A ​nyelvtanulás művészetéről 14 csillagozás

Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Kedvcsinálónak ​íródott e könyv mindazok számára, akik idegen nyelv tanulására vagy tanítására adják a fejüket. Hogyan lesz hatékony a nyelvtanulás és nyelvtanítás? Milyen nyelvtanulási módszerek léteznek? Miért művészet a nyelvtanulás?
A könyvből ötleteket meríthetünk egyéni nyelvtanulási stílusunk felépítéséhez és a nyelvtanulási stratégiánkhoz.. A hatékony nyelvtanulás csodamódszere nem létezik. De igenis lehet öröm a nyelvtanulás. Ezekről a nyelvtanulási és nyelvtanítási módszerekről szól a könyv. Miért ne menne könnyebben a nyelvtanulás, ha teszem azt, kedvenc regényünket olvassuk, vagy kedvenc filmünket nézzük meg az idegen nyelven?
Részletesen olvashatunk LOMB KATÓ nyelvtanulási módszeréről, aki 5 nyelven szinkrontolmács volt, és további 12 nyelvvel is kereste a kenyerét.
Továbbá a nyelvtanulásban átélt kudarc- és sikerélményeiről mesél VEKERDY TAMÁS, VUJITY TVRTKO, HABSBURG GYÖRGY, és SAM BETTS. A második részben megismerkedhetünk a nyelvtanulás… (tovább)

>!
Szépnap, 2004
216 oldal · ISBN: 9634309186

Enciklopédia 2


Most olvassa 6

Várólistára tette 16

Kívánságlistára tette 8

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

henis>!
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Nohát. Kettős érzeteket ébresztő könyvecske. Egyrészt üdítő, valóban kedvcsináló, motiváló (tanárként és nyelvtanulóként is), másrészt erős hiányérzetem maradt a végére. Nincs igazi, logikusan felépített koncepció, némi idegennyelvtanítás-történet, elméleti módszertan keveredik saját tapasztalatokkal és a Waldorf-nyelvtanítás tömör leírásával. Az alapötlet (holisztikus-humanisztikus tanulás-tanítás) remek, de az alig pár oldalas játéktár és gyakorlati módszertan miatt éppen csak felszínkapargatás. Oké, hogy HM elmeséli, mik a hagyományos és újszerű módszerek-rendszerek a nyelvtanításban, de ha az egyetemen (és a gyakorlatban) nem tanultam és tapasztaltam volna már meg sorban mind, halvány gőzöm sem lenne, pontosan hogy is néz ki a grammatikai módszer, vagy mi a szösz az a szuggesztopédia, melyiknek lehetnek előnyei is akár, és melyik módszer alkalmatlan arra (legalábbis önmagában), hogy szerencsétlen delikvens egyáltalán meg tudjon szólalni az adott nyelven. Vergődő nyelvtanulóknak, fásult tanároknak lehet gondolatcsíra ez a könyv, de így sajnos kevés.

Update 2016. Revidiálom a korábbi (igen szigorú, könyörtelen, és hát lássuk be, okoskodó) értékelésemet, ugyanis Hevesi Mihály és a könyvei rengetegszer eszembe jutnak a tanítás során, sőt, idézni is szoktam belőlük a gyerkőcöknek. Most nem olvastam újra (de fogom), de minden hiányossága ellenére is megmaradt bennem az a lelkesítő hangulat, az a motiváló, támogató légkör, amivel kedvet csinál a nyelvtanuláshoz. És valójában ez az igazi célja – és érdeme –: motiválni, felkelteni az érdeklődést, és bizalmat ébreszteni magunkban, amiben én is hiszek. Talán ennyi elegendő is.

4 hozzászólás
Amanga>!
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Kicsit mindenkinek szól, és ez a baj vele. Nyelvtanároknak kevés, nyelvtanulóknak nem minden releváns, a másokról pedig nem tudni, kik és mit is várnak.
Üdítő, könnyed, és van benne használható, de bizonyos dolgokat nehezen tudnék a gyakorlatba ültetni.

Andrea_Kaufmann>!
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

A nyelvtanulás művészetéről-t a szerző előző könyve (Autoritmia) után kezdtem el olvasni. Az a könyv átsegített nyelvtanulói válságaimon, és a dalok, regények segítségével a harmadik nyelvet kezdem el az ott bemutatott módszer alapján tanulni. Úgy hogy, nagyon kiváncsi lettem erre is. És nem csalódtam! Rendkívül sok mindent megvilágít számomra. Talán mert olyan fogalmakat mutat be teljesen közérthetően, melyeket általában a főiskolán vagy egyetemen csak bemagoltunk és legfeljebb halvány fogalmunk keletkezett arról, hogy mi a fenét is jelentenek. Mi a nyelv? Mi a szó? Hogyan működik a nyelvtanulás? Kreolizáció, pidzsin; Pinker, Chomsky, Beuys elméletei, stb. Ezen kívül konkrét gyakorlatokat, személyes történeteket is megismerhetünk a nyelvtanulásról, annak működéséről. A legnagyobb erénye a könyvek, hogy tömörségre, a téma közérthető átfogására törekszik. Azt hiszem, ehhez bátorság is kellett a szerző részéről, hiszen úgy tünhet, hogy ide-oda csapong, pedig épp hogy több szempontból világítja meg a témát, hogy érhető legyen.

Agatha_Emrys>!
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Az a baj ezzel a könyvvel, hogy mindenkihez szólni akart és éppen ezért túl keveset ad. A mérleg inkább a nyelvtanárok felé billen, akiknek szóló rész ugye nem releváns a nyelvtanuló számára, viszont a nekik szóló részt meg keveselltem (mind mennyiségében, mind minőségében).

