Glóriás ​/ Dac 5 csillagozás

Holdosi József: Glóriás / Dac

Holdosi ​József kisregényeinek színhelye azonos: egy dunántúli falu, a szegénysor világa és a grófi kastély környéke a harmincas-negyvenes években. Innen indul el két – nagyon is ellentétes jellemű – fiatalember hőse, hogy megtalálják a boldogulást, egy más minőségű életformát, mint amit gyermekkorukban éltek. A cigányzenész család legkisebb fia, a tizenhat éves korában némává nyomorított Máté a megaláztatások, a számkivetettség elől menekül ki a faluból. Vándorútra indul, keresi az emberséges, szép életet – sikertelenül, hisz mindenütt csak kudarcok, csalódások érik, mert nem talál közösséget, amelyik tartósan befogadná. S amikor végképp kilátástalannak érzi, fellázad, – ám ez a lázadás csak sietteti tragédiájának végkifejletét.
A Dac hősének, a szamaras vízhordó fiának egyetlen apai öröksége a gőg, a mindenkitől különbözőség tudata, amelyhez féktelen hatalomvágy párosul. A hatalom megszerzéséért, majd birtoklásáért az eszközökben nem válogatva, mindent megtesz: sorra… (tovább)

>!
Szépirodalmi, Budapest, 1982
256 oldal · ISBN: 9631521273

Enciklopédia 1


Várólistára tette 2

Kívánságlistára tette 2


Kiemelt értékelések

Csabi>!
Holdosi József: Glóriás / Dac

Holdosi az elfelejtett íróink népes panteonját gyarapítja. Persze ennek a panteonnak két bejárata van, az egyik fölött az áll: Méltán, a másik fölött: Méltatlanul. Ő az utóbbin lépett be, de odabenn azt kellett látni, hogy mindkét ajtó ugyanoda vezet. Első regénye, a Kányák sikeres volt, igaz, sok támadás érte miatta, hát nem könnyű az őszinte családregények íróinak (ez sajnos még hátravan, antikváriumokban sem beszerezhető).
Második kötete volt ez a két kisregény, amit párosregénynek is tekinthetünk. Egy korban, egy helyen játszódnak, és egyes szereplők is átjárnak egyikből a másikba. A Horthy-korban vagyunk, egy dunántúli kis faluban.

A Glóriás főszereplője Máté, a tehetséges cigány zenész, aki fiatal kora ellenére megkapja a banda vezetését apjától féltékeny bátyja, Petykó ellenében is. Aztán elromlanak a dolgok, egy „baleset” következtében megnémul, és elveszít mindent, még a nevét is, ő lesz a néma. Vad, szenvedélyes, bosszútól fűtött regény ez, Máté megpróbálja megkeresni a boldogságát, de csak a keserű bosszú marad a számára. Ehhez igazodik a szöveg is, néhol barokkosan burjánzanak a képek, bevallom, sokszor feladtam, hogy megfejtsem értelmüket. Ennek ellenére a szöveg és a történet gördülékeny, nem lehet beleunni. Van benne egy jelenet, amikor találkoznak a TÜTÜSÖKKEL, egy vasjárgányon száguldozó dagadt kölyökkel meg a púpos apjával, komolyan mondom, a Mad Max rémlett fel szemeim előtt, annyira szürreális az egész.
Amit hiányoltam benne, hogy ez nem igazán cigány regény, abban az értelemben, ahogy a Füstös képek az, szereplői pár dologtól eltekintve lehetnének szegény parasztok is. No persze miért várok olyant egy regénytől, amit nem ígér?

Ehhez képest a Dac egy fordított karriertörténet. Pali meg az apja a szamaras vízhordók a faluban, ami még a parasztnál is lejjebb van a ranglétrán, földnélküli páriák. De Paliban megvan a dac, nem akar így élni, hatalmat akar, olyant, amit a grófi kastélyban lát. Nem éppen a tudása, de a szerencséje elindítja a felfelé vezető úton, amit aztán ügyesen ki is használ. Mai szemmel nézve is érdekes és érvényes a története, ahogy felfelé ívelő pályáján elfelejti honnan jött, ahogy az erkölcs elamortizálódik a háta mögött.

