Sacra ​Corona 8 csillagozás

A magyar szent korona regénye
Harsányi Zsolt: Sacra Corona Harsányi Zsolt: Sacra Corona Harsányi Zsolt: Sacra Corona Harsányi Zsolt: Sacra Corona

A két világháború között Magyarország sztárírójának egy kevésbé ismert műve, a Sacra Corona. Harsányi Zsolt itt is, mint más történelmi regényeiben is, könnyed stílusában, pontos tényadatokra támaszkodva bontja ki a magyar Szent Korona történetét. Műve 1938-ban jelent meg, s ezen időpontig és akkori tudásunk szerint, izgalmas, kalandos utazást teszünk vele koronánk ugyancsak érdekes történetén keresztül. Szórakoztató regényként és történelmi adattárként egyaránt használható, lapozható műről van szó.

>!
Alexandra, Pécs, 2020
304 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789634478669
>!
Alexandra, Pécs, 2020
304 oldal · ISBN: 9789634478683
>!
Singer és Wolfner, Budapest, 1939
274 oldal · keménytáblás

1 további kiadás


Enciklopédia 9


Most olvassa 1

Várólistára tette 9

Kívánságlistára tette 10


Kiemelt értékelések

Márk_Váczi>!
Harsányi Zsolt: Sacra Corona

Harsányi Zsolt: Sacra Corona A magyar szent korona regénye

Nemzeti jelképeink között kétségtelenül a Szent Korona foglalja el a legelőkelőbb helyet. A hagyomány által évszázadokon át Szent István koronájának tartott fejéket óriási tisztelet övezi napjainkban is, s bár köztársaságban élünk, még mindig államiságunk egyik legfőbb szimbóluma.

Még inkább így volt ez a Horthy-korszakban, a király nélküli királyság két és fél évtizedében, amelynek kiemelkedő esztendeje az 1938-as Szent István emlékév, a király halálának 900. évfordulója volt. Tavasztól őszig grandiózus ünnepségek zajlottak az országban, a képző- és iparművészek mellett pedig a történészek, régészek, művészettörténészek és más tudományágak művelői is élénken foglalkoztak a témával. S ne feledjük az írókat, újságírókat sem. Az életrajzi kötetei révén méltán népszerű regényírónak, Harsányi Zsoltnak ekkor jelent meg egyetlen olyan regényes életrajza, amit nem élő személyről írt.

A Sacra Corona sokszor részletekbe menően tekinti végig a Szent Korona kilenc évszázadnyi izgalmas történetét, az akkori legfrissebb tudományos eredmények felhasználásával. Bár vannak olyan megállapításai, amelyeket a kutatás azóta megcáfolt, a maga korában nagyon értékes összefoglalás volt, és ma is lebilincselő olvasmány a történelem iránt érdeklődők számára. Harsányi helyenként olyan részletekbe bocsátkozik, amelyek némely olvasó számára lényegtelennek tűnhetnek, ám ezeknek az apró részleteknek is nagy jelentőségük van a korona és a koronázások történetében. A kötet nagy erénye, hogy nemzeti kincsünk kalandos históriájában helyet kapott a koronaőrség és a koronaőri méltóság bemutatása, nemcsak az elrablások, elrejtések és az őrzési hely változása kapcsán, hanem az intézmény fejlődése tekintetében is.

Remélem, valamely írónk egyszer kedvet kap arra, hogy Harsányi nyomdokain haladva megírja a Szent Korona történetét, olvasmányosan, közérthetően, és nem mellesleg elődjéhez hasonló alapossággal, Szent Istvántól egészen napjainkig.


Népszerű idézetek

bgea>!

Mária Terézia uralkodása alatt véletlenül tudta meg Pray György jezsuita, hogy a Jobbkéz Ragusában van, ahol a domonkosrendi klastrom szerzetesei őrzik. … hét év múlva a Jobbkéz mégis csak Mária Terézia, a magyar király birtokába került: 1771 május 29-én megérkezett Schönbrunnba. Mária Terézia aztán a magyar nemzetnek ajándékozta az első király jobbját.

158. oldal

Harsányi Zsolt: Sacra Corona A magyar szent korona regénye

bgea>!

