A szép aktualitása 7 csillagozás

Ennek a könyvnek nincsen fülszövege.
Eredeti megjelenés éve: 1977
A következő kiadói sorozatban jelent meg: Athenaeum-könyvek T-Twins
Enciklopédia 4
Szereplők népszerűség szerint
Georg Wilhelm Friedrich Hegel · Platón
Kedvencelte 1
Most olvassa 1
Várólistára tette 8
Kívánságlistára tette 18

Kiemelt értékelések


Volt egy olyan érzésem, hogy ez a Gadamer nevű fazon megakadt annál, hogy mások megismerése, ezáltal pedig önmagunk megismerése, a műalkotás tapasztalata, elidőzés, történelmi távolság, hermeneutikai triász, jelenvalólét, valami, Heidegger-imádat. És ezeket a fogalmakat variálja a végtelenségig, hogy a szegény olvasó már csak a szemével olvas, mert jól tudja, hogy ugyanazokat a köröket futjuk, csak néha vad heideggeri létfilozófiával teszi tökéletesen befogadásképtelenné a szöveget. Na mindegy. Azért kell ilyesmi is, mert ha Gadamer nem mondta volna meg a frankót, akkor megmondta volna valaki más.
Népszerű idézetek




…a szép fogalma – különösen Platón gondolkodásában – olyan funkciót kap, mely mélyen bevilágít problematikánkba. Phaidrosz című dialógusában Platón egy nagy mítosz formájában írja le az ember rendeltetését, korlátozottságát az istenivel szemben, belehanyatlását testi, ösztönök által meghatározott létünk földhözragadtságába. Leírja a lelkek nagyszerű felvonulását, melyben a csillagok éjszakai útja tükröződik. Egyfajta utazás ez az égbolt csúcsán, s a menet élén az olümpuszi istenek kocsijai haladnak. Az emberi lelkek is fogatokat hajtanak, s követik az isteneket, akik naponta ismétlik ezt a felvonulást. Az égbolt csúcsán aztán megnyílik a rálátás a valódi világra. Itt már nem a földi, úgynevezett világtapasztalatunk állhatatlan, zűrzavaros nyüzsgéseit láthatjuk, hanem a lét igazi állandóit és maradandó alakzatait…




Nyelvi emlékezetünkben még él a „szép erkölcsiség" kifejezés, mellyel a német idealizmus (Schiller, Hegel) jellemezte a görög állam és erkölcs világát, ellentétben a modern államgépezet lelketlen mechanizmusával. A „szép erkölcsiség" itt nem azt jelenti, hogy az erkölcsiség tele van széppel, azaz pompával és dísszel, hanem azt, hogy a társadalmi élet valamennyi formájában él és látható az egészre kiterjedő rendező elv, s így lehetővé teszi hogy az ember állandóan önmagával találkozzék saját világában…




Minden műalkotásnak van valamilyen saját ideje, amit ránk kényszerít. Ez nemcsak atranzitorikus művészetekre igaz, hanem a statuáris művészetekre is: a képeket is felépítjük és „olvassuk”, az épületeket is bejárjuk. A művészet tapasztalatában az történik, hogy a műalkotásokon megtanuljuk az elidőzés egy sajátos fajtáját.




A szimbólum, a szimbolikusnak a tapasztalata azt jelenti, hogy ez az egyes, az a különös, olyan léttöredék, amely azt ígéri, hogy valami neki megfelelőt helyrehoz és teljessé egészít ki. (Előtte elmondja azt a görög történetet, hogy a szimbólum eredetileg a kettétört cserépdarab, a tessera volt, amiről a vendég és a vendéglátó leszármazottai akár harminc-ötven év múlva is megismerhették egymást.) „A szép, s különösen a művészi szép tapasztalata egy lehetséges rend felidézése, akárhol is legyen az."
Hasonló könyvek címkék alapján
- Pentelényi László – Zentay Nóra Fanni (szerk.): JLG / JLG ·
Összehasonlítás - Weiss János: Metafizika és esztétika ·
Összehasonlítás - Tüskés Tibor: Testvérmúzsák ·
Összehasonlítás - Kovács András Bálint: A modern film irányzatai 90% ·
Összehasonlítás - Kovács András Bálint: Metropolis, Párizs ·
Összehasonlítás - Margarete Keilhacker – Joseph Ruthenfranz – Walter Tröger – Günther Vogg: A gyermek filmélménye ·
Összehasonlítás - Gyenge Zoltán: Emberlétünk határai ·
Összehasonlítás - Florian Illies: 1913 82% ·
Összehasonlítás - Wilhelm Röpke: Civitas humana ·
Összehasonlítás - Áron László: Edmund Husserl ·
Összehasonlítás