Jeffrey Meyers, a tapasztalt életrajzíró ebben a könyvében annak az embemek személyes élettörténetébe ássa bele magát, aki a huszadik századi irodalom legnagyobb látomásos utópiáit írta. Meyers George Orwell Complete Works című művének új kiadását, valamint barátokkal és családtagokkal készített interjúit veszi alapul, a londoni Orwell Archívumban lévő, eddig kiadatlan dokumentumok fölhasználásával pedig új megvilágításba helyezi a különc angol írót. Orwell, a hanyatló brit birodalom gyermeke elutasítja a fullasztó osztályrendszert, amibe beleszületett, és írásain keresztül újfajta társadalmi tudatosságot teremt, amely azóta is jelen van a modem értelmiség gondolkozásában. Meyers munkája feltárja a látnok-író emberi gyengeségeit is – gyermekkori bizonytalanságait, politikai dilemmáit és a nőkkel való, sok problémával teli kapcsolatát. Az az Orwell-portré, amelyet ez a könyv megfest, sötétebb, de sokkal ámyaltabb, mint az eddigiek.
Orwell 11 csillagozás

Eredeti cím: Orwell – Wintry Conscience of a Generation
Eredeti megjelenés éve: 2000
Enciklopédia 15
Szereplők népszerűség szerint
George Orwell · Aldous Huxley · Henry Miller
Kedvencelte 1
Most olvassa 2
Várólistára tette 9
Kívánságlistára tette 8

Kiemelt értékelések


Jeffrey Meyers: Orwell 90% Egy nemzedék fagyos lelkiismerete
Jó életrajz. Orwellnek szinte minden magyarul megjelent könyvét olvastam, így jó volt az összhang köztem, s a könyvvel. Némi hiányérzetet mégis hagy. Talán azért, mert inkább olyannal foglalkozik, amivel Orwell nagyon nem akarta, hogy foglalkozzon: a magánéletével; és ezzel együtt több dolgon elsiklik és túl sok megállapításhoz a privát életéből nyer magyarázatot. (pl. azt tudjuk, talán napra pontosan is, hogy melyik szexuális élményéből merítette az erotikusabb jeleneteit, meg hogy a regénybeli malacot melyik nőről mintázta, de pl. Jevgenyij Zamjatyin-ról egy szó sem esik, aki fontos olvasmányélménye és előfutára volt, még ha meg is haladta teljesítményével.)
Sok elmondása interjúk, illetve a korabeliek beszámolói alapján születettek meg, így testközelbe hozza közénk Orwellt és ez jó dolog, de talán a kelletéténél többször lemegy a bulvár szintre (és Orwell tényleg nemegyszer szolgáltat is rá elég alapot, de azt biztosan nem szeretné, és nem is érzem indokoltnak, hogy ezeken ennyit csámcsogjunk. Egyébként kérte is, hogy ne írjanak róla életrajzot).
Irracionális, önsanyargató és szenvedésekkel teli életútnak kellett lezajlania, amiben így kikristályozódhatott ez az életmű és mondhatni a haldoklásával éri el teljesítményének csúcspontját. Végignézve az életutat megállapítható, hogy Orwellt a szociális lelkiismerete kényszerítette önroncsolásra és készítette is elő öntudatlanul a halálát, mert habár destruktív életvitelt folytatott, de még akart élni, akart alkotni és a fogadott gyermekéről is gondoskodni szeretett volna.
Az életében fájdalmas dramaturgiai tragikum csúcsa az, hogy nem akarta és nem is kellett volna a halálának még megtörténnie. Élete utolsó szakaszában nem kellett volna kitennie magát ilyen nehéz körülményeknek, s mikor kórházban volt, akkor is a kezében volt a(z akkor még kísérleti) gyógyszer, mely meggyógyíthatta volna (valószínűleg túladagolta, ezért csak rontott az állapotán, ezért másik két szobatárának adta, akik ugyanabban a betegségben szenvedtek, kis adagot vettek be és ők később meg is gyógyultak tőle).
Az öntudatlan önkárosítás a burmai időszakától számítva rá húzható az egész életére. Úgy néz ki távolról nézve sem volt egy kellemes alak. Az ő személye egy újabb példa az élet iróniájából, hogy csak egy ilyen elrugaszkodott és lelkileg sérült alak volt képes a legőszintébb, legbecsületesebb és legérdemibb írásokra, akit nem érdekelt sem pénz, sem pozíció, sem mások megbecsülése.
Érdekesség, hogy Orwellt mindenki tiszteli politikai oldaltól függetlenül és elismeri, hiszen benne az individuum őszinte és jogos undora szól ellen az őt megerőszakoló hatalom ellen. Sokan párhuzamot vonnak közte és József Attila közé elég nyomós okok miatt, és itt is egy példa: József Attila is addig nem volt szalonképes míg élt, miután meghalt könnyen bármely oldal magáénak érezhette.* Orwell is míg élt, kapott hideget-meleget, ma szinte mindenki szereti és a maga oldala igazságát látja benne, pedig Orwell igaza nem a politikai oldalakhoz szól, hanem a kiszolgáltatott egyénhez, akit bármely politikai erő a hatalom természete folytán könyörtelenül felfal. Kár, hogy mikor már az excentrikus gondolkodói körből bekerülünk a társadalmi valóságba, akkor Orwell valódi üzenetei is a háttérbe kerülnek és sokszor azok is csak a propaganda eszközeivé silányulnak.
*Vö.: Arthur Koestler: Egy halott Budapesten http://magyar-irodalom.elte.hu/sulinet/igyjo/setup/port…
Népszerű idézetek




