Gyereknevelés ​dán módra 46 csillagozás

Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?
Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra

Dánia ​évtizedek óta a legboldogabb ország a Földön – de vajon minek köszönhető ez? E könyv szerzői – egy amerikai anya, aki dán férfihez ment feleségül, és egy dán anya, aki gyakorló pszichoterapeuta – szerint a válasz abban rejlik, ahogyan a gyerekeiket nevelik: hiszen boldog gyerekekből boldog, életrevaló felnőttek lesznek.
A gyerekek alapvető jóságába vetett hit, az őszinte és hiteles szülői hozzáállás, az elfogadás és az ítélkezésmentesség olyan nevelési alapelvek, amelyeknek eredményeként a gyerekek kiegyensúlyozottak, érzelmileg rugalmasak, empatikusak és együttműködők lesznek – és ezek mind olyan tulajdonságok, amelyek nem csak a gyerek-, hanem a felnőttkori boldogsághoz is szükségesek.
Dr. Vekerdy Tamás a könyvhöz írt utószavában bemutatja, hogy a hazai nevelési elvek inkább a könyvben részletezett teljesítményorientált amerikai gyakorlathoz állnak közel, ezért mi is sokat tanulhatunk a világ legboldogabb embereitől a gyereknevelés területén.

“A könyv… (tovább)

Tartalomjegyzék

>!
HVG Könyvek, Budapest, 2017
196 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789633044421 · Fordította: Szakács Szilvia
>!
HVG Könyvek, Budapest, 2017
286 oldal · ISBN: 9789633045213 · Fordította: Szakács Szilvia

Enciklopédia 1


Most olvassa 10

Várólistára tette 60

Kívánságlistára tette 64

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

>!
Annamarie P
Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

A könyv egy igazi szerelemgyerek, – ahogy azt a szerzők elárulják, mert a megírását és a hozzá kapcsolódó kutatómunkát szívügyüknek tekintették. Azzal a felvetés inspirálta őket., hogy miért éppen a dán gyerekek ( és persze felnőttek) a világ legboldogabb emberei? A megszülető kiadvány először magánkiadás formájában jelent meg, és a világ minden részén hálásan fogadták. Sorra érkeztek a visszajelzések, hogy nem csak szülők, hanem oktatási intézmények is, egyetemi oktatók is alkalmazzák az immáron dán módszerként nyilvántartott oktatási formát. Lassan mozgalommá nőtte ki magát a kezdeményezés. A könyvet átdolgozták, és egy nagyobb kiadó gondozására bízva adták ki, s ennek magyarra fordított változatát olvashatjuk immáron mi is.

De mi is ez a dán módszer?

A könyv hét fejezeten keresztül mutatja be nekünk ezt a másféle oktatási rendszert.
Először arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen berögződéseink vannak. Ennek alapjait az a kulturális környezet adja, hol élünk. A norvégok mínusz húsz fokban is kint altatják a kisbabákat, Olaszországban a gyerekek este kilenckor vacsoráznak, sokszor éjfélig is fent szaladgálnak. A szerző azt javasolja, hogy vegyünk le ezt a kulturális szemüvegünket, és nézzünk kicsit így a világra! Kéri, hogy tekintsünk más szemmel gyermekeinkre.

„Néha elfeledkezünk arról, hogy a gyereknevelés, akárcsak a szeretet tetteken alapul. Erőfeszítést és munkát igényel, hogy pozitív eredményeket hozzon Ahhoz, hogy jó szülők lehessünk, hihetetlen mennyiségű önismeretre van szükségünk!”

