Autoritmia 10 csillagozás

Hevesi Mihály: Autoritmia Hevesi Mihály: Autoritmia

Hevesi ​Mihály (nyelvtanár, fordító, könyvkiadó) húsz évvel ezelőtt ismerkedett meg olyan kiváló nyelvtanulók gyakorlataival, mint Heinrich Schliemann (20 nyelv), Lomb Kató (27 nyelv). Miközben különböző keretek között tanított idegen nyelveket kicsiknek és felnőtteknek, és maga is több nyelvvel ismerkedett meg, szembesült a nyelvtanulás jelenkori problémáival. Módszerében, az Autoritmiában egészen gyakorlatiasan és meglepő módon oldja meg a nyelvelsajátítás kihívásait, mint amilyen a motiváció fenntartása, az élő beszéd értése, a beszéd gátjainak feloldása. E gyakorlatias szemlélet útmutató lehet nyelvtanulók és -tanárok számára.

E módszer egyaránt szól nyelvtanulóknak és nyelvtanároknak, különösen Önnek, ha
– szeretnek hatékonyan nyelvet tanulni vagy tanítani;
– már többször elkezdett idegen nyelvet tanulni, de a beszélt nyelv értésével nehézségei vannak;
– szeretné beszédkészségét, továbbá írás- és olvasáskészségét is továbbfejleszteni;
–… (tovább)

>!
Szépnap, 2009
100 oldal · ISBN: 9789630675864

Most olvassa 4

Várólistára tette 6

Kívánságlistára tette 9


Kiemelt értékelések

deaxx P>!
Hevesi Mihály: Autoritmia

Bizony mondom néktek, szöszmötölni kell a nyelvvel, and that's a fact.

Bevallom, a gyakorlatai az elején furcsának, gyerekesnek tűntek, de megvan a maguk haszna.
Tehát, mint mondtam, szöszmötölni kell a nyelvvel: ezen szöszmötölés során többször is meghallgatunk egy szöveget, és lassan eljutunk az értéshez – anélkül, hogy az értés hiánya frusztrálna, akadályozna minket az elején. (Talán ez a legnagyobb haszna ennek a módszernek!)
További haszon, hogy az ember ráérez a nyelvre, és ha még a szöveg is érdekel, lazán elszórakozunk a gyakorlatokkal.

Persze ennek a módszernek is sok a buktatója. Szerencse, hogy írója ezeket észreveszi, és figyelmezteti rá a tanulót. Fontos, hogy ne fulladjon unalomba az egész, és hogy tényleg csak, ha érdekel – nem is a nyelv kell, hogy érdekeljen. Saját érdeklődésünkhöz kapcsolja a nyelvet, mint „járulékos tényező”.

Sajnos a szerző elég bő lére eresztette, sokszor mintha egy olvasmányosabb tanulmányt olvasnék, hosszú-hosszú bevezetőkkel, és maga a gyakorlati rész kevesebb oldalt foglal, mint az ember gondolná. Ez azért lelombozza az embert, gyakorlatiasabb könyvet vártam volna…
A könyv formátuma sem hordozásbarát, ezek a hatalmas oldalak!

Olvasás közben röviden jegyzeteltem, megjegyeztem belőle pár dolgot, aztán meglátjuk, használ-e…

>!
Szépnap, 2009
100 oldal · ISBN: 9789630675864
Andrea_Kaufmann>!
Hevesi Mihály: Autoritmia

A szerző a lényeget mutatja meg, és olyan problémákra ad megoldást, melyekkel én is küzdöttem. Sok év angol taulás után – sőt viszgák után- sem értettem a beszélt nyelvet. Pedig az az egyszerű gyakorlat, melyet először a könyvből ismertem meg, és melyet Hevesi Mihály a hangzó szövegekhez javaslol – a pillanatban való jelenlét- könnyen begyakorolható készséggé válik. A dalok mindig kéznél vannak, és így könnyen bemászik az ember fülébe a szavak. Lehet gyakorolni villamoson, metrőn, autóban. Szóval nagyon gyakorlatias dolgok vannak ebben a könyvben. Másik erénye (egyébként a szerző más könyveinek is!), hogy a gyakrolatiasságon túl, kedvet is csinál a nyelvtanuláshoz. Idóközben elkezdtem, spanyolt és kínait tanulni, talán valamikor nyelvvizsgára is jelentkezem. Szóval a helyzet az, hogy ez a könyv kihagyhatatlan, ha valaki eddgi sikertelenül tanult nyelvet.

