Ha hovatartozása egyáltalán meghatározható, akkor Paizs Goebel Jenő a szentendrei művésztelephez tartozik. Festészete azonban meglehetősen elszigetelten áll a két világháború közötti évek magyar művészetében. Mint a magányos alkotók általában, igen sok önarcképet festett. Ezeknek sorából – valamint gyakran szimbolikus jelentésű figurális kompozícióiból, tájképeiből és csendéleteiből – világosan leolvasható művészi felfogásának fejlődése a látvány objektív megragadásától az önálló belső törvényekkel rendelkező szubjektív világ megformálásáig.
Haulisch Lenke művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria emlékezetes Paizs Goebel emlékkiállításának rendezője., tanulmányában gondosan elemzi e különös, eddig nem kellően méltányolt tehetség életútját, szemléletének és alkotó módszerének alakulását.
A szöveget 57 kép, köztük 6 színes reprodukció illusztrálja.
Paizs Goebel 0 csillagozás
A következő kiadói sorozatban jelent meg: A művészet kiskönyvtára Corvina
Kívánságlistára tette 1
Népszerű idézetek
Az Aranykor-on szubjektív énközpontúságát reprezentálva, a középtér és háttér elemein uralkodva áll a művész. Mögötte jobbra ablakkivágat. A belső térben, ahol a figura is helyet foglal, valószerűtlenül színes tollú, halott madarak. Egyik az ablakpárkányon fekszik, a másik jobbra tőle szögön függ. A halott madár állandóan visszatérő jelképe (Hulló madarak, Tél stb.). A szimbolista életérzésre jellemző halálvágy, halálsejtelem jelentkezik bennük, egyúttal a szabad szárnyalás, a költészet tragédiája korunkban. A kép alsó jobb sarkából nyitott szájú, lógó nyelvű kutya nézi éhesen az egyik madarat. A művész oldalt kinyújtott bal keze, az ablakpárkányra helyezett váza és a szögön függő madár farktolla vezeti át a tekintetet a tér következő rétegére, benne két galamb, egymás tükörképe, röppen éppen lefelé, a festő tenyerében tartott búzaszemekre tekintve. Szimmetrikus elrendezésüket követi a mögöttük elhelyezkedő balluszteres, kövezett terasz, a távoli kék tó felé futó út, két oldalán jegenyefasorral. A vizet viadukt szeli ketté, áthaladó vonattal. A messzeségben fehér vitorlás úszik a tavon. A parton még egyszer megjelenik a festő groteszk, vékony alakja a távozás, elvágyás romantikus jelképei: a hajó és vonat közelében.
18. oldal
Hasonló könyvek címkék alapján
- Kopócsy Anna: Új nyolcak ·
Összehasonlítás - Bánszky Pál: Süli András ·
Összehasonlítás - Bényi László: Rudnay ·
Összehasonlítás - Genthon István: Ferenczy Károly ·
Összehasonlítás - Markója Csilla: Baksai József ·
Összehasonlítás - Bánszky Pál: A képzőművészet vadvirágai / The Wild Flowers of Fine Arts ·
Összehasonlítás - Aradi Nóra (szerk.): A művészet története Magyarországon ·
Összehasonlítás - Marosvölgyi Gábor: Gulácsy Lajos ·
Összehasonlítás - Mayer Marianna: Dalí 91% ·
Összehasonlítás - Hollósi Nikolett (szerk.): Frida Kahlo 92% ·
Összehasonlítás