Az ellentétes pályák ellenére mindkét történet vége hasonló. Erkölcs és hit nélkül elbuknak a főszereplők, nem is lehet más a sorsuk, és nem csak azért, mert ezt a sorsot mindig mások befolyásolták, hanem mert erkölcsi tartás nélkül saját ellenségeikké válnak.

4 hozzászólás
Kiss_Olivér>!
Holdosi József: Glóriás / Dac

Látomásos balladisztikus, tündéri-mágikus realizmussal megírt, két lazán összekapcsolt kisregény/elbeszélés az ispános világ idejéből. Mindkét kisregény hőse egy jobb sorsra érdemes, tehetséges és jóakaratú fiatal, aki éppen ezért is kilóg a többi falubeli sorstársa közül. Kirívó másságuk, tehetségük és naív jóakaratuk miatt mindketten szűkebb közösségük kitaszítottjai lesznek. A sorozatos elnyomás és vegzálás végül mindkettejüket belesodorja az elképzelhető legnagyobb bűnbe, a gyilkosságba. Az első egy fivére által irigységből szándékosan megnémított cigányfiú, a másik egy uradalmi szabad-cseléd sorban tengődő szamaras vízhordónak a fia, aki sem paraszt, se nem igazán röghöz kötött cseléd, hanem egyfajta kényszervállalkozó, aki nem tartozik senkihez sem a faluban. Apja a faluba látogatva csak csak a falu végi kurvához jár el. Lenézi a parasztokat. Mint magának, a fiának is ugyanazt sorsvonalat szánja. A büszke kívülállást, és a sehova sem tartozást. Egyiküket tehát a parasztok, uradalmi cselédek sem tartják maguk közül valónak, a másikukat végül fogyatékossága okán csúfolják és nem tartják teljes értékű cigánynak a sorstársai sem. A Dac című kisregényben a szamaras fiú eladja a lelkét a hatalomnak, hogy végre felnézhessenek rá. A Glóriás cigányfiú meg leszámol ellenségeivel egy szabadabb élet reményében. Mégis, mindkettejük sorsa tragédiaszerű, hiszen ennél ők sokkal többre vitték volna, ha például nem a grófi-ispános világban születnek meg. Legalábbis így gondolták gondolom annak idején a szektás irodalomítészek, de a Kádár rendszer idején némileg hírnevet szerzett roma író könyve, ennél általánosabb érvényű igazságot fogalmaz meg, ami mégsem csak a Horthy korszak problémáiról, hanem a mindenkori közösség többségi terrorjáról rántja le a leplet, megmutatva az elnyomorított közösség elferdült korcs ösztöneit. A hatalomtól való félelem, és a mindennapi megélhetési harc testet-lelket belező hatása, és a tudatlanság okán legvégül mindig a legkönnyebb a leggyengébbekbe rúgni…a mostani ispános-közmunkásos, Neres fővállalkozói-alvállalkozói, 2/3-os 1/3-os viszony is kellő okot ad, hogy az aggodalmunk e tekintetben soha ne húnyjon ki….


Népszerű idézetek

Csabi>!

Az iskolában megtanultam, hány földrész van és hogy ki fedezte föl Amerikát. Tudom a kormányzó nevét, a mohácsi csata évszámát, és hogy a szegény magyart az ág is húzza. De mi köze van például a vágyaimhoz, gondolataimhoz Afrikának? A nemi szervemhez Kolumbusznak? A céljaimhoz 1526-nak? Horthynak szamarunk véresre csípett valogához?

143. oldal (Dac)

Csabi>!

– A hetedik csoda az emberek között esett meg! Nézzék meg ezt a kányát, valamikor ember volt, író, de nagy bűnt követett el, családregényt írt. Hitte, hogy megértik azok, akikért írta, de üldöztetés lett a sorsa. Addig spirituszba akarta magát rejteni, amíg eljön az az idő, mikor odafigyelnek a szavára. De félt, hogy a hosszú várakozás alatt annyira összemegy, még egy madár is csőrébe kaphatja és elviheti a fiókáinak. Keserűségében gyászruhás kányává változott. Mindenkinek csak azt tudja tanácsolni : ne írjanak soha családregényt!

70. oldal (Glóriás)

2 hozzászólás
Csabi>!