A következő fejezet a játék fontosságára hívja fel a figyelmünket. Itt a lehető legegyszerűbb játékokra, és az együtt töltött időre gondol a szerző. Adjunk szabadságot és teret a játéknak, mert csak ebben képes fejlődni és tanulni a gyerek. A játékban megküzdési stratégiákat tanul a gyerek, ezért elengedhetetlen például a fára mászás, ahol a gyerek folyamatosan mérlegel, hogy mit bír és vállal be. A fejezet végén rövid, pontokba szedett tanácsokat kapunk a játékkal kapcsolatban.
A második fejezet fő témája a hitelesség, mely elengedhetetlen velejárója minden nevelési folyamatnak. Itt kitér a mesék tejszínhabos mázának hibájára, és kontrasztként Andersent hozza fel. A fejezet végén itt is szemelvényezett tanácsokat kapunk a hitelességgel kapcsolatban.
Az átkeretezés (egyik kedvenc témám) a harmadik rész témája. Ha esetleg valaki nem tudná, itt az optimizmus, pesszimizmus – a valóság megjelenése és észlelése bennünk – témával foglalkozunk. A fejezet a tanácsokkal zárul.
Akárcsak a negyedik egységben, ahol az empátia kerül górcső alá.
Majd áttér a hatalmi harcokra a könyv, és az ultimátumok elkerülésére buzdít. Tanácsként olyan dolgokat kaphatunk, mint: ne felejtsük elválasztani a gyerekeket a viselkedésüktől, ne hibáztassuk őket, ne feledjük az életkorukat és hasonlók.
A hatodik fejezet az együttlét és hygge-re tereli a szót. Azt gondolom, hogy ez az a hívószó, a manapság rendkívül népszerű. A Hygge kifejezés,amely a könyv népszerűségét okozhatja. Nem mintha rossz dolgokra hívná fel a figyelmünket a kiadvány, csak épp ezek a dán módszerként bemutatott jellemzők más nevelési módszereknél is megtalálhatóak. Legeklatánsabb példaként a waldorf nevelést hoznám fel. Rudolf Steiner valami egész hasonló módon fordult a gyermek felé.
A kötetet egy utószó zárja, melyben Vekerdy Tamás magunkra vonatkoztatva teszi fel kérdését, „És mi van velünk? ” Itt a magyar oktatási rendszernek a jellegét kutatja. Mivel a szerzők a dán oktatást saját, amerikai oktatási rendszerükkel vetik össze, így a kérdés kicsit úgy hangzik, hogy mi magyarok, akkor melyik utat -a dán vagy az amerikai versenyszelleműt- választjuk.

„Kedves anyák! Kedves apák! Kedves tanítók! De jó volna, ha nem aggódnátok amiatt, hogy mások mit gondolnak rólatok, gyereketekről és osztályotokról, hanem sokkal bensőségesebben foglalkoznátok velük! ….” (Vekerdy Tamás)

3 hozzászólás
>!
Veron P
Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

(Nem, nem akarok hirtelen gyereket, csak egy kihíváshoz kellett – ha már mindenki kérdezgette, miért is olvasom pont ezt a könyvet :D)

Szóval kellett egy könyv gyereknevelés témakörben, és próbáltam valami olyat választani, ami felnőttként is adhat nekem valamit. Jelentem, bejött.
A felmérések szerint évek óta a dánok a legboldogabbak, és egy amerikai, de Dániában élő anyában felmerült a kérdés, hogy miért lehet ez így. Arra jutottak, hogy a válasz talán csak annyi, hogy a kiegyensúlyozott, nyugodt, boldog dán felnőttek egyszerűen könnyebben nevelnek hasonló gyerekeket. (mármint nyilván összetett kérdés, gdp, szoc háló, hygge miegymás, de mégis…)
Ugyanis néhány dolgot másképp csinálnak mint mások – bár talán sokkal helyesebb azt mondani, hogy egyszerűen csak másképp állnak dolgokhoz, pl. hogy a pohár náluk legtöbbször félig tele van.

Itt most egy dolgot emelnék ki, mert egyik elsőnek a moly jutott eszembe róla. Miszerint számtalanszor lehet olvasni az aggódásról, hogy vajon ez vagy az a mese mennyire jó a gyerekeknek, nem túl durva vagy szomorú-e… Nos, a dánok szerint röviden: fenéket. Mondjuk ha azt nézzük, hogy a híres dán mesemondójuk, Andersen meséiben a kis gyufaáruslány spoiler, a hableány spoiler az ólomkatona meg spoiler, képmutatással mondjuk nem lehet vádolni őket :D ez egyébként náluk a meséktől a felnőtt filmekig így megy – Jessica meséli is, hogy az elején teljesen kiakadt a dán filmeken, mert az elején amerikaiként úgy érezte, hogy „jár neki” a hepiend. De úgy tűnik ezek a kemény dolgok is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a dánok jobbak abban, hogy realista optimisták legyenek, felismerjék a boldogságra okot adó dolgokat, és úgy alapvetően jobban elhelyezzék magukat a világban.
Szóval röviden: ne parázzunk, az a mese pont jó lesz a gyereknek, sőt később lehet, hogy pont ettől lesz boldogabb.

