Eltűnik mellőlünk az, aki a legfontosabb volt, s a korábbi teljesség, egység és boldogság ideje egyik napról a másikra a gyászba fordul. Ez történik a főszereplővel, aki ebben a különleges gyászregényben a hogyan tovább kérdését válaszolja meg. Hogy elmúljék a fájdalom, felejteni kell, de nem engedheti, hogy a feledés kitörölje a szívéből azt, akit mindennél jobban szeretett és szeret továbbra is, hiszen a halál csak a testet vitte magával. A család két élő tagja, anya és lánya, megalkotja az apa jelenlétét, s végigéli ezt az emlékezési, és átalakítási folyamatot, melynek során legerősebb fegyverük a szeretet és a humor. Az írónő a saját történetét írja meg, s az írás maga is a gyászmunka része, melynek végeztével a múló idő és a szavak megformálják annak az emlékét, akivel ily módon újra együtt élhetnek egy közös valóságban.
Szavakból gyúrt ember 6 csillagozás
Enciklopédia 1
Kedvencelte 2
Most olvassa 2
Várólistára tette 15
Kívánságlistára tette 7
Kiemelt értékelések
Fájdalmasan szép könyv, személyes történet a gyászról, amelyet Imma Monsó a szavak erejével próbál meg elviselhetővé tenni. „Természetes, hogy egy szavakkal dolgozó ember, akinek a szeme előtt omlott porrá az otthona, megpróbálja szavakkal összefoltozni mindazt, amije megmaradt”
Az írónő szinte zavarba ejtően intim közelségbe engedi az olvasót, megosztva vele legbensőbb érzéseit, gondolatait. Sokakat elriaszthat a téma, de ez nem egy borús, elkeserítő könyv, hanem egy gyönyörűségesen megírt, mély gondolatokkal teli szerelmi vallomás, egyes szám harmadik személyben elmesélve. Egy abszolút szerelem története.
Érdekes írói megoldással A és B fejezetek váltakoznak: a halál előtti és utáni évek. Az A fejezetek az abszolút szerelem megtalálásának és megélésének hétköznapi percei, történései, örömei. Lot (az írónő regénybeli elnevezése) fő félelme az unalom. Mindig azzal szembesült, hogy…”nem tudja szeretni azokat, akikbe beleszerelmesedett. Már nem éhezett rá, már nem szomjazott utána, nincs is annál rémisztőbb, amikor hiányzik belőlünk a vágy, amikor nem vágyunk arra, amink van”. Aztán megismerte Üstököst (az írónő szerelmének regénybeli neve), s az állandó belső nyugtalanság, az egyhangúságtól való rettegés szertefoszlott, megtalálta a Mindent. Nagyon szép ennek az abszolút szerelemnek a bemutatása: „Nyugtalanság, melegség, éles elme, gyengédség, vigasz…tűz a földön, felkavaró kaland, mindez ugyanabban az egyetlen pillanatban. Mély barátság, dühöngő szerelem, mind ugyanabban a fészekben. Csillagos és forró éjszakák, az olvasódívány a mellette füstölgő pipával, mind ugyanabban a jelentben. Nyári viharok és barátságos ködök ugyanabban a tájban. Mozdulnom sem kellett sehová. Nem volt miért. Hová is mentem volna? Minden ott volt abban a kicsi térben, karnyújtásnyira tőlem”.
De ha ilyen erős egy kötelék, és az hirtelen elszakad, akkor hogyan lehet tovább folytatni? A B fejezetek ennek fájdalmas, mégis előremutató, erőt adó küzdelmeibe engednek egészen közeli bepillantást.
Értékes olvasmány, de nem lehet könnyen haladni vele. Párbeszédek lényegében nincsenek, tömény szöveg és nem lehet kívül maradni. De megéri! Akkor miért mégis a fél pont levonás? Nekem picit túlcsordult ez a pohár, ez az abszolút szerelem… és az is befolyásolt, hogy az írónő személyisége, ahogy Lot-ként megismerhetjük, nem került közel hozzám. Üstökös jellemvonásai viszont annál inkább. Talán éppen emiatt olyan bizarr (oda nem illő) gondolat merült fel bennem, hogy jó lett volna olvasni C fejezeteket is, a kapcsolatot az Ő nézőpontján keresztül is látni.
Népszerű idézetek
Az az érzésem, hogy te valahol egy előtt és egy után, egy múlt és egy jövő, egy tegnap és egy holnap között vagy valahol.
[…] nincs is annál rémisztőbb, mikor hiányzik belőlünk a vágy, mikor nem vágyunk arra, amink van. Ez az unalom. Egy végtelen alagút, amelyben haladni sem lehet, mert nincs se cél, se kijárat, se kijutni vágyás. Egy nyomasztó alagút, amely csak az elkeseredéshez vezethet, onnan pedig egyenes az út az öngyilkosságig.
74. oldal
Kezdte megérteni, hogy nem áll készen arra, hogy a másik szerelméért és csokornyi hétköznapi erényéért cserébe képes legyen viszontszeretni. Hogy sosem tudta, mit kezdjen azokkal a férfiakkal, akik a szerelmüket a lába elé tették, s emiatt mindig lelkiismeretfurdalást érzett. Hogy amit ő akart, az nem a szerelmük volt, hanem az, hogy ő szerethesse a másikat bolondulásig. Ő, és nem őt.