Öregember ér oda hozzám bokájáig érő seszínű nagykabátban, amit hatalmas zsírfoltok borítanak, ugyanolyan seszínű kalapot visel, amin már a zsinórnak csak a helye látszik a kosztól. Nagy kipödrött, fekete bajsza van.
– Jó napot, Pali! – köszönt rám, és szavaitól szappanbuborékként pattan szét körülöttem a súlyos levegő.
– Jó napot, bátyám! – köszönök vissza.
Megemeli a kalapját, s előtűnik kopasz feje, néhány hajszál van csak rajta.
– Honnét tudja, bátyám, a nevemet? – kérdezem.
Rekedten nevet, s nagyokat szökdel:
– Nagyon jó, nagyon jó! Tudod te egyáltalán, hogy én ki vagyok? Ülj le ide a fűbe mellém, aztán elmondom neked. Én bizony nem más vagyok, mint az Isten, higgy a szemednek! Eluntam magam az égben, a teremtés óta hosszú idő telt el mindenféle izgalom nélkül, folytonos fanfárzengés van csak, az angyalok kara óbégatja egyvégtében a hozsannát, a fény is bántotta már a szememet. Semmi jó veszekedés, semmi rendbontás, az utolsó izgalom akkor volt, amikor a fiamat, Jézust leküldtem a földre, de azóta semmi nem történt. Így aztán bejelentettem, hogy eljött az én időm, lemegyek a földre, kipróbálom az embereket, versenyre hívom őket. Péter, amikor megtudta, harminc többszörös gyilkost beengedett a mennybe, Jézus fiam bejelentette, hogy ő inkább újra keresztre feszítteti magát, mintsem ilyenbe beleegyezzen.
– Beijedtél, mi, mert sokkal jobb az én ötletem, mint a keresztre feszítés volt – mondtam neki.
Megvártam, hogy az összes szemérmes angyalka körém gyűljön, meg a mártírok, szentéletű hajadonok; akkor mondtam meg, hogy mi lesz a verseny.
– Megváltoztak az idők, kedveskéim; be kell látnotok, a keresztre feszítés elavult. Az embereknek mások az igényeik az istenekkel szemben is, nekem is velük szemben, úgyhogy versenyhugyozásra hívom ki az embereket!

158. oldal (Dac)

1 hozzászólás
Tíci>!

Batyut kötött a könnyeimből ez a nap;

Glóriás 19. oldal (Szépirodalmi, 1982)

Csabi>!

Mariska mellett nyugszom meg egy kicsit, de álmomban megjelenik a fogalmazó. Hatalmas balta van a kezében, egy óriási tuskó előtte.
– Tegye rá a fejét, főtitkár úr!
– Könyörülj rajtam! – borulok térdre előtte.
– Nem fog meghalni, csak megnézzük a lelkiismeretét!
– Az más – mondom, s ráhajtom a fejem a tuskóra.
– Kétfelé vágom, főtitkár úr! Nem fél?
– Nem félek!
– Akkor lesújtok!
– Ne…m! – riadok fel álmomból.

213. oldal (Dac)

1 hozzászólás
Tíci>!

Horkolással, apró vinnyogással, rekedtre horzsolt levegővel jön a szobából a konyhába az idő.

(első mondat)

Kapcsolódó szócikkek: idő
Csabi>!

Megálltam a konyha ajtaja előtt a lavórral. Oszthatatlan egészként települt a világra az éjszaka. Minden rendben benne: a csillagok, a Tejút, a Göncöl, a Sarkcsillag, csak én álltam ott vele szemben egy lavórral a kezemben, amelyben húggyal keveredett víz volt.
Zavart a nyugalma, a tökéletessége, szembeborítottam a húgyos vízzel. Fröcskölt szét a víz, szétmarva húggyal az éjszakát, amely sárgás színűvé vált, fuldokolt, nyögött, kapkodott felém, és én győztesen felnevettem.

28. oldal (Glóriás)


Hasonló könyvek címkék alapján

Jónás Tamás: Cigányidők
Osztojkán Béla: Átyin Jóskának nincs, aki megfizessen
Lakatos Menyhért: Füstös képek
Lakatos Menyhért: Csandra szekere
Földes Jolán: Más világrész
Osztojkán Béla: Békeváros
Szüts László: A kormányzó úr medvéi
Lakatos Menyhért: A hosszú éjszakák meséi
Bárczy János: Egy m. kir. százados bizalmas feljegyzései
Osztojkán Béla: Nincs itthon az Isten