Bushido 3 csillagozás

Inazo Nitobe: Bushido

Ez a könyv – Japán egy olyan történelmi korszakában született, amikor a Bushido még élt, de kérdéses volt további sorsa – talán szerepet játszott abban, hogy a Bushido szelleme mégis fennmaradt Japánban és megismerhette a világ. A japán lélek megismerése lehetetlen egy született nyugati számára, de ne felejtsük el, hogy a megismerésnél fontosabb a megértés, a másság elfogadása! Ismerjük meg a szerző szavaiból ezt a másságot és örüljünk annak, amit ez a másság adott a nyugati kultúrának, és azoknak, akik a Budo útját járják.

Megjelent Busidó címmel is.

>!
Hunor Vállalkozás, Budapest, 1998
206 oldal · ISBN: 9638577134 · Fordította: Jóvér Béla

Enciklopédia 1


Kedvencelte 1

Most olvassa 1

Várólistára tette 12

Kívánságlistára tette 10


Kiemelt értékelések

Bélabá>!
Inazo Nitobe: Bushido

A Bushido, olyan könyvecske, amit nagyon régen vágytam már elolvasni. Inazo Nitobe, egy szamuráj roppant művelt ügyvéd fia gyűjtötte egybe a japán harcosok etikai kódexének magyarázatát. Önmagában is érdekes persze, de a betoldott kulturális utalások még inkább azzá teszik. Főleg amiatt tetszett, mert Európából hozott összehasonlító példákat.
Maga a könyv hosszas előszóval, bevezetőkkel indul, majd belemélyed a Bushido rendszerébe, forrásaiba. Ezt követően pedig a fő erényeket taglalja. Ezek a következők:

Egyenes jellem és igazságosság, a bátorság, a merészség és a kitartás szelleme, jójndulat, együttérzés, udvariasság, igazmondás és őszinteség, becsület

A könyv végén kitér a szamurájok nevelésére és az öngyilkosság elvégzéséhez szükséges önuralomra valamint módjára. Végül pedig a bushido oktatását, hatását, jövőjét jellemzi.
Érdekes kulturális szempontból, nevelő hatású könyv. Akitől legelőször hallottam róla, az illetőnek komoly lökést adott a japán kultúra tiszteletére és megismeréséhez. Egy kicsit elvont, meditatív ezek miatt akár gyertyát vagy füstölőt gyújtva még hangulatosabb olvasni. Apránként, fejezetenként, lassan emésztve az olvasottakat. Nagyon tetszett, ezért 5 csillag (4,7 pont).

3 hozzászólás

Népszerű idézetek

Bélabá>!

A bu-shi-do szó szerint a „harcos -lovag- út” elemekből tevődik össze és azokat az utakat, módokat jelenti, amelyeket a fegyveres nemeseknek szem előtt kellett tartaniuk, miközben mindennapi életüket élték vagy hivatásukat teljesítették. Röviden kifejezve „A lovagi hivatás irányelvei" a harcos osztály számára érvényes noblesse oblige elvet jelenti.

33. oldal

Kapcsolódó szócikkek: busidó
5 hozzászólás
Bélabá>!

Továbbá „a nyomorúság átérzése a jóindulat gyökere, ezért a jóindulatú ember mindig gondol azokra, akik szenvednek és ínségben vannak. Így Menciusz jóval megelőzte Adam Smith-t, aki etikai filozófiáját az együttérzésre alapozta.

64. oldal - Jóindulat, együttérzés

Harkov >!

Az ember a jóindulattól válik emberré

60. oldal

Harkov >!

Igazmondás és őszinteség nélkül az udvariasság csak komédia és színjáték.

81. oldal

Harkov >!

Minden dolgok közül a pénzt kell legkevésbé irigyelnünk másoktól: a gazdagság a bölcsesség útjában áll.

109. oldal

Harkov >!

„Ha az Ég nagy dolgokra szán valakit, először elméjét teszi próbára a szenvedéssel, aztán inait és csontjait a viszontagságokkal: az éhezéssel, a legnagyobb szegénységgel, majd összezavarja terveit. Mindez azt szolgálja, hogy serkentse elméjét, megacélozza természetét és kipótolja hiányosságait. „

134. oldal

Daeva>!

Japánban és Kínában a Bushido szellemiségében amikor a szomorúság megindítja őket , versben vagy írásban mondják el bánatukat – így fűzve fel gondolataikat a vérző szívük vércseppjeiként felbecsülhetetlen értékű gyöngysorrá.

Daeva>!

Amellett, hogy a szamurájok büszkék voltak hatalmukra és arra a kiváltságukra, hogy jogukban állt azt használniuk is, teljesen egyetértettek azza, amit Menciusz a szeretet hatalmáról tanított: "A jóindulat mindent uralma alá hajt, ami útját állja éppúgy, ahogyan a víz l legyőzi a tüzet: csak azok kételkednek abban, hogy a víz képes a lángok eloltására, akik egy csészényi vízzel próbálnak meg eloltani egy tűzifával megrakott lángoló szekeret..
Továbbá: a nyomorúság átérzése a jóindulat gyökere, ezért a jóindulatú ember mindig gondol azokra, akik szenvednek és ínségben vannak.

Daeva>!

Mivel a nőnek nem volt saját hűbérura, maga alkotta önnön testőrségét.
Ezért már a fiatal lányokat arra tanították, hogy fojtsák el az érzelmeiket, eddzék az idegrendszerüket, tanuljanak fegyverforgatást, hogy váratlan helyzetekben meg tudják védeni magukat és az övéiket.

Daeva>!

Emberi fajunk női felét néha paradoxonok mintaképének nevezik, mert a női elme működése meghaladja a férfiak matematikai beállítottságú agyának felfogó képességét.
A nő megjelenése és kifinomult gondolatvilága túlmegy azon, amit a férfiak póriasan egyszerű mentális képességeivel értelmezni tudnak.

A Nő kiképzése és helyzete


Hasonló könyvek címkék alapján

Wilhelm Hauff: Hauff legszebb meséi
Ashley Carrigan: Két lépésre a mennyországtól
Borsa Brown: Az Arab lánya 3
Srí Ramana Maharsi: Oltalmazó útmutatás
Nyogen Senzaki – Paul Reps (szerk.): 101 zen történet
Srí Ramana Maharsi: Srí Ramana Maharsi összes művei
Alan W. Watts: A zen útja
Kaczvinszky József: A hét beavatás / „F” napló / Yoga aforizmák
Szvámí Ráma: Meditáció
Thich Nhat Hanh: Szívem, a Nap