Collected ​Fiction 2 csillagozás

Hannu Rajaniemi: Collected Fiction

Inside the firewall the city is alive. Buildings breathe, cars attack, angels patrol, and hyperintelligent pets run wild in the streets.

With unbridled invention and breakneck adventure, Hannu Rajaniemi is on the cutting-edge of science fiction. His postapocalyptic, postcyberpunk, and posthuman tales are full of exhilarating energy and unpredictable optimism.

How will human nature react when the only limit to desire is creativity? When the distinction between humans and gods is as small as nanomachines—or as large as the universe? Whether the next big step in technology is 3D printing, genetic alteration, or unlimited space travel, Rajaniemi writes about what happens after.

Invisible Planets címmel is megjelent.

Eredeti megjelenés éve: 2015

Tartalomjegyzék

>!
Tachyon, San Francisco, Kalifornia, Egyesült Államok, 2015
240 oldal · keménytáblás · ISBN: 9781616961923

Várólistára tette 3

Kívánságlistára tette 4


Kiemelt értékelések

Noro P>!
Hannu Rajaniemi: Collected Fiction

Egy kisregény, 17 novella és egy marék twitter-üzenet: ez Rajaniemi kisprózája összegyűjtve 2015-ig. Tudván, hogy SF regényeire mennyire jellemző a rendkívüli adatsűrűség és a nehezen megfejthető fogalmak használata, első meglepetésem az volt, hogy e történetek nagy része első olvasásra is érthető. Pedig a kortárs transzhumanizmustól és a hard űroperától egyáltalán nem idegenek a tömény, nagyregényre is elegendő háttér-információt magukba sűrítő novellák. Ahhoz képest tehát, amire számítottam, a kötet egyáltalán nem volt nehéz olvasmány. Zavartak ellenben a visszatérő sablonok: szerkezetileg és témaválasztás terén egyaránt akadtak ismétlődések. Ez persze nem volt baj olyankor, amikor Hannu ugyanazt a világot bontotta ki több novellán keresztül. De amikor egymástól független írások épültek hasonló alapokra, az már apró csalódást okozott. Jelzem, talán érdemesebb lett volna jobban elnyújtani a kötet olvasását, de én egy alig 240 oldalas füzeten egyszerűen nem vagyok képes hosszan rágódni.

A gyűjteményben az űroperától a poszthumán apokalipszisen át a realista kiberpunkig többféle SF irányzat jelenik meg. Ezeken felül a finn mítoszokra épülő fantasyre és egyfajta mágikus realizmusra is találunk példákat. A legérdekesebb ötletek egyike (Deus ex Homine) a poszthumán szingularitást úgy határozza meg, mint egy MI-vírust, amely az ember minden kívánságát teljesíti – még azokat is, amelyekről magunk sem tudunk. Ugyanebben a világban játszódik még egy igazán összetett történet (Elegy for a Young Elk), amely a hard SF-t ötvözi a Kalevala szellemiségével, a költészet teremtő erejét Clarke 3. törvényével. Talán ez a novella adja vissza a legjobban a Kvantumtolvaj-trilógia sokszínűségét, holtversenyben a His Master’s Voice cíművel. Utóbbi egy posztkutya és egy posztmacska kalandjait meséli el egy megkergült poszthumán világban.

Nem okoznak csalódást a galaktikus korszakban játszódó űroperák (The Server and the Dragon, Invisible Planets) sem. Ezekben a szuper-fejlett MI-k tűnődései Iain M. Banks legjobb gondolatait idézik, a második történet pedig Italo Calvino Láthatatlan városait is feleleveníti. Kevésbé fogtak meg a közeljövő okos technológiájáról szóló kiberpunk írások (The Jugaad Cathedral, Topsight, Shibuya no Love): az elsőt túlbonyolítottnak találtam, a másodikat befejezetlennek, a harmadik a maga abszurd módján – egy szerelmi előrejelző appról szól, kamaszoknak – még talán a legjobban sikerült.

Nehéz besorolni a Tyche and the Ants című történetet: ebben mintha az Alice Csodaországban találkozna egy hard SF-el. Felváltva járunk a Hold felszínén és egy magára hagyott kislány képzeletében, de ez valószínűleg csak egy lehetséges olvasata a novellának. Bár első olvasásra nem éreztem hibátlannak, de azt hiszem, hogy érdemes elrágódni rajta

Rajaniemi fantasy és mágikus realista történetei már nem annyira az ötletek szárnyalására, mint inkább a hangulatra építenek. Ezek közül a kedvencem – meglepő módon – a Paris, in Love szürreális humora egy emberi érzéseket mutató városról. Ezt követi a The Viper Blanket groteszk horrorja, amelyben a finn alvilág elevenedik meg (a képzavar szándékos). A Fisher of Men tengeri istenei talán a legjobban kidolgozottak e novellák lapjain, de a történetük annyira nem tudott meglepni. A The Oldest Game pedig – megkockáztatom – talán a “legfinnebb” mind közül spoiler, de a hosszú felvezetés ront az összképen.