Volt még pár elgondolkodtató dolog, ha érdekel a téma, hát ezt szerintem érdemes olvasni :) (ráadásul a végén durván sok hivatkozás van, ami egy ilyen műnél mindig jó pont.)

1 hozzászólás
>!
wzsuzsanna P
Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

Mostanában elég felkapott a téma, de én még csak most ismerkedem a dán mentalitással, szemléletmóddal. Persze, annak idején az egyetemi tanulmányaim során sokszor volt arról szó, hogy a skandináv országok bizonyos dolgokat nagyon jól csinálnak, de ezek csak pucér statisztikai adatok és eredmények voltak, és nem került mögéjük az az attitűd, amivel az egész megérthetővé válik.
Úgyhogy engedve a média befolyásoló hatásának (nevezetesen a metróban látott hirdetéseknek) a Könyvhéten sikerült beszereznem ezt a kötetet. Az első pozitívum, amit megállapítottam, hogy bár hivatalosan szakkönyv, mégis viszonylag röviden és tömören ragadja meg a lényeget, strukturált fejezetekre osztva, konkrét példákkal alátámasztva. A szerzőpáros különböző hívószavak mentén igyekszik megfogalmazni, mi is a dán nevelés lényege, például a játékot, a hitelességet, vagy az empátiát alapul véve. A könyv végén pár oldalban ízelítőt kapunk a hygge fogalmáról is, amiről azóta már önálló kötetek is jelentek meg.
Olvasás közben sokszor éreztem azt, hogy a saját gondolataim, nevelésről alkotott elképzeléseim köszönnek vissza a lapokról, minden olyan végtelenül pofonegyszerűnek és kézenfekvőnek tűnik. Jó kérdés, hogy akkor mégis miért nem tudnak nálunk is ennyire zökkenőmentesen működni ezek a dolgok? És itt jön be a képbe az örök vita, hogy vajon mennyire lehet bizonyos pedagógiai módszereket adaptálni egy országban, ami sem gazdaságilag, sem történelmileg, sem szemléletmódjában nem azonos az eredetivel.
Én azt gondolom, hogy sehogy, és mindenhogy…
Bővebben:
https://konyvesmas.blogspot.hu/2017/10/gyerekneveles-da…

>!
Mariann_Czenema P
Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

„If You are open to growth, You tend to grow.” – Ha nyitottak vagyunk a fejlődésre, akkor fejlődni is fogunk.
Ezt a nagyon megszívlelendő, frappáns mondatot a harmadik fejezet, Hitelességhez írt jegyzetek között találtam, a New York Times egyik cikkének kezdőmondata volt, még 2008-ban.
De megragadom itt az alkalmat, hogy kijelentsem: ez a mottó az élethez, és ezen belül a gyermekneveléshez való hozzáállást is lefedi, hiszen a világ fejlődik, folyton új információkat kínál a szülőknek is.
(Vélemény róla itt:
http://czenema.blogspot.hu/2017/09/gyerekneveles-dan-mo… )

>!
calmovato
Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

Könnyed és rövid olvasmány, mégis fontos üzenettel, tartalommal. Rövidsége ellenére biztosan nem szerezném be, viszont kifejezetten jó, hogy nem egy megmondós szájbarágós fellengzős módszertani kötet, hanem egy életszerű forgatható kis hordozható könyv. Egyértelműen kiemelkedő különbségek vannak a magyar és a dán gyereknevelési módszerek között, elég ha elmegyünk egy üzletbe megfigyelni a gyerekes családok viselkedését, az üvöltő és síró gyerekeket, meg a közben idegösszeomlást kapó felnőttek arcát.

Valahol az az érzésem, hogy ez itthon még gyerekcipőkben járt idea, viszont talán ha sok szülő forgatja, előbb-utóbb az alapjaitól fog gyökeresen változni a rendszer a megváltozott igények miatt, beleértve az oktatást is. Nekem bár még nincs gyerekem, de sok módszert már magam is hangoztattam a környezetemben, amire gyakran azokat a válaszokat kaptam, hogy nem tudhatom, mert nincs gyerekem. Legalább most már a kezükbe nyomhatom a könyvet, hogy ezeket nem csak én gondolom így. Üdítő olvasmány volt, érdemes mindenképpen elolvasni.