Ilyen volt tehát nagyjából István királyunk koronája: négyszögletű, tarka színezésű zománcképek sorával fedett lapos aranyabroncs, mélysárga színű, egészen egyenes élű, csak az elején volt négyszögletű kimagasodása. Nem volt rajta akkor még kereszt. Ezt tették a magyar fejedelem fejére, mikor a kerek ezredik esztendőben, huszonhárom éves korában az első magyar apostoli királlyá koronázták.

32. oldal

Harsányi Zsolt: Sacra Corona A magyar szent korona regénye

bgea>!

… a győztes Gézát a magyarok királlyá koronázták.
Az új királyhoz bizánci követség érkezett. Kérték tőle azoknak a nándorfehérvári foglyoknak a kiadását, akiknek életét ő mentette meg. A követek nem jöttek üres kézzel: aranykoronát hoztak a lovagias magyar királynak. Megérkezett magyar földre az a bizánci diadém, ami a mai magyar szent korona alsó fele.

52. oldal

Harsányi Zsolt: Sacra Corona A magyar szent korona regénye

bgea>!

Aranyabroncs volt ez is, anyagában valamivel gyengébb ötvözésű, tehát színében valamivel világosabb sárga, mint a szilveszteri. Viszont a lemezszerű szilveszteri koronánál vastagabb, masszívabb. Az ilyen alakú koronát a régészet „oromzatos” jelzővel nevezi. Ugyanis ábrája nem lapos abroncs. Felváltva csúcsos és félkörű oromzatok következnek karimája fölött sorban. Karimáját is, oromzatait is dúsan díszítették drágakövekkel.

54. oldal

Harsányi Zsolt: Sacra Corona A magyar szent korona regénye

bgea>!

De ennek az abroncsnak a tetejéről felváltva hol háromszögek, hol félkörök állanak ki. Zöld zománcból valók ezek, tetejök egy-egy drágakőben végződik. Ezek a zománc-oromzatok rendkívül érdekesek és ritkák, mert mint zománclemezek önállóak, fémhátterök nincs.

… a magyar koronának ezek a zöld zománcrészei egyedül és példa nélkül álló tárgyai az iparművészet történetének.

56. oldal

Harsányi Zsolt: Sacra Corona A magyar szent korona regénye

bgea>!

… igyekszünk a szent koporsó felbontását magunk elé idézni, akkor ott látjuk fekve az öreg király bebalzsamozott testét, amely már negyvenöt éve feküdt a koporsóban. Fején a korona. A halott koponyája negyvenöt évig nyomta a súlyával azokat a zománcképeke, amelyek legalúlra kerültek. Az ilyen zománc igen kényes jószág, nem arra való, hogy negyvenöt évig két kiló súly nyomja. Sőt már a temetéskor, mikor a koporsó nem kerülhetett ki mindenféle ütődést és zökkenést, ezek a zománclapok alighanem megszenvedték a szertatást. Mikor tehát a halott király bebalzsamozott maradványait kivették, hogy ezüst-szekrényben az oltárra helyezzék, a korona zománcai közül az alsókat repedezetten találták. Mint a sziveszteri korona leírásánál láttuk, a körben sorakozó tizenhárom zománckép Krisztust és a tizenkét apostolt ábrázolja. Mivel természetes, hogy a halott fejére illendő rendben helyezték a koronát, és homlokához a Megváltó kiemelkedő képe került, ebből következik az is, hogy feje alá azok a zománcképek jutottak, amelyek Taddeus, Máté, Jakab és Simon apostolokat ábrázolják.

61-62. oldal

Harsányi Zsolt: Sacra Corona A magyar szent korona regénye

bgea>!

