A ​nyelvtanulás művészetéről 7 csillagozás

Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Kedvcsinálónak ​íródott e könyv mindazok számára, akik idegen nyelv tanulására vagy tanítására adják a fejüket. Hogyan lesz hatékony a nyelvtanulás és nyelvtanítás? Milyen nyelvtanulási módszerek léteznek? Miért művészet a nyelvtanulás?
A könyvből ötleteket meríthetünk egyéni nyelvtanulási stílusunk felépítéséhez és a nyelvtanulási stratégiánkhoz.. A hatékony nyelvtanulás csodamódszere nem létezik. De igenis lehet öröm a nyelvtanulás. Ezekről a nyelvtanulási és nyelvtanítási módszerekről szól a könyv. Miért ne menne könnyebben a nyelvtanulás, ha teszem azt, kedvenc regényünket olvassuk, vagy kedvenc filmünket nézzük meg az idegen nyelven?
Részletesen olvashatunk LOMB KATÓ nyelvtanulási módszeréről, aki 5 nyelven szinkrontolmács volt, és további 12 nyelvvel is kereste a kenyerét.
Továbbá a nyelvtanulásban átélt kudarc- és sikerélményeiről mesél VEKERDY TAMÁS, VUJITY TVRTKO, HABSBURG GYÖRGY, és SAM BETTS. A második részben megismerkedhetünk a nyelvtanulás… (tovább)

>!
Szépnap, 2004
216 oldal · ISBN: 9634309186

Most olvassa 1

Várólistára tette 7

Kívánságlistára tette 3

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

>!
henis P
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Nohát. Kettős érzeteket ébresztő könyvecske. Egyrészt üdítő, valóban kedvcsináló, motiváló (tanárként és nyelvtanulóként is), másrészt erős hiányérzetem maradt a végére. Nincs igazi, logikusan felépített koncepció, némi idegennyelvtanítás-történet, elméleti módszertan keveredik saját tapasztalatokkal és a Waldorf-nyelvtanítás tömör leírásával. Az alapötlet (holisztikus-humanisztikus tanulás-tanítás) remek, de az alig pár oldalas játéktár és gyakorlati módszertan miatt éppen csak felszínkapargatás. Oké, hogy HM elmeséli, mik a hagyományos és újszerű módszerek-rendszerek a nyelvtanításban, de ha az egyetemen (és a gyakorlatban) nem tanultam és tapasztaltam volna már meg sorban mind, halvány gőzöm sem lenne, pontosan hogy is néz ki a grammatikai módszer, vagy mi a szösz az a szuggesztopédia, melyiknek lehetnek előnyei is akár, és melyik módszer alkalmatlan arra (legalábbis önmagában), hogy szerencsétlen delikvens egyáltalán meg tudjon szólalni az adott nyelven. Vergődő nyelvtanulóknak, fásult tanároknak lehet gondolatcsíra ez a könyv, de így sajnos kevés.

Update 2016. Revidiálom a korábbi (igen szigorú, könyörtelen, és hát lássuk be, okoskodó) értékelésemet, ugyanis Hevesi Mihály és a könyvei rengetegszer eszembe jutnak a tanítás során, sőt, idézni is szoktam belőlük a gyerkőcöknek. Most nem olvastam újra (de fogom), de minden hiányossága ellenére is megmaradt bennem az a lelkesítő hangulat, az a motiváló, támogató légkör, amivel kedvet csinál a nyelvtanuláshoz. És valójában ez az igazi célja – és érdeme –: motiválni, felkelteni az érdeklődést, és bizalmat ébreszteni magunkban, amiben én is hiszek. Talán ennyi elegendő is.

2 hozzászólás
>!
Amanga
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Kicsit mindenkinek szól, és ez a baj vele. Nyelvtanároknak kevés, nyelvtanulóknak nem minden releváns, a másokról pedig nem tudni, kik és mit is várnak.
Üdítő, könnyed, és van benne használható, de bizonyos dolgokat nehezen tudnék a gyakorlatba ültetni.

