Szabadság ​és demokrácia az oktatásban 1 csillagozás

Jerry Mintz: Szabadság és demokrácia az oktatásban

A demokratikus oktatás nem csupán azzal állítja kihívás elé a mai tradicionális, steril, mechanikusan tanító iskolarendszert, hogy demokratikus folyamatokat vezet be az oktatásba, hanem azzal is, hogy a tanulásról alapjában véve egész másképp gondolkozik…


Enciklopédia 57

Szereplők népszerűség szerint

John Taylor Gatto · Rudolf Steiner · vezető

Helyszínek népszerűség szerint

Grassroots · Greenbrier School · Shaker Mountain · Summerhill


Kedvencelte 1

Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 3


Kiemelt értékelések

>!
Morpheus 
Jerry Mintz: Szabadság és demokrácia az oktatásban

Miután átrágtam magam az ebben a témában fellelhető harmadik könyvön, tisztán látom 5X felett, hogy az állami óvodai és iskolai rendszer hogyan vágta agyon tanulás (és sok más) iránti kedvemet annak idején, próbált belesajtolni valamibe, ami ugyan nem sikerült, de azt elérték, hogy csak évtizedek alatt sikerül többé-kevésbé visszatalálni önmagamhoz. (Persze nem kizárólag az iskola a ludas, egyebek is közrejátszottak ebben.)
Azért tetszik nagyon ez a könyv, mert mintha visszaolvastam volna azokat, amiket évek alatt összeraktam magamban. Egyrészt, hogy a közvetlen demokrácia csak akkor működik valóban jól, ha a döntéseknél mindig figyelembe veszik a kisebbség és az egyén érdekeit is, és ez a döntésekben meg is nyilvánul, szakítva a fekete-fehér viszonyulással. Érdekes módon, ezt a rendszert az indiánok több száz éve használják (amiről újra eszembe jutott Daniel Quinn, aki törzsek létrehozását szorgalmazza). Másrészt elképzeltem (nagyon kihegyezve és leegyszerűsítve a témára) egy olyan közösséget, ahol a tagok ismerik és szeretik egymást, a gyerekek mind magántanulók, viszont minden házban lehetne együtt tanulni – ki mit érdekel –, és a családokhoz a többi gyerek mellé lehetne gyerekeket bentlakással is felvenni, és bejárókat beengedni. Ez már egy jövedelemforrás lenne a közösségnek, amellett, amit permakulturából és egyéb más, embereknek, állatoknak nem ártó, a természetet nem kihasználó módon hoznánk létre. A döntésmechanizmus pedig a fent említett lenne. Ilyen a világon sehol nem létezik, viszont Mintz is eljutott odáig, hogy nem érti, a demokratikus elveken alapuló közösségek miért adják a gyerekeiket iskolába, vagy szimplán magántanulók lesznek ahelyett, hogy legalább egy kvázi iskolát hoznának létre, és ugyanígy nem érti, hogy azok a szülők, akik demokratikus iskolába járatják a gyerekeiket, miért nem fognak össze és hoznak létre egy valódi közösséget?
Én szeretnék egy ilyen közösségben élni és tanítani, bár nincs tanári diplomám, és nincs is szándékomban megszerezni (sem másféle papírt).

1 hozzászólás

Népszerű idézetek

>!
Morpheus 

A gyerekeknek joguk van ahhoz, hogy úgy bánjanak velük, ahogy azt a felnőttek is elvárják magukkal szemben: ahogy emberi lényekkel szokás.

17. oldal

Kapcsolódó szócikkek: ember, emberiség · felnőtt · gyerek
>!
Morpheus 

Minél tovább éled meg, hogy nincs hatalmad, minél tovább élsz egy tekintélyelvű rendszerben, minél távolabb kerülsz önmagadtól, annál tovább tart a gyógyulás.

23. oldal

Kapcsolódó szócikkek: hatalom
2 hozzászólás
>!
Morpheus 

Az a képesség, hogy különféle, esetleg a szokványostól eltérő hátterű emberekkel tudunk szót érteni, nagy segítségnek bizonyulhat az életünkben, és bízvást állíthatjuk, hogy ez kifejezetten a demokratikus közösség pozitív hatásának tudható be.

