Wonderbook 3 csillagozás

The Illustrated Guide to Creating Imaginative Fiction
Jeff VanderMeer: Wonderbook Jeff VanderMeer: Wonderbook

This all-new definitive guide to writing imaginative fiction takes a completely novel approach and fully exploits the visual nature of fantasy through original drawings, maps, renderings, and exercises to create a spectacularly beautiful and inspiring object. Employing an accessible, example-rich approach, Wonderbook energizes and motivates while also providing practical, nuts-and-bolts information needed to improve as a writer. Aimed at aspiring and intermediate-level writers, Wonderbook includes helpful sidebars and essays from some of the biggest names in fantasy today, such as George R. R. Martin, Lev Grossman, Neil Gaiman, Michael Moorcock, Catherynne M. Valente, and Karen Joy Fowler, to name a few.

>!
Abrams, 2022
384 oldal · ISBN: 9781613124635
>!
Abrams, 2018
384 oldal · ASIN: B07DWXVTYK
>!
Harry N. Abrams, New York, 2018
364 oldal · puhatáblás · ISBN: 9781419729669

1 további kiadás


Most olvassa 1

Várólistára tette 3

Kívánságlistára tette 8

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

Rémálom P>!
Jeff VanderMeer: Wonderbook

Jeff VanderMeer: Wonderbook The Illustrated Guide to Creating Imaginative Fiction

Bár VanderMeerrel még nem találtunk egymásra a regényei terén, úgy gondoltam, hátha az írástechnikai könyve jobban eltalál – és igazam is lett.

Ami plusz:
● Bár az alapoktól kezd és tényleg kezdő íróknak is való, azért nem nézi hülyének az olvasót, és tényleg belemélyed dolgokba. Noha nem technikai dolgokban mélyül el, de írói szemléletében azért rendesen feltárja a dolgokat, így érdekes és inspiráló lesz. Kifejezetten szerettem az inspirációról szóló részt, ahol bemutatja, hogy mennyi behatás éri az írót, amiből öntudatlanul is formálódnak a történetek. Rettenetesen validáló volt, hogyan látja a világot VanderMeer.

● Miután rengeteg kezdőknek való, „paint-by-the-numbers” könyvet olvastam, amik egy átlagos sémát húznak rá a regényekre, amitől a visítozó kezdő írók ki vannak akadva (erre később visszatérek), ez rettenetesen üdítő volt, vagy mondjuk úgy, már a következő szint, ha megvannak az alapok: hogyan lehet ezeket a sémákat másként használni. Kifejezetten tetszett a Campbell-féle heroes's journey „ellenszere,” illetve, hogyan meríthetünk máshonnan történeti struktúrákat. Illetve felszabadító volt azt olvasni, hogy oké, kísérletezz vegyes zsánerű dolgokkal, még akkor is, ha nem lesz olvasható vagy nem lesz közönsége. Igazán érdekes volt azt látni, hogyan nyúlnak neves írók is mesterien a kezdéshez, hogy a zsáner elvárásokat kikerüljék – mert ennyire számít a kezdés, illetve mennyi munka és gondos tervezés van mögötte, hogy a felütés mennyit számít olvasói elvárásban.

● Visszatérve a sivalkodó kezdő írókra: Rengeteg sztori struktúra könyvnél olvastam kritikának, hogy „jajj, hát egyfajtaképpen lehet csak megírni ezek szerint egy sztori, de hülye ötlet ez,” meg mennyire korlátozó, és az ő zsenijüket nem fogják holmi szabályok elnyomni. Szerintem egy nagyon kezdőnek, akinek semmi nem megy, igenis kell, hogy rálátása legyen egy alap sémára, hogy legalább eljusson a tudatáig, hogy van a történeteknek felépítése, és hogyan lehet azokon csavarni. VanderMeer mindenhol úgy áll hozzá, hogy bár nem hisz a nagyon sablonos struktúra dolgokban, de mégis kell valami rendezettség.

● Ami máshol a beat sheetekből jön ki, hogy mitől lesz unalmas a sztori, VanderMeer érdekesen (számomra) az ismétlésekhez vezeti vissza. Míg ez a „he said, she said” tageknél egy kellő láthatatlanságot nyújt, úgy a jeleneteknél nem, és ezért tűnik unalmasnak egy történet.

● Fantasy, sci-fi és weird írók előnyben ennél a könyvnél.

● Összességében rendesen levezeti az alapokat karaktereknél, szerkesztésnél, világfelépítésnél és a narratív elemeknél, de úgy érzem, ahogy haladt előre, úgy mondott egyre kevesebbet a témában.

A negatív:
● Néhány esszé totál felesleges és semmit sem mond, főleg a befejezésekről írt Desirina Boskovich – kb. ez arról szólt, hogy jajj, vágjuk el, sose legyen rendesen befejezve. (Elég céltalan és összevissza írás volt ez.) Valente meg a rasszizmus :DDD – nevetséges, kár volt. G. R. R. Martint beállítani, mint a fantasy istenét szintén értelmetlen, hiszen ő inkább low fantasy, mint világfelépítős, de mindegy.