Eda_Monostory>!
Hevesi Mihály: Autoritmia

Mind nyelvtanuloi, mind nyelvtanari palyafutasom soran azt kerestem, hogy hogyan tudnam en es a tanitvanyaim is elvezni a tanulast/tanitast. A kulcsot a szemelyes erdeklodesi korben talaltam meg. Zenekben, filmekben, konyvekben, blogokban. Ezek feldolgozasaban segit ez a konyv, hogy hogyan tanuljunk nyelvet az erdeklodesi korunkon keresztul.


Népszerű idézetek

Ninácska P>!

Jól szemlélteti a gátlások felszabadulását egyik ismerősöm esete. Már évek óta tanult angolul, amikor az utcán turisták kérdezték meg tőle, hogy hol van ez és ez az utca. Nem jutott eszébe semmi sem angolul. A megfelelő szavak és mondatok csak jóval később jöttek el (még aznap), de akkor megállás nélkül, szinte folyamatosan áradt belőle, hogy mit kellett volna mondania.

14. oldal

1 hozzászólás
Mihály_Hevesi>!

E könyvnek és módszernek a közzétételét azért is tartom fontosnak, mert a nyelvtanításban
még mindig számtalan félreértés uralkodik, és a tanulók hosszú iskolai nyelvtanulás
után sem képesek beszélni vagy érteni egy idegen nyelvet. Véleményem szerint
ezért nem k a hibásak, de még a tanáraik sem, hanem a nyelvtanulás körül kialakult hiedelemrendszer,
amelyet meg kell változtatnunk. Vajon elég nyitottak vagyunk erre?

Ninácska P>!

A módszer elnevezésében az „auto” előtag egy rövidítés, és elsősorban az autonómiára,
vagyis az önállóságra, az önmeghatározásra utal, de Lomb Kató ún. „autó” gyakorlataira
is, melyek központi szerepet kapnak benne, és melyek közül egyiket-másikat
már az „nyelvtanuló” eldei, Schliemann, Mezzofanti, Kosztolányi is sikerrel alkalmaztak.
Lomb Kató mondta az egyik beszélgetés során, hogy bár neki nincs autója, de
mégis három autóval közlekedik, legalábbis a nyelvtanulás területén. Az egyik az
autológia – azaz beszéd önmagunkkal (akár utazás, buszra várás közben); a következ
az autográfia – írás a magunk számára (pl. naplóvezetés egy idegen nyelven), a harmadik
pedig az autolexia – az olvasás (regények s egyéb, minket érdeklő szövegek olvasása).
Ezek a gyakorlatok azért nagyszerek – különösen a „beszéd önmagunkkal” lesz
sok tanuló számára meglep és igen hatékony –, mert képesek nyelvi mikroklímát teremteni,
ami az egyik feltétele a nyelvhasználat élővé tételének

10. oldal

Mihály_Hevesi>!

Tehát a ritmussal, dallammal, belső képekkel való
gyakorlás játéknak tünhet, de nagyon komoly és hasznos játékról van itt szó, mely során
érzékennyé válunk a számunkra idegen hangzósorokra! Egy okkal több, hogy felvegyük
a ritmizálást és a dallamkövetést nyelvtanulói és -tanári repertoárunkba!

13. oldal

Mihály_Hevesi>!

A nyelvtanulásban mindig úton vagyunk, és valahogy meg kell tanulnunk
szeretni ezt a helyzetet. Gondoljunk ismét a kisgyermekre, aki a pillanatban való
jelenlétének köszönheten akkor is élvezi a nyelvet, ha még csak nagyon az alapoknál
jár: gagyog, próbál szavakat kimondani, és kedvére van a szüleivel való együttlét!

15. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Mario Rinvolucri: A nyelvóra életre keltése
Hegyi Boglárka – Hornung Zsuzsanna: Nagy Origó nyelvvizsgakönyv – Német középfok
Maklári Tamás: Lazán németül II.
Karácsony Lajos – Tálasi Istvánné: Német nyelvtan a középiskolák számára
Maklári Tamás: Német nyelvtani ABC
Scheibl György: Német nyelvtan 222 pontban
Scheibl György: Német nyelvtan
Maros Judit: Unterwegs – Német II. munkafüzet
Maros Judit: Unterwegs – Német II. – Tankönyv
Gáborján Lászlóné – Haán György: Német feladatgyűjtemény a középfokú nyelvvizsgához