26. oldal

Kapcsolódó szócikkek: demokrácia · ember, emberiség · képesség · közösség
>!
Morpheus 

Észrevettem, hogy néhány iskolában, amelyekkel foglalkozunk, az emberek kezdenek ráébredni, hogy hatékonyabbak lehetnek a gyerekekkel, ha a szülők jobban ismerik az iskola filozófiáját, és jól megértik azt. A Grassroots szabad iskolában például Pat Seery elvárja, hogy minden szülő, aki gyermekét ebbe az iskolába szeretné járatni, olvassa el a Summerhill című könyvet és döntse el, egyetért-e vele, és ha nem, akkor azt tanácsolja nekik, hogy ne írassák be a gyereküket.

107. oldal

Kapcsolódó szócikkek: filozófia · Grassroots · gyerek · iskola · olvasás · Summerhill · szülő
>!
Morpheus 

Nem könnyű átugrani az árkot, amit a gyerekekben való bizalom elé ástak, ha ezt velünk szemben nem gyakorolták, és gyerekként nem élhettük meg a szabadságot.

15. oldal

Kapcsolódó szócikkek: bizalom · gyerek · szabadság
>!
Morpheus 

(…) azok a gyerekek, akik maguk döntik el, hogy mit akarnak tanulni, tízszer olyan gyorsan tanulnak, mint állami iskolába járó társaik.

16. oldal

Kapcsolódó szócikkek: döntés · gyerek · iskola · tanulás
>!
Morpheus 

A demokráciát nem lehet megjátszani. A gyerekek másodperceken belül meg tudják mondani, hogy valódi hatalmat kaptak-e.

14. oldal

Kapcsolódó szócikkek: demokrácia · gyerek · hatalom
>!
Morpheus 

(…) a fiatalabb gyerekek, mivel még kevésbé vesztették el erejüket, jóval inkább képesek jó döntéseket hozni, és elfogadni, hogy azokért felelősek. Számukra éppen az a természetes, hogy megkérdezik a véleményüket, hogy elmondhatják megoldási javaslataikat, és fontos döntéseket hozhatnak. Minél több időt töltenek el egy tekintélyelvű rendszerben, amely rájuk kényszeríti tantervét, annál távolabb kerülnek önmaguktól, és vesztik el bizalmukat magukban mint önálló tanulásra képes egyénekben.

16. oldal

Kapcsolódó szócikkek: döntés · felelősség · gyerek
>!
Morpheus 

Nagyon fontos, hogy a felnőttek megbeszéljék a gyerekekkel, hogy milyen struktúrákat fejlesztettek ki maguknak a saját életükben, milyen képességekkel rendelkeznek, milyen tapasztalatokat gyűjtöttek életük során, hogy aztán a gyerekek eldönthessék, mi az, amivel többet szeretnének foglalkozni. A felnőttek hivatottak arra, hogy példát mutassanak a hatékony kommunikációra, problémamegoldásra, kríziskezelésre, a fair play szabályainak betartására.

27. oldal

Kapcsolódó szócikkek: döntés · fair play · felnőtt · gyerek · képesség · kommunikáció · tapasztalat
>!
Morpheus 

Néha a közösséghez tartozó gyerekek is úgy érzik, nagy a nyomás rajtuk, vagy igazságtalanok velük a többiek, de az esetek többségében, ha valódi demokrácia működik, a résztvevők igazságosnak érzik a gyűlést. Ez különösen akkor fontos, ha úgy tűnik, hogy az iskola nem való a diáknak, ha egy gyereknek nincs önfegyelme ahhoz, hogy a közösség tagja maradjon. Ha végül valakit elküldenek, annak be kell látnia, hogy a közösség mindent megtett, hogy ott tartsa.

110. oldal

Kapcsolódó szócikkek: demokrácia · gyerek · gyűlés · iskola · közösség

Hasonló könyvek címkék alapján

A. S. Neill: Summerhill
Hidvéghi Balázs (szerk.): Kézikönyv a demokrácia oktatásához
Rókusfalvy Pál – Stuller Gyula – Kelemenné Tóth Éva: Pedagógusszemélyiség és tanárképzés
Szent-Györgyi Albert: Az őrült majom
Alexis de Tocqueville: Az amerikai demokrácia
John Rawls: Az igazságosság elmélete
Bruce I. Newman: A politika tömegmarketingje
Claus-Peter Huttler: Demokrácia
Hubert de Mirleau: Fatalitás-e a demokrácia?
Varga Csaba: Jogállami? Átmenetünk?