Orwell levelezésben állt a Párizsban élő amerikaival, Henry Miller-rel, akinek korai regényeiről jó véleménnyel volt, és Párizsban megszakította útját, hogy találkozhassanak. […] Orwell leírja, hogyan reagált a politika iránt nem érdeklődő, leginkább csak magával törődő, hedonista Miller az író politikai nyilatkozataira: „a legcsekélyebb mértékben sem érdekelte a spanyol polgárháború. Csupán annyit mondott – ennél erőteljesebben fogalmazásban –, hogy hibbantságra vall, ha valaki e pillanatban Spanyolországba megy. Azt meg tudta érteni, ha valaki önző szándékból kel útra, például kiváncsiságból, de hogy az ember kötelességérzésből ilyesmibe gabalyodjék, az számára tömény ostobaság.” Miller később így emlékezik: „Bár Orwell a maga módján remek fickó volt, a végén már azt gondoltam, hogy hülye. Mint sokan az angolok közül, ő is idealista volt, mégpedig, nekem úgy tűnt, teljesen őrült módon idealista.
174. oldal
Jeffrey Meyers: Orwell 90% Egy nemzedék fagyos lelkiismerete




Orwell Koestlerrel való barátsága az ellentétek egyesülése volt, melyben erős kötőanyagnak bizonyult a baloldali antisztálinizmus, amely csaknem végzetes spanyolországi kalandjaik során alapozódott meg. Koestler közép-európai volt, zsidó és exkommunista, kozmopolita, hedonista, gátlástalan a nőkkel szemben, megszállottan dolgozott, sokat ivott és megállás nélkül utazott. 1905-ben Budapesten született, Bécsben előbb a mérnöki karra járt, majd pszichológiát tanult, és egy sor Ullstein-féle lapnak dolgozott tudományos munkatársként. 1931-ben csatlakozott a kommunistákhoz, egy évre Oroszországba ment, majd 1938-ban kilé-pett a pártból. A spanyol polgárháború idején, miközben a londoni News Chronicle tudósítója volt, néhány hónapot börtönben is töltött, amikor a fasiszták elfoglalták Malagát. Minden éjjel hallotta a puskalövéseket, amikor kivégezték a republikánusokat, és őt magát is az a veszély fenyegette, hogy lelövik. Koestler Spanyol testamentum című könyvéről szóló kritikájában Orwell így ír 1938 februárjában: „Pszichológiai szem¬pontból nagyon érdekes – talán a legőszintébb és legszokatlanabb be¬számoló, amelyet valaha írtak a spanyol háborúról.”
Amikor kitört a második világháború, Koestler megszökött egy francia internálótáborból, és Angliába ment, ahol harmadszor is börtönbe került. (Azt állította, Pentonville volt a kedvenc börtöne.) 1940-ben publikálta remekművét, a Sötétség délben-t, amelyben azt írta meg, milyen pszichológiai hatásai voltak a moszkvai tisztogatás tárgyalásainak az áldozatokra. Orwell 1941 januárjában, egy hónappal azelőtt, hogy találkozott volna Koestlerrel, kritikát írt a könyvről: „A könyv, a börtönirodalom egy darabja regénynek is briliáns, de legnagyobb értéke talán az, hogy olyan valaki értelmezi benne a moszkvai »vallomásokat«, aki belülről is¬meri a totalitáriánus módszert.” Koestler tudta, mit jelent a száműzetés meg a kivégzés, és – akárcsak Orwell, de rajta kívül Angliában kevesen – megértette, hogy a forradalmi idealizmust vitathatatlanul lerombolta a hatalom korrumpáló hatása. Ahogy John Banville regényíró megjegyzi, Koestler maga volt a „klasszikus közép-európai érzékenység: gyökértelen, kifinomult, ambiciózus, magában kételkedő, élményekre éhező, politikailag elkötelezett, és elkeseredéstől gyötört”.
Jeffrey Meyers: Orwell 90% Egy nemzedék fagyos lelkiismerete
→ |
---|




