Michelangelo 41 csillagozás

Regényes életrajz
Irving Stone: Michelangelo Irving Stone: Michelangelo Irving Stone: Michelangelo

„Dávid ​csak egyedül állhat a talpazaton… Ha a véres fej nincs ott, Góliátnál nagyobb ellenségek legyőzésének diadalmas szimbóluma lehet… Az ő Dávidja nemcsak erős harcos, de az emberi szellem, a lélek és értelem gigásza is, nagyot mer az élet minden vonatkozásában…” "Megvan hozzá az esze, akarata, belső ereje, hogy egy új viágot teremtsen és betöltse azt az emberi szellem alkotásaival. Az ő Dávidja Apolló lesz, de több, mint az, Héraklész lesz és Ádám, de sokkal több azoknál – az ember legtökéletesebb megvalósulása lesz, aki egy értelemmel és emberséggel áthatott világban fejti ki a maga erőit…" – És megszületett az utolérhetetlen szépségű, erőt és értelmet sugárzó szobor, hogy Firenze és a reneszánsz szimbólumává válva, századokon át hirdesse egy izgalmas, véres küzdelmekben és hatalmas szellem: tettekben egyaránt bővelkedő kor eszményeinek s egy nagy alkotó teremtő erejének csodálatos találkozását. Stone hatalmas felkészültséggel, nagylélegzetű, sokrétű reneszánsz korképet… (tovább)

Eredeti mű: Irving Stone: The Agony and the Ecstasy

Eredeti megjelenés éve: 1961

>!
Kossuth, Budapest, 2001
664 oldal · ISBN: 9630942623 · Fordította: G. Beke Margit, Szőllősy Klára, Rónay György
>!
Gondolat, Budapest, 1973
632 oldal · Fordította: G. Beke Margit, Szőllősy Klára, Rónay György
>!
Gondolat, Budapest, 1970
632 oldal · keménytáblás · Fordította: G. Beke Margit, Szőllősy Klára

2 további kiadás


Kedvencelte 15

Most olvassa 5

Várólistára tette 41

Kívánságlistára tette 23

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

>!
Arianrhod MP
Irving Stone: Michelangelo

Irving Stone: Michelangelo Regényes életrajz

Ha sikerül ilyen könyveket olvasnod ifjan, örök életedben elkísér a művész és a művészet imádata és csodálata. És amikor először állsz ott egy Michelangelo-szobor előtt, ismered minden hajlatát, érzed az ujjaid alatt a márvány simaságát. Hiszen ott voltál te is – lélekben – amikor készült, együtt kínlódtál meg a művésszel, és alkottál csodát. Felejthetetlen élmény.

1 hozzászólás
>!
acsferi
Irving Stone: Michelangelo

Irving Stone: Michelangelo Regényes életrajz

A reneszánsz kori Itáliába, a humanizmus szülőhazájába kalauzolja el a szerző az olvasót ebben a regényében. Firenze a művészeti élet központja volt a XV. század végén, olyan jelentős alkotókkal mind a festészet, mind az építészet terén, mint Leonardo da Vinci, Botticelli, Perugino vagy Brunelleschi. A művészeteket pártoló, a várost remekül kormányzó Medici, Lorenzo il Magnifico igyekezett udvarába gyűjteni a kor híres alkotóit. Michelangelónak is sikerül szobrásztanoncként – rövid ideig tartó, Ghirlandaio mellett való festőinaskodás után – bekerülnie ebbe a körbe. Míg a művészet más területein számos jelentős alkotó öregbítette Firenze hírnevét, jelentős szobrász Donatello óta nem bukkant fel. Ezt az űrt tölti ki az életrajzi regény címszereplője, akinek hosszú, olykor csalódásokkal, küzdelmekkel tarkított életét követheti nyomon az olvasó. Nagyon alapos forrásmunka előzte meg a regény megírását, és ez érezhető is, szinte lexikonnyi adatot halmoz fel Stone, Firenze, Róma, de más itáliai városállam szinte összes jelentő művésze felbukkan a regény lapjain, miközben a politikai helyzetre is igyekszik kitérni. Az író még a carrarai márvány bányászásának metódusával is tisztában van, saját kezűleg próbálta ki az anyag megformálását, mely teljes mértékben hitelessé teszi a művet. Különösen élvezhetőek azok a részek, melyek az egyes zseniális műalkotások megszületésének körülményeit taglalják, mi adott ihletet, mi inspirálta, illetve mi járhatott a fejében Michelangelónak az alkotófolyamat során, milyen nehézségek merültek fel a megbízásokkal kapcsolatban. Az a tíz pápa mely regnálása alatt a főhős alkotott, milyen módon és mértékben támogatta a művészetet.
Különösen érdekes volt a regény számomra olyan szempontból, hogy pár éve olvastam Karel Schulz korábban íródott, szintén Michelangelo életét feldolgozó, Kőbe zárt fájdalom című regényét, mely sajnos befejezetlen maradt. A két művet összevetve elmondható, hogy Schulz gazdagabban tárja elénk a történelmi hátteret, nála Michelangelo belső vívódása, a meg nem értett, és irigyelt zseni magányossága hangsúlyosabb, a mogorva, nem könnyű természete jobban kidomborodik, ugyanakkor Schulz stílusa nekem kicsit nehézkesebb volt. Irving Stone Michelangeloja kicsit „szelídebb”, helyzete környezete, szűkebb családja által jobban befolyásolt, a regény pedig inkább művészettörténeti szempontból erős, nála a történelmi események csak támaszként, háttérként szolgálnak. A műalkotások létrejöttének indítóokait, keletkezésük körülményeit, az alkotás során a művész fejében megfogalmazódó gondolatokat viszont szebben érzékelteti. Külön érdekes, ahogyan mindkét a témát alaposan ismerő és szerető író Michelangelo életének egyes eseményeit feldolgozza, milyen jelentőséget tulajdonítanak azoknak. Összességében mindkét regény maradandó mű, minden művészetet kedvelő olvasónak ajánlott. Amennyiben pedig ugyanezt a témát más szemszögből is meg kívánja valaki közelíteni, akkor Passuth László Arany ködben fáznak az Istenek című történelmi regényét is érdemes hozzá olvasni, melyben ugyan a reneszánsz Róma, illetve Raffaello élete a középpont, de a nehéz természetű Michelangelo ott is felbukkan.