Néhány novellát kihagyok az értékelésből, mert nem tettek rám különösebb benyomást, a könyvben szereplő kisregény annál inkább. A Skywalker on Earth nem más, mint a XX. század első valódi űroperájának modern folytatása. Ezt nem csak az évszám – 1928 – bizonyítja, de Hannu a szereplők nevét is csak annyira változtatta meg, hogy felismerhetők maradjanak. Elhelyezett azonban két csavart: nem csak egy nőt tett meg főhősének, de a két férfi szerepét is megcserélte: az eredeti hősből lett a gonosztevő és megfordítva! A retró és a modern elemek szinte tökéletes kombinációja az Old Mars/Old Venus antológiák legjobb darabjait idézi.

A gyűjtemény végében két furcsaság is helyet kapott. A Snow White Is Dead ún. “neurofiction”: egy kísérlet eredménye, amely során megfigyelték az olvasó érzelmi reakcióit és ennek megfelelően alakították a történetet. Így, papíron ez nem szól akkorát, mint amekkorát feltehetőleg elkészülése közben jelenthetett, bár a kétféle végződés nagyon ötletes. Végül az Unused Tomorrows egy “microfiction” gyűjtemény. 140 karakter hosszúságú SF gondolatok, amelyekhez a történetet az olvasónak kell elképzelnie. Akadnak köztük valóban elgondolkodtató szösszenetek, de olyanok is, amelyek nem tűnnek többnél három egymás mellé hányt mondatnál.

3 hozzászólás
pinter_bence I>!
Hannu Rajaniemi: Collected Fiction

„Ami biztos: nem Rajaniemi novellái fogják megváltani a kispróza világát, de az továbbra is világos, hogy a finn szerző korunk egyik legérdekesebb írója. A novellák között van pár, ami azonos világban játszódik a közeli jövőben, van pár, ami a finn mitológiát dolgozza fel, és van pár igazán kísérleti darab. Az utóbbiak közül az egyikről ugye írtunk is nemrég, ez a Snow White is Dead című interaktív novella , amit legjobb lenne agyszkennerrel olvasni, de a sztori önmagában is elég érdekes modern Hófehérke-feldolgozás lett a lapozgatós kalandkönyv megoldás nélkül is. A másik kísérleti darab egy sor Twitter-mikronovella, amit nem sikerült minden esetben tökéletesen dekódolnom. (…)

A legjobb novella számomra Skywalker of Earth volt, amelyben Rajaniemi gyakorlatilag írt egy aranykori, ponyvamagazinos sci-fit őrült tudósokkal, űrrepülő házakkal és kemény öklű hősökkel, és sikerült úgy egyben, autentikusan tartania ennek az egésznek az atmoszféráját, hogy a történet mégis egészen modern lett – ráadásul a női főhös sikeresen fordítja ki ennek a világnak az egészen maszkulin jellegét. De hogy mást ne mondjak: van egy olyan űropera-novella (His Master's Voice), amelynek két főhőse egy intelligens kutya és egy macska, akik DJ-k, és az egész egyébként a klónozásról szól.

Szóval ez egy szép kerek, élvezetes válogatás lett emlékezetes történetekkel, fordulatokkal és izgalmasabbnál izgalmasabb világokkal, amelyek közül nem egynél éreztem azt, hogy regényméretű kifejtést érdemelnének. És hogy akkor miért írtam, hogy nem Rajaniemi váltja meg a kispróza világát? Mert sok történet narratív szempontból egy kaptafára készült, vagy legalábbis ugyanúgy kezdődik. Mutatom a Rajaniemi-receptet az első mondatra, ami a novellák felében visszaköszönt: „[Ez meg az] azon a napon történt, amikor [X] éppen [ezt meg azt csinálta].”

Egy idő után idegesítően repetitív ez a dolog. De talán ez a gyűjtemény egyetlen nagy hibája.”

Bővebben: http://sci-fi.mandiner.hu/cikk/20160921_lathatatlan_bol…


Hasonló könyvek címkék alapján

Dan Abnett: The Founding
Cory Doctorow: Radicalized
Carmen Maria Machado: Her Body and Other Parties
Isaac Asimov: The Complete Robot
Dan Wells: Isolation
James S. A. Corey: Memory's Legion
Alastair Reynolds: Zima Blue and Other Stories
William Gibson: Burning Chrome
Kurt Vonnegut: 2br02b
Nick Kyme – Lindsey Priestley (szerk.): Tales of Heresy