Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.
Drámák I-II. 33 csillagozás
Magunk közt vagyunk…Gyilkosok közt. A pokolban vagyunk, kedvesem, itt nincs tévedés soha, az emberek nem kárhoznak el semmiért…"
Sartre drámájában három ember, három halott keresi élete értelmét, halála okát, vallja meg bűneit és néz szembe a rá váró szakadatlan bűnhődéssel.
Bár a mű a második világháború alatt született, mégsem a történelem egyént próbára tevő viharaira reflektál, hanem időtlen, sőt csak az örökkévalóság tükrében értelmet nyerő emberi kérdésekre keresi a választ. A darab három hőse ugyanis halott, s a pokolban összezárva kell szembenézniük földi bűneikkel, pokolbéli büntetésükkel és azzal, hogy végleg és örökre magukra maradtak: egymásnak tükrei, hóhérai lesznek, hiszen a pokol: a többiek.
A következő kiadói sorozatban jelent meg: Dráma (régi sorozat)






Enciklopédia 7
Kedvencelte 13
Most olvassa 10
Várólistára tette 43
Kívánságlistára tette 16

Kiemelt értékelések


Szegeden olvastam tavasszal. Parkokban, rakparton, templomkertekben, padokon. Nappal és este. Órák előtt, után, közben. Nagyon erőteljesen élő, filozofikus időszak volt. A két kötetet elloptam arra az időre, míg elolvastam. Aztán visszaloptam. Egyik cselekedet sem okozott se örömöt, se lelkifurdalást. Kb. egy évtizeddel később szereztem saját példányt belőle a szegedi antikváriumból. Nem adom kölcsön senkinek. Ifjú, egzaltált, egzisztencialista egóm mementójaként leledzenek a polcomon. Az altonai foglyok nem volt a kedvencem. Újraolvasom, hogy ne lógjon ki a többi közül.


Sartre kamaszkorom talán legnagyobb kedvence, és mellesleg a 20. sz. második felének legnagyobb hatású gondolkodója. Irodalmi művei – bár teljes értékkel bíró szépirodalmi művek – tulajdonképpen Sartre filozófiájának górcsövei. Azzal a nem tagadott szándékkal íródtak, hogy szélesebb tömeghez juttassák el az egzisztencializmus nézeteit.
Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy száraz vagy éppen elvont filozófiai értekezéseket kapunk. Bátran forgathatja Sartre műveit az is, aki a nagy eszmék fejtegetése helyett inkább izgalmat, feszültséget, konkrét emberi sorsok bemutatását várja egy jó műtől.
Ilyenek ezek a drámák is, hőseik ízig-vérig élő, érző, vívódó emberek, tele szenvedéllyel, félelemmel, szorongással. Legtöbbször konkrét, végletes konfliktusokkal terhelt történelmi helyzetben keresik a helyüket, próbálnak dönteni jó és rossz, szabadság és szolgaság, élet és halál között, s próbálnak emberek maradni egy embertelen világban.
Több drámában visszatérő kérdés: Szabad-e gyilkolni a jó érdekében? A második világháború utáni nemzedék bűntudattal terhelt feloldhatatlan dilemmája ez. Feláldozható-e x számú ember x a négyzeten megmentéséért? Lehet-e ilyen helyzetben morálisan helyes döntést hozni? Hogyan lehet elviselnie döntések súlyát? Képes-e az ember szabaddá válni úgy, hogy erkölcsileg is makulátlan maradjon?
Súlyos kérdések, súlyos drámák. Végletekig kihegyezett helyzetek, feloldhatatlan belső konfliktusok. Drámai erejük a görög sorstragédiákat idézik. Sartre ért hozzá, hogy az első perctől megteremtse és végig fenntartsa a feszültséget. A konkrét történelmi korszakokon túlnövő aktualitásuk pedig eleven, modern drámává avatja ezeket a műveket mai korunkban is.
Dédelgetett, kedves kincsem volt ez a két kötet valaha. Az maradt ma is. Jó volt újra olvasni őket. Kedvenceim is ugyanazok: Az Ördög és a Jóisten, Az altonai foglyok, A temetetlen holtak.


