A ​nyelvtanulás művészetéről 8 csillagozás

Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Kedvcsinálónak ​íródott e könyv mindazok számára, akik idegen nyelv tanulására vagy tanítására adják a fejüket. Hogyan lesz hatékony a nyelvtanulás és nyelvtanítás? Milyen nyelvtanulási módszerek léteznek? Miért művészet a nyelvtanulás?
A könyvből ötleteket meríthetünk egyéni nyelvtanulási stílusunk felépítéséhez és a nyelvtanulási stratégiánkhoz.. A hatékony nyelvtanulás csodamódszere nem létezik. De igenis lehet öröm a nyelvtanulás. Ezekről a nyelvtanulási és nyelvtanítási módszerekről szól a könyv. Miért ne menne könnyebben a nyelvtanulás, ha teszem azt, kedvenc regényünket olvassuk, vagy kedvenc filmünket nézzük meg az idegen nyelven?
Részletesen olvashatunk LOMB KATÓ nyelvtanulási módszeréről, aki 5 nyelven szinkrontolmács volt, és további 12 nyelvvel is kereste a kenyerét.
Továbbá a nyelvtanulásban átélt kudarc- és sikerélményeiről mesél VEKERDY TAMÁS, VUJITY TVRTKO, HABSBURG GYÖRGY, és SAM BETTS. A második részben megismerkedhetünk a nyelvtanulás… (tovább)

>!
Szépnap, 2004
216 oldal · ISBN: 9634309186

Most olvassa 2

Várólistára tette 7

Kívánságlistára tette 4

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

>!
henis
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Nohát. Kettős érzeteket ébresztő könyvecske. Egyrészt üdítő, valóban kedvcsináló, motiváló (tanárként és nyelvtanulóként is), másrészt erős hiányérzetem maradt a végére. Nincs igazi, logikusan felépített koncepció, némi idegennyelvtanítás-történet, elméleti módszertan keveredik saját tapasztalatokkal és a Waldorf-nyelvtanítás tömör leírásával. Az alapötlet (holisztikus-humanisztikus tanulás-tanítás) remek, de az alig pár oldalas játéktár és gyakorlati módszertan miatt éppen csak felszínkapargatás. Oké, hogy HM elmeséli, mik a hagyományos és újszerű módszerek-rendszerek a nyelvtanításban, de ha az egyetemen (és a gyakorlatban) nem tanultam és tapasztaltam volna már meg sorban mind, halvány gőzöm sem lenne, pontosan hogy is néz ki a grammatikai módszer, vagy mi a szösz az a szuggesztopédia, melyiknek lehetnek előnyei is akár, és melyik módszer alkalmatlan arra (legalábbis önmagában), hogy szerencsétlen delikvens egyáltalán meg tudjon szólalni az adott nyelven. Vergődő nyelvtanulóknak, fásult tanároknak lehet gondolatcsíra ez a könyv, de így sajnos kevés.

Update 2016. Revidiálom a korábbi (igen szigorú, könyörtelen, és hát lássuk be, okoskodó) értékelésemet, ugyanis Hevesi Mihály és a könyvei rengetegszer eszembe jutnak a tanítás során, sőt, idézni is szoktam belőlük a gyerkőcöknek. Most nem olvastam újra (de fogom), de minden hiányossága ellenére is megmaradt bennem az a lelkesítő hangulat, az a motiváló, támogató légkör, amivel kedvet csinál a nyelvtanuláshoz. És valójában ez az igazi célja – és érdeme –: motiválni, felkelteni az érdeklődést, és bizalmat ébreszteni magunkban, amiben én is hiszek. Talán ennyi elegendő is.

4 hozzászólás
>!
Amanga
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Kicsit mindenkinek szól, és ez a baj vele. Nyelvtanároknak kevés, nyelvtanulóknak nem minden releváns, a másokról pedig nem tudni, kik és mit is várnak.
Üdítő, könnyed, és van benne használható, de bizonyos dolgokat nehezen tudnék a gyakorlatba ültetni.

>!
Agatha_Emrys
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Az a baj ezzel a könyvvel, hogy mindenkihez szólni akart és éppen ezért túl keveset ad. A mérleg inkább a nyelvtanárok felé billen, akiknek szóló rész ugye nem releváns a nyelvtanuló számára, viszont a nekik szóló részt meg keveselltem (mind mennyiségében, mind minőségében).

Voltak interjúk híres emberekkel, akiket megkérdeztek hány nyelven tudnak és hogy szedték fel ezeket, de igazság szerint sok értelmét nem láttam ennek a résznek, mi olvasók nem kaptunk sok pluszt belőle.

