Krishnamurti ​naplója 2 csillagozás

Jiddu Krishnamurti: Krishnamurti naplója

Jiddu Krishnamurti kivételes története még kora gyermekkorában kezdődött. A kisfiút a Teozófiai Társaság néhány tagja „fedezte föl”. Az 1920-as években még ezrek gyűltek össze, hogy előadásait meghallgassák, 1929-ben azonban Krishnamurti egy beszédében feloszlatta a köré gyűlteket, és végleg hátat fordított a társaságnak. Ezt követően indult önálló spirituális tanítói útjára. Krishnamurti egész életén keresztül hangsúlyozta, hogy nem akar követőket maga mellé. Több, mint hatvan éven keresztül utazott a világban, hogy előadásokat tartson, melyek fő üzenete az volt, hogy kizárólag az hozhatja el a békét a társadalmak számára, ha az egyéni szívekben és lelkekben végbemegy egy teljes átalakulás.

>!
Amrita, Budapest, 2004
134 oldal · ISBN: 9639234144

Várólistára tette 3

Kívánságlistára tette 1


Népszerű idézetek

>!
betűfaló

Gondolkodtál már valaha azon, hogy az emberek miért tévednek rossz útra és válnak tisztességtelenné, miért vesztik el méltóságukat és lesznek agresszívak, erőszakosak, és alattomosak? Semmi értelme a környezetet, az adott kultúrát vagy a szülőket hibáztatni. Mindig a körülményekre vagy másokra akarjuk hárítani a felelősséget ezek miatt a torzulások miatt. Könnyű magyarázatokat gyártani és különböző okokra hivatkozni. A régi hinduk ezt karmának hívták – ki mint vet, úgy arat. A pszichológusok a szülők nyakába varrták a problémát. Az úgynevezett vallásos emberek pedig a dogmáikra és a hitükre alapozzák a véleményüket. Ám a kérdésre továbbra sincs válasz.
Mert vannak, akik viszont születésüktől fogva nagylelkűek, szívélyesek, felelősségteljesek. Őket nem változtatja meg semmilyen külső hatás vagy a környezet. Bármilyen hangos is a lárma körülöttük – ők megőrzik önmagukat. Vajon miért?
A magyarázatoknak nincs sok jelentőségük. Minden magyarázat puszta menekülés – csak arra jó, hogy elkerüld a valóságot: azt, ami van. pedig ez az egyetlen dolog, ami számít. Az, ami van, teljesen átalakítható a magyarázatokra és oknyomozásra pazarolt energiával. A szeretet nem az időben, nem az elemzésben létezik, nem is a sajnálkozásokban vagy a vádaskodásokban. A szeretet akkor van jelen, mikor a pénz, a pozíció utáni sóvárgás és az önbecsapás eltűnik.

17. oldal

>!
betűfaló

Ahhoz, hogy radikális változás mehessen végbe korunk civilizációjában és társadalmi szerkezetében, újfajta tudatosságra és teljesen új erkölcsi felfogásra van szükség. És bár ez nyilvánvaló, mégis úgy tűnik, hogy mind a baloldal, mind a jobboldal, de még a radikálisok is átsiklanak e fölött a tény fölött. Minden dogma, minden szabály-és eszmerendszer a régi tudat részét képezi: a gondolat szüleményei. A gondolat pedig részekre szabdalja a dolgokat: baloldalt, jobboldalt, centrumot teremt. Ez elkerülhetetlenül a bal-vagy a jobboldal vérontásához vagy totalitárius rendszerekhez vezet. És épp ez az, ami a körülöttünk levő világban történik. Habár az emberek látják, hogy társadalmi, gazdasági és erkölcsi átalakulásra van szükség, mégis a régi tudat alapján reagálnak, ahol a gondolat a főszereplő. Az a zűrzavar, mocsok és nyomorúság, ahová az emberiség mára eljutott, a régi tudat munkájának az eredménye, és ha ezen nem változtatunk alapjaiban, akkor bármely emberi tevékenység – legyen az akár politikai, akár gazdasági vagy vallási – csak a földünk és egymás elpusztításához vezethet. A józan ember számára ez egészen nyilvánvaló.

33. oldal

>!
betűfaló

Legyen az ember fény önmaga számára – ez a fény az egyetlen törvény. Más törvény nincs. Minden más törvényt a gondolat hoz létre, s mint ilyen: ellentmondásos, és ezzel megosztottságot teremt. Ha önmagad fénye vagy, az azt jelenti, hogy nem valaki más fényét követed, bármilyen ésszerűnek, logikusnak, történelmileg megalapozottnak és meggyőzőnek látszódjék is az. De nem lehetsz fény önmagad számára, ha a tekintélyelvűség, a dogmák és következtetések sötét árnyékában élsz. Az etikai érzék nem gondolatokból épül fel, nem is a környezet nyomására alakul ki, és nem is a tegnap hagyományaiból jön létre. Az étosz a szeretet gyermeke, a szeretet pedig nem vágyakozás vagy élvezet. A szexuális vagy érzéki gyönyör nem szeretet.

33. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Jörg Andrees Elten: Kacajok és könnyek a paradicsomból
Hatala Ágnes: Önfejlesztő napló 2014
Czesław Miłosz: Az Ulro országa
Henri J. M. Nouwen: Idegen a Paradicsomban
Kollár János: Megy a csiga hazafelé
Emanuel Swedenborg: Álomnapló
Bossis Gabriella: Ő meg én
Horváth Andrea: Angyalok tánca
Susan Kren: Kendra életei
Brian Weiss: Lélektársak