Tabula ​Smaragdina / Mágia szutra 37 csillagozás

Hamvas Béla: Tabula Smaragdina / Mágia szutra

Az ún. Smaragdtábla és a Tarot ősi szövegeinek kommentárja, egyúttal bevezetés az alkímia nyelvezetébe és világába. A kötet második írása a hagyomány alkalmazásának könyve, útmutatás a szellemi megvalósítás belső műveleteihez, a „tudatosan megtisztított életrend” megvalósításához.

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Hamvas Béla életműsorozat Medio

>!
Medio, Budapest, 2001
374 oldal · keménytáblás · ISBN: 7896392402064
>!
Életünk Szerkesztősége, Szombathely, 1994
366 oldal · ISBN: 963791806x
>!
Magvető, Budapest, 1988
578 oldal · ISBN: 963141261X

Enciklopédia 53

Szereplők népszerűség szerint

William Shakespeare · Hermész Triszmegisztosz (Háromszor Legnagyobb Hermész, Háromszor Magasztos Hermész) · Jakob Böhme · Marcel Proust · Eliphas Lévi · Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij · James Joyce · Miguel de Cervantes


Kedvencelte 5

Most olvassa 9

Várólistára tette 19

Kívánságlistára tette 49


Kiemelt értékelések

Timár_Krisztina I>!
Hamvas Béla: Tabula Smaragdina / Mágia szutra

Hogy mire számítottam, amikor elkezdtem olvasni, arra nem emlékszem. Hogy mire nem, arra igen. Eszembe se jutott, hogy most valami biztos receptet fogok kapni, amely alapján a) aranyat fogok tudni csinálni, b) a továbbiakban értelmes(ebb) életet élhetek. Ha ezt vártam volna, csalódtam volna. Nem, ez nem az az alkímia. És nem, ez nem az az életfilozófia. De bizony, nagyon érdekes. Akár izgalmasnak is nevezhető.
Minden mindennel klappol, az alkímia nyelve gond nélkül lefordítható a pszichológia nyelvére, az a történettudomány nyelvére, az a politikatudomány nyelvére, úgy általában kellő odafigyeléssel minden lefordítható minden másra, és az egész oly gyönyörű, sima gömbbé áll össze, hogy az már nemcsak érdekes, hanem gyanús is…

Részletes értékelés a blogon:
https://gyujtogeto-alkoto.blog.hu/2020/02/15/hamvas_bel…

14 hozzászólás
Chöpp >!
Hamvas Béla: Tabula Smaragdina / Mágia szutra

TABULA SMARAGDINA:
ELSŐ OLVASÁS: Középiskola és főiskola között próbálta nyitogatni ifjú tudatomat.
A Tabula Smaragdina egyébként nálam ötöst érdemel.
MÁSODIK OLVASÁS: Mit mondjak, sokkal többet értettem meg belőle, mint első olvasatra. A próbálkozás, mint kiderült, nem elég. Nyitott hozzáállás és jó alapok is szükséges a valódi megértéshez. Persze újfent csak azt mondhatom, hogy nem esküszöm rá, hogy MINDENT értek, de abban biztos vagyok, hogy jóval többet, mint tizenéves suhanc koromban. Tehát Hamvas Béla műveihez mégis kell egy kis érettség és tudatos koncentráció.

MÁGIA SZUTRA:
Nagyszerűen összefoglalja a Scientia sacra köteteit, mégsem tenném ez utóbbi elé. Kell hozzá egy jó alap, úgy működik tökéletesen a summázat. Meg természetesen az alkímiáról szóló valós alap, amit a Tabula smaragdina ad hozzá.

2 hozzászólás
Lunemorte P>!
Hamvas Béla: Tabula Smaragdina / Mágia szutra

Még mindig nem tudok számolni és mindig is gyűlölni fogom a matematikát. ☹

1 hozzászólás
Quator>!
Hamvas Béla: Tabula Smaragdina / Mágia szutra

Nem friss az olvasási élményem, de ez az a kötet, amit nem szerettem, nekem túl ezoterikus, és túl sok benne az olyan dolog is, amivel nem értettem egyet, vagy nem éreztem közel magamhoz, összességében ez a kötet nem tetszett annyira. Azt nem mondom, hogy nincs benne olyan rész, ami nem tetszett volna, de összességében nem jött át nekem, nem ért el hozzám, így nem tudtam megszeretni sem. Szerintem, aki most kezdi a Hamvassal való ismerkedést ne ezzel kezdje.

Nibela I>!
Hamvas Béla: Tabula Smaragdina / Mágia szutra

Sokáig kerülgettem Hamvast. Akadnak, akik hozzá mérnek mindent, ami filozófiában, alkímiában, okkult tanban fellelhető. Aztán feladtam a kerülgetést, és szándékosan ezzel a gyűjteményes írását választottam.

Mulattat, ha modern nyugati elmék azzal hitegetik magukat, megérthetnek olyasfajta misztikumot, ami az övékét megelőző korokban született és valamiképpen a birtokába jutnak. Mármint úgy, hogy ők maguk semmiféle hermetikus rend tagjainak sorában nem állnak. Mert ha állnának, aligha publikálnának az ottani elméknek tartogatott zárt tudást nyílt körben, bárkinek, aki tud olvasni.

