Sosem olvastam Hartaytól semmit*, megörültem a könyvnek, szép a borítója s a címe sem rossz. Már az első pár oldalon kiderült, hogy körülbelül tényleg ennyi jó a könyvből: a borító és a cím.
Ez egy kétdimenziós történet egy három(négy)dimenziós világban. Magyarul: lapos. Sem mélysége, sem kiforrott mondanivalója, csupán hossza van (ez a legnagyobb baj, de sebaj, haha). A mondanivaló szerint ez egy nagypapa és unokája mély kapcsolatára alapuló veszteségélményről szól. Ez a mondanivaló szájbarágott, mert ezt a mély kapcsolatot semmi más nem képviseli, mint kb. 2 horgászás a súlyos alkoholista nagypapival (milyen vonzó, nem?), és egy eső miatti bezártságból következő együttivási kísérlet. És de, el tudnám képzelni, hogy volt ez még több is, de a szárnyaim lenyesődtek olvasás közben, annyira fantáziátlan, szegényes a szöveg. Ha ott három alkalmat ír, akkor sajnos csak annyi van, érthető? Erre húzunk fel egy mély szeretetre épülő, tartalmas kapcsolatot. Lássuk a szereplőket: a nagypapa tényleg súlyos alkoholista, az a típus, amelyiket a bodegában a pult támaszt meg, hogy ne essen pofával a poharába, roppant mély eszmefuttatásai szoktak lenni a világ dolgairól, amik legtöbbször nyilván nem koherensek, itt pedig még irányított pedagógiai célzatú mondatai is vannak, kb. minden tizedik sorban, miközben parttalanul káromkodik és vedel, éspedig, hogy neked (az unokának) nem szabad se káromkodni, se inni, értem? De azért kóstold csak meg ezt a deci bort, $@!%, tolja a fiúcska orra elé szíves mozdulattal a poharat. Semmi bajom a káromkodással, én is űzöm, de ez itt egyszerűen szörnyű, csak úgy van, nem épül bele a szövegbe, nem tűnik ki belőle, hogy szerves alkotóeleme lenne a nagypapinak. Ez vagy azért van, mert írónk nem látott még lepusztult alkoholistát, vagy azért, mert nem tud szöveggé transzponálni (írni). Hajlok az utóbbi felé, annak nagyobb a valószínűsége. A gyerek. Ó, hát a gyerek. Az elején azt hittem a prezentált értelmi szint alapján, hogy nem lehet több 5-6 évesnél. Később tett egy olyan kijelentést, amitől lehidaltam (épp ekkor lehetett huszonéves)**, még később kiderült, hogy szinte tizenkét éves. A gond csak azzal van, hogy értelmi szintje és képességei folyamatosan fluktuálnak a könyv folyamán, a köztük levő távolság pedig túl nagy. Van egy anya is, akinek agyonhajszolt életét kb. abból ismerhetjük meg, hogy amikor Olivér kérdez valamit, akkor azzal a rendkívül elmés kijelentéssel hallgattatja el, hogy fejezze be ezt a dedós/óvódás fontoskodást és természetesen nem válaszol semmire. Innen a reveláció, hogy a kérdezés fontoskodás. Az ember mindennap tanul valami újat. Később egyetlen nyúlfarknyi fejezet erejéig úgy viselkedik, mint egy szülő, annak kapcsán, hogy az író érzékeltetni szeretné (de megint nem sikerül): a nagypapi épp delirál. Ezt is vasvillával kell visszatuszkolni a szövegbe, annyira idegen. A legnormálisabban megformált szereplő a nagymama, talán azért, mert gyakorlatilag nem szerepel, így nem adódott alkalom/lehetőség alulírni őt is. Satöbbi, satöbbi.
Van még benne egy álmoskönyv is, ezáltal ismerhetjük meg Olivér és nagyapja küzdelmeit, kínlódásait, félelmeit, mind az elmúlással kapcsolatosan.
Ennyi a váz s mivel a váz gyengécske és instabil, a tartalom is lehullik róla. Már ha úgy tekintjük, hogy van tartalom. Én eltekintek tőle s nem is folytatom tovább, mert értelmetlen. Úgy rossz, ahogy van***.
Az most könyvtől független, hogy a Fennvaló mentsen meg mindenkit egy alkoholista nagyapától (akárkitől). Ez, a könyvbéli nagyapa nem szabadszájú, nem vagány, egyszerűen csak önző és nem törődik senkivel és semmivel, mint nagyjából minden függő. Nekem két borzasztó, képzett diktátor jutott nagyapának, de soha nem cserélném el őket egy alkoholistára, pedig amúgy elcseréltem volna/ném őket elég sok nagyapaszerű nagyapára. Az elnyomó rendszerek és képviselőjük ellen lehet hadakozni, az addikció ellen majdnem lehetetlen addig, amíg az érintett is nem gondolja hasonlóan. De ezt mind tudjuk.
*az más kérdés, hogy nem is fogok, több okból sem
**"Édesből keserűt készítünk, erre vagyunk képesek – mereng Olivér." (ez már majdnem egzisztencializmus)
***Amiért valójában nagyon rossznak tartom a könyvet, az a folyamatos szájbarágás. Mindig meg van nekünk, olvasóknak mondva, hogy most ezt kell gondolni, most a szereplőknek az játszódik le a lelkivilágában, ez az álom ezt jelenti, az meg azt, most ebből ez következik, abból meg az és így tovább. Az olvasó néha hülye, az tény, de soha nem ennyire. A kérdés már csak az, hogy miért lett ez ebben a könyvben mégis megelőlegezve neki?