>!
nyirog
Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

Nem csoda hogy a dánok a legboldogabb nemzet a földön: az oktatási rendszerük, a hagyományaik, az emberek vérmérséklete és gondolkodásmódja mind hozzájárulnak ehhez. A könyvben említett nevelési és életmód-felfogási módszerek nagyon jók, többet is megpróbálok átültetni a saját életembe.
Sajnos van azonban két súlyos problémám a könyvvel, amely erősen csökkenti az alkalmazási lehetőségeket: Az első az oktatás. Sokszor és sok helyen hivatkoznak a szerzők arra, hogy a dán iskolákban és óvodákban milyen környezetben és módszerekkel nevelik a gyerekeket és hogy ez milyen nagy hatással van az életükre. Kiemelik a tanár-tanuló viszony fontosságát, és jól látható hogy ez mennyire eltér a magyar felfogástól. Nagyon eltér, és ez be is határolja a könyv lehetőségeit hazánkban, Amíg az oktatásunk olyan amilyen, addig nagyon nehéz lesz a dán felfogás szerint fejldőnie a gyereknek, hiszen például egy 10 éves gyerek a napja legalább 60-70 százalékát az iskolában tölti, és az ottani dolgok vannak hatással rá.
A másik dolog ami nem tetszett, az az utószó. Én a szerzőpáros helyében a magyar kiadás ellen tiltakoztam volna, vagy legalábbis Vekerdy Tamás romboló, pesszimista és maradi utószavát kivetettem volna. Szegény szerzők 200 oldalon keresztül próbálnak érvelni amellett, hogy a módszerük mindenhol beválik, erre jön Vekerdy és bemutatja a nagy magyar valóságot, ahol az anyák brutálisak, az apák elhagyják a családot, és ahol a verés mindennapos dolog, majd jön azzal, hogy ezen úgysem lehet változtatni. És végül ami felteszi a pontot az i-re, szó szerinti idézet Vekerdytől: „Igen, a gyerekek lerágják a húsunkat, kiszívják a vérünket”. Gratulálok… Ilyen hozzáállással nehéz változtatni

1 hozzászólás
>!
nkati82
Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

Csak ajánlani tudom, mindenkinek. Bár az én gyermekem még csak 7 hónapos, és nála csak később tudom alkalmazni a dán módszert, azért nagyon érdekes volt. Tulajdonképpen bárki olvashatja ezt a könyvet, akiknek nincs gyermeke, az is megannyi dolgot átvehet a belőle a saját életébe, mert nemcsak a gyermeknevelésről szól. Segítségével magunkon is, az életszemléletünkön is változtathatunk. Mint több mostanában „véletlenül” kezembe akadt könyvben, ebben is nagy hangsúlyt kap a pozitiv életfelfogás. Voltak benne számomra alapvető dolgok is, de sok olyan is, amire eddig nem is gondoltam, hogy jelentőséggel birhat a gyermekek életében. De jó lenne ha az emberek többsége így állna hozzá a dolgokhoz! Biztos hogy később újra fogom még olvasni!

>!
WildCat
Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

Egy remekül összeszedett könyv, ami a magyarok többségének kiváló útmutatóként szolgálhat, mert megmutat egy alternatív (a szó jó értelmében vett), másfajta gyereknevelési filozófiát. Sokaknak talán nem szolgálnak majd újdonságként a felvetett stratégiák, míg másoknak felnyithatja a szemét, gondolatébresztőként szolgálhat, beszélgetésekre késztethet, hisz új, más utat, gondolkodásmódot, hozzáállást, nézőpontot mutat meg, ami nemcsak az egyénnek, de kollektíve az egész társadalomnak is a javára válhat.
A könyvben bemutatott hozzáállás, nézőpont sok magyarnak talán kissé túl fura és idegen lehet, de a magyarázatok, a példamondatok remekül megmutatják, hogyan is lehet MÁSKÉNT gyermeket nevelni.
A boldogságra helyezett fókusz ugyan kicsit idegesített, mert bár a könyv is jelezte, először definiálnunk kell magunknak mit is jelent számunkra a boldogság. A boldogság belülről jön, attól, hogy megéljük a pillanatot és hálásak vagyunk, de legfőképp attól, elégedettek vagyunk-e. A boldogság egy végtelenül relatív fogalom, s pont emiatt kissé riasztó azt hinni, hogy ha nem teszünk úgy, ahogy ebben a könyvben le van írva, örök boldogtalanságra kárhoztatjuk magunkat.
Ezért azt javaslom, vonatkoztassunk el a könyvben oly sokszor előforduló 'boldogság' szótól és koncentráljunk arra, ami számunkra fontos, a saját értékrendünkre. Inkább azon dolgozzunk, hogy értékrendünknek eleget téve adott helyzetben helyesen cselekedjünk, hogy elégedettek legyünk az életünkkel, hogy meglássuk benne mindazt a pozitívumot, amik mellett nap, mint nap oly könnyedén elsiklunk, ahelyett, hogy valami elérhetetlen boldogságot hajkurásznánk.
Mindent egybevetve, ez a könyv remek betekintést nyújt mindazoknak, akiknek ez a fajta életfilozófia újdonságként hat, s remek, (ki merjem mondani?) jobb gyermeknevelésre, jobb életre ösztönöz.
Meleg szívvel ajánlom.