Remek kis összeállítás, Az Ördög és a Jóisten mindenképpen a legjobb az egészben, de a Főbelövendők Klubja is rendkívül tetszett.
Sartre valahogy minden művében érdekes tudott lenni, ahogy keresi a jó és a rossz, a helyes és a helytelen közti határvonalat, bemutatja az igazság és a hazugság különböző oldalait. Aki szereti a gondolatébresztő műveket, annak feltétlenül ajánlom!


Rövid kis dráma, tökéletes a hossza, mert benne van minden, amit el akart mondani a jó öreg Jean-Sol Partre…
Népszerű idézetek




Mennyit törtem a fejem: vajon mi lehetek Isten szemében. Most már tudom a választ: semmi. Isten nem lát engem. Isten nem hall engem, Isten nem ismer engem. Látod ezt az űrt a fejünk felett? Ez az Isten. Látod ezt a lyukat a kapun? Ez az Isten. Látod ezt a gödröt a földben? Ez is az Isten. A csend is az Isten. A semmi is az Isten. Isten az ember magánya…
Ha Isten létezik… az ember semmi, ha az ember létezik…
Ide figyelj, Heinrich! Irtó jó huncutságra tanítlak meg: Isten nem létezik" {Götz}
Az ördög és a jóisten




Az ember mindig túl korán hal meg, vagy túl későn. És közben az élet elillan, véget ér, a vonást meghúzták, meg kell csinálni az összeadást. Semmi más nem vagy, mint az életed.




JUPITER Nézz rám. – Hosszú csend – Mondom, a magam képére teremtettelek. Mindketten a rend őrei vagyunk. Te Argoszban, én a mindenségben. És ugyanaz a titok nyomja mázsás súllyal a lelkünket.
AIGISZTHOSZ Nekem nincs titkom.
JUPITER Van. Ami nekem is megvan. Az istenek és a királyok fájdalmas titka: az, hogy az emberek szabadok. Szabadok az emberek, hallod, Aigiszthosz! Én tudom, te tudod, ők nem tudják.
AIGISZTHOSZ Még csak ez hiányoznék! Ha tudnák, felgyújtanák a palotámat mind a négy sarkán. Tizenöt éve minden komédiázásom arra szolgál, hogy elrejtsem előlük önnön hatalmukat.
A legyek (Második felvonás, Második kép, Ötödik jelenet)




Tudom, furcsának találod, hogy valaki segítséget kérhet tőled, nem vagy hozzászokva. De ha akarnád, ha erőltetnéd, talán valóban tudnánk szeretni egymást. Nézd, ezren is vannak, akik azt hajtogatják, hogy gyáva vagyok. De mi az az ezer? Ha akad egy lélek, valaki, aki minden erejével azt vallja, hogy nem szöktem meg, meg nem szökhettem meg, hogy bátor vagyok, hogy becsületes vagyok… akkor… akkor biztosan megmenekülök. Akarj hinni bennem! Drágább leszel nekem saját magamnál is!
Hasonló könyvek címkék alapján
- Samuel Beckett: Godot-ra várva 79% ·
Összehasonlítás - Albert Camus: A pestis 84% ·
Összehasonlítás - Mo Yan: Békák 86% ·
Összehasonlítás - William Golding: A vétkes visszanéz 81% ·
Összehasonlítás - Albert Camus: A lázadó ember 88% ·
Összehasonlítás - Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot különös kalandja I. ·
Összehasonlítás - Nagy Géza: Az egyedi egyetemes (Jean-Paul Sartre) ·
Összehasonlítás - William Butler Yeats: Írás az ablaküvegen ·
Összehasonlítás - Samuel Beckett: Samuel Beckett összes drámái / Eleutheria 80% ·
Összehasonlítás - Kovács András Bálint – Szilágyi Ákos: Tarkovszkij 90% ·
Összehasonlítás