Április 18-án miután Anne elment Németországba, Orwell bizalmas hangú levélben tárta fel az érzelmeit:
Szeretném tudni, nagy bűnt követtem-e el azzal, hogy közeledtem hozzád. Bizonyos szempontból persze botrányos, hogy egy olyan valaki, mint én, lépéseket tegyen olyan valaki felé, mint te, de a megjelenésedből azt gondoltam, hogy nemcsak magányos és boldogtalan vagy, de olyan valaki is, aki a szellemén keresztül éli meg az életet, és talán érdekelné egy ilyen férfi, aki sokkal idősebb, és nincs is túl jó állapotban… Valójában azt szeretném meg-kérdezni, szeretnél-e egy író özvegye lenni. Ha a dolgok többé-kevésbé úgy maradnak, ahogy eddig voltak, akkor sok móka lenne benne; lehet, hogy kapnál szerzői jogdíjat is, és érdekes lenne kiadni a publikálatlan dolgokat.
Már számtalanszor úgy volt, hogy meghalok, de mindig tovább éltem… Azt hiszem, nemzőképtelen is vagyok – legalábbis soha nem született gyerekem, bár soha nem vizsgáltattam ki magam, az annyira gusztustalan. Ha viszont te valaki mástól akarnál gyereket, engem nem zavarna, mert bennem nemigen van fizikai féltékenység…. Te fiatal vagy és egészséges, jobbat érdemelsz, mint én; ha viszont nem találsz ilyen embert, és ha úgy tekintesz magadra, mint aki alapvetően özvegy, akkor rosszabbul is járhatsz – már feltételezve, hogy nem undorodsz tőlem. Ha még tíz évig élek, azt hiszem, meg tudok még írni három jó könyvet… de békét, nyugalmat akarok, és valakit, aki szeret…
Nemigen maradt már más az életemben, mint a munka, és hogy Richardot el tudjam indítani az életbe. Csak néha annyira magányos vagyok. Száz meg száz barátom van, de nincs egyetlen nő sem, akit érdekelnék, és bátorítana.
Orwell a korát emlegeti, azt, hogy nem egészséges, és gyakorlatilag megígéri, hogy nemsokára meghal. A házasság helyett inkább özvegységet kínál, meg azt a lehetőséget, hogy a munkái publikálhatók. Hab a tortán, hogy még azt is bevallja, nemzőképtelen (bár ebben nem lehetett biztos) és hogy meg-csalta Eileent. Clifford Chatterley módjára még azt is felajánlja jövőbeli menyasszonyának, hogy mással nemzzen gyermeket. Ez a furcsa, nyomorult, egyáltalán nem rokonszenves nyilatkozat Franz Kafkának – aki szintén tüdőbeteg volt – a menyasszonyához, Felice Bauerhez írott, gyötrődő leveleit idézi, melyben Kafka a szánakozásra épít, megvallja legrosszabb tu-lajdonságait, és mintegy teszteli menyasszonyát, hogy meddig képes őt elviselni: „Le akarlak húzni magamhoz… le a szörnyű elaggottságba, amit képviselek… Ennek ellenére magadra veszed-e a keresztet? Leborulok előtted, és könyörgök, hogy taszíts el: minden más mindkettőnk számára csak a pusztulást jelentheti.”
Ha számításba vesszük váratlanul zajló lánykéréseit, a saját jövőjéről adott zord képet és kísérleteit, hogy rábeszélje a nőket a házasságra, nem csoda, hogy Orwell nem talált feleséget. Az Állatfarm hirtelen és váratlan sikere azonban változást hozott ebbe az érzelmi zűrzavarral teli életbe.
Jeffrey Meyers: Orwell 90% Egy nemzedék fagyos lelkiismerete




