Győrfi Kata egészen különleges költő. Tud valamit, amit nagyon kevesen: bármikor olvasok el egy verset név nélkül tőle, azonnal tudom, hogy ő írta. Okos, szikrázó elmeéllel szerkesztett szövegei mélyebb álomsejtelmek intellektuális rajzú, de zsigeri jelentőségű vízjelei. A magányról ír. A Te és az Én drámájáról. Érzelempárlatok és logikai-intellektuális mőbiusz-futamok: elegáns, tömör, letaglózóan reális, de a tömény erejével ható líra. Semmi okoskodás, semmi bölcsész-szöveg. Elemien egyszerű és felkavaró ellenpontok. Nyelvi tudatosság, persze, és a nyelvről szóló autopoétikus alakzatok – de mint Escher képein: zavarba ejtenek, ismerősek és valami kiúttalan sors-labirintusról – felfejthetetlen érzelem-paradoxonról tanúskodnak. Első kötetét tartja kézben az olvasó, de mint Pallasz Athéné Zeusz fejéből, kész költőként áll elő.
G. István László
Te alszol mélyebben 23 csillagozás
Enciklopédia 1
Most olvassa 1
Várólistára tette 17
Kívánságlistára tette 14
Kölcsönkérné 1

Kiemelt értékelések


No, hát én egyrészt nem vagyok semmilyen mértékben kvalifikált kortárs líráról bármit írni.
Másrészt ezt a szöveget nem is tudom az alkotó személyétől függetlenítve olvasni.
Mivel harmadrészt Katát barátomnak tartom, és minden sor csak annyit juttatott eszembe, hogy tudom, hogy milyen fontos mérföldkő ez a kötet számára és mennyire boldoggá teszi őt is meg engem is, hogy végre megjelent.
Az az öt csillag: öt szív.
Szerk. később: szakmámból való párhuzam jutott eszembe. Van egy atomic design nevű szemléletmód, ahol egy alkalmazás felhasználói felületét organizmusokra, majd azokat molekulákra, azokat pedig végül atomokra bontjuk. Atom például egy beviteli mező vagy egy cím vagy egy gomb. Kata sorai atomok, ráközelített pillanatok, megízlelt élethelyzetek. Afféle elektronmikroszkópot képzelek el a magányra és néha a társas együttélésre.


Emlékszem, amikor a boldog békeidőkben még eljárogattam slam poetry eseményekre, Győrfi Kata volt az, akire mindig felkaptam a fejem. Szerintem százszor eredetibb és érvényesebb, mint Kemény Zsófi. Bár egy vékonyka kötetről van szó, nagyon egyben van. Az jutott eszembe róla, hogy régen voltak ilyen kis füzetkék, amelyekben minden oldalon volt egy rajz, ami csak egy kicsit különbözött az előzőtől, és ha gyorsan pörgette az ember, akkor egy mozgókép állt össze belőle. Vagy vannak ilyen projektek, amikor valaki minden reggel felkelés után lő magáról egy szelfit (régebben polaroid képet), és ebből összeáll egy történet. Mert az ismétlődések és az apró különbségek gondolkodásra késztetnek, hogy mi történik itt, mit akar mondani. És ugyanígy az egyes szövegek is elsőre teljesen hétköznapinak tűnnek, de valahogy kiazmusszerűen megcsavarja a szerkezetet, vagy olyan fogalmakat tesz egymás mellé, amelyek nyugtalanítóak, pl. olyan vagyok nélküled a szobában, mint szavak a mondat nélkül. És mindig egy láthatatlan E/2. személyhez beszél, aki éppen a hiányával van jelen. #beentheredonethat Újraolvasós.


Szabados Ági podcastjában hallottam talán először erről a könyvről, kíváncsi lettem rá, mert amúgy is igyekszem olvasni a kortárs magyar költőktől.
Már tegnap kiolvastam, nem volt nehéz – alig 50 oldal. Letisztultság, magány, önmagunk keresése – ezek voltak a benyomásaim róla. A nézőpontja nagyon szűk, önmagát és a kis környezetét villantja fel a lírai én – ágyat, lakást.
Olvastam volna még több verset tőle, ill. a kötet végére kicsit untam az ismétlődéseket, de önmagában – vissza-visszaolvasva mégis inkább tetszett a kötet.


Beletanulás egy hangba, én ennek mondanám ezt a kötetet. Konkrétan abba a hangba,
amit a Telep Csoport és követői járattak csúcsra a ’10-es években. Hasonlatok, helyzetek, hangszerelés.
Korrekt kötet, de azért érzem rajta bizonyos technológiák túlságosan rutinszerű
használatát.