>!
Galambdúc
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Egysíkú könyv a nyelvtanítás mikéntjéről, ad egy-két tippet, de nem az igazi sajnos.

3 hozzászólás
>!
Zsuzsanna_Sinka 
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

A nyelvtanítási módszerek és a fejlődéslélektanból vett részek áttekintése a nyelvtanárnak nem kell, a többieknek meg nem igazán releváns vagy érdekes szerintem, kár, hogy elvette a helyet a szerző önálló gondolatai elől.


Népszerű idézetek

>!
Ninácska P

A rendszeresség mellett szintén fontos, hogy bizonyos időközönként szüneteltessük a nyelvtanulást! Engedjük aludni a nyelvet! Néhány hét, hónap, vagy akár fél év (ez változó lehet!) szünetet is tarthatunk. Ne riasszon el bennünket, hogy ez idő alatt talán elhalványul tudatunkban az egész. Majd ha újra felvesszük a tanulás fonalát, ismét felébred, ráadásul újult erővel.

45. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

>!
Ninácska P

Nyelvtudásunkat nemcsak szókincsünk határozza meg, hanem az is, hogy bennünk lüktet-e a nyelv ritmusa, dallama, hangulata, mentalitása, vagyis hogy megszületett-e bennünk a nyelv. Akkor valósul ez meg, ha a nyelvvel való ismerkedésünk során egyszer csak azt tudjuk mondani: „Érzem a nyelvet!” Minden egyéb csak bravúr, hatáskeltés kifelé.

54. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

>!
Ninácska P

A legjobb az, ha a jelentésből jutok el a szó formájához. Felnőttkorban (a gondolatolvasáson kívül) erre egyetlen módot ismerek: ha olyan olvasmányt, filmet, színdarabot, dalt stb. keresek ki magamnak az idegen nyelven, aminek a tartalmáról már van némi fogalmam. Például azt, amit egykor már olvastam, láttam, hallottam magyarul, és tetszett.

62. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

>!
Ninácska P

A legfontosabb vizsga számomra az, hogy egy nyelven el tudok-e intézni egy telefonhívást, és ha ebben nincsenek problémáim, és föl tudok hívni valakit, aki azon a nyelven beszél, és vele jól tudok kommunikálni, akkor mondom azt, hogy beszélek egy nyelven.

85. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

>!
Ninácska P

Nyelvtudásunkat nem csak szókincsünk határozza meg, hanem az is, hogy bennünk lüktet-e a nyelv ritmusa, dallama, hangzása, mentalitása, vagyis, hogy megszületett-e bennünk a nyelv.

54. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

>!
Mihály_Hevesi

Vannak ismerőseim, akik már valamilyen vizsgát is tettek egy nyelvből, de amikor beszélniük kell, nem tudnak belehelyezkedni a nyelv közegébe, s a magyar nyelvben maradnak. Azt a benyomást keltik, mintha jól ismernék a mozdulatokat, de az úszáshoz nem mernek beleugrani a vízbe, vagy hol beleugranak, hol kicsit kimásznak a partra, elfárasztva nem csak magukat, hanem azt is, aki nézi vagy hallgatja őket.

54. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak


Hasonló könyvek címkék alapján

Frans Carlgren: Szabadságra nevelés
Rudolf Steiner: Általános embertan, mint a pedagógia alapja
Rudolf Steiner: A nevelés művészete
Vekerdy Tamás: Milyen iskola kell a gyerekeknek?
Mezei Ottóné: Járjak-e a Waldorf-úton?
Johannes Kiersch: Bevezetés és magyarázat Rudolf Steiner „Általános embertan”-ához
Christoph Lindenberg: Waldorf-iskolák
Vekerdy Tamás: Álmok és lidércek
Johannes Kiersch: Foreign Language Teaching in Steiner Waldorf Schools
Kulcsár Gábor: Az írás-olvasás tanítása a Waldorf-iskolában