>!
Kis_Andrea
Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

Jól hasznosítható kis könyv, és a kis-t itt szó szerint kell érteni, mert a hasznosítható része (utószóval együtt) 168 oldal, a többi csak függelék, köszönetnyilvánítás stb. Ez persze lehet az előnye is, azok számára, akik nem akarnak vaskos gyereknevelési könyveket olvasgatni. (pl. a férjem?? :-D)
Tartalmát tekintve jól összeszedett kis mű, kb. minden fő ökölszabályt tartalmaz, amit érdemes betartani a gyereknevelésnél. Ezek jó részét már ismertem, úgyhogy sok újdonság nem volt benne számomra, de azért annyi mégis volt, hogy ne érezzem kidobott időnek az olvasását. Hoz is néhány példát mindenre (bár ebből én többnek is örültem volna, de legalább nincs túlmagyarázva). Ajánlom mindenkinek, de főképp bevezetőnek a hasonló témájú gyereknevelési könyvekhez.

>!
Zita_Kucsora
Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

A könyvet már majdnem kölcsönkértem egy ismerősömtől, de anyósom gyorsabb volt, mert tőle kaptam meg mint szülinapi ajándékot.
Olvasmányos, ezért gyorsan elolvasható, de vannak benne gondolkodnivalód nyújtó gondolatok is. Azonban ezeknek a megfogalmazása is közérthető, világos.
Szerencsére számomra sok újdonsággal nem szolgált, inkább csak megerősített abban, ahogy a férjemmel mi gondolkodunk a három gyermekünk nevelésével kapcsolatban.


Népszerű idézetek

>!
Annamarie P

A dánok háromszorosan hangsúlyozzák, hogy olvassunk, olvassunk, olvassunk! Hivatkoznak a kutatásokra, hogy milyen nagymértékben növelik a gyerekeke empátiáját, másokkal való azonosulásra szolgáló képességét, ha olvasunk nekik. És nem csak a kellemes könyvek jöhetnek szóba, hanem minden könyv, ami érzelmet -akár negatív, kellemetlen érzelmeket is – kelt. A valóság megélése őszintén és hitelesen, itt is ez a fontos.

162. oldal

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

1 hozzászólás
>!
Annamarie P

A legtöbb ember nem tudja a legóról azt az érdekes tényt, hogy Dániából származik. Az elsőt egy dán asztalos készítette a műhelyében 1932-ben, és két szó a leg godt (jól játszani) összevonásából nevezte el legónak. A képzelőerő használata a szabad játékban már akkor is nagyon népszerű elgondolásnak számított.

37. oldal

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

>!
Mariann_Czenema P

A dicséret szorosan összefügg azzal, ahogy a gyerekek az intelligenciájukról gondolkodnak. Ha folyamatosan dicsérik őket, hogy alapvetően milyen okosak és tehetségesek (ugye milyen ismerősen hangzik?), akkor kialakul bennük az ún. rögzült gondolkodásmód, azaz azt fogják gondolni, hogy az intelligenciájuk állandó, és ez így is marad.
Ezzel szemben azok a gyerekek, akinek azt mondják, hogy munkával és tanulással az intelligenciájuk fejleszthető, ún. rugalmas gondolkodásmódot alakítanak ki, azaz az válik a meggyőződésükké, hogy fejleszthetik készségeiket, ha megdolgoznak érte.