Egy röved, de friss kötet Győrfi Kata kötete. Nagyon tetszett az egyszerűsége, szépek és tiszták voltak a képek, jól voltak megszerkesztve a versek és a ciklusok is. Könnyű volt követni a témákat. Már-már túl könnyű, és ennek sajnos a kötet legnagyobb hibája az oka: túlszerkesztettek a versek, és, különösen egy cikluson belül, túlságosan egyformák. A kötet épp csak elkerüli a monotonitást a rövidségével.


Annak ellenére, hogy semmilyen mértékben nem vagyok szakértője a költészetnek, mégis azt érzem, hogy ezek a versek hangulatosak és hatásosak. Nekem nagyon tetszett az a hangulat, amit keltettek és elődiéztek, a csend, a magány és a nyugalom érzete, ami teret biztosít az emberi lélek és elme kibontakozásának.
Bővebben a blogomon: https://konyvmoly.com/gyorfi-kata-te-alszol-melyebben/


Olyan, mint egy kamaradráma. Végig két szereplő van, legtöbbször alszanak, álmodnak, legtöbbször az ágyban vannak.
Minden apróságnak, légzésnek, zokninak, gondolatnak hirtelen jelentősége lesz. Közben nem sokat látunk a világ többi részéből, dehát ilyenek a kamaradrámák.
A ritmusok is nagyon tetszenek. A margo fesztiválon hallottam, igazából Nemes Z Márió kötetbemutatójára mentem, de Katával közösen volt a bemutatójuk, nem lehetett csak az egyiket meghallgatni. És ahogy Kata felolvasott, elkezdtem hallani a ritmusokat, még pont nem táncolható, inkább olyan, amire oda kell figyelni, dehát megéri odafigyelni.
Meg is vettem a kötetet, nem bántam meg.
Népszerű idézetek




mintha mindig
legtöbbször résnyire nyitva van a szád,
mintha mindig mondanál valamit,
és én nem figyelek oda,
már levitted a hangsúlyt,
már csak a pontot hallottam a végéről.
a szárítókötelek közötti szél
fújja a ruháink helyét,
üres az erkély,
üres a szoba,
üresek a szekrények,
üres a lakás.
és én azt az utolsó szót keresem,
ami után csend lett.
13. oldal




előbb lenne
többször felébredek,
és leírom az időpontokat.
délután négytől este fél tízig,
tizenegytől hajnali háromig,
reggel hattól délig –
a három hosszabb szakasz alvás.
a múlt idő emlékeztet az ébrenlétre.
hogy tudok levegőt venni egyedül,
hogy a csend az alvás zajának a hiánya,
hogy ha lekapcsolnák a lámpákat,
előbb lenne reggel.
azt álmodom, hogy időpontokat írok,
és ha felébredek, nem kapok levegőt.
29. oldal




el is felejtek
éjszaka addig fekszem a hátamon,
míg teljesen leáll a levegő.
a plafont nézem, és arra gondolok,
hogy mostanában miért forró a nyálam.
eddig a mozgástól kiszáradt a szám,
lehűlt, hideg lett, és megállt minden.
menet közben azért mozgok,
hogy ne fulladjak meg,
mint úszás közben az emberek.
azért fekszem a hátamra,
mert hullámzó vízben félek mozogni,
de ha az eget nézem,
és teljesen leáll a levegő,
el is felejtek mozogni.
27. oldal




amíg addig
az eltelt idő arrébb rakja
a körülöttem levő dolgokat.
hogy ne addig toljam az asztalt,
amíg felgyűröm a szőnyeget.
itt maradok, és várok,
amíg a hangsúly áttevődik.
amíg addig rakódnak a szavak körülöttem,
hogy kimaradok.
az eltelt idő arrébb tolja az asztalt,
a szőnyeg nem gyűrődik fel,
a várakozásnak nem marad tárgya,
és én átkerülök hangsúlytalannak
az előző mondatba.
23. oldal
Hasonló könyvek címkék alapján
- Likó Marcell: Énekelt és el nem énekelt dalok 97% ·
Összehasonlítás - Corinna Ann Jay: Amikor éjfélt üt az óra 95% ·
Összehasonlítás - Kálomista Bence: Ez maradt utánad 95% ·
Összehasonlítás - Rozsnyói Ferenc: Antracit éjjelek 96% ·
Összehasonlítás - Rájátszás 91% ·
Összehasonlítás - Tóth Barnabás: Diszharmónia ·
Összehasonlítás - Sebes Katalin – Zelki János (szerk.): Már nem sajog ·
Összehasonlítás - Török Viola: Soha ne nézz vissza! ·
Összehasonlítás - Nagy Hajnal Csilla: Miért félünk az őrültektől 90% ·
Összehasonlítás - Rájátszás – Szívemhez szorítom 91% ·
Összehasonlítás