Még 1946 áprilisában is, amikor az Állatfarm végre meghozta számára a sikert, szerényen írt Gow-nak: 'Kérem, fogadjon el egy példányt a könyvemből. Nagyon rövid, és talán szórakoztatónak találja majd.'
96. oldal
Jeffrey Meyers: Orwell 90% Egy nemzedék fagyos lelkiismerete




Orwell gyerekkorától szerette a robbantásokat és szívesen kísérletezett velük […] Az önkéntes haderő lehetőséget adott Orwellnek arra, hogy élete legnagyobb robbantását megrendezze. Warburg beszámolója szerint mozsárágyújuk, egy kivalló páncéltörő fegyver „úgy volt megtervezve, hogy ki lehetett lőni vele egy font súlyú műanyag bombát 400 yardnyi távolságra úgy, hogy még meglehetősen pontosan célba talált”. Amikor Orwell rossz bombát töltött az ágyúba, és kiadta a tűzparancsot, a mozsárágyút tartó katonának kihullott elöl az összes foga, egy másik katona pedig 24 órán át eszméletlen volt. Orwell őrmester kétségtelenül nagyobb veszélyt jelentett a saját katonáira, mint a láthatatlan ellenségre.
233. oldal
Jeffrey Meyers: Orwell 90% Egy nemzedék fagyos lelkiismerete




Orwell (aki egyetlen akasztást látott, de az elborzasztotta) saját érzéseit a többiekre is kivetíti. Jegyzetfüzetében egészen odáig megy, hogy konkrétan leírja azt, amit a cikkekben írtak hallgatólagosan magukba foglaltak.: „Amikor egy gyilkost akasztanak, csak egyetlen ember van jelen, aki nem követ el gyilkosságot abban a pillanatban.”
90. oldal
Jeffrey Meyers: Orwell 90% Egy nemzedék fagyos lelkiismerete




Az, hogy Winston már az első találkozásuk alkalmával őszintén beszélt a lánynak az érzelmeiről, azt az érzést kelti bennünk, hogy Orwell az ő megszokott kafkai stílusában kérte meg Sonia kezét: „Harminckilenc éves vagyok… Visszértágulatom és öt műfogam van… Tíz-tizenöt évvel vagy fiatalabb nálam.
Mi is vonzhat egy magamfajta emberhez?” De amikor Julia odacsúsztatott neki egy kis cetlit, „a Szeretem szó láttán elöntötte a vágy, hogy életben maradjon”, ami előrevetíti Orwell azon kijelentését, hogy: „Komolyan úgy gondolom, hogy tovább élnék, ha házas lennék.” De Winston, mintha látná Orwell jövőjét, így szól: „Lehetetlen, hogy ez az ügy szerencsésen végződjék: ilyesmik nem történnek a való életben.
Jeffrey Meyers: Orwell 90% Egy nemzedék fagyos lelkiismerete




Blair abban a hitben nőtt fel, hogy az imperializmust az igazolja, hogy a brit civilizáció felette áll azoknak a barbár népeknek, akik felett uralkodik, a gyakorlatban azonban mást látott.
Jeffrey Meyers: Orwell 90% Egy nemzedék fagyos lelkiismerete




