon Sinek: A jó vezetők esznek utolsónak
Eric Schmidt – Jonathan Rosenberg – Alan Eagle: Google – Így vezetünk mi
Carmine Gallo: Steve Jobs, az innováció mestere
John Blakey – Ian Day: Challenging coaching
Chris Anderson: Kreátorok
Eric Ries: Lean startup
Kőszegi András: Ez a CSR
Tonk Emil: Üzleti patika 5.
Marketing Medve: A sikeres vállalkozás szupertitkos medvenciklopédiája
Sharon Rowe: Merj kicsi maradni!