Chappie meets Ready Player One
Épp mielőtt egy hirtelen jött „Halálsugár” elpusztított minden szerves életet a bolygón, az utolsó élők feltöltötték elméjük mintázatát egy neurális interfésszel működő játék segítségével, majd onnan később annak másolatait különféle robottestekbe. Így léteznek, elvesztett biológiájukon és az elég kilátástalan jövőn merengve. A történet főszereplője egy lengyel IT-cég alkalmazottja, Grześ (ejtése: link off ). Központi eleme a Matternet, avagy az Internet of Things, az (akár a legkisebb mértékben is) okosnak számító eszközök hálózata – ennek evolúciója (spoiler) mutatja az idő múlását, nem annyira a Pusztulás óta eltelt napok száma, amit meg-megemlítenek.
A fókusz az önmagukat és célokat kereső elmék közötti közléscserén van, a környezet leírása gyér és szürke (hisz nincs már benne élő – eleinte legalábbis). De tetszett, hogy kitért az élővilág és az éghajlat közötti szoros kapcsolatra, sőt, a regény egy pontjától ez a klímahelyzet határozza meg a cselekmény ívét is. Elképzelések, hitrendszerek ütköznek egymással, szélsőséges csoportok alakulnak ki (hardcore progressziópárti metálosok és az élő szervezet ultrakonzervatívjai), miközben genetikusok kutatják az élet újrateremtésének lehetőségeit, ügynökök kémkednek a titkosszolgálatok erőforrásait használva. Vagy épp háborúk robbannak ki gémer céhek és tech klánok között, ahol valódi túlélés a tét, nincs újabb élet egy érme bedobásával (kivéve, ha van biztonsági mentésed valahol védett helyen, s feltéve, hogy afölött nem rendelkezik-e valaki más már…).
Noha a könyv nyelvezete helyenként egészen költői, ámulatba ejtő mondatalkotásokkal, de alapjáraton inkább jellegzetesen geek, folyton-folyvást angol kifejezéseket kever a mondatokba, popkulturális, szubkulturális (japán mangák, robotok világa, képregények, játékok), technológiai és informatikai szaknyelvi utalásokat tesz.
Összességében pompás kiadvány, bár szerkezete szokatlan: a páros oldalain magyarázó jegyzetek, bámulatos illusztrációk kísérik a páratlan oldalakon zajló történet szövegét + 10 oldal színes festmény is helyet kapott mellékletként belefűzve. Kár, hogy nyomtatásban kicsit sötétek, de néhányuk nagyban megtekinthető ezen az oldalon: link A mai féltéglák korában tehát akár kisregénynek is nevezhető, de többszázezer évet ölel fel a cselekmény (nem véletlenül utal a szerző zárásképpen Stapledon klasszikusára).
Remek elmélkedős, gondolatkísérletezős jelenetekről olvashattam. Egyedül a nem túl világosan jelzett időbeli ugrások zavartak: néhány jelenetről párszor csak utóbb derült ki, hogy már (akár több) évtizeddel később játszódik, mint az előző. Illetve nem szabad fennakadni azon, hogy nem minden név vagy utalás világos elsőre, sokszor ezek is utólag mutatkoznak be. Továbbá legalább alapszintű geek-kultúra ismeretet igényel.
+Aminek nagyon örültem: a kötet (és a kiadó másik újdonsága, a Végzet iskolája is.) szerfölött hajlékony, könnyen nyílik! off