…Orwell pontosan tudta, hogy a Golancz, a kommunisták elkötelezett híve sohasem publikálna könyvet valakitől, aki a POUM tevékenységével kapcsolatba hoztak, és aki a saját szemével látta a barcelonai májusi eseményeket, így új könyvét Fredric Warburghoz vitte. Warburg 1898-ban született, a bankár Warburg család svéd ágának leszármazottja volt, Westminster Schoolban és Oxfordban, a Christ Churchön tanult, és az első világháborúban a passchendaele-i csatában hadnagyként harcolt. 1936-ban egy gazdag nagybátyjától 5000 fontot kölcsönzött, hogy üzlettársát Martin Seckert kifizesse, és megalapítsa saját cégét, a Secker & Warburgot. Nemcsak Orwell kiadója, de közeli barátja is lett. 200. old.
Egy BBC-interjúban Warburg kertelés nélkül beszél Orwell megjelenéséről (az első két mondatot az adásból kivágták), említést tesz arról az ellentmondásról, ami Orwell visszahúzódó természete és írásainak életrajz jellegű feltárulkozása között tapasztalható, a beszélgetést pedig a Hódolat Katalóniának egyik időszerű idézetével zárja:
„Orwell nagyon magas volt, világító kék szeme volt, csontos arca, domború homloka, nem is mindig tiszta ruha fedte… Magányos ember volt. Nagyon Ritkán mondott magáról bármi személyeset, bár az élete, átdolgozva, benne volt a könyveiben… elég hűvösen viselkedett, és nem hiszem, hogy a barátai felé több melegséget sugárzott volna, és azt se gondolom, hogy ő maga ezt megkapta tőlük… Orwell nem szerette, ha bármi olyasmivel azonosítják, ami hatalmat vagy sikert jelenthet… Úgy írt, hogy nem törődött a népszerűséggel, és nem félt, hogy utálják.”
200. oldal
Jeffrey Meyers: Orwell 90% Egy nemzedék fagyos lelkiismerete




Mivel a BBC személyügyi dokumentumai még mindig zárolva vannak, nem tudjuk, hogyan értékelték Orwellt a felettesei. Ő azonban úgy írta le a hangulatot, hogy „átmenet egy lányiskola meg a bolondokháza között”, és miután hatalmas erőfeszítések ellenére sem értek el semmit, kijelentette, „amit most csinálunk, az haszontalan, sőt kicsit rosszabb, mint ha haszontalan lenne”. Elpanaszolja, milyen kétségbeesetten kutat újabb témák után, siránkozik a közvetítés rossz minőségén („valami technikai baki miatt teljes csőd volt az egész, szinte csak recsegő zajokat lehetett hallani”) és zavarta, hogy a propaganda miatt hazudni kényszerült. De azért a BBC tisztességes hely volt. A háború idején a semleges Svédországon keresztül jogdíjat fizettek Hitlernek, a Mein Kampf-ból való részletek közlése miatt.
Orwell éppúgy gyűlölte a propagandát és a munkáját, mint Winston Smith az 1984-ben. A Hódolat Katalóniánakban keserűen jegyzi meg, hogy „a háború egyik legborzasztóbb kísérőjelensége, hogy a hadipropaganda, az üvöltés, a hazugság-tömeg és a gyűlölködés mind-mind olyan emberektől származik, akik nem harcolnak”, 1942 áprilisában már mindkét oldal háborús propagandájától elundorodott, és csípősen írja naplójában: „Bátran lehet hazudozni, hisz manapság a legátlátszóbb hazugságok sem keltenek visszatetszést, még akkor sem, ha tényleg senki nem veszi be őket. Fuldoklunk a mocsokban… a szellemi tisztesség, a tárgyilagos vélemény teljesen eltűnőben van a föld színéről… Avagy tényleg nem akad senki, akiben még összefér a határozottság a józan ítélőképességgel? Nos, alighanem nagyon is sokan vannak, csak épp nem hallani a hangjukat, mivel napjainkban a paranoiások bitorolnak minden hatalmat.”
Jeffrey Meyers: Orwell 90% Egy nemzedék fagyos lelkiismerete
Említett könyvek
- Arthur Koestler: Sötétség délben
- George Orwell: 1984
- George Orwell: Burmai napok
- George Orwell: Hódolat Katalóniának
- George Orwell: Tragédia Burmában
Hasonló könyvek címkék alapján
- Nyáry Krisztián: Így szerettek ők 2. 92% ·
Összehasonlítás - Bécsy Ágnes: Virginia Woolf világa 95% ·
Összehasonlítás - Menyhért Anna: Női irodalmi hagyomány ·
Összehasonlítás - Tomáš Mazal: Bohumil Hrabal zajos magánya ·
Összehasonlítás - Bíró-Balogh Tamás: Könyvvel üzenek néked ·
Összehasonlítás - Mikszáth Kálmán: Jókai Mór élete és kora 88% ·
Összehasonlítás - Borgos Anna – Szilágyi Judit: Nőírók és írónők ·
Összehasonlítás - Kollarits Krisztina: Egy bujdosó írónő – Tormay Cécile ·
Összehasonlítás - Gerold László: Gion Nándor ·
Összehasonlítás - Fried István: Márai Sándor ·
Összehasonlítás