… a teljes és korlátlan fejedelmi függetlenséget csak a zárt formájú korona jelentette. Lászlónak, mikor Salamin még mindig életben volt, megvolt minden jó oka ahhoz, hogy tőle telhetőleg hangoztassa és kimutassa királyi hatalmának függetlenségét. A messzi századba néző szemünk előtt magától bontakozik ki a feladat: zárt koronát kell készíteni a szent ereklyévé vált, de kissé megrongálódott szilveszteri korona felhasználásával.
Az eljáráson nem sokat kellett a fejet törni. A négy megtöredezett zománcképet kifürészelték a szilveszteri koronából. Maradt nyolc, középen egy egy nagyobb, Jézust ábrázoló kilencedikkel a sorban. Ha az egyik oldalról is, másik oldalról is levettek két-két zománcképnyi darabot, s az így nyert darabokat külön drágaköves ordára illesztve a Krisztus-kép szabad végéhez forrasztották, ebből olyan kereszt származott, amelynek négy vége ívszerűen lefelé hajlik. Mint egy sisak váza. Mint egy sátor aranybordázata. Ha ezt a sisakvázat forrasztással odaillesztették a Dukász-féle korona belső oldalához, zárt korona keletkezett. Fontos itt megjegyezni, hogy az egyes zománcképes lapok nem hajlítottak, hanem egyenesek. A korona kupolája tehát nem félkörszerű körvonalat ad, ahogy általában hiszik és rajzolják, hanem tört egyenes vonalat.

62-63. oldal

Harsányi Zsolt: Sacra Corona A magyar szent korona regénye

bgea>!

László királlyal kezdődik a mi koronánknak ez az egészen sajátságos, semmi más ország uralkodói koronájáéhoz nem hasonló élete, amely fölötte áll egy tárgy fizikai életének. Ekkor indult el a magyarság nemzeti életében az a folyamat, amely a koronát részben egy testet öltött személy, részben egy testetlen eszme tulajdonságaival ruházta fel.

64. oldal

Harsányi Zsolt: Sacra Corona A magyar szent korona regénye

bgea>!

A szent korona győzött. Kivívta szabadságát; a pápától való függetlensége kétségtelen volt immár és nyilvánvaló. Igazolódott az is, hogy helyettesíteni nem lehet. Még maga az ország sem tudja helyettesíteni. A korona több, mint az országgyűlés, több, mint a nemzet és több, mint a király. A korona a nemzet és a király összefoglaló egysége, maga az államhatalom. Testetlenné vált és fogalommá magasztosult.

97. oldal

Harsányi Zsolt: Sacra Corona A magyar szent korona regénye

bgea>!

A korona pedig ott volt a debreceni városházán, ahol Kossuth is szállást kapott családjával együtt. … A pletyka tudni vélte, hogy Kossuth Lajos, aki a magyar királyi trónról álmodott, titokban felpróbálta a fejére a szent koronát.
Az bizonyos, hogy ő detronizálta az uralkodócsaládot. Ő fogalmazta meg azt a függetlenségi nyilatkozatot, amellyel 1849. április 19-én az országgyűlés alsóháza, majd Perényi Zsigmond elnöklete alatt a felsőház is kimondta, hogy Magyarország a hozzá tartozó Erdéllyel és egyéb részekkel együtt oszthatatlan, szabad ország, az uralkodóházat bűnei miatt a tróntól megfosztja és száműzi, a kormányforma megállapítását későbbre halasztja. Az „álladalom elnökévé” addig is Kossuth Lajost választja meg, a királyság eddigi jelvényeinek nyilvános használatát megtiltja. Az ország címeréről levették a koronát, helyébe koszorú-övezte kardot tettek. Maga a korona háborítatlanul pihent a debreceni városházán.
… Visszakerült Budára öt hónapi debreceni tartózkodás után a korona is. Mint kegyeleti tárgy, a meghatározhatatlan kormányformájú ország vezetőinek hatalmában.

176-177. oldal

Harsányi Zsolt: Sacra Corona A magyar szent korona regénye

Kapcsolódó szócikkek: 1849 · Kossuth Lajos · Perényi Zsigmond

Hasonló könyvek címkék alapján

Sánta Ferenc: Az ötödik pecsét
Konrád György: Elutazás és hazatérés
Závada Pál: Természetes fény
Mikszáth Kálmán: A szelistyei asszonyok
Jókai Mór: Mire megvénülünk
Spiró György: Fogság
Szabó Magda: A Danaida
Kodolányi János: A vas fiai
Kodolányi János: Új ég, új föld
Kapa Mátyás: Izzik a parázs