Amióta Ingmar Bergman, a filmrendező befejezte aktív alkotói tevékenységét, az irodalom színpadán megjelent Ingmar Bergman, az író, s a Laterna magica, A legjobb szándékok, a Vasárnapi gyerekek és az Ötödik felvonás megjelenése óta egyre nyilvánvalóbb, hogy olyan jelentős írói életmű születésének vagyunk tanúi, amely méltó párja és elválaszthatatlan folytatása a rendezői életműnek. Ugyanaz a kíméletlen őszinteség, ugyanaz a szigorú önvizsgálat, bölcs emberismeret, harag, kegyetlenség és szeretet, és ugyanaz a lényeglátás, ugyanaz a mesterségbeli tudás, mint a filmekben és színházi rendezésekben – csak ezúttal az írói mesterségé.
Az Öt vallomás a fiatal anya alakját rajzolja meg – s ezzel az önéletrajzi ihletésű regények világának legbelső burkát töri fel, legfájóbb és legfélelmetesebb titkát árulja el, legnagyobb szenvedélyeit és leggyötrőbb szenvedéseit mutatja fel bámulatos nyíltsággal és drámai tömörséggel.
Öt vallomás 14 csillagozás

Eredeti cím: Enskilda samtal
Eredeti megjelenés éve: 1996
Enciklopédia 1
Kedvencelte 4
Most olvassa 1
Várólistára tette 26
Kívánságlistára tette 14

Kiemelt értékelések


Meghatóan, szinte zavarba ejtően őszinte írás, amely A legjobb szándékokban felvázolt idilli kép árnyékos oldala. Míg abban a könyvben egy olyan elképzelt múlt darabkáit mutatja meg nekünk, amelyet szívesen elfogadott volna a boldog gyermekkor zálogaként, az Öt vallomásban már sokkal borúsabb, de realisztikusabb lehetséges élettöredékeket látunk. Bergman ebben az öt jelenetben megpróbálja feltárni az édesanyja lelkében éveken át zajló folyamatokat, azt az érzelmi hullámvasútat, amelyet gyermekként még nem értett, viszont oly mértékben átérzett, hogy az egész életére rányomta a bélyegét. Ebben az öt vallomásban benne van az író édesanyja iránt táplált érzéseinek esszenciája. Őszintén, minden ítélkezés nélkül ír az anya botlásán keresztül az emberi gyarlóságról, a bűnről és bűnhődésről, a szeretetről, szerelemről, életről és halálról, a hitről és reményről. Szeretetteli gyermeki vallomás a múlt elfogadásáról.


A legtöbb modern szerzőt foglalkoztatja kisebb-nagyobb mértékben az ember eredendő magánya, az istenkeresés, és az általa hitt Isten örökös némasága, de ebben a témában olyan igazán mélyre menni, és sokat mondani csak keveseknek sikerült; Ingmar Bergman kétség kívül a kevesek egyike volt.
Az Öt vallomásban (ez a vallomásos forma tökéletesen alkalmas arra, hogy csontig hatolóan, élveboncolva lemenjen a legkellemetlenebb történések velejéig is) beszél Életről és Halálról; hitről, szeretetről, reményről; kételkedésről, gyűlöletről, de feladásról nem. Talán ezért is lesz ennyire szép.


Lehet, hogy már írtam, de most nagyon ideillőnek érzem Kurosawa hitvallását: „Művész az, aki nem fordítja el a fejét.” (vagy valami ilyesmi).
Bergman pedig néz. Nem szépít, de nem is ítélkezik. Mégsem kívülállóként ír – és nemcsak azért, mert az anyjáról van szó. Érezhetően az ember, az emberi lét mellett van.
Aki házasságban, párkapcsolatban él, vagy azt tervezi, annak segíthet ez a könyv abban, hogy úgy foglalkozzon ezzel az egyébként kényes témával, hogy tudja, nem sokan képesek így és ennyit megmutatni belőle.
Nem ad megoldást vagy felmentést. De valahol azt mondja, hogy ezek mi vagyunk, mi emberek. Nem leválasztható rólunk. Így kell szeretni önmagunkat. És persze a másikat is.
És ettől nehéz az egész. De ha jól megnézzük, ezzel együtt – és talán ezért is – szép.