31. oldal
Már nem emlékszem, mi volt azelőtt, hogy megismertem. Csak azt tudom, hogy sokat jártam mindenfelé, azt a helyet keresve, ahol együtt őrizhetem minden kincsemet, mert gyűlöltem még a gondolatát is, hogy biztonsági okokból egyiket itt tartsam, a másikat meg amott. S azt is tudom, hogy amikor az érzelmek iskolájában eltöltött kemény tanulóévek után megismertem Üstököst, akkor a nagy célkitűzés valósággá lett. A Nagy Célkitűzés. Nyugtalanság, melegség, éles elme, gyengédség, vigasz… tűz a földön, felkavaró kaland, mindez ugyanabban az egyetlen pillantásban. Mély barátság, dühöngő szerelem, mind ugyanabban a fészekben. Csillagos és forró éjszakák, az olvasódívány a mellette füstölgő pipával, mind ugyanabban a jelenetben. Nyári viharok és barátságos ködök ugyanabban a tájban. Mozdulnom sem kellett sehová. Nem volt miért. Hová is mentem volna? Minden ott volt abban a kicsi térben, karnyújtásnyira tőlem.
Én ezzel szemben az Abszolút Szerelmet akartam megélni, olyat, ami elég önmagában, egy nehéz, gazdag, bonyolult szerelmet, amelyen túl semmi másra nem lenne szükségem. Merthogy abban benne lenne minden. Ugyanabban a kosárban: a fizika és a kémia, a zene és a logika, az utódok és a túlvilág. Hallani sem akartam arról, hogy előrelátóan felosszam a szeretni képességemet: ugyanabban a személyben akartam megtalálni számtalan igényes kívánságom tárgyát, hogy mindenem ugyanazé az egyetlen valakié legyen. Egyetlen lényben akartam megtalálni a mindent, ugyanazon a rejtekhelyen, egyetlen menedékben, azt akartam, hogy így legyen, vagy sehogy.
S most (alig pár napja) mind összetört. Innen kezdve, nehéz megmondani mi lesz. Természetes, hogy egy szavakkal dolgozó ember, akinek a szeme előtt omlott porrá az otthona, megpróbálja szavakkal összefoltozni mindazt, amije maradt. Az írás mindig jó módszer volt arra, hogy megtudjuk, mi lesz. Miközben írod, megtudod. Miközben írsz, elmúlik. Belefogsz egy történetbe, és nem tudod, merre kanyarodik, hisz épp azért írod, hogy megtudd, mi lesz a vége. Vagy, legyünk szerényebbek, azért írod, hogy megtudd, mi lesz a következő lépés. Tudom, hogy mi lesz: beszélni fogok róla, a vele töltött életről, a nélküle való életről. Egyébként nem én vagyok az egyetlen, aki így tesz.
8. oldal
Eddig ez a gonoszság volt az unalom ellenszere. Ennek a gonoszságnak semmi köze az aljassághoz, ez inkább a szenvedély egy fajtája. Amikor érezte, hogy rátelepszik valami beteges béke, ami jelezte, hogy mindjárt ráömlik az unalom iszapja, mindig pontosan tudta, mit kellene tennie azért, hogy elkerülje: egy bántó megjegyzés, egy alkalmas szó, mely utálatot vált ki iránta, egy mozdulat, mellyel egyértelműen kifejezésre juttatja, mennyire undorodik. Akármi, ami megtöri azt a csendes megszokást, akármi, ami kockára teszi és veszélyezteti azt a gyűlöletes kiszámíthatóságot, akármi, csak ne kelljen látnia, amint megjelenik a rettegett szörny…
79. oldal
Nem marad más, csak a szavak, az általa teleírt oldalak, melyek felvidítanak bennünket, mindig újat mutatnak, és lehetővé teszik számunkra, hogy közvetlen kapcsolatba lépjünk a gondolataival. Mert egy szót újra meg újra megnézhetünk, átélhetjük a jelentését, nem egy kőbe faragott felirat, nem egy emlékmű, nem is egy sugárút neve. Ez egy élő szövedék, amely újjáalakul, és minden alkalommal másféleképpen beszélget velünk.
212. oldal - B10 Zöldségfélék
Hasonló könyvek címkék alapján
- Hugyec Anikó: Túl hosszú út 98% ·
Összehasonlítás - Ella Steel: Végtelen játszma 98% ·
Összehasonlítás - Szaszkó Gabriella: Maradj még 99% ·
Összehasonlítás - Szaszkó Gabriella: Vigyázz rám 96% ·
Összehasonlítás - Colleen Hoover: Reminders of Him – Emlékek róla 95% ·
Összehasonlítás - Fredrik Backman: Az ember, akit Ovénak hívnak 95% ·
Összehasonlítás - Brandon Sanderson: A királyok útja I-II. 95% ·
Összehasonlítás - Tapodi Brigitta: Amit örökül kapsz 98% ·
Összehasonlítás - Csernovszki-Nagy Alexandra: Mimi regénye 96% ·
Összehasonlítás - Khaled Hosseini: Egyezer tündöklő nap 95% ·
Összehasonlítás