Az ​iszlám 1 csillagozás

A misztika, a fundamentalizmus és a modern kor feszültségében
Henri Boulad: Az iszlám

Henri ​Boulad 1931-ben született Alexandriában. Teológiai, filozófiai, pszichológiai és szociológiai tanulmányait Libanonban, Franciaországban és az Egyesült Államokban végezte.
Családja eredetileg Szíriából származik. Muzulmán környezetben élő keresztény kisebbség tagjaként Pascal, Teilhard de Chardin és Simone Weil tanítványának vallja magát. Szenvedélyes nevelő, tanítványai keresztény és muzulmán családokból jönnek a híres jezsuita iskolába. Három kollégium igazgatója.
Az evangélium szellemében a szegények melletti elkötelezettsége nem tesz különbséget a rászorulók vallási hovatartozása között. Évtizedeken át vezeti az egyiptomi Caritászt, lepratelepet létesít, menekülttáborokat szervez, küzd a szudáni genocídium megfékezéséért, a rabszolgák kiváltásáért, együttműködött a száz éves korában elhunyt Emmanuel nővérrel, aki a szeméttelepek hulladékaiból élő hajléktalanok életében osztozott.
És nyaranként eljön Európába, Amerikába, Kanadába – tanítja nekünk a… (tovább)

Tartalomjegyzék

>!
Kairosz, Budapest, 2009
182 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789636622220

Enciklopédia 11


Várólistára tette 4

Kívánságlistára tette 8


Népszerű idézetek

csillagka>!

Tíz éven keresztül ötezer iraki gyerek halt éhen havonta az amerikai embargó következményeként. Azon a címen, hogy ezzel megfenyítik Szaddám Huszeint, az ártatlanok millióit büntették.
A szeptember 11-i merényletnek háromezer halottja volt. De amikor az amerikai tragédiát hangsúlyozzuk, ugyanakkor miért rejtjük el az irakit? Miért ítéljük el az egyik terrorizmusát, és hunyunk szemet a másiknak? Miért misézünk ünnepélyesen az egyik ország halottaiért, és nem gyászoljuk a másikéit? Miért sugározza naponta 24 órán át az egyik drámát világszerte a televízió, míg a másik eltűnik az általános közömbösség süllyesztőjében? Miért értékesebb az egyik élete és jelentőségteljesebb a halála, mint a másiké? Miért?

77-78. oldalak

Henri Boulad: Az iszlám A misztika, a fundamentalizmus és a modern kor feszültségében

Kapcsolódó szócikkek: Szaddám Huszein
1 hozzászólás
Amapola P>!

Haszan al-Baszri, a szúfik atyja mellett meg kell említenünk híres kortársnőjét, Rábia al-Adavíját, az „iszlám szentjét”, az ő csodálatos frissességét, tisztaságát, lelkének átható szépségét. Amikor Bászra utcáit járta, egyik kezében egy vödör vízzel a másikban egy fáklyával, megkérdezték: „Hová mész? Mit csinálsz?” Mire ő így válaszolt: „Megyek felgyújtani a Paradicsomot és kioltani a Pokol tüzét, hogy az ember ne a büntetéstől félve és ne a jutalom reményében forduljon Isten felé, hanem érdek nélküli szeretetből.”

12. oldal

Henri Boulad: Az iszlám A misztika, a fundamentalizmus és a modern kor feszültségében

Amapola P>!

Istent nem a Pokoltól félve
Szolgáltam
Rettegő nyomorult bérenc

Nem is a Paradicsomért
Tettem
Csapnivaló szolga
Jutalomra leső

Tiszta szeretet, ami késztet
És a vágyakozás utána

13. oldal (Rábia al-Adavíja)

Henri Boulad: Az iszlám A misztika, a fundamentalizmus és a modern kor feszültségében

Kapcsolódó szócikkek: Isten
1 hozzászólás
Amapola P>!

Egy napon felszállnak Rómában a repülőre, és amint a gép felemelkedik a levegőbe, elmegy mellettük két miniszoknyás fiatal lány a toalett irányába. Néhány perc múlva kijön onnan két talpig fekete csadorba burkolt, elfátyolozott nőszemély. Persze, hogy ugyanazok voltak. Kissé kitombolták magukat Rómában, de mielőtt hazaértek volna Bejrútba, magukra öltötték a kötelező viseletet. Azért mondom el ezt a történetet, hogy a fejkendővel kapcsolatban ne legyenek túlságos illúzióik.

156. oldal

Henri Boulad: Az iszlám A misztika, a fundamentalizmus és a modern kor feszültségében

Kapcsolódó szócikkek: Bejrút · Róma
Amapola P>!

Én még emlékszem, hogy gyermekkoromban nem áldoztatta meg a pap azt az asszonyt, aki hajadonfőtt térdelt az áldoztatórácshoz. Sőt helyenként be sem léphetett a templomba. Ez még mai is így van Krétán, Cipruson, Libanonban, Szíriában, Egyiptomban. Minthogy Szent Pál a második korintusi levelében azt mondta, hogy a nőknek be kell fedni a fejüket.

159. oldal

Henri Boulad: Az iszlám A misztika, a fundamentalizmus és a modern kor feszültségében

Kapcsolódó szócikkek: Ciprus · Egyiptom · Kréta · Libanon · Szíria
Cicu>!

Ami a tragikus emlékű szeptember 11-én történt, azt próbálja ez a kis sztori mint példabeszéd megvilágítani. Való igaz, hogy New Yorkban példátlan terrorista tömeggyilkosság történt. De van egy mögöttes történet, amelyet senki nem akar hallani.
És ez a baj.

77. oldal

Henri Boulad: Az iszlám A misztika, a fundamentalizmus és a modern kor feszültségében

Kapcsolódó szócikkek: New York
Cicu>!

Nabaíja Músza volt az első – és ezt követőleg még sokáig az egyetlen nő Egyiptomban –, aki leérettségizett. Ezzel helyt kapott a közéletben, kiterjesztette a közoktatás- és nevelésügyi minisztérium hatáskörét a nőkre, lehetőséget nyitott számukra a tanítónői képesítésre.

145. oldal

Henri Boulad: Az iszlám A misztika, a fundamentalizmus és a modern kor feszültségében

Kapcsolódó szócikkek: Egyiptom · érettségi

Hasonló könyvek címkék alapján

Sz. Jónás Ilona: Árpád-házi Szent Erzsébet
Ferenc pápa: Laudato si’
Tomka Ferenc: Ferenc pápa – próféta vagy eretnek?
Helmuth von Glasenapp: Az öt világvallás
Diós István (szerk.): A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai
Papp Miklós: A Papp újra válaszol
XVI. Benedek pápa: Az egyházatyák
Sisa József: Híres magyar templomok
Vankó Zsuzsa – Takács Szabolcs: A Rómaiakhoz írt levél
William V. Bangert: A jezsuiták története