Bergman őszintesége megdöbbentő, az intimitás minden határát áthágja, ami egyrészt megtisztelő, másrészt pirulok miatta. 1994-ben írta kötetét, valószínűleg szülei már nem éltek,amikor együttélési problémáikról mesél.
1925-ben anyja számára, 12 évi házasság után elviselhetetlenné válik a férjével való kapcsolat. Az édesanya ekkor egy másik szerelmi kapcsolatba menekül. A könyv címe, öt vallomás tulajdonképpen anyja öt beszélgetése különböző személyekkel élete legintimebb mozzanatairól. Nagyon szép az az ív, amit a történet leír, Anna és Jacob bácsival való kapcsolata.
Bár sok tekintetben tényleg megrázó ez az őszinteség, mégis magyarázatot ad sok, Bergman életével kapcsolatos dologra. (Nekem például magyarázatot adott arra, miért volt olyan rossz az apjával való kapcsolata, főként amikor apja haldoklik)


Bergman nem a cselekmények embere, nem is a szószátyárságé. Tömör és feszültségekkel teli ez a műve is. A Jelenetek egy házasságból a nagy kedvencem tőle. A hit, a felelősség kérdéseit feszegeti, jó formát választott a vallomásokkal, amelyek gyónással érnek fel. Kegyetlen kérdések és válaszok, az emberi kapcsolatok sokfélesége a maga csupasz valóságában megmutatva. Fantasztikusan megválasztott szavak, gondolatok (ez persze a fordító, Kúnos László érdeme is): „Eltékozolt szeretettartalékok”, az „ember szentsége”, „csend van, elfogytak a szavak.”
A félelem, harag, szorongás, kilátástalanság érzése végigkísér, mégis érdemes olvasni.


Egyedi érzékletességgel megírt könyv. A történet egyszerű, de annál kevésbé világos. Meg van benne a képesség, hogy közelivé tud tenni mindent az olvasónak: tökéletesen átélhető, szinte röpke órák alatt „felfalható”. Játszik a leírásokkal, játszik az idővonalak keveredésével. Technikailag maga a kiadás is kiváló, vastag, kellemes papírra nyomtatva.


Őszinte, tömör írás, találó címmel. Néha elgondolkodom, hogy mennyi bátorság kell egy-egy nyilvános vallomástételhez. Olyan témákat is feszegetnek, amelyek nem kimondottan pozitívak. Emberi botlásokról, emberi mivoltunkról olvashatunk. A vallomások kicsit helyettünk is vallanak: olyan emberekről, akik sok gondolatatot éreznek sajátjuknak, de soha nincs bátorságuk elmondani.
Népszerű idézetek




– Nem félsz?
– Ha jól meggondolom, félek. Ezért inkább nem gondolom meg. Tervezgetek, de nem gondolkodom.
102. oldal




– Papa szenvedélyesen szivarozott. Legjobban a finom szivarokat és a jó mozdonyokat szerette (talán a mamát is, de ebben nem vagyok annyira biztos).
24. oldal




– Ne azt mondd, hogy „Isten”! Azt mondd, hogy „Szentség”. Az Ember Szentsége. Minden egyéb csupán ismertetőjel, öltözék, megjelenés, csel, elkeseredés, kétségbeesett kiáltás a sötétbe és a csendbe. Az Ember Szentségét nem lehet elképzelni vagy megragadni. De közben viszonyulni, ragaszkodni lehet hozzá, mint valami konkrét valóságos dologhoz. Éltünk végéig. Hogy azután mi történik, azt nem tudjuk. De egy biztos: olyan dolgok történnek körülöttünk, melyeket érzékszerveinkkel nem érzékelünk, de amelyek szüntelenül hatnak ránk. Csak a Költők, a Muzsikusok és a szentek mutatják meg nekünk tükreikben a Felfoghatatlant. Ők látják, tudják, értik. Nem teljességben, de részeiben. Számomra vigasztaló, ha az ember Szentségére gondolhatok és a világunkban létező ismeretlen nagyszerűségre. Ez, amit most mondok, nem metafora, hanem valóság. Az Ember Szentségében benne foglaltatik az Igazság. Nem lehet erőszakot tenni az Igazságon úgy, hogy az ember közben ne ártson. Hogy ne tegyen rosszat.
35-36. oldal
Ezt a könyvet itt említik
Hasonló könyvek címkék alapján
- Miranda Cowley Heller: Papírpalota 89% ·
Összehasonlítás - Jókai Anna: Ne féljetek 89% ·
Összehasonlítás - Colleen McCullough: Keserédes 87% ·
Összehasonlítás - Marie Louise Fischer: Senta kisasszony ·
Összehasonlítás - Riikka Pulkkinen: A lehetséges világok legjobbika 80% ·
Összehasonlítás - Lontai Léna: Könnyező liliomok 94% ·
Összehasonlítás - Jojo Moyes: Áradó fény 93% ·
Összehasonlítás - Sejal Badani: A mesemondó titka 94% ·
Összehasonlítás - Brunella Gasperini: Én és ők 91% ·
Összehasonlítás - Paul Auster: 4 3 2 1 91% ·
Összehasonlítás