A Beatles egy káprázatos évtized káprázatos megfogalmazója volt. A popzenét, amilyennek ma ismerjük, gyakorlatilag ez a négy fiatalember teremtette meg. Egyáltalán nem túlzás kijelenteni, hogy megváltoztatták a világot. A szerző, Ian MacDonald a Beatles igazi lényegére, a dalokra összpontosítva festi meg az együttes pályaképét, s a háttérben kirajzolódik a hihetetlenül izgalmas, reményekben és indulatokban gazdag, lendületes optimizmust és filozofikus befelé fordulást hozó évtized: a 20. század hatvanas évei. MacDonald összegyűjtött és felhasznált minden fellelhető, az egyes Beatles-dalokkal kapcsolatos adatot, a szerzői munkát befolyásoló társadalmi és zenei eseményektől kezdve az együttes tagjainak személyiségváltozásain és a stúdiótechnika fejlődő lehetőségein keresztül a tudatállapotot módosító szerek hatásáig
A fejek forradalma 20 csillagozás

Enciklopédia 2
Szereplők népszerűség szerint
Kedvencelte 9
Most olvassa 2
Várólistára tette 17
Kívánságlistára tette 22

Kiemelt értékelések


Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek
All you need is love Because She loves you.


Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek
Nem rossz, de kissé lexikonszerű. Rengeteg háttér információvak, nem csak a Beatlesről. Informatív és humoros, szórakoztató. Kordokumentum. A dalok keletkezéséről és a felvételekről, idejéről sok esetben a hangulatról ad képet.


Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek
Az úgynevezett „könnyűzenében” gyakorlatilag nincs egyetlen olyan, emberek által írt és hangszereken eljátszott stílus, amelyre ne hatott volna a Beatles. A zenekar által stúdióban felvett összes dalról olvashatunk egy komoly áttekintést, ráadásul részletesen bemutatja a hatvanas évek szellemiségét is. Sok új dolgot olvashattam, mert sem ezt az évtizedet, sem a Beatles teljes életművét nem ismertem eddig ilyen mélységben.
MacDonald néha olyan szinten elemzi szakmailag is a dalokat, hogy azt a saját autodidakta zenei képzettségemmel nem tudtam követni (szerencsére a kötet végén a zenei szómagyarázat segít valamennyit). A szerző egyébként erősen szubjektív képet fest a Beatles pályafutásáról, az 1963 és 1966 közötti tevékenységüket tartja a legértékesebbnek, az ezt követő évek termése sok kemény, esetenként személyeskedő kritikát kap. Ezzel sokan biztos nem értenek egyet (én sem), 1967 és 1970 között is születtek zseniális művek bőven. Ezeken a helyeken a brit sznobság is felüti bizony a fejét, ha a fiúk egy kicsit feljebb csavarták a torzítót a gitárokon, máris az értéktelennek tartott „heavy nyelvjárás” címkéjét ragasztotta rájuk, de megkapják a magukét McCartney érzelmesebb dalai is. Ebből látszik, hogy MacDonald nem ismerte a magyar pop sztárjainak dicső munkásságát, valószínűleg sírva menekült volna vissza akár az All You Need Is Love örökös hallgatásához is.


Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek
Na nekem úgy nézett ez ki, hogy egés idáig csak futó, egy-két számos ismeretségben voltam a Beatles-szel. Ez a könyv meg fogja magát, és egy rövid bevezető után, gyakorlatilag az összes felvett dalukon végigmenve, azok apropóján magyarázza el a háttérinformációkat is. Nyilván kívánja a melléhallgatást ez a módszer.
Szóval ha ismerkedni kell, akkor ez a jó forrás szerintem. Ha elmélyülni, akkor is gyanús, mert igen részletesnek tűnik.
Egyetlen komoly bajom van csak a művel: a szerző lábjegyzet-fetisizmusa. Komolyan, alig van oldal, ahol ne lenne legalább 1-2 darab, néhol akár zárójelbe, akár folyószövegbe is mehetett volna a tartalmuk. Így meg állandóan törik az olvasási ritmust.
De ha ezen túlteszi magát valahogy az ember, akkor jó lesz.


Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek
Lebilincselő olvasmány, amely közben muszáj az adott számokat is meghallgatni. Mivel zeneileg képzetlen vagyok, MacDonald fejtegetései a tonikáról, a hangközökről, a dúrokról és ciszekről nekem sokszor kínaiak voltak, de még így is az író átjött a képzettsége és elképesztő hallása/műveltsége. A szerző nem fél felhívni a figyelmet a pongyolább megoldásokra (sőt, rendszeresen rámutat melyik másodpercben maradt a dalokban hangkeverési hiba vagy káromkodás), a gyengébb dalokra vagy arra, ha egy-egy felvétel unalmas vagy egyszerűen rossz, de mindezt végtelen hozzáértéssel, és gyakran humorral teszi. Külön kiemelném a bevezető tanulmányt a 60-as évekről, ami az egyik legjobb, amit a témában olvastam.
Népszerű idézetek




Szinte egyöntetű az egyetértés ezzel kapcsolatban: közel s távol a Beatles volt minden idők legjobb popzenekara, zenéjük milliók életét gazdagította.
Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek




A Times komolyzenei kritikusa felfigyelt a dal öntörvényű szabálytalanságaira, és felhívta a figyelmet az eol kádenciák használatára. Az 1980-as Playboy-interjúban Lennon beismerte: „Sejtelmem sincs, hogy mik azok. A nevük úgy hangzik, mint valami trópusi madár.”
[19] Not a Second Time
Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek




Ha a hatvanas évekre vagy kíváncsi, hallgasd a Beatles zenéjét.
Aaron Copland
Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek




Az LSD-s életszemlélet mosolygós, nem ítélkezős, a „köznapi” gondolkodást – beleértve mindennemű politikai gondolkodást is a szélsőbaltól a szélsőjobbig – alapvetően elmebajosnak tekinti.
Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek




Mint minden maradandó zene, a Beatles termésének legjava is épp annyira a tudatállapot kifejezése, mint amennyire hangokból álló konstrukció: a SHE LOVES YOU-ban meghallgatható, miként fűzi egységes zenei formába eltérő világlátását Lennon és McCartney. Az eredmény a kor légkörének hiteles sűrítménye, és egyike minden idők legerőteljesebb popfelvételeinek.
[12] She Loves You
Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek




A legendagyártó amerikai kritikusok azt állítják, hogy a Beatles politikai lázadást hajtott végre, amikor a közönség tömegeivel szembehelyezkedve ilyen nyíltan éneklik a kapzsiság dicséretét – pedig, bár Lennon előadása tele van a tőle meg szokott iróniával, azért ő is meg a többiek is a kor szellemét testesítették meg, egyértelmű volt tehát, hogy valóban pénzt akarnak, mégpedig sokat.
[13c] Money (That's What I Want)
Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek




A Beatles korai lemezfelvételeinek filozófiája az volt, hogy a dalt jól teli kell pakolni, egyetlen unalmas másodperc sem lehet benne, mert a játszási idő (a "tűidő") drága. Ebben a dalban világosan hallható a korszak mohó nagyot akarása.
[14] It Won't Be Long
Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek




Mivel nem tudták pontosan, hogy merre tartanak, inkább azzal határozták meg önmagukat, hogy mi mellett és mi ellen foglalnak állást. A léleksorvasztó materializmus, a pénz istenítése ellen, a fantázia, az önmegvalósítás, a zen mellett. A társadalmilag elfogadott antidepresszánsok (alkohol, barbiturátok) ellen, a törvényen kívül helyezett stimulánsok (marihuána, amfetaminok, meszkalin) mellett. A racionalizmus, az elfojtás, a rasszizmus ellen, a költészet, a szabad szex, a dzsessz mellett.
Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek




Napjainkban a politikai korrektség korát éljük; ma az olyan dalt, amelyben a nő mindent, amit tesz, a férfiért teszi, elve gyanakvás övezi.
[39] Every Little Thing She Does
Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek




Az éneklésmód, amelyek később az amerikai közönség idegennek hallott, a harmóniamenetek, amelyeket komolyzenei kritikusok tévesen Mahler hatásának tulajdonítottak – ezeket Lennon és McCartney többnyire doo-wop lemezekről van Tamla Motown produkciókból vette át.
Ian MacDonald: A fejek forradalma 93% A Beatles dalai és a hatvanas évek
Hasonló könyvek címkék alapján
- Ian Gittins: Depeche Mode 88% ·
Összehasonlítás - Adrian Grant: Michael Jackson ·
Összehasonlítás - Kapuvári Gábor – Sebők János: Queen 81% ·
Összehasonlítás - Lévai Balázs: Lovasi 90% ·
Összehasonlítás - Max Cavalera – Joel McIver: My Bloody Roots – A Sepulturától a Soulfly-ig és azon túl 89% ·
Összehasonlítás - Priscilla Beaulieu Presley – Sandra Harmon: Elvis és Én 87% ·
Összehasonlítás - Ben Myers: Green Day 86% ·
Összehasonlítás - Riskó Géza: R-GO – Szikora és bandája ·
Összehasonlítás - Peter Hince: Queen 73% ·
Összehasonlítás - Michael Jackson: Holdséta – Moonwalk 92% ·
Összehasonlítás