Emellett a könyv nagyon elavult is. Amikor a szerző tanácsolja a videó kazetta kölcsönzést, vagy az idegennyelvű rádió hallgatását útközben (hordozhatós táskarádión) kicsit forgattam a szememet. Viszont érdekes volt hallani a Tandem kezdeményezésről (különböző anyanyelvű fiatalok egymást tanítják saját nyelvükre), ami ma már online zajlik, több applikáció is létezik erre a célra.

Sajnos nekem semmi újat nem adott a könyv, amiről legalább ne hallottam volna, csalódás volt.

>!
Galambdúc
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Egysíkú könyv a nyelvtanítás mikéntjéről, ad egy-két tippet, de nem az igazi sajnos.

3 hozzászólás
>!
Zsuzsanna_Sinka
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

A nyelvtanítási módszerek és a fejlődéslélektanból vett részek áttekintése a nyelvtanárnak nem kell, a többieknek meg nem igazán releváns vagy érdekes szerintem, kár, hogy elvette a helyet a szerző önálló gondolatai elől.


Népszerű idézetek

>!
Ninácska 

A rendszeresség mellett szintén fontos, hogy bizonyos időközönként szüneteltessük a nyelvtanulást! Engedjük aludni a nyelvet! Néhány hét, hónap, vagy akár fél év (ez változó lehet!) szünetet is tarthatunk. Ne riasszon el bennünket, hogy ez idő alatt talán elhalványul tudatunkban az egész. Majd ha újra felvesszük a tanulás fonalát, ismét felébred, ráadásul újult erővel.

45. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

>!
Ninácska 

Nyelvtudásunkat nemcsak szókincsünk határozza meg, hanem az is, hogy bennünk lüktet-e a nyelv ritmusa, dallama, hangulata, mentalitása, vagyis hogy megszületett-e bennünk a nyelv. Akkor valósul ez meg, ha a nyelvvel való ismerkedésünk során egyszer csak azt tudjuk mondani: „Érzem a nyelvet!” Minden egyéb csak bravúr, hatáskeltés kifelé.

54. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

>!
Ninácska 

A legjobb az, ha a jelentésből jutok el a szó formájához. Felnőttkorban (a gondolatolvasáson kívül) erre egyetlen módot ismerek: ha olyan olvasmányt, filmet, színdarabot, dalt stb. keresek ki magamnak az idegen nyelven, aminek a tartalmáról már van némi fogalmam. Például azt, amit egykor már olvastam, láttam, hallottam magyarul, és tetszett.

62. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

>!
Ninácska 

A legfontosabb vizsga számomra az, hogy egy nyelven el tudok-e intézni egy telefonhívást, és ha ebben nincsenek problémáim, és föl tudok hívni valakit, aki azon a nyelven beszél, és vele jól tudok kommunikálni, akkor mondom azt, hogy beszélek egy nyelven.

85. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

>!
Ninácska 

Nyelvtudásunkat nem csak szókincsünk határozza meg, hanem az is, hogy bennünk lüktet-e a nyelv ritmusa, dallama, hangzása, mentalitása, vagyis, hogy megszületett-e bennünk a nyelv.

54. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

>!
Mihály_Hevesi

Vannak ismerőseim, akik már valamilyen vizsgát is tettek egy nyelvből, de amikor beszélniük kell, nem tudnak belehelyezkedni a nyelv közegébe, s a magyar nyelvben maradnak. Azt a benyomást keltik, mintha jól ismernék a mozdulatokat, de az úszáshoz nem mernek beleugrani a vízbe, vagy hol beleugranak, hol kicsit kimásznak a partra, elfárasztva nem csak magukat, hanem azt is, aki nézi vagy hallgatja őket.

54. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

>!
Agatha_Emrys

A különböző nyelvekben található elnevezések nem egy dolog különféle elnevezései, hanem ugyanannak a dolognak a különböző nézőpontjai…
(Wilhelm Humboldt)

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak


Hasonló könyvek címkék alapján

Frans Carlgren: Szabadságra nevelés
Rudolf Steiner: Általános embertan, mint a pedagógia alapja
Rudolf Steiner: A nevelés művészete
Vekerdy Tamás: Milyen iskola kell a gyerekeknek?
Mezei Ottóné: Járjak-e a Waldorf-úton?
Johannes Kiersch: Bevezetés és magyarázat Rudolf Steiner „Általános embertan”-ához
Christoph Lindenberg: Waldorf-iskolák
Vekerdy Tamás: Álmok és lidércek
Johannes Kiersch: Foreign Language Teaching in Steiner Waldorf Schools
Kulcsár Gábor: Az írás-olvasás tanítása a Waldorf-iskolában