>!
Bae_gold
Irving Stone: Michelangelo

Irving Stone: Michelangelo Regényes életrajz

Szemléletes, olvasmányos, izgalmas, jó. El tudtam képzelni az akkori Toszkánát, Rómát. Együtt tudtam érezni aszépen formált szereplőkkel, végig neteztem a könyvet, tanulmányozva az épp készülőben lévő műveket. Szerettem.

>!
Nienna001 P
Irving Stone: Michelangelo

Irving Stone: Michelangelo Regényes életrajz

Megvett magának ez a könyv. Gyönyörű a nyelvezete, lenyűgöző a kép, amit Michelangelóról fest, és igazán részletes és teljes képet kaphatunk a korszakról, a művészekről, a politikai viszonyokról, amelyben a Mester élt és alkotott. Az egész könyvet áthatja az Isten- és emberszeretet, amit Michelangelónak tulajdonít az író. Irving Stone nagyot alkotott, és itt nem csak a terjedelemre gondolok, hanem magára a regényes életrajzra, ahogy az alcímben nevezi művét. A regényt fekete-fehér képekkel van kiegészítve, amit nagy előszeretettel nézegettem, amikor egy-egy mű készültéről volt szó. Hab a tortán, hogy nemrég Itáliába is eljutottam és élőben is megnézhettem néhány művét. Egyik kedvenc polihisztorom (szobrászom) lett Michelangelo (Rodin mellett) és még tervezem olvasni Stone könyveit.

>!
Outwar
Irving Stone: Michelangelo

Irving Stone: Michelangelo Regényes életrajz

Hány pápát is él túl MIchelangelo ? Egyébként nagyon jó könyv csak olyan mennyisegű adatot halmozott fel az iró mind nevek mind evszámok tekintetében,hogy ember a talpán aki megjegyzi mindet.

1 hozzászólás
>!
Pneumatikus_kókusz
Irving Stone: Michelangelo

Irving Stone: Michelangelo Regényes életrajz

A kevesebb több lett volna,mind terjedelemben,történelmi pontosságban és főleg nevekben és szereplőkben akiknek száma túlmutat a százon és ráadásul sokuk neve vagy nagyon hasonló,vagy gyakorlatilag megegyezik.Becsülendő a történelmi hűség ami utàn több évig kutakodott a szerző,tucatnyi forrásbòl,de a Van Gogh regénye sokkal olvasmányosabb.Viszont ha megmarad,igazi Michalangelo szakértő lesz aki olvassa,és nagyon megszeretteti az emberrel a művészetet.Én pl nagyon erősen gondolkodpm egy reneszánsz stìlusú tetováláson.


Népszerű idézetek

>!
múdúr

Minden csepp számít, mondta az egyszeri ember, aki az Arnóba vizelt, mikor meghallotta, hogy a fia hajója megfeneklett Pisa alatt.

Irving Stone: Michelangelo Regényes életrajz

>!
zördög

És ott ül az asztalnál a magyarországi követ, akkor hozta meg a hírt, hogy Mátyás magyar király „a filozófus államfő, Lorenzo il Magnifico őszinte tisztelője” hirtelen elhalálozott.

88. oldal

Irving Stone: Michelangelo Regényes életrajz

1 hozzászólás

Ezt a könyvet itt említik


Hasonló könyvek címkék alapján

Claudio Pescio (szerk.): Leonardo
Jernyei Kiss János: Barokk művészet Európában
Alyssa Palombo: Firenze legszebb asszonya
Renate Krüger: Az avignoni tánc
Láng György: Primavera
Szerb Antal: Utas és holdvilág
Gladys Schmitt: Rembrandt I-II.
Pierre La Mure: Moulin Rouge
David Ebershoff: A dán lány