Voltak interjúk híres emberekkel, akiket megkérdeztek hány nyelven tudnak és hogy szedték fel ezeket, de igazság szerint sok értelmét nem láttam ennek a résznek, mi olvasók nem kaptunk sok pluszt belőle.

Emellett a könyv nagyon elavult is. Amikor a szerző tanácsolja a videó kazetta kölcsönzést, vagy az idegennyelvű rádió hallgatását útközben (hordozhatós táskarádión) kicsit forgattam a szememet. Viszont érdekes volt hallani a Tandem kezdeményezésről (különböző anyanyelvű fiatalok egymást tanítják saját nyelvükre), ami ma már online zajlik, több applikáció is létezik erre a célra.

Sajnos nekem semmi újat nem adott a könyv, amiről legalább ne hallottam volna, csalódás volt.

Galambdúc>!
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Egysíkú könyv a nyelvtanítás mikéntjéről, ad egy-két tippet, de nem az igazi sajnos.

3 hozzászólás
SinkaZsuzsanna>!
Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

A nyelvtanítási módszerek és a fejlődéslélektanból vett részek áttekintése a nyelvtanárnak nem kell, a többieknek meg nem igazán releváns vagy érdekes szerintem, kár, hogy elvette a helyet a szerző önálló gondolatai elől.


Népszerű idézetek

Ninácska P>!

A rendszeresség mellett szintén fontos, hogy bizonyos időközönként szüneteltessük a nyelvtanulást! Engedjük aludni a nyelvet! Néhány hét, hónap, vagy akár fél év (ez változó lehet!) szünetet is tarthatunk. Ne riasszon el bennünket, hogy ez idő alatt talán elhalványul tudatunkban az egész. Majd ha újra felvesszük a tanulás fonalát, ismét felébred, ráadásul újult erővel.

45. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Ninácska P>!

Nyelvtudásunkat nemcsak szókincsünk határozza meg, hanem az is, hogy bennünk lüktet-e a nyelv ritmusa, dallama, hangulata, mentalitása, vagyis hogy megszületett-e bennünk a nyelv. Akkor valósul ez meg, ha a nyelvvel való ismerkedésünk során egyszer csak azt tudjuk mondani: „Érzem a nyelvet!” Minden egyéb csak bravúr, hatáskeltés kifelé.

54. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Kapcsolódó szócikkek: nyelvtudás · szókincs
Ninácska P>!

A legjobb az, ha a jelentésből jutok el a szó formájához. Felnőttkorban (a gondolatolvasáson kívül) erre egyetlen módot ismerek: ha olyan olvasmányt, filmet, színdarabot, dalt stb. keresek ki magamnak az idegen nyelven, aminek a tartalmáról már van némi fogalmam. Például azt, amit egykor már olvastam, láttam, hallottam magyarul, és tetszett.

62. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Ninácska P>!

A legfontosabb vizsga számomra az, hogy egy nyelven el tudok-e intézni egy telefonhívást, és ha ebben nincsenek problémáim, és föl tudok hívni valakit, aki azon a nyelven beszél, és vele jól tudok kommunikálni, akkor mondom azt, hogy beszélek egy nyelven.

85. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Ninácska P>!

Nyelvtudásunkat nem csak szókincsünk határozza meg, hanem az is, hogy bennünk lüktet-e a nyelv ritmusa, dallama, hangzása, mentalitása, vagyis, hogy megszületett-e bennünk a nyelv.

54. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Mihály_Hevesi>!

Vannak ismerőseim, akik már valamilyen vizsgát is tettek egy nyelvből, de amikor beszélniük kell, nem tudnak belehelyezkedni a nyelv közegébe, s a magyar nyelvben maradnak. Azt a benyomást keltik, mintha jól ismernék a mozdulatokat, de az úszáshoz nem mernek beleugrani a vízbe, vagy hol beleugranak, hol kicsit kimásznak a partra, elfárasztva nem csak magukat, hanem azt is, aki nézi vagy hallgatja őket.

54. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

pjanos>!

Nagyon sok gyerek otthon örömmel tanítgatja szüleit egy-egy dalra, versre. Nem külön ismeri és érti a szavakat, hanem a dal összefüggésében, és nem tudja lefordítani őket. Ez ebben a korban nem is lehet cél. Ha a gyerek egy-egy szót mégis le tud majd fordítani magyarra, az csak mellékterméke és nem célja a nyelvoktatásnak.

175. oldal

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak

Agatha_Emrys>!

A különböző nyelvekben található elnevezések nem egy dolog különféle elnevezései, hanem ugyanannak a dolognak a különböző nézőpontjai…
(Wilhelm Humboldt)

Hevesi Mihály: A nyelvtanulás művészetéről Nyelvtanulóknak, nyelvtanároknak és másoknak


Hasonló könyvek címkék alapján

Dési Edit – Laczházi Aranka – Rónai Gábor: Tanítsunk okosan!
Fűzfa Balázs: Mentés másként
Kulcsár Gábor: Az írás-olvasás tanítása a Waldorf-iskolában
Lomb Kató: Bábeli harmónia
Rudolf Steiner: Általános embertan, mint a pedagógia alapja
Vekerdy Tamás: Milyen iskola kell a gyerekeknek?
Medgyes Péter – Major Éva: A nyelvtanár
Frans Carlgren: Szabadságra nevelés
Mario Rinvolucri: A nyelvóra életre keltése
Horváth Zsuzsanna – Felvégi Emese: Még mindig tudok olvasni!