Homo ​ludens 11 csillagozás

Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására
J. Huizinga: Homo ludens J. Huizinga: Homo ludens J. Huizinga: Homo ludens J. Huizinga: Homo ludens J. Huizinga: Homo ludens

Központi állítása, hogy “az emberi kultúra a játékban, játékként kezdődik és bontakozik ki”. A játék tehát nem szorul magyarázatra, jelenléte kezdettől fogva természetes adottság. A játék az emberiség életében az elsődleges kulturális tény. A kultúra “magasabb tartalmai”, az eszmék, ideológiák, mágikus kultuszok mind-mind származékos, a kultúra játszása közben utólag, az idők folyamán kialakult jelenségek.

Eredeti megjelenés éve: 1938

Tartalomjegyzék

>!
Helikon, Budapest, 2023
380 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789636201166 · Fordította: Máthé Klára
>!
Universum, Szeged, 1990
224 oldal · puhatáblás · ISBN: 9633850339 · Fordította: Máthé Klára
>!
Athenaeum, Budapest, 1944
224 oldal · keménytáblás · Fordította: Máthé Klára

Kedvencelte 4

Most olvassa 2

Várólistára tette 38

Kívánságlistára tette 48

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

Timár_Krisztina I>!
J. Huizinga: Homo ludens

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Becsületszavamra, izgalmasabb, mint nem egy krimi, hiszen ennek a könyvnek a szereplői mind „köztünk vannak”. Különféle korok és kultúrák képviselői ők, akikről bekezdésenként újabb és újabb meglepő dolgok derülnek ki. A legmeglepőbb pedig az, hogy szinte minden, amit Huizinga felsorol, tulajdonképpen megszokott, ismerős, hétköznapi dolog, most mégis mind olyan megvilágításba helyeződik, amilyenre sose gondoltam volna. Vagy legalábbis nem így, rendszerbe fogva. Néha kissé túlságosan is tökéletes rendszerbe, de hát az a korszak jellemzője, hogy mindennek mindennel össze kell függeni, és ha mégse, akkor az első paragrafus lép érvénybe. :)
Mint egy regényt, úgy lehetett olvasni: földön ülve, evés közben, elalvás előtt – vagy éppen „helyett”, azaz bele az éjszakába. Szabályosan sajnáltam, ha munka vagy kimerültség miatt le kellett tennem. És többnyire nem vagyok könyvrongáló, de ennek a könyvnek egyszerűen muszáj volt odaírni néha a lapszélére. Kár, hogy Huizingával már nem beszélhetem meg azokat a pontokat, amelyekkel vitatkoznék. Nagyon jó könyv: velem maradós, újraolvasós. :)

Frank_Waters I>!
J. Huizinga: Homo ludens

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Jó könyv.
Egyszer majd megírom pontosabban. (Vagy a könyvet, vagy az értékelést, majd úgy 20 év múlva kérdezzetek rá. Addig nem tervezem. Na jó, szívesen beszélek róla.)


Népszerű idézetek

Frank_Waters I>!

Hogy a „Spielmann” kifejezés a muzsikus jelentést vette fel, az nem okvetlenül függ össze ezzel [játék, és hangszeren játszás több nyelvben egy szó]. A „Spielmann” egyenes leszármazottja a ioculator, jongleurnek, amelynek általános jelentése egyrészt költő, dalnok, másrészt muzsikus, végül valaki, aki késsel vagy labdával ügyeskedik.

51. oldal

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

4 hozzászólás
Lovely>!

Már régóta gyökeret vert bennem az a meggyőződés, hogy az emberi kultúra a játékban, játékként, kezdődik és bontakozik ki.

7. oldal

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Lovely>!

Hogy igazán játsszunk, játék közben újra gyermekké kell válnia az embernek.

A mai kultúra játékelemei, 209. oldal

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Frank_Waters I>!

…a játék szabad, maga a szabadság.

16. oldal

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

angelacsapo22>!

A csatában mindkét félnek el kell ismenie a szabályokat, másként nem érvényesek.

109. oldal, V. fejezet- Játék és háború (Universum Kiadó, 1990)

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Lovely>!

Minden kultúrának megvan a maga zenei konvenciója és a fül többnyire csak azokat az akusztikai formákat tudja elviselni, amelyekhez hozzászokott.

198. oldal

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

angelacsapo22>!

Az a játékos, aki a szabály ellen vét, vagy kivonja magát alóla, játékrontó. A játékrontó egészen más valami, mint a hamisjátékos. Az utóbbi úgy tesz, mintha játszaná a játékot és legalább színleg elismeri a játék varázskörét. Neki könnyebben megbocsátja a játszóközösség bűnét, mint a játékrontóét, mert ez magát a játékvilágot rombolja le.

20. oldal, I. fejezet- A játék mint kultúrjelenség; lényege és jelentősége (Universum Kiadó, 1990)

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Frank_Waters I>!

…a játék pozitív, a komolyság negatív. A komolyság jelentésbeli tartalmát kimeríti a játék tagadása, a komolyság nem játék, egyéb semmi. Ezzel szemben a játékot a nem-komolysággal egyáltalában nem lehet meghatározni vagy kimeríteni; a játék különleges valami. A játék fogalma tehát magasabbrendű, mint a komolyságé. Mert a komolyság igyekszik a játékot kizárni, de a játék nagyon is magába foglalhat komoly mozzanatokat.

54. oldal

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

angelacsapo22>!

A becsület, amelyhez hívek akarnak maradni, kizárólag a hasonlókkal, az egyenrangúakkal szemben kötelező.

109. oldal, V. fejezet- Játék és háború (Universum Kiadó, 1990)

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

angelacsapo22>!

A mi érzésünk szerint ugyan a csalás és ravaszság megszünteti a versenyjáték játékjellegét. A játék lényege éppen az, hogy a szabályokat betartják. De az archaikus kultúra époly kevéssé ad igazat a mi erkölcsi ítéletünknek, mint a nép érzése.
A nyúlról és a sündisznóról szóló mesében a hamisjátékos a hős. A mythos sok hőse nyer csalás vagy külső segítség által. Pelops megvesztegeti Oinomaios kocsihajtóját, aki viaszszögeket dug a küllőkbe. Jaon és Theseus Medea és Ariadne segítségével győz. A Mahbarataban a Kauravák csalással nyerik meg a játékot. Kszeres csalással éri el Frigga, hogy Wotan a longobárdoknak ítélje a győzelmet. Az Asok megszegik az óriásoknak tett esküjüket.

61. oldal, III. fejezet- Játék és verseny mint kultúrteremtő funkció (Universum Kiadó, 1990)

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására


Hasonló könyvek címkék alapján

Pentelényi László – Zentay Nóra Fanni (szerk.): JLG / JLG
Mihail Mihajlovics Bahtyin: François Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája
Harry Mulisch: A menny felfedezése
Joseph Campbell: Az ezerarcú hős
Földényi F. László: A guillotine hosszú árnyéka
Mester Béla (szerk.): (Kelet-)Közép-Európa a (magyar) filozófiatörténetben
Lukács György: Lenin és a kultúra kérdései
Manfred Eigen – Ruthild Winkler: A játék
Hidas Zoltán: Törékeny értelemvilágaink
Russell Kirk: Amerika brit kultúrája