Autoritmia 3 csillagozás

Hevesi Mihály: Autoritmia Hevesi Mihály: Autoritmia

Hevesi ​Mihály (nyelvtanár, fordító, könyvkiadó) húsz évvel ezelőtt ismerkedett meg olyan kiváló nyelvtanulók gyakorlataival, mint Heinrich Schliemann (20 nyelv), Lomb Kató (27 nyelv). Miközben különböző keretek között tanított idegen nyelveket kicsiknek és felnőtteknek, és maga is több nyelvvel ismerkedett meg, szembesült a nyelvtanulás jelenkori problémáival. Módszerében, az Autoritmiában egészen gyakorlatiasan és meglepő módon oldja meg a nyelvelsajátítás kihívásait, mint amilyen a motiváció fenntartása, az élő beszéd értése, a beszéd gátjainak feloldása. E gyakorlatias szemlélet útmutató lehet nyelvtanulók és -tanárok számára.

E módszer egyaránt szól nyelvtanulóknak és nyelvtanároknak, különösen Önnek, ha
– szeretnek hatékonyan nyelvet tanulni vagy tanítani;
– már többször elkezdett idegen nyelvet tanulni, de a beszélt nyelv értésével nehézségei vannak;
– szeretné beszédkészségét, továbbá írás- és olvasáskészségét is továbbfejleszteni;
–… (tovább)

>!
Szépnap, 2009
100 oldal · ISBN: 9789630675864

Most olvassa 1

Várólistára tette 7

Kívánságlistára tette 4


Népszerű idézetek

>!
Ninácska 

Jól szemlélteti a gátlások felszabadulását egyik ismerősöm esete. Már évek óta tanult angolul, amikor az utcán turisták kérdezték meg tőle, hogy hol van ez és ez az utca. Nem jutott eszébe semmi sem angolul. A megfelelő szavak és mondatok csak jóval később jöttek el (még aznap), de akkor megállás nélkül, szinte folyamatosan áradt belőle, hogy mit kellett volna mondania.

14. oldal

1 hozzászólás
>!
Mihály_Hevesi

E könyvnek és módszernek a közzétételét azért is tartom fontosnak, mert a nyelvtanításban
még mindig számtalan félreértés uralkodik, és a tanulók hosszú iskolai nyelvtanulás
után sem képesek beszélni vagy érteni egy idegen nyelvet. Véleményem szerint
ezért nem k a hibásak, de még a tanáraik sem, hanem a nyelvtanulás körül kialakult hiedelemrendszer,
amelyet meg kell változtatnunk. Vajon elég nyitottak vagyunk erre?

>!
Ninácska 

A módszer elnevezésében az „auto” előtag egy rövidítés, és elsősorban az autonómiára,
vagyis az önállóságra, az önmeghatározásra utal, de Lomb Kató ún. „autó” gyakorlataira
is, melyek központi szerepet kapnak benne, és melyek közül egyiket-másikat
már az „nyelvtanuló” eldei, Schliemann, Mezzofanti, Kosztolányi is sikerrel alkalmaztak.
Lomb Kató mondta az egyik beszélgetés során, hogy bár neki nincs autója, de
mégis három autóval közlekedik, legalábbis a nyelvtanulás területén. Az egyik az
autológia – azaz beszéd önmagunkkal (akár utazás, buszra várás közben); a következ
az autográfia – írás a magunk számára (pl. naplóvezetés egy idegen nyelven), a harmadik
pedig az autolexia – az olvasás (regények s egyéb, minket érdeklő szövegek olvasása).
Ezek a gyakorlatok azért nagyszerek – különösen a „beszéd önmagunkkal” lesz
sok tanuló számára meglep és igen hatékony –, mert képesek nyelvi mikroklímát teremteni,
ami az egyik feltétele a nyelvhasználat élővé tételének

10. oldal

>!
Mihály_Hevesi

Tehát a ritmussal, dallammal, belső képekkel való
gyakorlás játéknak tünhet, de nagyon komoly és hasznos játékról van itt szó, mely során
érzékennyé válunk a számunkra idegen hangzósorokra! Egy okkal több, hogy felvegyük
a ritmizálást és a dallamkövetést nyelvtanulói és -tanári repertoárunkba!

13. oldal

>!
Mihály_Hevesi

A nyelvtanulásban mindig úton vagyunk, és valahogy meg kell tanulnunk
szeretni ezt a helyzetet. Gondoljunk ismét a kisgyermekre, aki a pillanatban való
jelenlétének köszönheten akkor is élvezi a nyelvet, ha még csak nagyon az alapoknál
jár: gagyog, próbál szavakat kimondani, és kedvére van a szüleivel való együttlét!

15. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Lomb Kató: Bábeli harmónia
Lomb Kató: Így tanulok nyelveket
Salamon Gábor – Zalotay Melinda (szerk.): Huron's check book (6000)
Martonné Lányi Anikó – Milosné Domokos Ilona: 888 kérdés és válasz német nyelvből
Kunné Juhász Zsuzsanna: Magyar-olasz közgazdasági szótár
Durst Péter: Lépésenként magyarul 1.
Navracsics Judit: A kétnyelvű gyermek
Csizér Kata – Holló Dorottya – Károly Krisztina (szerk.): Dinamikus csoport, dinamikus tanulás
Budai László – Medgyes Péter: Segédkönyv az angol nyelv tanításához a gimnáziumban
Osváth Gábor: Koreai nyelvkönyv