49. oldal

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

>!
gjudit8 

A kommunikációval foglalkozó Silvia Knobloch-Westerwick és kollégái által az Oháói Állami Egyetemen végzett kutatások azt bizonyították, hogy a népszerű hiedelemmel ellentétben a tragikus, szomorú filmek nézése valójában boldogabbá teszi az embereket, mert a saját életük pozitívabb pontjaira irányítja a figyelmüket. Ennek hatására nagyobb rálátással és hálával gondolunk saját kapcsolatainkra, szerencsésebbnek érezzük magunkat, és mélyebb kapcsolatba kerülünk saját emberi mivoltunkkal.

44. oldal

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

>!
Mariann_Czenema P

A DÁN MÓDSZER ALAPPILLÉREI

Játék:
Hogyan segít a szabad játék boldog, magabiztos és érzelmileg rugalmas felnőttekké válni?

Hitelesség:
Hogyan teremt az őszinteség erősebb éntudatot? Hogyan dicsérjünk úgy, hogy a saját képességeinkről való rögzült szemlélet helyett az érzelmi rugalmasságot és rezilienciát erősítsük a gyerekekben?

Átkeretezés:
Hogyan teheti jobbá az átkeretezés használata az egész család életét?

Empátia:
Miért fontos az empátia megértése, elsajátítása és tanítása ahhoz, hogy boldogabbak legyünk?

Ultimátumok nélkül:
Hogyan növeli a bizalmat, a rugalmasságot és a gyerekek boldogságát, ha elkerüljük a hatalmi harcokat, és demokratikusabb nevelési módszereket alkalmazunk?

Együttlét és hygge (meghittség):
Miért fontos boldogságunkhoz és általános jóllétünkhöz az erős szociális háttér? Hogyan segít a meghittség megteremtése abban, hogy ezt a hatalmas ajándékot a gyerekeinknek is átadhassuk?

7-8. oldal

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

Kapcsolódó szócikkek: hatalmi harc
>!
Rituana

Sokkal szilárdabb alapot biztosít a további fejlődéshez, ha a gyerekek megértik, hogy képesek elsajátítani egy készséget, mint ha azt gondolnák, már mesterei annak.

49. oldal

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

>!
Mariann_Czenema P

A dán megközelítés a feladatra koncentrál ahelyett, hogy túldicsérné a gyereket. Ez segít, hogy a feladat végrehajtásához szükséges munkára összpontosítsunk, és egyben alázatot is tanít. Sokkal szilárdabb alapot biztosít a további fejlődéshez, ha a gyerekek megértik, hogy képesek elsajátítani egy készséget, mint ha azt gondolnánk, hogy már mesterei is annak. Ez fejleszti a belső erőt és a rezisztenciát, azaz a rugalmas alkalmazkodókészséget.

49. oldal

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

>!
gjudit8 

A kutatások kimutatták, hogy a jóllét és a boldogság egyik legfontosabb előrejelzője az a minőségi idő, amit a családunkkal és barátainkkal töltünk.

124. oldal

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

>!
Zita_Kucsora

A dánok is szeretik, ha a gyerekeik tisztelettudóak, de ez a tisztelet kölcsönös. Ahhoz, hogy megkapjuk a tiszteletet, meg is kell adnunk.

109. oldal

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?

>!
Zita_Kucsora

A tanulmány megállapította, hogy a több mint nyolcvan kutatás közül – függetlenül a vizsgált gyerekek számától vagy életkorától – egy sem talált pozitív összefüggést a testi fenyítéssel kapcsolatban. Egy sem. Ehelyett a következőket állapították meg: a megvert gyerekek depressziósnak és értéktelennek érezhetik magukat. Lehet, hogy önbecsülésük is megsínyli a verést.

107. oldal

Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra Hogyan nevelnek a világ legboldogabb emberei talpraesett és életrevaló gyerekeket?


Hasonló könyvek címkék alapján

Miriam Stoppard: Mit tud a gyerek?
Petra Kunze – Catharina Salamander: A legszebb gyerekkori szertartások
Ranschburg Jenő: Szülők lettünk
Hermann Alice: A gyermekben érlelődik a jövő
Kenéz Kíra: Az első 12 hónap titkai
Dorothy Einon: A tanulás kezdetei
Steve Biddulph: Hogyan neveljük a kicsiket?
Penelope Leach: Picik és kicsik
Czeizel Endre – Czeizel Barbara: Hogyan segíthetek gyermekemen?
Aicha Katjivena – Miriam Pelzer: A szuperdadus legsikeresebb nevelési tippjei