Sputnikälskling 1 csillagozás

Haruki Murakami: Sputnikälskling

Berättaren, Läraren K, älskar Sumire, en ung, begåvad och orolig författare. Sumire älskar affärskvinnan Myu, som hon kallar sin „sputnikälskling” (hon har en gång råkat kalla Sumires favoritförfattare Jack Kerouac „sputnik” i stället för "beatnik"). Men Myu har förlorat förmågan att uppleva någon kärlek överhuvudtaget.

En natt får K ett telefonsamtal från en grekisk ö. Det är Myu som ringer. Sumire har försvunnit spårlöst och utan någon förklaring. Är hon död? Har hon fallit ned i en brunn? Eller befinner hon sig i en annan dimension?

På ett plan är Sputnikälskling ett trassligt triangeldrama av obesvarad kärlek. Men precis som i Fågeln som vrider upp världen och Kafka på stranden håller Murakami en dörr öppen in i en annan värld, en surrealistisk drömvärld, som finns där både som ett hot och en möjlighet.

Eredeti cím: スプートニクの恋人

Eredeti megjelenés éve: 1999

Norsteds, Stockholm, 2008
288 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789113019352 · Fordította: Vibeke Emond

Kedvencelte 1

Zsofir>!
Haruki Murakami: Sputnikälskling

Tulajdonképpen csak véletlenül olvastam el ezt a könyvet, de ez egy nagyon jól sikerült véletlen volt. Már régen olvastam olyan művet, aminek ennyire a hatása alá kerültem.
Soha nem szoktam spórolni az oldalakkal, ezúttal mégis azt tettem, hogy tovább tartson ez a csoda. Most, hogy vége, máris kezdeném előről.
Úgy érzem, nehéz írni róla, minden szóval csak elveszek az egészből ahelyett, hogy hozzáadnék.
Nagyon a szívemhez nőttek a szereplők, Sumire, Myū és az elbeszélő K. Tetszett az egymáshoz való viszonyuk, viszonyulásuk, szputnyik pályájuk. A könyv egyszerre feszes, tempós, mégis lassan csordogáló, filozofáló.

Első találkozásom a szerzővel, de biztos nem az utolsó.

Zsofir>!

Är det kanske inte så att jag ödslar min tid och min energi på något helt onödigt? Är det kanske inte så att jag med stor möda släpar tunga hinkar fulla av vatten till en plats där alla är hårt drabbade av ett långvarigt regnande? Borde jag kanske inte sluta upp med mina överflödiga ansträngningar och bara följa naturens gång?

187. oldal, 11. fejezet