Tabula Smaragdina
A könyv első felében sok olyannak szembetalálkoztam, ami életem egyes szakaszával és élményeivel egybevág. Ám annyira hiábavaló próbálkozás modern elmével valami modern előttit boncolgatni, intelligenciával és egyéb spirituális fogékonysággal kísérletet tenni a szimbólumrendszerének megfejtésére! Főleg úgy, ha előítélettel teli szűrőn át próbálkoznak. Ugyanezt éreztem Hamvasnál is,amikor az Egyházat belehozta. Akkor is, ha nem a keresztény egyházra célzott, hanem a felsőbb hatalom egysége alatt tömörülő hitre.

Tarot
Máshonnét összegyűjtött értelmezési lehetőségek és tudnivalók összegzése csipetnyi alkímiával.

Mágia szútra
Sok önismétlés, jelbe csomagolt jel. A legfeledhetőbb rész.

Cassus>!
Hamvas Béla: Tabula Smaragdina / Mágia szutra

Nem egyszeri megértés és olvasás… Hiszen tudásoddal nő a kétely… Gondolkodási alapmű!


Népszerű idézetek

Chöpp >!

Az erőszak az erőtlenség.

191. oldal Tabula smaragdina VII. A TAROT

Timár_Krisztina I>!

Az ördög elől nem kell kitérni. Sőt. Oda kell menni hozzá és meg kell ismerni. Ha az ember megismeri, csalódik. Hallatlanul unalmas és émelyítő. Aki az ördögtől nem fél, attól fél az ördög.

203. oldal, Tabula smaragdina

Kapcsolódó szócikkek: ördög
aled P>!

A héber hagyomány azonban azt állítja, hogy a létezésünk megzavarodásának nem értelmi, hanem erkölcsi oka van. Létünk rongált.

aled P>!

…a normális ember normális voltáról való biztos tudatot mindenki magában őrzi.

2 hozzászólás
Chöpp >!

Shakespeare azt mondja, hogy jobb jól felakasztva, mint rosszul megházasodva lenni (Many a good hanging prevents a bad marriage).

177. oldal Tabula smaragdina VII. A TAROT

Kapcsolódó szócikkek: William Shakespeare
ajikarei P>!

[…] a kvalitásától megfosztott, merőben mennyiségi szám (tömeg, eldologiasított) következtében az ember, ha e számmal operál és ezt a számot alkalmazza, tud olyasmit csinálni, mint a technika, de viszont már nem tud különbséget tenni a létezésről való gondoskodás és az élet kiirtása között. A technika ugyanis semmi egyéb, mint az élet és az élet minősége és szépsége és gazdagsága és tenyészete iránt tökéletesen közömbös (személytelen) szám alkalmazása. A technika ugyanannyi életet pusztít el, mint amennyiről gondoskodik, de úgy gondoskodik, hogy azt az életet, amelyet fenntart minőségtelenné és eldologiasítottá teszi.

29. oldal, Tabula Smaragdina - III. Sors és artmológia (Életünk Könyvek, 1994)

aled P>!

…látomásának alakját fölveszi. Mert az ember azzá válik, ami látomásának gyújtópontjában áll.

Chöpp >!

A legnagyobb erő ahhoz kell, hogy az ember saját egoitását hatályon kívül tudja helyezni. A vallás nyelvén ez az áldozat. Ez a valami, ami az ember előtt mindig nyitva áll. Itt korlátlanul gyakorolhatja szabadságát. Mert az önfeláldozás a legszabadabb aktus.

193. oldal Tabula smaragdina VII. A TAROT

Kapcsolódó szócikkek: áldozat · önfeláldozás
Chöpp >!

Természetes, hogy a szó és a tett nem kettő.

225. oldal Mágia szutra

aled P>!

A Szophia nem fogalom, hanem vizionárius kép, és ezek szerint nem az értelemhez, hanem az imaginációhoz szól. A Szophiát Böhme alkímista módon nem férfinak és nem nőnek, hanem androgünnek látja, és írja le azért, mert amint mondja, az ember eredeti és ép létezésében a férfi és a nő nem vált ketté […]. Szophia mindig az imagináció ősképe. Az a kép, amely az imaginációban legmélyebben nyugszik.

Kapcsolódó szócikkek: alkímia · imagináció

Említett könyvek


Hasonló könyvek címkék alapján

Kurt Seligmann: Mágia és okkultizmus az európai gondolkodásban
Paulo Coelho: Az alkimista
Carl Gustav Jung: A filozófusok fája
Wictor Charon: Mágia és misztika
Hermész Triszmegisztosz: Corpus Hermeticum
Paracelsus: Paragranum
Szepes Mária: A Vörös Oroszlán
Albert Zoltán: Az alkimista-kódex
Szathmáry László: Magyar alkémisták
Johann Valentin Andreä – Jan van Rijckenborgh: Rózsakereszt Krisztián Alkémiai Menyegzője I-II.