Népszerű idézetek

Rémálom P>!

The greatest gift any writing instructor ever gave me was the lesson offered by the teacher of a course called Advanced Expository Writing at New York University. He required us to read The Celestine Prophecy because he ardently believed we needed to know what bad writing is. And he was right. It was inspiring. No matter how hard I try, I will never be able to write as badly as James Redfield. I will also never sell as many copies of a book as he did with that one. But nonetheless. This isn't about sales. This is about me worrying that I'm not Shakespeare or Joyce or Gertrude Stein or another writer of gobsmacking talent, such as Georg Büchner, who, by the time he died, had written two of the greatest plays of all time (Danton's Death and Woyzeck), a breathtakingly original work of fiction (Lenz), an amusing satirical comedy (Leonce and Lena), a radical political pamphlet ("The Hessian Courier"), and a pathbreaking scientific treatise on the nervous system of a common river fish. Büchner died at age twenty-three. He and I share a birthday. Whenever I am tempted to say to myself, „By the time he was my age, Büchner had been dead for forteen years,” I instead look at whatever I am writing and say to myself, „This isn't quite as bad as The Celestine Prophecy.

36. oldal, 1. fejezet - Inspiration and the Creative Life, Matthew Cheney: Writer's Block (Harry N. Abrams, 2013)

Jeff VanderMeer: Wonderbook The Illustrated Guide to Creating Imaginative Fiction

Rémálom P>!

Coming back to your words after they've gone cold and congealed like leftovers from a greasy spoon is never fun. Because you will still have, somewhere in your mind, your original inspiration, the vision that compelled you to sit down and write in the first place, a vision of something raw, radical, hilarious, beautiful, thrilling, and new. Your first draft isn't going too be all those things. It may not be any of those things – not yet. No inspiration survives its first contact with a blank page, and this is the moment when you realize how deeply you have betrayed your vision. Never will the ideal and the reality be so far apart.

266. oldal, 7. fejezet - Revision, Lev Grossman: Thoughts on Revision (Harry N. Abrams, 2013)

Jeff VanderMeer: Wonderbook The Illustrated Guide to Creating Imaginative Fiction

Rémálom P>!

Because after you learn to forgive yourself for writing bad prose, you also have to learn that other people won't. Authors can be merciful, but readers? They're absolute bastards. They're out for blood. And if you let them down, they will never, ever forgive you.

267. oldal, 7. fejezet - Revision, Lev Grossman: Thoughts on Revision (Harry N. Abrams, 2013)

Jeff VanderMeer: Wonderbook The Illustrated Guide to Creating Imaginative Fiction

Rémálom P>!

Fair warning, though: The average person wastes three years of their life reading generic character mannerisms. Too often writers use „she sighed and crossed her arms” or „he cracked his knuckles” just as placeholders in narrative – a sop to the idea that there must be some description of what the character is doing during a scene.

190. oldal, 5. fejezet - Characterization (Harry N. Abrams, 2013)

Jeff VanderMeer: Wonderbook The Illustrated Guide to Creating Imaginative Fiction

Rémálom P>!

One of the first tasks of the writer, I have found, and not the easiest, is forgiveness: You must forgive yourself for writing crap first drafts. Perform whatever ritual of absolution you have to, but do that for yourself. Only once you've forgiven yourself can you being the serious work of writing, which isn't writing at all. It's revising.

265. oldal, 7. fejezet - Revision, Lev Grossman: Thoughts on Revision (Harry N. Abrams, 2013)

Jeff VanderMeer: Wonderbook The Illustrated Guide to Creating Imaginative Fiction

sepa I>!

Anyone who tells you there are only a dozen types of stories should be viewed with as much suspicion as someone who tells you „all animals are the same.” A penguin is not a hamster; nor is a prawn a sea cucumber, an elephant a squid, an anteater a dragon.

41. oldal, 2. fejezet - The Ecosystem of Story (Abrams, 2013)

Jeff VanderMeer: Wonderbook The Illustrated Guide to Creating Imaginative Fiction


Említett könyvek


Hasonló könyvek címkék alapján

Stephen King: On Writing
Nancy Kress: Beginnings, Middles and Ends
Kurt Vonnegut – Suzanne McConnell: Pity the Reader
Jeremy Bai: Understanding Chinese Fantasy Genres
Austin Kleon: Steal Like an Artist
K. M. Weiland: Creating Character Arcs
Victorine Lieske – Leslie Wainger: Writing a Romance Novel For Dummies
Rayne Hall: Writing Scary Scenes
Pawan Mishra: On Writing Wonderfully
Angela Ackerman – Becca Puglisi: The Emotional Wound Thesaurus