Kép, ​mozgókép, megértés 3 csillagozás

Egy fenomenológiai filmelemzés elmélete
Gyenge Zsolt: Kép, mozgókép, megértés

Vissza ​a filmekhez! – ebben a rövid, jelmondatszerű felszólításban ragadható meg Gyenge Zsolt könyvének fő célkitűzése. Méghozzá vissza a filmek (vizuális) tapasztalatához. „A sok szimbólumot, kódot, narratív struktúrát, ideológiát és műfajt azonosító és tárgyaló elemzés erdejében ugyanis – írja a szerző a Bevezetésben – mintha elfelejtkeztünk volna a vizualitásról.” Mindehhez a fenomenológiai filmelemzés elméletén keresztül vezet az út, vagyis egy olyan elmélet útján, amely a dolgok naiv, természetes, reflektálatlan percepciójához igyekszik visszatérni. Márpedig a filmben, a filmnézés során elsődlegesen a világ számunkra való „dolgai”, vagyis a mindennapi élettapasztalatok segítségével tájékozódunk. Egy ilyen módszer a reflektív tudományosság ellen érvel – a fenomenológia elmélete azonban nem tartozik az egyszerű olvasmányok közé. Nincs ebben ellentmondás? Nos, ha van, az feltétlenül termékenynek mondható, amelyet e könyv első, elméleti fejezetei bizonyítanak. A látszólagos… (tovább)

>!
L'Harmattan, Budapest, 2017
202 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634143253

Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 2


Hasonló könyvek címkék alapján

Walter Murch: Egyetlen szempillantás alatt
Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 1.
Pethő Ágnes: Múzsák tükre
Ládi István: Mozihétköznapok
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai
Kárpáti György – Schreiber András (szerk.): Az akciófilm
Tóbiás Áron (szerk.): Filmkönyvek könyve
Király Jenő: Karády mítosza és mágiája
Bódy Gábor: Végtelen kép
Kovács András Bálint: A kör bezárul