„Végül tehát a szabályos birodalma érintkezik a szabálytalan birodalmával; matematikai átmegy a matematikailag már felfoghatatlanba, és az általánost elnyomja a részletek gazdagsága. Csak úgy hemzsegnek az egyedi formák. A kis forma-egyéniségek nagyon is a saját akaratuk szerint viselkednek. Ezek a formák kígyóznak, fickándoznak, összecsukódnak vagy sokoldalúan kitárulkoznak, ezek a formák kemények vagy puhák, hegyesek vagy gömbölyűek, határozott irányba tartanak vagy cél nélkül hányódnak. Hol egyedül marad egy alak, hol pedig több figura társul egymással: lazán érintkeznek, vagy kuszán egymásra zsúfolódnak. Ez a fantázia világa.”
Absztrakt festészet 2 csillagozás
Most olvassa 1
Kívánságlistára tette 1
Népszerű idézetek




Az a művészet, amelyik a tárgyiasságban való kételkedésben odáig megy, hogy megkísérli a tárgynélküliséghez való eljutást, azon az úton jár, amelyen azok a teológusok, filozófusok és természettudósok járnak, akik a jelenségek mögött rejlő lényeget kutatják.
66. oldal, 4. fejezet - Szellemtörténeti előzmények (Corvina, 1970)
Heinrich Lützeler: Absztrakt festészet Jelentősége és határai




Mindennapi életünk állandóan visszatérő, merészséget kívánó és feszültséggel járó feladata, hogy a szabályosat és a szabálytalant együtt tudjuk megélni és kifejezni.
8. oldal, Előjáték (Corvina, 1970)
Heinrich Lützeler: Absztrakt festészet Jelentősége és határai




Derű = a fény, a meleg színek dominanciája, a horizont fölé emelkedő vonal; nyugalom = a világos és a sötét, a meleg és a hideg színek egyensúlya, a vízszintes; gyász = a sötét, a hideg színek dominanciája, a süllyedő vonal.
31. oldal, 2. fejezet - Művészettörténeti előzmények (Corvina, 1970)
Heinrich Lützeler: Absztrakt festészet Jelentősége és határai




A művészet véget fog érni.
100. oldal, 6. fejezet - Az elemi forma (Corvina, 1970)
Heinrich Lützeler: Absztrakt festészet Jelentősége és határai




Ha matematikai elemek is hatékonnyá válnak a kompozícióban, és a motívumot fékezik, és megfosztják érzékletességétől, annyira, hogy gyakran teljesen elvész az élmény közvetlensége és a motívum természetessége, akkor a rend előtérbe kerül az érzékszervi benyomásokkal szemben, és a maradandó fontosabbá válik, mint a mulandó.
179. oldal, 10. fejezet - Absztrakt vonások a tárgyias festészetben (Corvina, 1970)
Heinrich Lützeler: Absztrakt festészet Jelentősége és határai




Van a művészetszemléletnek egy igazság-kritériuma: az a magyarázat a legigazibb, mely képes a képet összes formai vonásával együtt, belső egységként megragadni.
119. oldal, 7. fejezet - A játékos forma (Corvina, 1970)
Heinrich Lützeler: Absztrakt festészet Jelentősége és határai




A természet egységessé tétele, a különbségek elmosása azt jelenti, hogy a „természetet mint egészet” fogjuk fel; a korlátozott távlat azt jelenti, hogy a művész „a dolgokat világosan és a saját lényegükben” akarja ábrázolni.
45. oldal, 3. fejezet - Művészettörténeti előzmények (Corvina, 1970)
Heinrich Lützeler: Absztrakt festészet Jelentősége és határai




Az események részeinek úgy kell összefüggeniük, hogy ha csak egyetlen részt is kicserélünk vagy elveszünk, az egész kárt szenved és szétesik.
70. oldal, 5. fejezet - Értékelés (Corvina, 1970)
Heinrich Lützeler: Absztrakt festészet Jelentősége és határai




Mindenekelőtt megjegyezzük, hogy az absztrakt festészet számára a lélek minden mélysége és a felszínről származó minden inger elérhető: ez a festészet látásbeli örömet és megrendülést nyújt – éppen úgy, mint a a tárgyias művészet. Az absztrakt festészet azonban mindent a saját maga módján tesz; nem azt ismétli és variálja, ami a tárgyias művészetben is megtalálható, hanem megteremti a saját kifejezési birodalmát. Erre az absztrakt festészetet az a tapasztalat kényszeríti, hogy nem fér bele minden élmény a figurális ábrázolásba. Ennek a művészetnek az a célja, hogy olyan élményt fejezzen ki, melynek nincs meg a helye a figurális művészetben. […] Az absztrakt festő egyszerűen közvetlenül meg akar valósítani olyan lelki folyamatokat, melyek a motívumhoz kötött képalkotás számára el vannak zárva.
Heinrich Lützeler: Absztrakt festészet Jelentősége és határai




Az igazi műveltség nem csillog.
94. oldal, 6. fejezet - Az elemi forma (Corvina, 1970)
Heinrich Lützeler: Absztrakt festészet Jelentősége és határai
Hasonló könyvek címkék alapján
- Lionel Richard: Az expresszionizmus enciklopédiája ·
Összehasonlítás - Farkas Zoltán: Egry ·
Összehasonlítás - Denys Chevalier: Picasso kék és rózsaszín korszaka ·
Összehasonlítás - Oelmacher Anna: Pór Bertalan ·
Összehasonlítás - András Edit: Schönberger Armand ·
Összehasonlítás - Dévényi Iván: Kernstok ·
Összehasonlítás - Bakos Katalin: Goncsarova ·
Összehasonlítás - Herbert Read: A modern festészet ·
Összehasonlítás - Eperjessy László (szerk.): Modigliani ·
Összehasonlítás - Griet Van Haute – Johnny Bekaert – Székely András (szerk.): Picasso ·
Összehasonlítás